Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår faktiskt inte hur folk kan försvara henne och aveln :confused:. Och hon har en rätt trist attityd, även när det inte handlar om henne. Snabb att häckla, pika, förlöjliga.
Ingen vidare charmig front om man vill bli tagen seriöst.
Näh hon och en av hennes bundsförvanter valde att förlöjliga ett svar jag skrivit i en tråd om utställningsschäfrar (i samband med Craft). Minns inte vad jag skrev men de va något om just att jag inte förstår hur någon kunde försvara den typ av avel. När jag kollade tråden nästa gång hadde jag ett tiotal svar från dom där de drog en rad udda skämt som var men att fullstämdigt förlöjliga min åsikt. Jag valde att inte bemöta dem alls

Näh hon och en av hennes bundsförvanter valde att förlöjliga ett svar jag skrivit i en tråd om utställningsschäfrar (i samband med Craft). Minns inte vad jag skrev men de va något om just att jag inte förstår hur någon kunde försvara den typ av avel. När jag kollade tråden nästa gång hadde jag ett tiotal svar från dom där de drog en rad udda skämt som var men att fullstämdigt förlöjliga min åsikt. Jag valde att inte bemöta dem alls
Ser detta beteende väldigt ofta. Det är ett häng troligtvis valpköpare som sluter upp och sänker nivån till rena mellanstadietramset.
Jag kan ärligt säga att jag skulle aldrig vilja ha en sådan människa som uppfödare hur bra hundarna än var. Känns inte stabilt som stöd och jag tycker uppfödaren beter sig riktigt pinsamt ibland.

Wolfdogvalpar 12 veckor och väger 20 kg redan nu ? Någon måste ha en klart felinställd våg eller så är det rejäla molosser inkorsat i dom :D

Undrar om det var från samma uppfödare som jag stötte på när jag handlade i en djuraffär i Jönköping häromveckan.. Hens valpar var sex veckor då och vägde nästan 18 kg enligt "uppfödaren" :down: Såg inte ut att väga så mycket dock..
Jag frågade om det var alaskan malamutes (de var väldigt fluffiga och söta!), varpå hen svarade att valparna var av rasen wolfdog, "men de har ju lite alaskan malamute i sig". "Jaha, wolfdogs? Blandraser då?" frågade jag, innan jag betalade illa kvickt och pep iväg :angel:
Under tiden jag betalade hörde jag en butiksanställd fråga "uppfödaren" om de var svårsålda. "Nej, verkligen inte! Jag har 6 valpar och bara 4 kvar!" svarar hen då :banghead:
Säkert sjukt lättsålda om man har 4 valpar av 6 kvar när de är 6 veckor gamla.......
Men tur det. Hoppas att hon aldrig får dem sålda och att de äter henne ur huset :devil:

Ser detta beteende väldigt ofta. Det är ett häng troligtvis valpköpare som sluter upp och sänker nivån till rena mellanstadietramset.
Jag kan ärligt säga att jag skulle aldrig vilja ha en sådan människa som uppfödare hur bra hundarna än var. Känns inte stabilt som stöd och jag tycker uppfödaren beter sig riktigt pinsamt ibland.

Precis mina tankar.

Vad är Craft?

Korrelationen på den här är helt fantastisk, även bristen på stavning på raserna är fab :rofl:

"Deras mamma är en cotton de tolour/Pudel och deras pappa är en Schitzu/Chihuahua.
Både mamma och pappa är allergivänliga hundar. D.v.s fäller inte."

Hur är det med demodex och ärftlighet?

Min kompis har en hund som haft hudbesvär och nu har de äntligen fått diagnos, var demodex (hade ej klassiska symptom så det tog lite extra tid att hitta rätt). Kompisen skriver på Facebook om att det var så skönt att få en diagnos och att behandlingen är igång.

Blir idag uppringd av uppfödaren (hon har inte ens köpt hunden av uppfödaren utan en ägare emellan) som säger till henne att inte prata om detta, hon "får" inte prata/skriva om det utan det ska vara hemligt. Hunden har flera syskon samt man har nyligen tagit en kull med samma föräldrakombo - är man rädd att inte bli av med valparna tro?
Känns hemskt oseriöst att avla vidare på samma föräldradjur, mörka besvären och tom ringa upp folk och pressa dem att de inte får prata om sina egna hundars besvär.

Min kompis har en hund som haft hudbesvär och nu har de äntligen fått diagnos, var demodex (hade ej klassiska symptom så det tog lite extra tid att hitta rätt). Kompisen skriver på Facebook om att det var så skönt att få en diagnos och att behandlingen är igång.

Blir idag uppringd av uppfödaren (hon har inte ens köpt hunden av uppfödaren utan en ägare emellan) som säger till henne att inte prata om detta, hon "får" inte prata/skriva om det utan det ska vara hemligt. Hunden har flera syskon samt man har nyligen tagit en kull med samma föräldrakombo - är man rädd att inte bli av med valparna tro?
Känns hemskt oseriöst att avla vidare på samma föräldradjur, mörka besvären och tom ringa upp folk och pressa dem att de inte får prata om sina egna hundars besvär.
Hennes hund, hon får väl göra precis som hon själv vill. Kanske inte är så uppskattat inom sin ras men ändå, det är hennes hund. Det är väl bara bra att det blir känt?
Vet inte om det är någon ärftlighet i det, demodex är väl "bara" kvalster/kvalsterallergi? Men känsligheten torde ju vara ärftlig. #jagvetingetomdemodex

Hade jag varit din kompis så hade jag bett SKK sätta avelsspärr på min hund och gett dem tillåtelse att lägga till den klassiska texten "för mer information kontakta ägaren".

Demodex ÄR ärftligt och det bör inte avlas vidare på linjerna. Det gör heller inte seriösa uppfödare. Oseriösa tystar gärna ner ärflig skit.

Hennes hund, hon får väl göra precis som hon själv vill. Kanske inte är så uppskattat inom sin ras men ändå, det är hennes hund. Det är väl bara bra att det blir känt?
Vet inte om det är någon ärftlighet i det, demodex är väl "bara" kvalster/kvalsterallergi? Men känsligheten torde ju vara ärftlig. #jagvetingetomdemodex

Nämen jag menar det! Att hon skriver på sin egen Facebook -det gör hon väl som hon vill? Lite otrevligt att den här mannen (som fö inte är en särskilt trevlig typ alls) ringer upp henne och säger att hon inte får skriva ut det, att det ska hållas hemligt osv för "det pratas så mycket skit" kändes inte så kul.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar