Fast ... Nagon som ar blind, det vill saga har mindre an ledsyn (
@Enya sa uppfattade jag forut nar vi diskuterade hur reglerna var for att fa en ledarhund i Sverge, att personen maste vara ordentligt blind och inte kunna se alls) Anyway, en person som ar blind behover ocksa hunden hemma, om personen tappar nagot kan det ju vara svart att plocka upp det om personen inte ser, om personen inte vet var mobilen ar kan det vara svart att hitta den, men hunden gor det pa nagra secunder, etc, etc.
Jag har haft en kompis for manga ar sedan som var blind. Hon sag absolut ingenting, hon kunde utrona att solen sken for att det blev varmt genom fonstret. Hon hade absolut behovt en ledarhund aven hemma for att kunna bo ensam i lagenheten.
Visst underlättar det, helt klart, det tycker till och med jag. jag använder spionen på många sådana sätt. Men man får inte en ledarhund för att man behöver den hemma, det ser inte ut så i Sverige. Det är bara cirka 300 ledarhundar i hela Sverige, det är betydligt fler blinda.
Man kan få hemtjänst om man inte klarar sig riktigt själv hemma. Eller ta hjälp av släkten. Assistansperson eller ledsagar beviljas för sällan.. Tappar du något så ta upp det själv, kan du inte så låt det ligga. Gå till synmottagningen och få lära dig strategier så att du kan ha koll på dina saker, använd blindkäpp tex för att hitta det du tappar, ropa efter mobilen.
Har man en ledarhund kan man absolut använda den för att förenkla, men generellt sätt är det inget argument för att få en , för att få behålla en om man inte längre har ett aktivt liv ute i samhället. Vet att det till och med uppmuntras att göra så mycket som möjligt själv just för att inte bli "hjälplös" utan att klara sig själv. Att kunna själv, använda strategier.
OBS! Jag står inte bakom det. Tycker gått att alla blinda som vill ha ledarhund ska få det, bara nyttigt kan jag tycka... för individen och samhället.
Ja man måste vara i stort sett blind, finns en viss procents syn man ska ha kvar, tror det är 0,3 % (kan minnas fel)/ingen ledsyn, jag ligger på 0,3 på ena ögat men har högre på andra, har synfältsdefekter som gör att jag saknar syn nedåt och även åt vissa punkter åt sidor samt uppåt, ser även väldigt suddigt och kan varken se på kort håll eller långt håll, men ser färger väldigt tydligt, vilket gör en stor skillnad. Jag har även fått diganosen CVI vilket innebär hjärnsynskada, medfödd. Ögonen och hjärnan samarbetar inte så bra som de borde.
På en direkt fråga när vi på synmottagningen i en grupp pratade om just ledarhundar så var svaret att anledningen till att man inte får ledarhund tidigare-när man ser lite fortfarande, som jag tycker man borde, är för att det då är lättare att störa hunden i sitt arbete. Jag kan både hålla med om det och tänka att man på något vis hade kunnat göra något åt det. Att sätta en hund i händerna på en gravt synskadad person skulle göra att den kommer ut och blir delaktig i samhället, får bättre självförtroende, klarar mer själv och mår bättre, tror det skulle bli en vinst i det. Som ju då kan sitta kvar när personen blir blind. Nu är tyvärr väldigt många innesittare med ett hjälplöst beteende eftersom de inte vågar och inte orkar ge sig ut ensamma. Därav att jag mått dåligt när vi haft gruppträffar, jag har träffat så många som är just "hjälplösa" och mår så oerhört dåligt och jag är livrädd för att hamna i den situationen själv, om det är så att vara blind är det ju inget liv. Jag har gått i terapi för det, min rädsla för vad så många blinda människor utstrålar. Aktivt fått träffa mer aktiva personer som motpol också.