Hur höja medvetenheten om hur inavlade våra raser är?

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Dentaku
Jag sa att jag provat med båda, den andra var BHP.
Du behöver absolut inte diskutera med mig.
Inte ens om jag citerar dig framöver så förväntar jag mig att du gör det.
Man väljer själv, när och OM.

Jag tror att om du skulle läsa den här tråden med mer distans så skulle det bli uppenbart att det långt ifrån är endast jag som skriver saker på ett sätt som kan verka otrevliga och vara otrevliga.
Du skrev att jag ska försöka att inte blanda ihop dig med folk.
Det kan vara så att du också blandar ihop mig med folk eftersom du flera gånger skriver som du vet vad jag har gjort, provat.
 
Reklam tror jag.

Reklam för att öka medvetenheten om hur inavlade våra hundar är, hur akut det är och att ni behöver göra något åt saken. Vissa innanför tullarna, andra utanför tullarna.
De som tror på att göra det innanför gör det innanför.
de som tror på att göra det utanför gör det utanför.
Jag tillhör dem som tror på både och men gjorde mitt val för många år sedan då jag där och då såg det som det bästa valet just jag kunde göra. Och att jag står för det och därför fortsätter jag den vägen.

****************************************
Reclaime the CANINE genes
****************************************
 
Försök att förstå allvaret!

Om hundarna inom en ras i ex SKK har ett så högt genomsnitts-COI som nu, om hundarna där har förlorat 70% av sina gener på kortare tid än snittet av vår livstid här i tråden.
Då kommer man snart börja tala om inte bara rasens utan SKKs alla rasers gemensamma COI i förhållande till vad som är hela tamhundspopulationens.

80% av hundarna bor på gatorna
Resterande hundar bor i hem.
Många av dem som bor i hem är inte registrerade i klubb tillhörande FCI.
Förstår ni hur liten del av hundens genom som finns kvar inom ex SKK? Och då i en enskild ras som upprätthålls inom sluten population.

Det fungerar ett litet tag, men det har för länge sedan slutat fungera på ett tillfredställande sätt.

Därför måste man öppna upp flöderna NU.

Vi som gör det på helt andra sätt vilka vissa ni finner vettiga andra inte vettiga är oftast små och väldigt utspridda.
De inom SKK sitter istället på stora, koncentrerade genbanker.

Vill ni ha kvar dem ungefär som de är så måste ni öppna flödena NU.
På riktig, inga enkelriktade punktinsatser utan att flödet fortsätter, tar en lämplig väg som SKKs genetiker men absolut också ex de populationsgenetikerna på SU och då tänker jag framförallt på LL...för hon är den av de som slog forskarlarmet som tror på SKKs framtid.

Om man inte gör det så blir det som de andra forskarna i teamet tror.
Om man vill kolla upp vad de tror så är det bättre att göra det än att gömma sig framför vad jag tror.

Om man menar på att det jag säjer här ovan inte stämmer så får man gärna komma med den matematiken som säjer att man inte kommer bli beroende av att öppna upp flödena mellan raserna inom SKK inom 5 år för att inte bli avgörande beroende av tamhundsblod utanför SKK.

Någon här i början av tråden sa att den hade sett mig på forum sedan urminnes tider.
Jag önskar vi hade sparat trådarna därifrån AOH och ännu bättre innan dess på genetica.se
På AOH skrev jag om flera scenarier
ex

Inom X år kommer polisen öppna upp för Sch X Malle-kull men om man ser något fel på någon hund i kullen kommer man oavkortat tillskriva det blandningen av raserna istället för blandningen av individerna....och precis så blev det.
Och precis det riskerar man att stanna upp i om och om igen om man inte bara bestämmer sig för att öppna flödena, för alla, NU.
Det är inte frågan ifall man ska göra det!
Det är frågan om vilken väg flödena ska gå och i vilken omfattning man klarar av det och samtidigt hantera diversiteten.
Om inte folk fattar det så kommer det om 15 år vara frågan om att klara det utan något som ens heter SKK.

Hela världen är ju i gungning, det vet ni ju.
Vilka hundraser ni vill ha kvar spelar mindre roll så länge ni förstår att man kan inte rädda en ras utan att rädda hundarna inom SKK. Man kan inte rädda SKK utan hundarna omkring föds upp på ett så någolunda förståerligt, dokumenterat sätt.
Vill ni jobba där inne så gör det. Kräv att det är inavelsgraden som står på avelsdata. Kräv att flödena öppnas upp.
Vill ni jobba där ute så skapa bättre system än mitt.

För vi har samma mål eller? Att raserna ska finnas kvar? Och med vilken matematik tänker NI?
 
Försök att förstå allvaret!

Om hundarna inom en ras i ex SKK har ett så högt genomsnitts-COI som nu, om hundarna där har förlorat 70% av sina gener på kortare tid än snittet av vår livstid här i tråden.
Då kommer man snart börja tala om inte bara rasens utan SKKs alla rasers gemensamma COI i förhållande till vad som är hela tamhundspopulationens.

80% av hundarna bor på gatorna
Resterande hundar bor i hem.
Många av dem som bor i hem är inte registrerade i klubb tillhörande FCI.
Förstår ni hur liten del av hundens genom som finns kvar inom ex SKK? Och då i en enskild ras som upprätthålls inom sluten population.

Det fungerar ett litet tag, men det har för länge sedan slutat fungera på ett tillfredställande sätt.

Därför måste man öppna upp flöderna NU.

Vi som gör det på helt andra sätt vilka vissa ni finner vettiga andra inte vettiga är oftast små och väldigt utspridda.
De inom SKK sitter istället på stora, koncentrerade genbanker.

Vill ni ha kvar dem ungefär som de är så måste ni öppna flödena NU.
På riktig, inga enkelriktade punktinsatser utan att flödet fortsätter, tar en lämplig väg som SKKs genetiker men absolut också ex de populationsgenetikerna på SU och då tänker jag framförallt på LL...för hon är den av de som slog forskarlarmet som tror på SKKs framtid.

Om man inte gör det så blir det som de andra forskarna i teamet tror.
Om man vill kolla upp vad de tror så är det bättre att göra det än att gömma sig framför vad jag tror.

Om man menar på att det jag säjer här ovan inte stämmer så får man gärna komma med den matematiken som säjer att man inte kommer bli beroende av att öppna upp flödena mellan raserna inom SKK inom 5 år för att inte bli avgörande beroende av tamhundsblod utanför SKK.

Någon här i början av tråden sa att den hade sett mig på forum sedan urminnes tider.
Jag önskar vi hade sparat trådarna därifrån AOH och ännu bättre innan dess på genetica.se
På AOH skrev jag om flera scenarier
ex

Inom X år kommer polisen öppna upp för Sch X Malle-kull men om man ser något fel på någon hund i kullen kommer man oavkortat tillskriva det blandningen av raserna istället för blandningen av individerna....och precis så blev det.
Och precis det riskerar man att stanna upp i om och om igen om man inte bara bestämmer sig för att öppna flödena, för alla, NU.
Det är inte frågan ifall man ska göra det!
Det är frågan om vilken väg flödena ska gå och i vilken omfattning man klarar av det och samtidigt hantera diversiteten.
Om inte folk fattar det så kommer det om 15 år vara frågan om att klara det utan något som ens heter SKK.

Hela världen är ju i gungning, det vet ni ju.
Vilka hundraser ni vill ha kvar spelar mindre roll så länge ni förstår att man kan inte rädda en ras utan att rädda hundarna inom SKK. Man kan inte rädda SKK utan hundarna omkring föds upp på ett så någolunda förståerligt, dokumenterat sätt.
Vill ni jobba där inne så gör det. Kräv att det är inavelsgraden som står på avelsdata. Kräv att flödena öppnas upp.
Vill ni jobba där ute så skapa bättre system än mitt.

För vi har samma mål eller? Att raserna ska finnas kvar? Och med vilken matematik tänker NI?
Jag tror du skriver i fel forum helt enkelt.
De flesta användare här är medvetna om problemet redan, jag förstår inte varför du hojtar så.
 
Jag tror du skriver i fel forum helt enkelt.
De flesta användare här är medvetna om problemet redan, jag förstår inte varför du hojtar så.

Jag håller inte med.
De flesta här verkar tro att det räcker med den takten SKK håller.
Utan så länge det talas om enkelriktade punktinsatser där varken effektiviteten eller matematiken räcker till så är man nöjd.
Det räcker ju inte annat än som kosmetika för att hålla massorna på plats.
Det räcker inte om man vill bevara våra raser i ett värdigt skick.
Det behöver sättas mer press.
Om SKKs egen genetiker sa att att det som redovisas på avelsdata ang inavelsgrad för 15-20 år sedan är helt fel och att de flesta förstår vart det egentligen ligger så är det märkligt att det fortfarande är så extremt fel siffror som visas.
Om det är så att en så stor del på allvar tror att problemet är något i stil med att SKK inte har resurser nog att byta ut ordet "inavelsgrad" mot det korrekta "inavelsökning" så är det väldigt illa, tänker jag.

Därför är jag, "en sådan som mig", på tillfälliga besök här.
För att ni själva inte startar tillräckligt många av dessa trådar.
 
Jag gör det så gott jag kan och i den takten jag kan, i den ordningen där jag själv befinner mig i tankegångarna. Som alla andra också, bara med den lilla skillnaden att det är väldigt många personer som citerar mig just i denna tråd samt att det av dem uppenbarligen är många som inte vill komma någonstans mer än att leta fel och t.o.m äckla sig över mig.
Jag, precis som många andra jobbar, har barn, lagar mat osv. Jag har hundar, just nu även valpar.

Hur menar du? Det är inte konstigt att folk inte vill diskutera med mig.
Tänker du att jag är en person som vill diskutera med alla oavsett hur mycket eller litet möjlighet jag har att göra det i vilken takt i min vardag?
Om jag inte vill diskutera med någon så ska jag veta att då vill de inte diskutera med mig?
Och vart ser du att folk inte vill diskutera med mig?

Alltså VEM här har lust att komma någon vart?
Fortsätt att diskutera med VARANDRA om ni inte vill diskutera med MIG.
Men jag kommer såklart fortsätta i den månen JAG vill tills nästa gång någon försöker få det till att jag bryter mot någon regel här även om jag aldrig vart i närheten av att göra det i den graden som är helt rumsrent att göra med mig.
Det är det som gör att jag förstår vilka strukturer som finns här på forumet, det är strukturer av att HELT BLINT lita på SKKs takt fastän ALL logik säjer annat.
Om man knapplånar ett inlägg så är det för att man vill svara på inlägget och föra en diskussion.
Att knapplåna någon och ist börja skriva ett långt inlägg som innehåller något helt annat och ignorera ämnet är inte god nätetikett. Det är inte förbjudet men kommer reta upp folk som vill föra en diskussion.

Vill man inte/orkar inte/ kan inte svara och hålla sig till ämnet som man knapplånat så låter man bli att knapplåna och startar ist ett eget inlägg.

Jag tycker många i tråden har velat komma vidare och föra diskussionen frammåt men tonen är så pass aggressiv och defensiv att många lessnar.

Många här har tex läst artikeln i Hundsport och iaf jag hade tyckt det var intressant att höra dina tankar om den? Vad var bra? Höll du med om något i SKKs tankar och arbete? Var det något du inte höll med om och isf varför?
Just detta tycker jag är jätterelevant för tråden eftersom din frågeställning "Varför gör SKK inget och varför låter ni det ske" har en hel del svar där.
 
"Korsningsavel är inte något man skall rekommendera som allmän avelsprincip inom
hundaveln. Det är bara om man har påtagliga inavelsproblem i enskilda hundraser, och de
problemen inte går att rätta till med normal avelsplanering, som korsningsavel kan
rekommenderas. Men också då måste avelsarbetet planeras omsorgsfullt. Valet av raser för korsning bör i de fallen ske så att man korsar hundraser med relativt lika exteriöra och
mentala egenskaper men som trots det inte är alltför nära besläktade."

Jag håller inte med om det första. Jag anser inte att man ska vänta tills man har påtagliga inavelsproblem innan man använder sig av korsningsavel. Resten av texten tycker jag, inte helt oväntat, är mycket bra. (Den skrevs som svar på en diskussionsfråga på genetica.se)
 

Bifogade filer

För mig är detta med inavelsgrad något helt nytt.

Jag har alltid trott att den %-sats som nämns alltid har varit den faktiska inavelsgraden.

Jag har försökt sätta mig in i ämnet och läsa tråden, men jag förstår fortfarande inte riktigt.

Kan någon förklara för mig vad Ildiko egentligen menar? Jag förstår inte hennes inlägg.

Är det någon som har artikeln i Hundsport? Jag vill gärna läsa den.

Sen förstår jag inte riktigt hur inaveln påverkar hundarna på lång sikt inom slutna populationer. Som jag förstått det (när jag läst tråden) så finns det regler hur nära släkt hundarna får vara de senaste sex generationerna.

Men hur kan inaveln motsvara parning av halvsyskon när inavelsgraden de senaste sex generationerna är max 6-7%?

Jag kommer ju från hästvärlden och där är inavel (eller linjeavel som det så fint heter) jättevanligt.

Inom Islandshäst är inaveln hög. En av de mest kända avelshingstarna är resultatet av en helsyskonparning på Island. Detta är ingenting som verkar påverka Islandshästarna.

Jag säger inte att det är bra, men jag är väldigt intresserad av detta med inavel och hur det påverkar hundarna.
 
För mig är detta med inavelsgrad något helt nytt.

Jag har alltid trott att den %-sats som nämns alltid har varit den faktiska inavelsgraden.

Jag har försökt sätta mig in i ämnet och läsa tråden, men jag förstår fortfarande inte riktigt.

Kan någon förklara för mig vad Ildiko egentligen menar? Jag förstår inte hennes inlägg.

Är det någon som har artikeln i Hundsport? Jag vill gärna läsa den.

Sen förstår jag inte riktigt hur inaveln påverkar hundarna på lång sikt inom slutna populationer. Som jag förstått det (när jag läst tråden) så finns det regler hur nära släkt hundarna får vara de senaste sex generationerna.

Men hur kan inaveln motsvara parning av halvsyskon när inavelsgraden de senaste sex generationerna är max 6-7%?

Jag kommer ju från hästvärlden och där är inavel (eller linjeavel som det så fint heter) jättevanligt.

Inom Islandshäst är inaveln hög. En av de mest kända avelshingstarna är resultatet av en helsyskonparning på Island. Detta är ingenting som verkar påverka Islandshästarna.

Jag säger inte att det är bra, men jag är väldigt intresserad av detta med inavel och hur det påverkar hundarna.

Problemet är att om man bara tittar på de senaste 6 generationerna ser man inte hur nära släkt de hundarna som förekommer där är med varandra. Tyvärr har jag inte tillgång till mitt stamtavleprogram nu, då kunde jag plockat fram ett exempel.

Du vet hur man i många stamtavlor(bl a på SKK avelsdata) markerar med färger så att en individ har en specifik färg om den förekommer flera gånger? På så vis är det lätt att se var och hur många gånger den finns i stamtavlan. Det är också så inavelsgraden beräknas - på de individer som syns i stamtavlan man har framför sig.
En stamtavla på 6 generationer kan i teorin vara helt "vit", alltså utan någon individ som förekommer mer än en gång. Men om man tittar ytterligare ett steg bakåt visar det sig att alla individer längst bak i generation 6 var helsyskon! Det syntes bara inte eftersom stamtavlan bara räknades på de hundar som syntes, och dessa var alla unika individer.
 
Problemet är att om man bara tittar på de senaste 6 generationerna ser man inte hur nära släkt de hundarna som förekommer där är med varandra. Tyvärr har jag inte tillgång till mitt stamtavleprogram nu, då kunde jag plockat fram ett exempel.

Du vet hur man i många stamtavlor(bl a på SKK avelsdata) markerar med färger så att en individ har en specifik färg om den förekommer flera gånger? På så vis är det lätt att se var och hur många gånger den finns i stamtavlan. Det är också så inavelsgraden beräknas - på de individer som syns i stamtavlan man har framför sig.
En stamtavla på 6 generationer kan i teorin vara helt "vit", alltså utan någon individ som förekommer mer än en gång. Men om man tittar ytterligare ett steg bakåt visar det sig att alla individer längst bak i generation 6 var helsyskon! Det syntes bara inte eftersom stamtavlan bara räknades på de hundar som syntes, och dessa var alla unika individer.
Tack för svar!

Jag har sett de olika färgerna, men inte förstått vad de betyder.

Finns det någon guide vad färgerna betyder?

Då förstår jag bättre vad som menas med inavelsgraden, men jag förstår fortfarande inte hur generationerna bakom de sex generationerna kan vara så inavlade.

Som jag förstått det har reglerna om inavelsgrad funnits ganska så länge. Sex generationer på hund handlar ju inte om jättemånga år. Hur kan då generationerna bakom de sex generationerna vara så inavlade?

Jag kollade på Sheltiestamtavlor och kunde följa stammen långt tillbaka genom att titta närmare på hundarna sex generationer tillbaka och sedan ytterligare sex generationer tillbaka. Jag så ingen extrem inavel någonstans. Visst, någon enstaka hund förekom väl lite väl många gånger, men ändå inte farligt många gånger.

Hur länge har regeln om inavel funnits?

Hur påverkar det hunden om det finns mycket inavel längre bak i stamtavlan?

Även om man gör utparning med andra raser torde väl även dessa vara inavlade, om man tittar länge tillbaka.

Hur kan utparning med annan ras vara ”bättre” än avel av samma ras där man kan följa stamtavlan långt tillbaka i tiden?

Inom vissa raser förstår jag absolut behovet av att ta in nytt blod, men gäller det alla raser?
 
Jag tycker många i tråden har velat komma vidare och föra diskussionen frammåt men tonen är så pass aggressiv och defensiv att många lessnar.

Det är garanterat så att majoriteten av de som läser i denna tråd kan se att det inte är endast jag som för diskussionen på ett "aggressivt" sätt.
Garanterat så att de flesta som läser tråden förstår att det är svårt för framförallt mig att svara på allt i en ordning som vore ideal och samtidigt parera bland hånfulla inlägg där man på alla sätt som är möjligt försöker få det till att jag försöker lura på folk hundar, att jag av någon märklig anledning skulle skita i vart mina hundar hamnar och att de som har mina hundar är dumma i huvidet, lättlurade osv.

Men även de som låter sig luras av er, dvs att mitt syfte är att "göra reklam" för just MINA hundar fast jag är tydlig med att jag tycker att ALLA RASER och än mer de inom SKK behöver tillräcklig med genetisk variation, så är det ändå att det tydligt syns att raserna inte alls är i närheten av att klara sig med några enkelriktade korsparningar för att raserna ska kunna bevaras på ett ens någolunda värdigt sätt för framtiden.
 
Jag kollade på Sheltiestamtavlor och kunde följa stammen långt tillbaka genom att titta närmare på hundarna sex generationer tillbaka och sedan ytterligare sex generationer tillbaka. Jag så ingen extrem inavel någonstans. Visst, någon enstaka hund förekom väl lite väl många gånger, men ändå inte farligt många gånger.

De är över halvsyskonnivå i snitt. Det som anges är inavelsökningen oavsett hur många generationer du räknar på.
Om man tittar på molekylär nivå (gentest) så kommer man närmre sanningen och den är väldigt långt ifrån vad som anges.

Hur länge har regeln om inavel funnits?
Vilken regel? Det finns en rekommendation på 6.25%. Vilken/vilka raser ligger endast på 6.25% i COI?

Hur påverkar det hunden om det finns mycket inavel längre bak i stamtavlan?

Även om man gör utparning med andra raser torde väl även dessa vara inavlade, om man tittar länge tillbaka.

Hur kan utparning med annan ras vara ”bättre” än avel av samma ras där man kan följa stamtavlan långt tillbaka i tiden?

Inom vissa raser förstår jag absolut behovet av att ta in nytt blod, men gäller det alla raser?

Det påverkar på så sätt att utgångsläget är dåligt.

Ja, andra raser är också inavlade, men det är delvis inte vad beträffar samma anlag.

Det finns föga behållning i att följa stamtavlan långt bak i tiden för annat än att konstatera att det inte finns någon ras som håller för avel i helt sluten population några år till.

Vissa raser? ALLA raser inom sluten population får ett sämre COI för varje generation. Om utgångsläget är "någolunda bra" varför missbruka det?
 
Det är garanterat så att majoriteten av de som läser i denna tråd kan se att det inte är endast jag som för diskussionen på ett "aggressivt" sätt.
Garanterat så att de flesta som läser tråden förstår att det är svårt för framförallt mig att svara på allt i en ordning som vore ideal och samtidigt parera bland hånfulla inlägg där man på alla sätt som är möjligt försöker få det till att jag försöker lura på folk hundar, att jag av någon märklig anledning skulle skita i vart mina hundar hamnar och att de som har mina hundar är dumma i huvidet, lättlurade osv.

Men även de som låter sig luras av er, dvs att mitt syfte är att "göra reklam" för just MINA hundar fast jag är tydlig med att jag tycker att ALLA RASER och än mer de inom SKK behöver tillräcklig med genetisk variation, så är det ändå att det tydligt syns att raserna inte alls är i närheten av att klara sig med några enkelriktade korsparningar för att raserna ska kunna bevaras på ett ens någolunda värdigt sätt för framtiden.
Ursäkta med vad menar du mer er?
Och vad menar du med att luras?
Just nu tolkar jag att du klumpar ihop mig med människor som du anser luras.
Och jag har aldrig skrivit att dina hundar är dumma i huvudet, att du skiter i var de hamnar så lägg inte den högen i mitt knä tack!

Jag försöker hålla mig till ämnet och om du vill så fortsätter vi där. Och jag undrar isf vad du anser om det som lyftes fram i Hundsport.
 

Med ER så menar jag er/ni som anser att det är läge att koncentrera ert största fokus på att leta fel på det en enskild, för SKK, utomstående uppfödare/aktör istället för att koncentrera er på att fråga er hur en ska öka medvetenheten om hur pass inavlade de sk. renraserna är....och varför i hela friden det är kallas för rent när det, på sina håll. är så väldigt smutsigt och destruktivt.
Det är tragiskt.
 
Med ER så menar jag er/ni som anser att det är läge att koncentrera ert största fokus på att leta fel på det en enskild, för SKK, utomstående uppfödare/aktör istället för att koncentrera er på att fråga er hur en ska öka medvetenheten om hur pass inavlade de sk. renraserna är....och varför i hela friden det är kallas för rent när det, på sina håll. är så väldigt smutsigt och destruktivt.
Det är tragiskt.
Det där är ett ganska grovt påhopp på ett stort antal användre. Många i tråden har åtskilliga gånger försökt påtala att de bryr sig och visat att de är insatta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
2 160
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp