Aktiva ledarhundar (utbruten från Oseriös avel 2023)

Det kanske är så enkelt att träna labradorer/pudel etc är ett säkrare kort helt enkelt? Jag har en släkting som har arbetat med att träna ledarhundar och som jag minns det så fick hon bara ersättning om hunden klarar provet.
Tråkigt, hon borde ju fått för allt arbete hon lagt ner även om det inte blev godkänt prov!

Men schäfer är ju också lätta att träna, är de inte? Det känns som om deras hjärnor är som svampar och man kan lära dem allt egentligen, precis allt.

Fast ... Nagon som ar blind, det vill saga har mindre an ledsyn (@Enya sa uppfattade jag forut nar vi diskuterade hur reglerna var for att fa en ledarhund i Sverge, att personen maste vara ordentligt blind och inte kunna se alls) Anyway, en person som ar blind behover ocksa hunden hemma, om personen tappar nagot kan det ju vara svart att plocka upp det om personen inte ser, om personen inte vet var mobilen ar kan det vara svart att hitta den, men hunden gor det pa nagra secunder, etc, etc.

Jag har haft en kompis for manga ar sedan som var blind. Hon sag absolut ingenting, hon kunde utrona att solen sken for att det blev varmt genom fonstret. Hon hade absolut behovt en ledarhund aven hemma for att kunna bo ensam i lagenheten.

Fast ... Nagon som ar blind, det vill saga har mindre an ledsyn (@Enya sa uppfattade jag forut nar vi diskuterade hur reglerna var for att fa en ledarhund i Sverge, att personen maste vara ordentligt blind och inte kunna se alls) Anyway, en person som ar blind behover ocksa hunden hemma, om personen tappar nagot kan det ju vara svart att plocka upp det om personen inte ser, om personen inte vet var mobilen ar kan det vara svart att hitta den, men hunden gor det pa nagra secunder, etc, etc.

Jag har haft en kompis for manga ar sedan som var blind. Hon sag absolut ingenting, hon kunde utrona att solen sken for att det blev varmt genom fonstret. Hon hade absolut behovt en ledarhund aven hemma for att kunna bo ensam i lagenheten.
Visst underlättar det, helt klart, det tycker till och med jag. jag använder spionen på många sådana sätt. Men man får inte en ledarhund för att man behöver den hemma, det ser inte ut så i Sverige. Det är bara cirka 300 ledarhundar i hela Sverige, det är betydligt fler blinda.

Man kan få hemtjänst om man inte klarar sig riktigt själv hemma. Eller ta hjälp av släkten. Assistansperson eller ledsagar beviljas för sällan.. Tappar du något så ta upp det själv, kan du inte så låt det ligga. Gå till synmottagningen och få lära dig strategier så att du kan ha koll på dina saker, använd blindkäpp tex för att hitta det du tappar, ropa efter mobilen.

Har man en ledarhund kan man absolut använda den för att förenkla, men generellt sätt är det inget argument för att få en , för att få behålla en om man inte längre har ett aktivt liv ute i samhället. Vet att det till och med uppmuntras att göra så mycket som möjligt själv just för att inte bli "hjälplös" utan att klara sig själv. Att kunna själv, använda strategier.

OBS! Jag står inte bakom det. Tycker gått att alla blinda som vill ha ledarhund ska få det, bara nyttigt kan jag tycka... för individen och samhället.

Ja man måste vara i stort sett blind, finns en viss procents syn man ska ha kvar, tror det är 0,3 % (kan minnas fel)/ingen ledsyn, jag ligger på 0,3 på ena ögat men har högre på andra, har synfältsdefekter som gör att jag saknar syn nedåt och även åt vissa punkter åt sidor samt uppåt, ser även väldigt suddigt och kan varken se på kort håll eller långt håll, men ser färger väldigt tydligt, vilket gör en stor skillnad. Jag har även fått diganosen CVI vilket innebär hjärnsynskada, medfödd. Ögonen och hjärnan samarbetar inte så bra som de borde.

På en direkt fråga när vi på synmottagningen i en grupp pratade om just ledarhundar så var svaret att anledningen till att man inte får ledarhund tidigare-när man ser lite fortfarande, som jag tycker man borde, är för att det då är lättare att störa hunden i sitt arbete. Jag kan både hålla med om det och tänka att man på något vis hade kunnat göra något åt det. Att sätta en hund i händerna på en gravt synskadad person skulle göra att den kommer ut och blir delaktig i samhället, får bättre självförtroende, klarar mer själv och mår bättre, tror det skulle bli en vinst i det. Som ju då kan sitta kvar när personen blir blind. Nu är tyvärr väldigt många innesittare med ett hjälplöst beteende eftersom de inte vågar och inte orkar ge sig ut ensamma. Därav att jag mått dåligt när vi haft gruppträffar, jag har träffat så många som är just "hjälplösa" och mår så oerhört dåligt och jag är livrädd för att hamna i den situationen själv, om det är så att vara blind är det ju inget liv. Jag har gått i terapi för det, min rädsla för vad så många blinda människor utstrålar. Aktivt fått träffa mer aktiva personer som motpol också.

Visst underlättar det, helt klart, det tycker till och med jag. jag använder spionen på många sådana sätt. Men man får inte en ledarhund för att man behöver den hemma, det ser inte ut så i Sverige. Det är bara cirka 300 ledarhundar i hela Sverige, det är betydligt fler blinda.
<snip>
Har man en ledarhund kan man absolut använda den för att förenkla, men generellt sätt är det inget argument för att få en , för att få behålla en om man inte längre har ett aktivt liv ute i samhället. Vet att det till och med uppmuntras att göra så mycket som möjligt själv just för att inte bli "hjälplös" utan att klara sig själv. Att kunna själv, använda strategier.
<snip>

Nej, det ar inget argument for att fa en ledarhund, men personen som jobbar och inte kan se att solen lyser nar de star framfor fonstret och "tittar" mot solen behover en ledarhund ... och den far jobba mycket aven hemma.

Du sa att hunden inte skulle ha nagot att gora om personen inte gick ut (nu jobbade min kompis -i Sverige- och darfor gick hon ut varje dag och fick ocksa en ledarhund) men om man ser sa daligt kommer en ledarhund att fa jobba i hemmet ocksa med en mangd saker den ar tranad att gora och naturligtvis kan manniskan da komma ut pa ett helt annat satt om den har en ledarhund.

Nar du sa att en schafer inte skulle fa tillrackligt med jobb tror jag att du inte raknade med allt hunden faktiskt ar tranad for. De oppnar dorrar, skap och lador, de tranas for att ta upp saker som ar tappade, de trycker pa hissknappar och sa mycket mer att jag inte ens kommer ihag halften.

Jag fick en gang for nagra ar sedan en forfragan om jag inte (pretty please:eek:) kunde ta en valp som skulle vara ledarhund ... men jag ville inte da jag skulle ha mycket svart att lamna valpen just nar jag fatt ordning pa den. De berattade dock exact vad hunden senare skulle gora ... jag fick det till och med skriftligt och listan var mycket lang.

Nej, det ar inget argument for att fa en ledarhund, men personen som jobbar och inte kan se att solen lyser nar de star framfor fonstret och "tittar" mot solen behover en ledarhund ... och den far jobba mycket aven hemma.

Du sa att hunden inte skulle ha nagot att gora om personen inte gick ut (nu jobbade min kompis -i Sverige- och darfor gick hon ut varje dag och fick ocksa en ledarhund) men om man ser sa daligt kommer en ledarhund att fa jobba i hemmet ocksa med en mangd saker den ar tranad att gora och naturligtvis kan manniskan da komma ut pa ett helt annat satt om den har en ledarhund.

Nar du sa att en schafer inte skulle fa tillrackligt med jobb tror jag att du inte raknade med allt hunden faktiskt ar tranad for. De oppnar dorrar, skap och lador, de tranas for att ta upp saker som ar tappade, de trycker pa hissknappar och sa mycket mer att jag inte ens kommer ihag halften.

Jag fick en gang for nagra ar sedan en forfragan om jag inte (pretty please:eek:) kunde ta en valp som skulle vara ledarhund ... men jag ville inte da jag skulle ha mycket svart att lamna valpen just nar jag fatt ordning pa den. De berattade dock exact vad hunden senare skulle gora ... jag fick det till och med skriftligt och listan var mycket lang.
Intressant, för i samtal om ledarhundar på symottagning har det varit att man själv ska göra sådana saker och hunden visa en till sakerna, tex till hissen osv. Man får personlig träning av synmottagningen i ens hem för att klara av sådana saker, det är något man har rätt till.

Du har säkert rätt att hunden gör mer inomhus än jag tänkt, det förändrar dock inte min ståndpunkt som sådan, bara att jag i så fall hade fel om att hunden inte gör särskilt mycket inne alls. Jag anser fortfarande att schäfer kan vara rätt ras för rätt blind men generellt för alla blinda passar labbe eller golden bättre. Men du har rätt, de gör saker inne också.

Är det ok att tycka olika eller måste jag böja på nacken och medge att jag har fel och att schäfer är den perfekta rasen för blinda, för att det är så man resonerar här?
Angående diskussionen om aktivitetsnivån hos blinda ville jag bara lyfta att det finns väldigt många som inte är de där man gärna ser och hör och läser om, de där man träffar på, de där aktiva- friluftmänniskorna, de som flyger, går på möte, jobbar en massa, som man alltid ser ute. Att andra sidan också finns, de som inte alls syns av gemene man i samhället helt enkelt för att de sitter hemma, utan färdtjänst för den är indragen, utan ledsagare för den har de inte rätt till eftersom man som blind inte räknas in i de funktionsnedsättningar som har rätt till sådan hjälp, utan att våga eller kunna gå ut själv, och med en familjemedlem som handlar till den och tar en promenad med den en gång i veckan typ. Den personen finns också, många av. För en sådan person skulle en golden eller labbe räcka fint för att komma ut och börja röra sig i samhället igen själv och kunna ta del av tex föreningslivet. Det känns lite trist att den poängen missas och man bara ser att jag beskriver alla blinda som oaktiva som inte klarar av en brukshund. Det har jag faktiskt inte gjort.

Men du har rätt @hastflicka schäfer är en utmärkt ledarhund, blinda är aktiva personer som utan problem kan hantera brukshundar och de tränar både hemma och när de är ute.

<snip>
Men du har rätt @hastflicka schäfer är en utmärkt ledarhund, blinda är aktiva personer som utan problem kan hantera brukshundar och de tränar både hemma och när de är ute.

Fast det var inte alls vad jag sa. Jag tycker att det ar bade orattvist och snudd pa elakt att "lagga ord i munnen" pa det har sattet. Jag trodde vi debaterade i storsta allmenhet vad blindhundar gor eller inte gor och det ar vad jag svarade pa. Har lagger jag ner den har diskusionen (och jag har ingen aning alls om hur det stavar pa Svenska) da jag inte alls uppskattar din raljerande attityd.

Fast det var inte alls vad jag sa. Jag tycker att det ar bade orattvist och snudd pa elakt att "lagga ord i munnen" pa det har sattet. Jag trodde vi debaterade i storsta allmenhet vad blindhundar gor eller inte gor och det ar vad jag svarade pa. Har lagger jag ner den har diskusionen (och jag har ingen aning alls om hur det stavar pa Svenska) da jag inte alls uppskattar din raljerande attityd.
Ber om ursäkt, det var inte meningen att vara raljerande alls utan bara att jag tycker så också, du har inte fel när du skriver att de tränas inne, eller att schäfer funkar eller att blinda är aktiva. Bara att jag ser annan sida också, men jag förstår hur man kan se på det, så jag raljerade inte alls. Det var i vilket fall inte så det var tänkt att tolkas. Så ber om ursäkt för det.

Det har jag inte. Det är flera år sedan jag sett något sådant program. Finns säkert något på Youtube från tex Storbritannien, uppfattar dem som mer aktiva med att nå ut med sitt arbete generellt, men jag har inte sett något på länge och kan inte länka.
Jag har inte sparat något, tänkte inte på att jag skulle sitta och försvara tankar och åsikteer på buke flera år senare, tyvärr.

Fast det är ju väldigt märkligt att saluföra något som sanning (vilket det mycket väl kan vara) utan ha någon som helst källa. En random grej för länge sedan är inte direkt vederhäftigt...

Det är en extremt stor skillnad på åsikter och fakta när det gäller underbyggnad av dem, något en ohyggligt stor del av befolkningen idag verkar ha tappat bort. Sedan har vi ju den där lilla confirmation bias som ploppar upp också.

Fast det är ju väldigt märkligt att saluföra något som sanning (vilket det mycket väl kan vara) utan ha någon som helst källa. En random grej för länge sedan är inte direkt vederhäftigt...

Det är en extremt stor skillnad på åsikter och fakta när det gäller underbyggnad av dem, något en ohyggligt stor del av befolkningen idag verkar ha tappat bort. Sedan har vi ju den där lilla confirmation bias som ploppar upp också.
Jag trodde inte i min vildaste fantasi att en kommentar i oseriös aveln tråden skulle mynna ut i en tråd. Jag såg blandrasen och kom då på vad jag sett. Fel av mig.

Jag trodde också att jag fick delge mig av informstionen av vad som sas där utan bättre källhänvisning än så med tanke på diskussionens art, och att det är rätt känt att labradorer används mest.

Jag antar jag har fel där med och att jag hädanefter inte ska uttrycka någon info alls i en diskussion om jag inte kan länka till den.

Men jag gissar jag får googla och se om jag hittar programmet, eller varför man avlar på labrador för ledarhundar, och inte alla andra vettiga raser som finns för uppdraget. Måste vara något som gjort att folk, som jag uppfattar det, världen över avlar just på labrador för blinda.

Jag trodde inte i min vildaste fantasi att en kommentar i oseriös aveln tråden skulle mynna ut i en tråd. Jag såg blandrasen och kom då på vad jag sett. Fel av mig.

Jag trodde också att jag fick delge mig av informstionen av vad som sas där utan bättre källhänvisning än så med tanke på diskussionens art, och att det är rätt känt att labradorer används mest.

Jag antar jag har fel där med och att jag hädanefter inte ska uttrycka någon info alls i en diskussion om jag inte kan länka till den.

Men jag gissar jag får googla och se om jag hittar programmet, eller varför man avlar på labrador för ledarhundar, och inte alla andra vettiga raser som finns för uppdraget. Måste vara något som gjort att folk, som jag uppfattar det, världen över avlar just på labrador för blinda.

Nu raljerar du igen. Det är ingen som påstått att det är ovanligt med labradorer som ledarhundar eller att de inte skulle vara lämpade för det (dvs där finns det ett generellt konsensus). Men när du beskriver schäfrar som hysteriska och hävdar att labradorer är mer träningsvilliga än andra bruksraser är det extremt svårt att ta dig på allvar utan någon källa.

Nu raljerar du igen. Det är ingen som påstått att det är ovanligt med labradorer som ledarhundar eller att de inte skulle vara lämpade för det (dvs där finns det ett generellt konsensus). Men när du beskriver schäfrar som hysteriska och hävdar att labradorer är mer träningsvilliga än andra bruksraser är det extremt svårt att ta dig på allvar utan någon källa.
Nej jag raljerade inte nu heller. Tråkigt att du tar det så.

Mitt ordval av hysteriska var mitt och jag har vid några tillfällen redan förklarat vad jag menade med det (stressad när de inte fått arbeta på några dagar), tror inte jag påstod att någon annan sagt att de är hysteriska. Egna åsikter är väl ok att jag har om en ras, tänker jag. Det var jag inte otydlig med.

Att bara påstått att labben är mer träningsvillig har jag inte, det är att ta ut det från sitt sammanhang. Labbe och golden har egenskaper som gör att deras träningsvilja passar bättre till ledarhundar. Medan schäfer har tankar och åsikter, är envis och ifrågasätter, så bara gör golden och labbe det som krävs på ett annat sätt. Och givetvis finns det individuella undantag, mjäkigare schäfer och tuffare labbar.
Om det nu är ordet träningsvilja som skaver så vet jag inte riktigt vilket ord som passar bättre på vad jag menar. Jag Har försökt förklara i flera inlägg men möts bara av att blinda är visst aktiva och schäfer passar visst. Det är inget jag sagt emot.

Tråkigt, hon borde ju fått för allt arbete hon lagt ner även om det inte blev godkänt prov!

Men schäfer är ju också lätta att träna, är de inte? Det känns som om deras hjärnor är som svampar och man kan lära dem allt egentligen, precis allt.
Nej, tydligen så är det inte så. Så min poäng är att under de förutsättningarna så satsar man nog på ett mer säkert kort. Min släkting har mycket lång erfarenhet av bruks, hundarbete inom försvaret etc och har stora delar av sitt liv haft schäfer så valet av ras är noga genomtänkt tänker jag.

Nej jag raljerade inte nu heller. Tråkigt att du tar det så.

Mitt ordval av hysteriska var mitt och jag har vid några tillfällen redan förklarat vad jag menade med det (stressad när de inte fått arbeta på några dagar), tror inte jag påstod att någon annan sagt att de är hysteriska. Egna åsikter är väl ok att jag har om en ras, tänker jag. Det var jag inte otydlig med.

Att bara påstått att labben är mer träningsvillig har jag inte, det är att ta ut det från sitt sammanhang. Labbe och golden har egenskaper som gör att deras träningsvilja passar bättre till ledarhundar. Medan schäfer har tankar och åsikter, är envis och ifrågasätter, så bara gör golden och labbe det som krävs på ett annat sätt. Och givetvis finns det individuella undantag, mjäkigare schäfer och tuffare labbar.
Om det nu är ordet träningsvilja som skaver så vet jag inte riktigt vilket ord som passar bättre på vad jag menar. Jag Har försökt förklara i flera inlägg men möts bara av att blinda är visst aktiva och schäfer passar visst. Det är inget jag sagt emot.

Det blir väldigt svårt att förstå vad du menar när du har din egen definition av vad ett ord betyder...

Och det är enormt svårt att läsa nedanstående som något annat än att en labbe är mer träningsvilliga än bruksraser... och jag har inte klippt i citatet så det kan du inte påstå.

Nä, nu kan jag tyvärr inte ge länk eller källhänvisning men de program och intervjuer jag sett med de som tränar ledarhundar så har det handlat om att man väljer labrador för att de är mjukare, mer träningsvilliga och följsammare än brukshundsraser.De saknar de där egna åsikterna som kan ställa till det. Men eftersom jag inte kan bevisa med länk får det väl vara skitsamma att jag hört det.

Hur kan du ens jämföra det?
DU skrev
”Ja det stämmer men jag tycker ändå schäfer känns som ett mer osäkert kort överlag inte som individ men som ras i stort.
Framspringande hundar tex hur vet man att försvarslusten inte slås på?”

Då undrar jag hur du tänker kring schäfern som ras som arbetande hund, hur tänker du arbetande schäfrar tacklar framspringande hundar tex?

Ni Fast det är väl ändå en Helt annan situation som inte riktigt hör hemma i diskussionen? Du har en van och utbildad förare i andra änden av snöret som dessutom ser den andra hunden komma. Jag tror inte att samma individ skulle väljas ut som ledarhund som den som anses lämplig i polisarbete.
Om du läser hela inlägget ser du att jag svarar på ett citat som påstår att schäfern som ras är ett osäkert kort och att man aldrig kan veta när försvarslusten slås på när det kommer framspringande hundar.

Jag skulle inte påstå att en ledarhund kanske inte har en lika erfaren hundförare i andra änden kopplet men gemensamt skulle jag säga är att olämpliga hundar väljs bort både till polisarbete samt som ledarhundar.

Klart dom är?
DU skrev
”Ja det stämmer men jag tycker ändå schäfer känns som ett mer osäkert kort överlag inte som individ men som ras i stort.
Framspringande hundar tex hur vet man att försvarslusten inte slås på?”

Då undrar jag hur du tänker kring schäfern som ras som arbetande hund, hur tänker du arbetande schäfrar tacklar framspringande hundar tex?
du har inte någonstans i dina tankar att en polishund har en helt annan typ av förare? 🙈

Jag känner en blind, helt blind, och den personen hittar precis i vartenda litet hörn i sitt eget hem. Hon behöver inte sin ledarhund för att ta sig runt i sitt hem. Det är galet häftigt att se tycker jag när hon går runt som om hon ser utan problem i sitt hem. Hennes hund jobbar inte när han inte har selen på sig, utan selen är han inte i tjänst och i hemmet har han den inte. Sen också med tanke på hur mycket dom jobbar ute så behöver dom vara ur tjänst också för att kunna återhämta sig och få vara hund också.

Jag har svårt att tro att någon får en ledarhund för att ha i hemmet, den är ju främst till för att kunna ta sig runt i samhället på ett säkert sätt.

Senast ändrad:
Jag känner en blind, helt blind, och den personen hittar precis i vartenda litet hörn i sitt eget hem. Hon behöver inte sin ledarhund för att ta sig runt i sitt hem. Det är galet häftigt att se tycker jag när hon går runt som om hon ser utan problem i sitt hem. Hennes hund jobbar inte när han inte har selen på sig, utan selen är han inte i tjänst och i hemmet har han den inte. Sen också med tanke på hur mycket dom jobbar ute så behöver dom vara ur tjänst också för att kunna återhämta sig och få vara hund också.

Jag har svårt att tro att någon får en ledarhund för att ha i hemmet, den är ju främst till för att kunna ta sig runt i samhället på ett säkert sätt.
Precis det här du tar upp är min uppfattning av de jag pratat med som inte ser. Och min egen erfarenhet som gravt synskadad och patient på synmottagningen. Att hitta i sitt eget hem får man lära sig. Strategier och hjälpmedel. Finns inte en suck i världen att jag kan vara speciellt slarvig längre med mina saker, det är ordning och reda och var sak på sin plats mer eller mindre, annars missar jag det, och som blind är det ännu mer noga att var sak har sin plats och att använda både strategier och hjälpmedel som finns. Har för mig siri är ett bra hjälpmedel på iphone om man behöver ropa på den, bixby tror jag samsungs variant heter (?). Att vara steget före så att man klarar av sitt hemliv, möblera på ett bra sätt, inreda på ett sätt som passar osv.

Jag har nycklar i samma ficka alltid, jag har jobbets nycklar och kort och tagg på samma plats alltid- från det jag kommer hem till det jag går, väskan på samma plats, allt i kylskåpet och frysen placeras på samma vis osv, rutiner och ramar jag följer för att det inte ska bli fel. Ser man inte får man gå på strategier. Att behöva hjälp att öppna skåp och lådor i mitt hem skulle jag inte behöva som blind, jag vet hur man gör och var mina saker är och det försvinner inte bara för att jag inte kan se. Allt detta är ju också viktigt att just lära sig genom synmottagningen för att klara sig själv. Problemen som blinda människor mer ofta upplever är ju att ta sig ut ur hemmet och röra sig i samhället. I sitt egna hem är de oftast trygga och vana.

Att få en ledarhund för att hjälpa till hemma får man ju inte, men jag kan tänka mig att det finns de som hjälper till hemma, kanske mer hos personer som har andra problem eller är äldre också än just bara blind som sådan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka