Aktiva ledarhundar (utbruten från Oseriös avel 2023)

Jo det är flamset och tramset jag ogillar hos golden, labben känns inte som den har exakt lika mycket som golden. Schäfer upplever jag pipig och stressad, mer brukshund. Jag är uppvuxen med schäfer som barn och det kändes då som bra hundar, men upplever tyvärr inte samma med de individer jag träffat sedan dess. Men det är ju min högst personliga känsla.

Nu är det bara en egen tanke här, men om jag behöver en ledarhund skulle jag inte känna mig riktigt trygg med en schäfer. De är bra på mängder av saker, men det är inte en lugn och sansad hund på samma nivå som labbe eller golden som i dag används mest för blinda. I en annan tråd diskuterades huruvida man "fick" kalla schäfer för sällskapshund. En ledarhund för blinda har ju sin arbetsuppgift så klart, men den ska ju också kunna bete sig även om den inte arbetas med några dagar, den ska liksom inte stressa i väg och få för sig några dåliga beteenden för att den "stått" två dagar. Det tänker jag att en golden och labbe fixar på ett bättre sätt. Ja, arbete behövs, men den fixar att vara lugn och sansad på väg till arbete eller i väntan på det, medan jag kan se en schäfer gå upp i limningen pga brist på arbete. Man kan göra massor som blind, men det sista man behöver är en hund som fattar ett felaktigt beslut vid ett övergångsställe pga att den kände sig lite uppe i varv av att vara ute igen. Där vill jag ha en trygg individ som inte riskerar att fatta dåliga beslut pga att den har nerverna på utsidan.
Trots detta du skriver nu var du en av dom som tyckte schäfer var en utmärkt sällskapshund i den tråden ? Eller blandar jag ihop dig med någon?

Det finns ju blinda som är tävlande triathleter och maratonlöpare, så nog finns det de som är aktiva mycket.

Jag som inte har insikt i några detaljer alls i hur det funkar tycker väl iofs att "mycket aktiv" inte borde vara något problem för en aktiv labbe, men de ledarhundsavlade kanske har fokuserat på annat? Är det "fysiskt aktiv, vill ha en lättare typ" som är grejen borde väl storpudel inte vara så dumt heller? Kan inte heller se att en bra schäfer skulle vara opassande för jobbet, och tänker att för hundmänniskor kan det väl koka ner till vad man trivs bäst med att jobba med?

Även om en majoritet av de som har ledarhund inte är "hundmänniskor" från början så är väl inte avel för ledarhund något som skulle göra hunden mindre passande för en hel del annat jobb, eller tänker jag fel här?

Jag är inte superinsatt i schäfrar längre men de jag har erfarenhet av är långt ifrån hysteriska. Då kan jag tycka att retrievers ligger högre flams och trams medans schäfrar är lite seriösare om jag ska generalisera.
Har svårt att föreställa mig att en schäfer som ras passar utmärkt som blindhund pga deras mer misstänksamma natur men att det finns individer som funkar utmärkt till att jobba som blindhundar tvivlar jag inte på, men överlag blir en schäfer mer triggad av diverse ”hot” än vad en retriver blir 🙈

Tycker du? När man får ledarhund har man bara ytterst ledsyn kvar, om ens. Jag har faktiskt mer än ledsyn även om jag är gravt synskadad. Jag kan se mina hundar. Får man en ledarhund ser man oftast inte ens sin hund.
Jag tycker det är skillnad på att fortfarande ha syn och kunna använda hjälpmedel för att fungera i samhället, och att vara helt blind och hänvisad till ledsagare eller till ledarhund. Det finns en hel del jag kan göra med mina hundar ännu som blir svårare som blind, bara kontakten som jag har med sagda brukshunden i snöret tex skulle vara svårare om jag inte ens kunde se henne, träning och arbete skulle vara svårare, något en brukshund har större krav på. Min egen ork och förmåga att träna hund skulle påverkas av att vara helt blind.
Jag skrev också gemene blind och menar alltså vanliga personer och inte de hard core blinda som kan göra allt trots avsaknad av syn, visst finns dem, men de flesta ligger inte fullt på den nivån, Sverige har alldeles för många som inte ens står till arbetsmarknadens förfogande, lider av psykisk ohälsa och klarar inte av att gå och handla utan mänsklig hjälp. Att då träna hund om man bara har varit sällskapshundsägare tidigare känns lite överkurs. Alldeles för många blinda är den typen. Då känns inte schäfer som rätt typ av ledarhund, generellt. Har du tränat hund halva livet och blir blind känns det direkt som en annan femma, en annan förmåga också gissar jag, att hantera blindheten, då träningen är ett intresse, annars är hunden ett sällskap och hjälpmedel i många fall. För hur seende hundägare än ser på det så är det det de är, sällskap och hjälpmedel, för vissa träningspartner, men generellt sällskap och hjälpmedel, ett sätt för den blinda att komma ut och vara delaktig i samhället och att kunna ta hand om sig själv. Det är hunden som ska underlätta vardagen för den blinde.

Jag vill inte ha en schäfer med så stort krav på arbete när jag är blind, jag kommer ha fullt upp med att vara blind och hantera vardagen, ett krav på att en brukshund måste arbeta ständigt för att inte vara stressad och få stressbeteende och nervig känns inte tryggt, en ledarhund är ju just en trygghet som man lägger sitt liv i tassarna på.

Klarar man av schäfer, fine, men jag förstår varför golden och labrador traditionellt väljs framför bruksraserna, det finns en anledning för det även om det finns individer bland de blinda som vill ha brukshund som ledarhund.

En av anledningarna till att retrievers föredras som ledarhundar är helt enkelt att gemene man ser dem som snälla hundar. Rädsla för Schäfer är mer utbredd än för Labrador. Därför väljer man labradorer. Det har inte så mycket med arbetsvilja att göra egentligen. Sedan är Labradorer förvisso vänligare inställda mot andra hundar, men med tanke på hur noggrant tränad en färdig ledarhund är det egentligen irrelevant.

En ledarhund är en arbetande hund och arbetar oftast i större utsträckning än vad privatägda tävlingshundar gör. En ledarhund kan inte jämföras med en sällskapshund.

Har svårt att föreställa mig att en schäfer som ras passar utmärkt som blindhund pga deras mer misstänksamma natur men att det finns individer som funkar utmärkt till att jobba som blindhundar tvivlar jag inte på, men överlag blir en schäfer mer triggad av diverse ”hot” än vad en retriver blir 🙈

En Schäfer ska inte vara misstänksam. Den ska vara neutral eller måttligt tillgänglig.

Om det nu fungerar så bra kan jag ju undra varför det inte är ok att ha schäfer som aktiv sällskapshund? För en arbetande ledarhund är inte lika arbetande som en brukshund, vilket hela tiden har varit min poäng. Ja hunden arbetar, men i stil med vad brukshund som sådan kräver? Överlag och generellt inte, arbetsnivån hos de hundarna är lägre. En schäfer som inte får arbeta blir stressad och krävande och det känns olämpligt för en blind att behöva hantera ovanpå allt annat.

Så om man i tidigare tråden snackade om att man utarmar brukshundsaveln genom att kalla schäfer för aktiv sällskapshund så är det precis vad man gör genom att avla på lämpliga schäfrar för blinda-den normala schäfern ligger för högt i stress och aktivitetsnivå för att bara nöja sig som ledarhund.

Fast nog jobbar en ledarhund. Speciellt i stökig miljö där den måste ta många beslut. Och varför skulle blinda inte kunna göra något mer med sin hund än att ha den som ledarhund?

Jag är snarare inne på @Red_Chili s linje om att den generella schäfern inte skulle hantera att andra människors hundar beter sig som rövhål i trånga utrymmen eller tom släpps fram i tid och otid. Utan styrning. Att rasen annars skulle fungera rill jobbet i sig tror jag inte alls är något problem. Beror ju helt på vilken ägare det är.

En Schäfer ska inte vara misstänksam. Den ska vara neutral eller måttligt tillgänglig.
Det tror jag säkert men var och varannan schäfer man ser ute i samhället far ut mot mötande och reagerar på ”hot” på ett sätt man mycket sällan ser en retriver göra men jag tror säkert en bra schäfer passar fint som ledarhund.

Gör dem? Är blinda så aktiva ute hela dagarna?
Det tror jag säkert men var och varannan schäfer man ser ute i samhället far ut mot mötande och reagerar på ”hot” på ett sätt man mycket sällan ser en retriver göra men jag tror säkert en bra schäfer passar fint som ledarhund.

Det handlar om att de är ouppfostrade och/eller understimulerade. Medan en BC tjuvvallar så ägnar sig en Schäfer åt att göra utfall, generellt sett.

Det handlar om att de är ouppfostrade och/eller understimulerade. Medan en BC tjuvvallar så ägnar sig en Schäfer åt att göra utfall, generellt sett.
Ja det stämmer men jag tycker ändå schäfer känns som ett mer osäkert kort överlag inte som individ men som ras i stort.
Framspringande hundar tex hur vet man att försvarslusten inte slås på?
En retriver har så små reaktioner på saker och ting i jämförelse med en schäfer.

Ja det stämmer men jag tycker ändå schäfer känns som ett mer osäkert kort överlag inte som individ men som ras i stort.
Framspringande hundar tex hur vet man att försvarslusten inte slås på?
En retriver har så små reaktioner på saker och ting i jämförelse med en schäfer.

På samma vis som man vet det med Labradorer. Könsbunden aggressivitet är vanligt bland show-varianten hos Labrador numera. Även översexualitet. Så man väljer hundar som är normalt funtade i huvudet och så tränar man dem.

På samma vis som man vet det med Labradorer. Könsbunden aggressivitet är vanligt bland show-varianten hos Labrador numera. Även översexualitet. Så man väljer hundar som är normalt funtade i huvudet och så tränar man dem.
Man väljer rätt individ helt enkelt :)
Ja jag personligen tycker schäfrar är trevligare än labradorer har svårt för labbens burdusa fattar noll signaler 🙈

Nu jobbar en hel del schäfrar i publika miljöer som polis, tull och väktarhundar så det lär ju inte vara för att de inte klarar miljöerna.

Dock så har dessa hundar en erfaren hundförare och ett yrke där det inte är på minuskontot att vara respektingivande.

En del i det hela är väl att man som blind eller i behov av assistans hund ska ha lätt att vara en del av samhället. Där är man betydligt mer tillgänglig för gemene man med en labbe eller golden än en schäfer bara av folks attityd till de olika raserna tänker jag.

I grunden är det främst ordvalet hysterisk jag motsätter mig emot även om jag absolut tror att man underskattar vilket jobb en ledarhund gör. Varje promenad (och jag förutsätter att man som blind går ut på rastningsrundor med sin hund allra minst) blir ju ett arbetspass där hunden ska analysera miljön och hitta en lämplig väg med föraren. Sen såg jag för rätt många år sen en film om assistans hundar där de blivande ägarna får lotsning i att varje dag se till att hunden får jobba för att det viktigt att bibehålla den träning de fått. Det handlar om att hämta saker, öppna/stänga lådor/dörrar, tända och släcka lampor osv. Hundarna ska vara ens förlängda arm helt enkelt och gör många moment i vardagen för att förenkla för brukaren.

Vad jag förstår så är det en process att bli tilldelad en tränad assistans/ledar hund, de kostar en hel del och ta fram och behovet är större än tillgängligheten. En person som mest sitter i sin lägenhet och trivs med det och klarar mycket själv har jag svårt att tro blir tilldelad en tränad hund då behovet inte finns. Vill de ha sällskap kan de köpa sig en hund till sällskap.

Har sett schäfer som inte arbetar? Det är väl de du ska jämföra med i så fall, sällskapsschäfrarna.
Ledarhund handlar diskussionen om, det är skillnad, servicehund är något annat, där skulle jag också ha annan ras eftersom jag kan vara med mer och styra och inte behöver förlita mig helt på hundens beteende.

I labbe och goldenaveln sorterar man ju ut just de valpar som verkar lämpliga som ledarhundar ur en kull och placerar i hem och som sedan tränas, inte alla genomgår grundträningen ens, så det är de lugna och tålmodiga varianterna som sorteras ut som passande.

Det är passande med en ledarhund som älskar alla eftersom den ska kunna hanteras av alla, vid träning, vid sjukdom, vid olyckor, när man går i samhället och behöver hjälp. En vaktig reserverad hund är direkt olämplig. Det är inte bara allvaret man vill åt, det är det där jag ogillar mest hos djur-robotliknande beteendet, hunden gör som den är tränad för, men få felsteg. En schäfer är rätt mycket envisare med rätt mycket egna åsikter som den gärna också testar. Positivt på många vis, men som ledarhund är det inte lämpligt, speciellt inte för de som inte har någon vidare hundvana sedan tidigare.

En ledarhund (eller "guidance/servicehund", jag blir sprakforvirrad ibland) arbetar varje gang den gar ut och "leder" sin person, nar den stannar vid rod gubbe, och gar vid gron, nar den ser till att personen inte stiger ner pa gatan utan haller sig pa trotoaren. Den jobbar varje gang den blir uppmanad att hamta nagot, varje gang den tander/slacker ljuset, oppnar/stanger dorrar och allt annat den gor.

En ledarhund, oavsett ras, ar mycket val utvald vid 8 veckors alder, sedan vaxer den upp med en familj/person som startar traningen efter mycket specifika instruktioner innan den vid 16 manders alder kommer till de som ska trana den for sin framtida syssla. Dar utvarderas unghunden och de som klarar utvarderingen tranas utav en organisation tills den ar 22-24 ars alder nar hunden och blind person matchas och tranar tillsammans i nagon/nagra manader innan de officiellt ar ett team.

En ledarhund har inte nagra "egna asikter" men ar mycket valtranad och vet vad den har for jobb, tycker om sitt job och utfor det val ... annars blir det som de "fake service dogs" man ibland ser har i USA, nagon som satter pa hunden en vast och sager att den ar en servicehund fast den helt uppenbart inte har nagon traning.
Har i USA finns det nagra organisationer som utbildar ledarhundar/service dogs till olika sysslor. Exact hur det gar till att fa en hund fran dem vet jag inte, men jag traffade en som akte till New York/New Jersey for att bli matchad med en hund och den personen skulle stanna dar i ett par manader for att tranas tillsammans med hunden.

Jag har traffat tva schafrar som var ledar hundar for blinda pa flygplatser pa olika platser i varlden ... Den ena blinda personen var Kanadensare, den andra vet jag inte varifran han kom, men hade inte Engelska som forsta sprak.

En ledarhund ska inte alska alla, en ledarhund ska vara neutral mot manniskor som inte ingar i dens familj och vanners krets.

En ledarhund (eller "guidance/servicehund", jag blir sprakforvirrad ibland) arbetar varje gang den gar ut och "leder" sin person, nar den stannar vid rod gubbe, och gar vid gron, nar den ser till att personen inte stiger ner pa gatan utan haller sig pa trotoaren. Den jobbar varje gang den blir uppmanad att hamta nagot, varje gang den tander/slacker ljuset, oppnar/stanger dorrar och allt annat den gor.

En ledarhund, oavsett ras, ar mycket val utvald vid 8 veckors alder, sedan vaxer den upp med en familj/person som startar traningen efter mycket specifika instruktioner innan den vid 16 manders alder kommer till de som ska trana den for sin framtida syssla. Dar utvarderas unghunden och de som klarar utvarderingen tranas utav en organisation tills den ar 22-24 ars alder nar hunden och blind person matchas och tranar tillsammans i nagon/nagra manader innan de officiellt ar ett team.

En ledarhund har inte nagra "egna asikter" men ar mycket valtranad och vet vad den har for jobb, tycker om sitt job och utfor det val ... annars blir det som de "fake service dogs" man ibland ser har i USA, nagon som satter pa hunden en vast och sager att den ar en servicehund fast den helt uppenbart inte har nagon traning.
Har i USA finns det nagra organisationer som utbildar ledarhundar/service dogs till olika sysslor. Exact hur det gar till att fa en hund fran dem vet jag inte, men jag traffade en som akte till New York/New Jersey for att bli matchad med en hund och den personen skulle stanna dar i ett par manader for att tranas tillsammans med hunden.

Jag har traffat tva schafrar som var ledar hundar for blinda pa flygplatser pa olika platser i varlden ... Den ena blinda personen var Kanadensare, den andra vet jag inte varifran han kom, men hade inte Engelska som forsta sprak.

En ledarhund ska inte alska alla, en ledarhund ska vara neutral mot manniskor som inte ingar i dens familj och vanners krets.
Jag vet det där om ledarhund. Men som blind behöver du inte hjälp av en ledarhund 24/7 som av en servicehund. Den behöver inte tända några ljus i ditt hem eller hämta saker. Det klarar du själv. Det är ju därför jag skiljer på ledarhund för blinda och servicehund. En ledarhund leder den blinda varje gång personen går någonstans, men det behöver ju inte ens vara varje dag beroende på person. Att då ha aktiva brukshundsraser känns inte riktigt rätt, därför har man valt labrador och golden. Där är tillräckligt will to please, inga egna åsikter och de har inte lika högt aktivitetsbehov som en brukshund.

Generellt sätt är alla blinda inte aktiva fd brukshundsägare, utan det kan vara förstagångshundsägare som inte gör så mycket egentligen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka