Det kanske är så enkelt att träna labradorer/pudel etc är ett säkrare kort helt enkelt? Jag har en släkting som har arbetat med att träna ledarhundar och som jag minns det så fick hon bara ersättning om hunden klarar provet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ar inte mycket insatt i schafer heller, men jag har sett manga pa IGP planen och aven innom AKC ... och brukshundklubben i Sverige. Jag har nog aldrig sett en "hysterisk" schafer. Jag har sett en som jag uppfattade som opalitlig, men alla andra har varit trevliga, gillat att jobba, men haft en klar avknapp och gillat att "chilla" ocksa. Jag uppfattar en tranad schafer som en av de lugnaste brukshundarna som oftast har huvudet med sig och ar duktig pa att "problem solve" for att kunna fullfolja sin uppgift.
Jag haller med om att retreivers ofta ar mycket tramsiga och garna flanger runt ... Har kallas de ofta "hundvarldens clowner", de ar lattare att ha att gora med om de far jobba, precis som alla andra hundar som "har ett syfte" men sa talmodiga och lungt avvaktande som schafer upplever jag dem inte.
Personligen skulle jag hellre ha en schafer till service hund an en retreiver, av flera anledningar. Schafern alskar inte alla manniskor som retreivern och kanner oftast i alla fall inte behovet att halsa pa alla ... och alla manniskor kanner inte heller behovet av att halsa pa en schafer. Och schafern har ett alvar som man inte ser lika ofta hos retreivers.
Tänkte att det är det som är följsamt. Att de inte har en massa egna idéer hela tiden som schäfer.
Jag skulle nog tro faktiskt att en ledarhund aktiverar sig mentalt mycket era än vad en brukshund gör, det är inte alltid så fysiskt ansträngande men mentalt ansträngande är det definitivt.Om det nu fungerar så bra kan jag ju undra varför det inte är ok att ha schäfer som aktiv sällskapshund? För en arbetande ledarhund är inte lika arbetande som en brukshund, vilket hela tiden har varit min poäng. Ja hunden arbetar, men i stil med vad brukshund som sådan kräver? Överlag och generellt inte, arbetsnivån hos de hundarna är lägre. En schäfer som inte får arbeta blir stressad och krävande och det känns olämpligt för en blind att behöva hantera ovanpå allt annat.
Så om man i tidigare tråden snackade om att man utarmar brukshundsaveln genom att kalla schäfer för aktiv sällskapshund så är det precis vad man gör genom att avla på lämpliga schäfrar för blinda-den normala schäfern ligger för högt i stress och aktivitetsnivå för att bara nöja sig som ledarhund.
Och vad är din ursäkt`? Du sitter ju på en och om man läser vad du skriver här o i vgv tråden så får hon mycket mindre träning mm än vad en ledarhunds schäfer fårDå får du läsa igen, för det var så jag inte skrev.
Jag skrev att de flesta blinda inte är aktiva brukshundsägare och vill lägga tid på att träna och vara aktiva för sin hunds skull.
Du går till personangrepp och ifrågasätter mig för att jag inte tycker att schäfer är en lämplig ras för alla blinda? Fint jobbat, konstruktivt.Och vad är din ursäkt`? Du sitter ju på en och om man läser vad du skriver här o i vgv tråden så får hon mycket mindre träning mm än vad en ledarhunds schäfer får
Jag påstod att schäfer var hysterisk och då menade jag som i stressad om den inte fick arbeta, den åsikten står jag för. Jag kan tänka mig att det är tillräckligt arbetsuppgifter för en aktiv blind person, men inte för varenda blind vi har, men där görs förhoppningsvis rätt val så visst..Jag tror inte att det ingen som motsätter sig att labradorer är mer lämpade för ändamålet uppenbart eftersom de är de vanligaste. Dock att schäfern är hysterisk, att arbetsuppgifterna inte är tillräckliga, att de gör utfall, är reserverade m.m. kan vara tänkvärt att fundera igenom sina argument innan man kommer med dem..
Reserverad - "En tysk schäferhund ska vara mentalt välbalanserad, nyfiken, självsäker, uppmärksam, samarbetsvillig och tillgänglig. " (från rasbeskrivningen på skk). Står inget om reserverad.
Utfall - Absolut det förekommer säkert men det förekommer även med labbar och goldens och är i sig inte en egenskap utan mycket uppfostring och aktivering som påverkar som jag ser det.
Inte tillräckliga arbetsuppgifter - Som jag sa i tidigare post så är man beviljad en ledarhund så borde man ju också ha ett behov = tillräckligt med arbete för en ledarhund. Sen gäller det ju oavsett ras hitta rätt individ.
Från MFD (myndigheten för delaktighet):
"De flesta är labradorer, men det finns också någon storpudel och schäfer. Kraven på hundleverantörerna och hundarna är omfattande. "
"Det är cirka 90 procent av ledarhundarna som är labradorer."
Alltså är ju labradorerer i klar majoritet men det förekommer ju ändå schäfer och storpudel.
Det lite som om nån skulle påstå man inte kan ha en corgi till agility för att de är slöa, skälliga och hårar. Vissa påstånden är korrekta men har inget med lämpligheten i agility att göra och andra är direkt felaktiga. Dessutom KAN man köra agility med corgi och det finns tom hundar som tagit sig till SM nivå. Däremot kan man komma med påståendet att corgins fysik inte är till dens fördel i agilityn jämfört med andra raser och det är korrekt. Att många inte väljer corgin till agilityhund är inte för att de inte kan köra agility men en sheltie är ett säkrare kort och har bättre fysiska förutsättningar. Att det bara finns ett fåtal corgi i agility har många olika skäl men inget av det jag gav exempel på ovanför, att de är slöa (nope, majoriteten är peppiga), skäller och hårar ( stämmer men har inget med lämpligheten för agility att göra)..
Du har säkert rätt.Jag skulle nog tro faktiskt att en ledarhund aktiverar sig mentalt mycket era än vad en brukshund gör, det är inte alltid så fysiskt ansträngande men mentalt ansträngande är det definitivt.
Alla ledarhundar har ju inte så aktiva dagar, vilket har varit min poäng hela tiden. Jag är helt med på att själva aktiveringen som arbetet innebär kräver en hel del av hunden, men när den inte är lika aktiv så har den inte samma aktivering, det är då jag tänker att schäfer inte passar en sådan person. Alla personer som är blinda med ledarhundar är inte fd elitidrottare, friluftmänniska och akademiker, utan helt vanliga personer också.En fd som kollega är (fd) elitidrottare, friluftsmänniska och akademiker har en labrador som ledarhund. Den är med överallt i arbetet: på kontoret, möten på olika platser, på resor med buss/tåg/flyg, konferenser och stora fester. Jag gissar att en av dens viktigaste/svåraste arbetsuppgift är att kunna vara helt stilla och tyst men ändå alert i stökiga sammanhang. T ex att ligga mellan mattes ben på ett enormt party i märklig lokal och närmre 1000 festande personer (och ha koll så ingen i mörkret trampar på en tass eller går in i ledaren). Jag tillhör helt klart den hundens fanclub .
När matte är ledig följer den med till träning, på löpturer, skogspromenader mm. När hunden är ledig är den lekfull och busar gärna med andra hundar.
Jag tror att en hund som utöver ett sådant jobb behöver annan/ mer aktivering inte passar lika bra som ledarhund.
En blind inaktiv person behöver väl ändå inte en hund?Jag påstod att schäfer var hysterisk och då menade jag som i stressad om den inte fick arbeta, den åsikten står jag för. Jag kan tänka mig att det är tillräckligt arbetsuppgifter för en aktiv blind person, men inte för varenda blind vi har, men där görs förhoppningsvis rätt val så visst..
Resten har jag inte påstått.
Ja, du beskriver det bättre än jag gör egentligen, det är så jag menar. Det är något med de raserna som gör att i alla fall jag skulle känna mig mer trygg ute med en ledarhund än tex en känslig schäfer. Båda kan sitt uppdrag, men det känns som att steget från tanke till handling hos raserna är olika långt och att det fortare blir stress hos schäfer vid situationer än med labbe/golden.Jag känner inte till schäfer. Men en annan brukshund, kelpie. Den är följsam för att den har så enormt mycket will to please kombinerat med en stor lyhördhet för signaler. Jag tror att den höga nivån av signalkänslighet inte är för alla. Dessutom så reagerar de blixtsnabbt på det de reagerar på. På gott och ont. Det blir för mycket att hålla koll på om man inte har det intresset. Inte för att de har mer egna idéer än en retriever.
Jag har växt upp med golden. De har definitivt egna idéer de också. Det går bara långsammare för dem än för en kelpie.
Retriever passar som ledarhundar för att de är arbetande hundar, avlade att jobba i nära samarbete med sin människa, är en stabil och trygg ras, social och vill vara med sin människa så mycket som möjligt. Inte för att de saknar egna idéer.
Jag påstod att schäfer var hysterisk och då menade jag som i stressad om den inte fick arbeta, den åsikten står jag för. Jag kan tänka mig att det är tillräckligt arbetsuppgifter för en aktiv blind person, men inte för varenda blind vi har, men där görs förhoppningsvis rätt val så visst..
Resten har jag inte påstått.
Men hur tänker du att schäfern som ras är störst bland tex polishundar då?Ja det stämmer men jag tycker ändå schäfer känns som ett mer osäkert kort överlag inte som individ men som ras i stort.
Framspringande hundar tex hur vet man att försvarslusten inte slås på?
En retriver har så små reaktioner på saker och ting i jämförelse med en schäfer.
Det känns som om jag upprepar mig hela tiden. Jag har inte skrivit att inaktiva blinda har hund. Jag har skrivit inte lika aktiva blinda. Det är inte samma sak att ha ett jobb, gå på möten, fester, konferenser, flyga och att inte ha ett jobb men träffa familjen, gå ut på stan, handla, vara aktiv i en förening där man träffas ofta. Det ena är mer aktiv än den andra som inte alls är inaktiv det minsta.En blind inaktiv person behöver väl ändå inte en hund?
Hund måste väl vara främst för dom som vill kunna ut och röra sig i samhället och det är ju ett riktigt tufft jobb för en hund.
Jag ser på mina hur trötta dom blir av exempelvis julaftonsfirande eller en helt vanlig promenad mitt i city och dessutom jobba i den miljön som hund?
Dt hade dock vart väldigt trevligt med en länk att läsa mer om just det då jag har lite svårt att se att retriever generellt skulle var mer träningsvilliga samt ha mindre egna "åsikter" än en brukshund.Nä, nu kan jag tyvärr inte ge länk eller källhänvisning men de program och intervjuer jag sett med de som tränar ledarhundar så har det handlat om att man väljer labrador för att de är mjukare, mer träningsvilliga och följsammare än brukshundsraser.De saknar de där egna åsikterna som kan ställa till det. Men eftersom jag inte kan bevisa med länk får det väl vara skitsamma att jag hört det.
Jag tror att om man kan se är det lättare att förutse vad som kan hända. Som blind kan man inte ens förutse vad som händer utan hunden får helt lösa det själv innan det händer, och därmed också få möjlighet att fatta dåliga beslut. Det är där skillnaden är och det är den biten jag tycker är störst. Ser man kan man ha koll, ser man inte går det inte och då kan saker hända. Det känns inte lika vanligt hos en golden eller labbe.Men hur tänker du att schäfern som ras är störst bland tex polishundar då?
Fast det är väl ändå en Helt annan situation som inte riktigt hör hemma i diskussionen? Du har en van och utbildad förare i andra änden av snöret som dessutom ser den andra hunden komma. Jag tror inte att samma individ skulle väljas ut som ledarhund som den som anses lämplig i polisarbete.Men hur tänker du att schäfern som ras är störst bland tex polishundar då?
Det har jag inte. Det är flera år sedan jag sett något sådant program. Finns säkert något på Youtube från tex Storbritannien, uppfattar dem som mer aktiva med att nå ut med sitt arbete generellt, men jag har inte sett något på länge och kan inte länka.Dt hade dock vart väldigt trevligt med en länk att läsa mer om just det då jag har lite svårt att se att retriever generellt skulle var mer träningsvilliga samt ha mindre egna "åsikter" än en brukshund.