Försök att förstå allvaret!
Om hundarna inom en ras i ex SKK har ett så högt genomsnitts-COI som nu, om hundarna där har förlorat 70% av sina gener på kortare tid än snittet av vår livstid här i tråden.
Då kommer man snart börja tala om inte bara rasens utan SKKs alla rasers gemensamma COI i förhållande till vad som är hela tamhundspopulationens.
80% av hundarna bor på gatorna
Resterande hundar bor i hem.
Många av dem som bor i hem är inte registrerade i klubb tillhörande FCI.
Förstår ni hur liten del av hundens genom som finns kvar inom ex SKK? Och då i en enskild ras som upprätthålls inom sluten population.
Det fungerar ett litet tag, men det har för länge sedan slutat fungera på ett tillfredställande sätt.
Därför måste man öppna upp flöderna NU.
Vi som gör det på helt andra sätt vilka vissa ni finner vettiga andra inte vettiga är oftast små och väldigt utspridda.
De inom SKK sitter istället på stora, koncentrerade genbanker.
Vill ni ha kvar dem ungefär som de är så måste ni öppna flödena NU.
På riktig, inga enkelriktade punktinsatser utan att flödet fortsätter, tar en lämplig väg som SKKs genetiker men absolut också ex de populationsgenetikerna på SU och då tänker jag framförallt på LL...för hon är den av de som slog forskarlarmet som tror på SKKs framtid.
Om man inte gör det så blir det som de andra forskarna i teamet tror.
Om man vill kolla upp vad de tror så är det bättre att göra det än att gömma sig framför vad jag tror.
Om man menar på att det jag säjer här ovan inte stämmer så får man gärna komma med den matematiken som säjer att man inte kommer bli beroende av att öppna upp flödena mellan raserna inom SKK inom 5 år för att inte bli avgörande beroende av tamhundsblod utanför SKK.
Någon här i början av tråden sa att den hade sett mig på forum sedan urminnes tider.
Jag önskar vi hade sparat trådarna därifrån AOH och ännu bättre innan dess på genetica.se
På AOH skrev jag om flera scenarier
ex
Inom X år kommer polisen öppna upp för Sch X Malle-kull men om man ser något fel på någon hund i kullen kommer man oavkortat tillskriva det blandningen av raserna istället för blandningen av individerna....och precis så blev det.
Och precis det riskerar man att stanna upp i om och om igen om man inte bara bestämmer sig för att öppna flödena, för alla, NU.
Det är inte frågan ifall man ska göra det!
Det är frågan om vilken väg flödena ska gå och i vilken omfattning man klarar av det och samtidigt hantera diversiteten.
Om inte folk fattar det så kommer det om 15 år vara frågan om att klara det utan något som ens heter SKK.
Hela världen är ju i gungning, det vet ni ju.
Vilka hundraser ni vill ha kvar spelar mindre roll så länge ni förstår att man kan inte rädda en ras utan att rädda hundarna inom SKK. Man kan inte rädda SKK utan hundarna omkring föds upp på ett så någolunda förståerligt, dokumenterat sätt.
Vill ni jobba där inne så gör det. Kräv att det är inavelsgraden som står på avelsdata. Kräv att flödena öppnas upp.
Vill ni jobba där ute så skapa bättre system än mitt.
För vi har samma mål eller? Att raserna ska finnas kvar? Och med vilken matematik tänker NI?