Fast jag har inte någonstans skrivit att en blind inte kan göra något med sin hund, sluta fultolka mig, att tolka blinda och synskadade som att de inte kan göra saker är det värsta jag vet. Däöremot menar jag att inte alla blinda har förmåga, kapacitet, vilja eller ens intresse av att aktivera en brukshund, men ändå viljan att ha en ledarhund, att hålla hund och ha det hjälpmedlet. Det betyder i min värld inte att jag har sagt att de inte kan göra något.Fast nog jobbar en ledarhund. Speciellt i stökig miljö där den måste ta många beslut. Och varför skulle blinda inte kunna göra något mer med sin hund än att ha den som ledarhund?
Jag är snarare inne på @Red_Chili s linje om att den generella schäfern inte skulle hantera att andra människors hundar beter sig som rövhål i trånga utrymmen eller tom släpps fram i tid och otid. Utan styrning. Att rasen annars skulle fungera rill jobbet i sig tror jag inte alls är något problem. Beror ju helt på vilken ägare det är.
Jag har ju också hävdat att det beror på ägaren....Jag har träffat flera blinda och synskadade och flera av dem skulle inte passa eller ens vilja ha en schäfer, däremot passa för en labbe.