Aktiva ledarhundar (utbruten från Oseriös avel 2023)

Det blir väldigt svårt att förstå vad du menar när du har din egen definition av vad ett ord betyder...

Och det är enormt svårt att läsa nedanstående som något annat än att en labbe är mer träningsvilliga än bruksraser... och jag har inte klippt i citatet så det kan du inte påstå.
Nu citerade du ju hela stycket och om du hade låtit bli att bara lyfta ut ett ord och märka på utan fortsatt läsa resten också, så hade det kanske varit lite lättare att förstå vad jag menade.

Alla hittar kanske inte rätt ord, ibland förstår man ändå. Uppenbart är det här ett sådant tillfälle där man inte förstod. Jag ber om ursäkt för att jag inte valde rätt ord.

Jag känner en blind, helt blind, och den personen hittar precis i vartenda litet hörn i sitt eget hem. Hon behöver inte sin ledarhund för att ta sig runt i sitt hem. Det är galet häftigt att se tycker jag när hon går runt som om hon ser utan problem i sitt hem. Hennes hund jobbar inte när han inte har selen på sig, utan selen är han inte i tjänst och i hemmet har han den inte. Sen också med tanke på hur mycket dom jobbar ute så behöver dom vara ur tjänst också för att kunna återhämta sig och få vara hund också.

Jag har svårt att tro att någon får en ledarhund för att ha i hemmet, den är ju främst till för att kunna ta sig runt i samhället på ett säkert sätt.

Inte nagonstans sa jag att en blind person far en ledarhund for att den behover den i hemmet. Jag sa att hunden kan "jobba" aven i hemmet (tillexempel att hamta nagot personen tappat och inte kan se var det ar, oppna dorrar eller skap) nar @Enya havdade att en blind person hade for lite att gora for att en schafer skulle passa till ledarhund. Atminstone ar det saker service/ledarhundar tranas for I den organization i New York/New Jersey jag har haft viss insyn i. Det vill saga ledarhundar har huvudsyssla att leda en blind utomhus, men far ocksa viss traning pa sadant en person (tillexempel i rullstol) kan ha problem med innomhus.

Inte nagonstans sa jag att en blind person far en ledarhund for att den behover den i hemmet. Jag sa att hunden kan "jobba" aven i hemmet (tillexempel att hamta nagot personen tappat och inte kan se var det ar, oppna dorrar eller skap) nar @Enya havdade att en blind person hade for lite att gora for att en schafer skulle passa till ledarhund. Atminstone ar det saker service/ledarhundar tranas for I den organization i New York/New Jersey jag har haft viss insyn i. Det vill saga ledarhundar har huvudsyssla att leda en blind utomhus, men far ocksa viss traning pa sadant en person (tillexempel i rullstol) kan ha problem med innomhus.
Vad hon min vän säger iallafall är att inte ledarhundar är assistanshundar, dom är tränade på helt olika sätt. En ledarhund för en blind är inte en alltiallo som även hjälper till med andra sysslor som att plocka upp saker från marken osv. Kanske dom tränar dom olika men här verkar dom inte tränas i allting.

Hur man gör om man har dubbla handikapp att man behöver både och, alltså både assistanshund och ledarhund vet jag inte..men ledarhundar är inte assistanshundar på det sättet, det är inte deras uppgift. Det är superviktigt för dom att dom vet när dom ska jobba och när dom inte ska jobba. Har dom inte sele så är det fritid. Sen kan man väl träna dom på saker och ting som en vanlig hund också såklart, hämta grejer osv om man vill såklart.

Vad hon min vän säger iallafall är att inte ledarhundar är assistanshundar, dom är tränade på helt olika sätt. En ledarhund för en blind är inte en alltiallo som även hjälper till med andra sysslor som att plocka upp saker från marken osv. Kanske dom tränar dom olika men här verkar dom inte tränas i allting.

Hur man gör om man har dubbla handikapp att man behöver både och, alltså både assistanshund och ledarhund vet jag inte..men ledarhundar är inte assistanshundar på det sättet, det är inte deras uppgift. Det är superviktigt för dom att dom vet när dom ska jobba och när dom inte ska jobba. Har dom inte sele så är det fritid. Sen kan man väl träna dom på saker och ting som en vanlig hund också såklart, hämta grejer osv om man vill såklart.
Det är så jag också har uppfattat det, att de är mer renodlade ledarhundar och skiljs från servicehundar på det viset. Men jag har ingen länk som styrker utan mer att vi har pratat om det. I samma samtal fick jag också veta att jag som vill ha epilepsihund pga min epilepsi inte kan ha det i samma hund som ledarhund, sa den personen i alla fall. Varför vet jag inte, men man kan ju inte ha olika hundar beroende på olika behov (om man har flera olika behov och funktionsnedsättningar), men jag antar att det behovet som är överordnat de andra är det behovet som får styra i så fall. Jag har dock inte kollat närmare inpå hur det fungerat eftersom jag inte är där ännu, har haft hundar som av sig själv reagerat på min epilepsi och varnat mig innan anfall, och ibland upplever jag att spionen reagerar, men inte så ofta som jag skulle vilja, så att rent faktiskt träna honom i det har inte varit aktuellt och därmed har jag inte satt mig in närmare i det.

Alla ledarhundar har ju inte så aktiva dagar, vilket har varit min poäng hela tiden. Jag är helt med på att själva aktiveringen som arbetet innebär kräver en hel del av hunden, men när den inte är lika aktiv så har den inte samma aktivering, det är då jag tänker att schäfer inte passar en sådan person. Alla personer som är blinda med ledarhundar är inte fd elitidrottare, friluftmänniska och akademiker, utan helt vanliga personer också.
Min poäng var att även för en ovanligt (i a f mer än jag) aktiv person så ”räcker” det med labrador.

Jag känner en blind, helt blind, och den personen hittar precis i vartenda litet hörn i sitt eget hem. Hon behöver inte sin ledarhund för att ta sig runt i sitt hem. Det är galet häftigt att se tycker jag när hon går runt som om hon ser utan problem i sitt hem. Hennes hund jobbar inte när han inte har selen på sig, utan selen är han inte i tjänst och i hemmet har han den inte. Sen också med tanke på hur mycket dom jobbar ute så behöver dom vara ur tjänst också för att kunna återhämta sig och få vara hund också.

Jag har svårt att tro att någon får en ledarhund för att ha i hemmet, den är ju främst till för att kunna ta sig runt i samhället på ett säkert sätt.
När min kollega rastar sin hund - t ex i en paus i ett möte - har hunden koppel och inte sele. Då jobbar den inte. Kollegan får klara sig med bara käpp

”Förr” var ”alla” ledarhundar schäfrar. Jag har uppfattat det som att en anledning till att man idag föredrar labrador är för att de (generellt) har mindre vakt i sig än schäfer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka