Hur höja medvetenheten om hur inavlade våra raser är?

Status
Stängd för vidare inlägg.
jag har ju sagt flera gånger att det säkert kommer komma en klubb där alla hundar kan stambokföras och att hälsodata kan samlas in. Inte bara blandraser. Andra raser och inte minst om de större emigrationerna startar för det är ju det som kommer ske om det inte blir så att så pass många människor som blir medvetna att det sätter press på SKK att starta flödena. Då måste det börja flöda ut istället för nu går mängder med gener förlorade.

Jag ägnar INTE mängder av energi på att SKK ska göra det.
Jag ägnar här energi på att vi (du, jag och andra) ska hitta sätt att höja medvetenheten om inaveln hos raserna. Därför att jag bryr mig om att de flesta raser ska finnas kvar.
Vart går din gräns?
Hur mycket får SKK låta förstöra raserna och att du är beredd att vänta på dem. 50% 65%, 80?
Det fanns väl nån klubb "Blandis" för några år sedan, de verkade inte ägna sig åt någon vettig utvärdering eller tävlingsverksamhet utan utställningar av typen "gladaste svansen" "Sötaste tiken" - rent trams liksom...
 
Det förekommer säkert att någon fuskar på ena eller andra sättet även med ex besiktningsintyg eller annat.
Men jag tror verkligen att man, överlag, kan lita på det man får framför sig i form av svenska intyg.
Lita på ett intyg - från vem?
Har du inte hört talas om alla "bakluckehundar" som säljs med både stamtavla, intyg och vaccinationpapper - där allt är fejk?!
Fejket upptäcks oftast hos veterinären när hunden tas dit pga av mystiska sjukdomar (som den måste avlivas för, t.o.m rabies har ju upptäckts). Ofta är sjukdomarna en följd av den långa resan utan mat och vatten, i en resväska med 18 till valpar...

Lita på hemsnickrade intyg, nej du. Lita på vem som helst som säljer valpar, skulle inte tro det.
Jag tycker däremot synd om de valpköpare som inte är lika cyniska som jag.
 
Jag är seriös.
Syns att argumenten inte håller längre än att kalla folk för foliehattar.
Ja, ni får gärna jobba för det om ni vill. Jag ser inte att en organisation som tar emot så mycket pengar och inte kan vara noga med en så avgörande viktig sak som att sätta rätt ord beträffande inavelgrad och inavelsökning är speciellt konstruktiv, tvärtom är det ett problem att det är dessa som förvaltar majoriteten av raser och individerna inom raserna i Sverige.
Har de katter i sit ID-register skulle de nog kunna ha andra hundar i sitt hälsoregister...om de nu var hundägarnas intresseorganisation eller stod på hundars sida. Och raserna förstör de ju.
Jag överlever att de inte gör alla sina avläsningar officiella. Jag är van, men för folk som är nya för det är det ju helt sjukt att vi alla betalar men att de inte håller alla deras avläsningar tillgängliga.

Hur länge skulle du kunna tänka dig att vänta på SKK, dvs hur mycket av en ras får försvinna i tomma intet innan du skulle säja att det inte är okej längre?
Finns SKK-reggade individer som är uppe i 87%. Men vart går er gräns egentligen? Dvs hur högt skulle det kunna bli innan du skulle "foliehatta dig" och överväga om deras intention verkligen är att bevara raser på ett vettigt sätt?

Att komma med konspirationsteorier om att SKK:s agenda skulle vara att kunna hävda att andra har förfalskade resultat, och att kalla SKK-anslutna uppfödares avelsarbete för incestverksamhet är inte i närheten av en seriös diskussion.

Vad är det jag ska vänta på? Vad vet du om vad jag gör och inte gör i det här sammanhanget?
 
De har blandraser i sitt ID-register också. Det registret är inte detsamma som Avelsdata.
Det tror jag att du vet att jag vet.

Läs mina tidigare inlägg(det är många, det senaste för ett par dagar sedan) så slipper du ställa den typen av frågor.
Om du läser också så ser du hur du är en av dem som kan skriva metervis för att leda bort från det som är viktigt här, nämligen vad gör vi för att höja medvetenheten om inaveln och starta det nödvändiga flödet som behövs?

Min gräns som valpköpare går inte vid specifik inavelsgrad utan när risken för att inte kunna undvika mental och fysisk ohälsa blir för stor. Det finns alltså raser där den genetiska inaveln är relativt låg men som är otänkbara för mig.
Ok , jag förstår. Och hur illa får det bli på den punkten (mental och fysisk hälsa)?

Men det innebär också att jag ogärna skaffar blandras eftersom jag inte alls kan undersöka bakgrunden på samma sätt.
Jodå, med en bra Collie och en arbetsglad men ovanligt mild Malle kan du mycket väl ha valpen -"brukscollien". Den där lilla extra skärpan som liksom färdas framåt redan sekunderna före hjärnan blixtkopplar ut till musklerna så kroppen kan följa EXAKT efter.

Så om aveln inom SKK blir ohållbar är risken rätt stor att jag inte köper någon valp alls framöver. Jag hyser dock förhoppningar om att avel för större genetisk variation kommer att bli allt vanligare, även om en del uppfödare säkert vägrar att vara med på tåget.
Ok. Tråkigt.
Ja, jag delar din förhoppning.
Hur tror du att det kommer gå till?
 
Jag har svårt att förstå ditt resonemang, du vill inte ha raser utan endast "rasgrupper" (så har det låtit tidigare i tråden).
Varför bryr du dig om vad SKK gör?
Jag vill ha raser! Det är det som är grejen!! Ja, jag tror absolut det skulle vara på sin plats att slå ihop en och annan ras (dock inte nödvändigtvis exemplen jag gav i tråden) men det behövs ett litet flöde mellan alla raser i den speciella väg som hundraserna växte fram...det är den ena modellen jag tänker på. Den andra är ungefär som att skapa flera torus.
Jag undrar vad det blir tillslut när de kommer på att det inte räcker med enkelriktade punktinsatser och att det därför blir värre för att man tycker att man redan har gjort punktinsatser.
Jag bryr mig för att jag bryr mig av många av raserna, särskilt om vissa egentligen men jag vet ju att det inte går att rädda en ras utan att rädda hundens kapacitet att hållas i raser.



SKK är en riksorganisation av och för hundägare, och enligt dem själva har de 300 000 medlemmar i dagsläget. En snabbgoogling ger mig att det finns 790 000 hundägare i Sverige (JBV).

Njae, han som blev ordförande VD som kom här för några år sedan hade inte hund, man behöver inte vilja ha hund för att få miljonarvoden. Det kan räcka med att man tycker det vore fräckt med ett till hus på Franska Rivieran för att ta ett sådant jobb, lite längre söderut där vinjordarna är fina och människorna är lite mer avslappnade.
Tack för att du tog reda på siffrorna.
 
Det tror jag att du vet att jag vet.

Det var värt ett förtydligande, eftersom diskussionen handlade om Avelsdata och du drog in något helt annat.

Om du läser också så ser du hur du är en av dem som kan skriva metervis för att leda bort från det som är viktigt här, nämligen vad gör vi för att höja medvetenheten om inaveln och starta det nödvändiga flödet som behövs?

Jag har redan svarat på den frågan. Om du inte vill att diskussionen ska handla om annat - och du bestämmer inte vad som är viktigt - så har du valt fel ställe att diskutera på. Jag försöker inte leda bort diskussionen, men ämnet omfattar mycket mer än det du valt att fokusera på.

Ok , jag förstår. Och hur illa får det bli på den punkten (mental och fysisk hälsa)?

Som sagt, för stor risk. Det är ett personligt ställningstagande och en känsla så det går inte att sätta siffror på. I många raser går det ju också att minska risken avsevärt genom att vara en medveten köpare eftersom så mycket information finns tillgänglig.

Jodå, med en bra Collie och en arbetsglad men ovanligt mild Malle kan du mycket väl ha valpen -"brukscollien". Den där lilla extra skärpan som liksom färdas framåt redan sekunderna före hjärnan blixtkopplar ut till musklerna så kroppen kan följa EXAKT efter.

Jag har aldrig träffat en malle som jag känner skulle passa för inkorsning med collie. Och när jag säger att jag ogärna skaffar blandras för att jag inte kan undersöka bakgrunden menar jag just det. Jag skulle absolut inte ha något emot en F1-avkomma från en inkorsning, men då skulle jag ju fortfarande ha all information på Avelsdata att tillgå.

Ok. Tråkigt.
Ja, jag delar din förhoppning.
Hur tror du att det kommer gå till?

Det har jag också skrivit tidigare.
 
Lita på ett intyg - från vem?
Har du inte hört talas om alla "bakluckehundar" som säljs med både stamtavla, intyg och vaccinationpapper - där allt är fejk?!
Fejket upptäcks oftast hos veterinären när hunden tas dit pga av mystiska sjukdomar (som den måste avlivas för, t.o.m rabies har ju upptäckts). Ofta är sjukdomarna en följd av den långa resan utan mat och vatten, i en resväska med 18 till valpar...

Lita på hemsnickrade intyg, nej du. Lita på vem som helst som säljer valpar, skulle inte tro det.
Jag tycker däremot synd om de valpköpare som inte är lika cyniska som jag.
Jag skulle heller aldrig lita på ett uppvisat intyg. Alla intyg från veterinär är ju enkla A4 som är plättlätta att återskapa och printa ut. Sen är det bara att fylla i som man själv vill.
Hd/Ed-lappen som SKK skickar ut efter avläsning är inte någon svår nöd den heller att mixtra med.
Allt som behövs är en dator och en skrivare.
 
Det fanns väl nån klubb "Blandis" för några år sedan, de verkade inte ägna sig åt någon vettig utvärdering eller tävlingsverksamhet utan utställningar av typen "gladaste svansen" "Sötaste tiken" - rent trams liksom...

Ja, den fanns under många år.
De registrerade hundarna i släktträd och man kunde där komplettera registreringen med ev hälsotester mm.

Kanske menar du deras utställning?
Det var ingen bedömning mot standard eftersom det inte fanns någon standard till flertalet hundar.
De bedömdes efter de 4 F:en "Funktion, följsamhet, friskhet (bara vanlig veterinärbesiktning) och det fjärde F:et minns jag faktiskt inte....men det hade inte med eller svans att göra....
Det var en ganska stor del av hundarna som var SKK-reggade faktiskt, så skulle inte vara fel att köra de 4 F:en även på annat håll kan jag tycka!
 
Ja, den fanns under många år.
De registrerade hundarna i släktträd och man kunde där komplettera registreringen med ev hälsotester mm.

Kanske menar du deras utställning?
Det var ingen bedömning mot standard eftersom det inte fanns någon standard till flertalet hundar.
De bedömdes efter de 4 F:en "Funktion, följsamhet, friskhet (bara vanlig veterinärbesiktning) och det fjärde F:et minns jag faktiskt inte....men det hade inte med eller svans att göra....
Det var en ganska stor del av hundarna som var SKK-reggade faktiskt, så skulle inte vara fel att köra de 4 F:en även på annat håll kan jag tycka!

Så det var utifrån de 4 F:en man på en Blandisutställning utsåg Mr Maskulin, Fröken Feminin och ...jodå, Bäste Svansviftare.
 
Eftersom jag tycker att utställningar och att tävla i utseende är det sämsta med renrasvärlden var det onekligen en smula deprimerande att en organisation för blandraser valde att lägga energi på just detta.

Hur länge fanns den? Och utställning kan vara bra på att bedöma bra konstruktion som man gör i huskattsklassen på kattutställningar, men såg inte ut som det var fokuset?
 
Hur länge fanns den? Och utställning kan vara bra på att bedöma bra konstruktion som man gör i huskattsklassen på kattutställningar, men såg inte ut som det var fokuset?

Blandis fanns i många år. Organisationen startade 1993 och var fortfarande verksam åtminstone för några år sedan. Nu verkar det inte hända något. Blandis Rix är avregistrerad om man tittar på organisationsnumret.

Om du frågar utställningsivrare inom renrasvärlden är det just att bedöma bra konstruktion som görs på utställning... :grin:
 
Så det var utifrån de 4 F:en man på en Blandisutställning utsåg Mr Maskulin, Fröken Feminin och ...jodå, Bäste Svansviftare.
2005 var jag och min dåvarande på Orust med vår blandis (hon var nyss fyllda ett då) och kikade på en Blandrasutställning. Det var rena dagisfarsen. Det hade absolut ingenting med funktion eller hälsa att göra. Det var bara vilken som var gulligast, vackast päls, gladast osv uppdelat i olika storlekar :laugh:
Det var dock många deltagare med så det verkar ha varit nått stort och populärt jippo och arrangör.
 
Blandis fanns i många år. Organisationen startade 1993 och var fortfarande verksam åtminstone för några år sedan. Nu verkar det inte hända något. Blandis Rix är avregistrerad om man tittar på organisationsnumret.

Om du frågar utställningsivrare inom renrasvärlden är det just att bedöma bra konstruktion som görs på utställning... :grin:
Konstigt, när blandraser verkar ha blivit populära. Och på utställning med renrasiga djur är det konstruktion och standard som bedöms, och oftast blir folk för fokuserade på att vinna för det betyder man har djur som är "mest korrekt" för sin ras, men det vet vi är inte alltid rätt. För huskattskategorin på kattutställning så är det bra konstruktion och allmän kondition som bedöms och kategorin är hyffsat populär ändå, synd detta aldrig verkade nå blandrashundsvärlden.
 
Tydligen så hålls de där blandisutställingarna på Orust ännu.
B3014D11-9BDA-4355-9E20-C7D5154FD386.png
 
Jag tycker att sådana där tramsutställningar kan vara ett rätt roligt och lättsamt inslag! :) När jag var på shibaspecialen i England hade de också lite tramsiga allmänna klasser för både registrerade och oregistrerade hundar på sidan om. Även andra raser/blandraser. Det var roligt att Kailzie också fick vara med helt enkelt, hon hade ju inga papper men tyckte det var fantastiskt skoj att vara i ringen!
De hade en för seniorer, domarens favorit och liknande. Det är bara trevligt att folk får träffas med hundarna och ha en kul dag ute.
Kunde de dessutom ha klasser för form och funktion vore det givetvis ännu bättre!
 
2005 var jag och min dåvarande på Orust med vår blandis (hon var nyss fyllda ett då) och kikade på en Blandrasutställning. Det var rena dagisfarsen. Det hade absolut ingenting med funktion eller hälsa att göra. Det var bara vilken som var gulligast, vackast päls, gladast osv uppdelat i olika storlekar :laugh:
Det var dock många deltagare med så det verkar ha varit nått stort och populärt jippo och arrangör.
Ja, jag såg det i samband med ett annat djurevent i Västsverige, men det har kanske styrts om lite? Men hur bedömnmer man funktion utan att att ha syfter med hunden klart för sig? En grythund ska ha en annan exteriör än vinthund liksom..

Men jag har faktiskt i utlandet tävlat med en blandras, var på en jordbruksshow i England och hade med mig hunden vi passade, anmälde oss för att det var så bizzart. Kom tvåa i klassen "hälsa fint"...
 
Ja, jag såg det i samband med ett annat djurevent i Västsverige, men det har kanske styrts om lite? Men hur bedömnmer man funktion utan att att ha syfter med hunden klart för sig? En grythund ska ha en annan exteriör än vinthund liksom..

Men jag har faktiskt i utlandet tävlat med en blandras, var på en jordbruksshow i England och hade med mig hunden vi passade, anmälde oss för att det var så bizzart. Kom tvåa i klassen "hälsa fint"...
Förlåt men klassen "Hälsa fint" 😂
 
Jag tycker att sådana där tramsutställningar kan vara ett rätt roligt och lättsamt inslag! :) När jag var på shibaspecialen i England hade de också lite tramsiga allmänna klasser för både registrerade och oregistrerade hundar på sidan om. Även andra raser/blandraser. Det var roligt att Kailzie också fick vara med helt enkelt, hon hade ju inga papper men tyckte det var fantastiskt skoj att vara i ringen!
De hade en för seniorer, domarens favorit och liknande. Det är bara trevligt att folk får träffas med hundarna och ha en kul dag ute.
Kunde de dessutom ha klasser för form och funktion vore det givetvis ännu bättre!
Jag kan också hålla med, som barn har jag ställt ut hund i en klass som bara barn fick ställa i o.s.v. Kan definitivt tycka att det ska finnas en plats för det, särskilt med tanke på "vanliga" utställningar har gjort att hundraser har dragits till sin spets på ohälsosamma sätt.
 
Jag tycker att sådana där tramsutställningar kan vara ett rätt roligt och lättsamt inslag! :) När jag var på shibaspecialen i England hade de också lite tramsiga allmänna klasser för både registrerade och oregistrerade hundar på sidan om. Även andra raser/blandraser. Det var roligt att Kailzie också fick vara med helt enkelt, hon hade ju inga papper men tyckte det var fantastiskt skoj att vara i ringen!
De hade en för seniorer, domarens favorit och liknande. Det är bara trevligt att folk får träffas med hundarna och ha en kul dag ute.
Kunde de dessutom ha klasser för form och funktion vore det givetvis ännu bättre!

Jag tycker saker som bästa trick, roligast utklädnad och liknande är perfekt att lätta upp stämningen med. Barn med hund likaså och gladast svans funkar faktiskt det också.
Men så fort man kommer in på att bedöma hundars utseende i en tävling är man ute på hal is. Det är på grund av trender i vad som uppfattas som gulligt, elegant och/eller spektakulärt som många raser gått så helt överstyr utseendemässigt. Dessutom TROR många att de det utseende som exteriörschäfrar har nu handlar om funktion eller, för att ta ett mindre uppseendeväckande exempel, att alla vinthundar oavsett ras behöver vara ordentligt vinklade bak för att springa bak. Men det handlar bara om vad som ser flashigt ut i ringen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
2 160
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 790
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp