Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nämen jag menar det! Att hon skriver på sin egen Facebook -det gör hon väl som hon vill? Lite otrevligt att den här mannen (som fö inte är en särskilt trevlig typ alls) ringer upp henne och säger att hon inte får skriva ut det, att det ska hållas hemligt osv för "det pratas så mycket skit" kändes inte så kul.
En bra uppfödare lägger ju alla kort på bordet, inte för att din kompis kanske är uppfödare men hade det hänt mig hade jag nog bara skitit i det. Publicerat bild på ev veterinärpapper där diagnosen står så att det verkligen blir bekräftat att det är vad det är och inte bara hittepå, taget ur luften. Om något så borde ju uppfödaren vara tacksam över att ha fått bra valpägare (till slut) och något att försöka arbeta bort ur sina linjer. (Hur nu demodex fungerar genetiskt osv).

Hur är det med demodex och ärftlighet?

Min kompis har en hund som haft hudbesvär och nu har de äntligen fått diagnos, var demodex (hade ej klassiska symptom så det tog lite extra tid att hitta rätt). Kompisen skriver på Facebook om att det var så skönt att få en diagnos och att behandlingen är igång.

Blir idag uppringd av uppfödaren (hon har inte ens köpt hunden av uppfödaren utan en ägare emellan) som säger till henne att inte prata om detta, hon "får" inte prata/skriva om det utan det ska vara hemligt. Hunden har flera syskon samt man har nyligen tagit en kull med samma föräldrakombo - är man rädd att inte bli av med valparna tro?
Känns hemskt oseriöst att avla vidare på samma föräldradjur, mörka besvären och tom ringa upp folk och pressa dem att de inte får prata om sina egna hundars besvär.
Jag skulle informera SKK om hur uppfödaren uppför sig. INTE okej!!

Från ett SLU-arbete om demodikos:

"Då juvenil demodikos sannolikt innefattar en genetisk komponent, har rekommendationer att drabbade individer samt deras föräldrar eller syskon inte ska ingå i avel, framförts (Lemarie 1996, Mueller 2004). Uppfödare som tagit ur affekterade eller bärarindivider ur aveln har upplevt att detta kraftigt reducerat eller helt eliminerat andelen drabbade hundar i sin uppfödning (Scott et al 2001)."

Hur är det med demodex och ärftlighet?

Demodex är ungefär som noskvalster fast att de är kvalster på hunden istället för i nosen. Alla hundar har det men alla får inte symtom.
Det finns främst två anledningar till att demodex bryter ut det ena är hormonellt och vanligt när hundarna är i puberteten det andra är att hunden immunförsvar tillfälligt eller permanent nedsatt exempelvis pga sjukdom eller medicinering.

Hur vida det är ärftlig eller ej är väldigt omtvisad och troligen beror ärftligheten på utbrytnings anledningen. Bryter det ut pga av hormoner eller att hunden är född med försvagat immunförsvar är det högst troligt att det är ärftligt då främst på tikens sida.
Bryter det ut pga medicinering är det svårt att veta ärfligheten.
Hur som tar seriösa uppfödare demodex på allvar och fortsätter inte avel på linjerna om man inte är säker på varför ett utbrott skett.

Eftersom demodex är betydligt vanligare i vissa raser än andra så kan man ju inte blunda för att någon form av gener spelar in, även om det inte behöver vara så i alla fall och det även skulle kunna uppstå av andra faktorer.
Tyvärr är det väl som med många andra åkommor i vissa raser, de får fart för att uppfödare mörkar.

Pratade med en uppfödare idag om demodex. Tiken hennes hade tydligen lämnat nån avkomma med demodex men efter som att hanen de använt till kullen lämnat en del demodex så hoppades man på att det kom där ifrån och skulle ta en kull till med annan hane. Om avkommor även ur den kullen får demodex skulle de inte ta fler kullar på tiken. Jag är inte så insatt i demodex men hur mycket lider de av det? Är det värt att testa en kull till?

(Jag själv tycker ju endast att man avlar på friska individer och hade inte använt en hane från första början som lämnat demodex men jag är inte uppfödare. Hon verkade vettig i övrigt med MH och hälsoundersökta djur och även krav på det när hon letade hanar.)

Fick idag ett sms från en bekant jag inte hört av på ca 10 år. Hen hade fått höra att jag numera födde upp schäfer. Hen berättade att hen lite akut tagit hand om en schäferhane på 1 år men de hade upptäckt att de tagit sig vatten över huvudet. Hunden "låg efter med uppfostran och kunde vara en riktig odåga men glad buse".
Nu letades nytt hem i panik för att slippa avliva.

Ja gott folk. Så här går det tyvärr väldigt ofta för köksavlade brukshundar. Ett år gammal, i sitt andra hem och hotas redan av avlivning :cry:

Jag frågade om hunden var reggad, röntgad och hade gjort sitt MH? isf fanns dessa möjligheter: Gav namn och nummer till polisen samt kriminalvården (stammen kan ju vara "rätt") tipsade om att kontakta uppfödaren och gav exempel på div facebookgrupper.
Om hunden var oreggad så gav jag ett par tips på seriösa omplaceringsställen.

Svaret jag fick?
"Ok. Tack...."

Najs respons på ett långt mail med en massa namn, nummer och förslag.Hoppades hen att jag skulle ta hem hunden hit eller :cautious:

Och därav drar jag slutsattsen att hunden saknar stamtavla.

Fick idag ett sms från en bekant jag inte hört av på ca 10 år. Hen hade fått höra att jag numera födde upp schäfer. Hen berättade att hen lite akut tagit hand om en schäferhane på 1 år men de hade upptäckt att de tagit sig vatten över huvudet. Hunden "låg efter med uppfostran och kunde vara en riktig odåga men glad buse".
Nu letades nytt hem i panik för att slippa avliva.

Ja gott folk. Så här går det tyvärr väldigt ofta för köksavlade brukshundar. Ett år gammal, i sitt andra hem och hotas redan av avlivning :cry:

Jag frågade om hunden var reggad, röntgad och hade gjort sitt MH? isf fanns dessa möjligheter: Gav namn och nummer till polisen samt kriminalvården (stammen kan ju vara "rätt") tipsade om att kontakta uppfödaren och gav exempel på div facebookgrupper.
Om hunden var oreggad så gav jag ett par tips på seriösa omplaceringsställen.

Svaret jag fick?
"Ok. Tack...."

Najs respons på ett långt mail med en massa namn, nummer och förslag.Hoppades hen att jag skulle ta hem hunden hit eller :cautious:
Ja faktiskt så tror jag det var dennes förhoppning.:meh:

Pratade med en uppfödare idag om demodex. Tiken hennes hade tydligen lämnat nån avkomma med demodex men efter som att hanen de använt till kullen lämnat en del demodex så hoppades man på att det kom där ifrån och skulle ta en kull till med annan hane. Om avkommor även ur den kullen får demodex skulle de inte ta fler kullar på tiken. Jag är inte så insatt i demodex men hur mycket lider de av det? Är det värt att testa en kull till?

(Jag själv tycker ju endast att man avlar på friska individer och hade inte använt en hane från första början som lämnat demodex men jag är inte uppfödare. Hon verkade vettig i övrigt med MH och hälsoundersökta djur och även krav på det när hon letade hanar.)

Dom lider inte av det direkt. Det är ju att hårsäckarna blir inflammerade och pälsen ramlar bort men det kliar inte. Men det beror ju på hur kraftigt angripen de blr. Min tik fick bara ett par fläckar stora som ärtor i ansiktet andra kan bli helt kal.
Hur som -en av mina veterinärer menade att den senaste forskningen tydde på att ärftligheten främst var från modern. Han förklarade säkert vilka teorier som låg bakom detta men kommer inte ihåg vad han sa men kan tänka mig att då det har med immunförsvaret att göra så kan tikens mjölk ha inverkan precis som spädbarn och bröstmjölk.

Demodex är ungefär som noskvalster fast att de är kvalster på hunden istället för i nosen. Alla hundar har det men alla får inte symtom.
Det finns främst två anledningar till att demodex bryter ut det ena är hormonellt och vanligt när hundarna är i puberteten det andra är att hunden immunförsvar tillfälligt eller permanent nedsatt exempelvis pga sjukdom eller medicinering.

Hur vida det är ärftlig eller ej är väldigt omtvisad och troligen beror ärftligheten på utbrytnings anledningen. Bryter det ut pga av hormoner eller att hunden är född med försvagat immunförsvar är det högst troligt att det är ärftligt då främst på tikens sida.
Bryter det ut pga medicinering är det svårt att veta ärfligheten.
Hur som tar seriösa uppfödare demodex på allvar och fortsätter inte avel på linjerna om man inte är säker på varför ett utbrott skett.
Utvecklar hunden demodex, så är det en defekt i immunförsvaret (T-cellerna) och det är ärftligt. Det finns en anledning till att vissa raser är överrepresenterade...

Jag känner till hundar som utvecklat generell demodex av grav sort och till slut fått avlivats pga det då ingen medicinering hjälpte till slut och hundarna knappt hade ett endaste hårstrå på kroppen. Infekterade sår osv - och ja, då lider dom av det. Ja, älskade familjehundar där dom försökt med allt för att få bukt med det. Så all demodex är inte en lindrig sak som hunden inte märker något av

Utvecklar hunden demodex, så är det en defekt i immunförsvaret (T-cellerna) och det är ärftligt. Det finns en anledning till att vissa raser är överrepresenterade...

Jag känner till hundar som utvecklat generell demodex av grav sort och till slut fått avlivats pga det då ingen medicinering hjälpte till slut och hundarna knappt hade ett endaste hårstrå på kroppen. Infekterade sår osv - och ja, då lider dom av det. Ja, älskade familjehundar där dom försökt med allt för att få bukt med det. Så all demodex är inte en lindrig sak som hunden inte märker något av

Näh precis skrev det i ett senare inlägg att det beror på hur mycket de drabbas.
De va mina veterinärer som sa att all demodex inte är ärftlig då det finns två typer av det. Men jag är absolut inte utbildad inom området så jag har bara hållt till godo med vad veterinärerna sagt.

*vill bara förtydliga att jag inte försvarar någon form av avel på demodexdrabbade hundar(ser att det kanske kan tolkas så). Ni som följt Doris berättelse vet att hennes uppfödare inte kunde ha brytt sig minde annat än att få det att låta som om de vore mitt fel.

Läste om en härlig uppfödare av Bullys. Han annonserar om avel på sin 10 månaders hane, som han tidigare försökt sälja för 50 000. Någon ifrågasatte varför inte hanen hälsotestats och fick följande intelligenta svar:

"Du lystrar nog lite mycket på en stor samling idioter i Sverige. Mestadels inavlade bönder som håller på med (bully uppfödning) om man nu ens ska kalla de hundarna bullyz. Dom har iallafall köpt in skräp hundar som tillochmed har nedärvda sjukdomar. De riktiga American bully är en annars en ras som så gott som är befriade från sjukdomar.. Jag köper in mina hundar från de absolut bästa uppfödarna i världen. Dessa hundar är helt befriade från sjukdomar. Mina hundar behöver inte testas. Finns inga sjuka individer i deras släktträd. Har däremot röntgat hanen till kullen för han haltade. Helt felfria plåtar, var bara ett sträckt ledband.

Den hane du pratar om är den absolut bästa och största uppfödaren i Europa. Och har aldrig sålt en sjuk hund hitils. Men jag förstår att de bönder till uppfödare som blir lurade o köper billiga sjuka hundar måste göra alla tester som finns. Medans jag som lägger tio gånger så mycket cash för mina hundar behöver inte göra några tester eftersom jag bara köper in hundar av absoluta toppklassen. Sen är det otrolig avundsjuka o massa skitsnack, men det står för de fattiga misslyckade idioter som inte har råd o köpa kvalitet. O är gröna av avundsjuka på mina hundar.

Finns ingen uppfödare i Sverige förutom jag som har riktiga, topp klass hundar. O om du skaffar en grym bully kommer dessa idioter hata dig o snacka skit om dig för att de är så jävla avundsjuka... Tråkigt men så funkar det i Sverige med den svenska avundsjukan o jantelagen. Man får inte sticka ut o verkligen inte brilliera. Men jag ser bara ner på sådana töntar..."

"Min Exotic bully är från ********* *****. Och han är son och nästan exakt kopia av Hazard, Europas I särklass bästa Exotic bully. Sen är hans mamma Outbreak B2. Hon såldes nyligen till Kina för 600 000. Men en bra valp från från ********* ***** går på mellan 50-80 000:- Om man som jag vill ha first pic. Ska man alltid ta. För lägger man ändå såna summor ska man ha absolut bästa. Brukar vara väldigt stor skillnad på first o last pic. I alla kullar..."

Joråsåatte....

Näh precis skrev det i ett senare inlägg att det beror på hur mycket de drabbas.
De va mina veterinärer som sa att all demodex inte är ärftlig då det finns två typer av det. Men jag är absolut inte utbildad inom området så jag har bara hållt till godo med vad veterinärerna sagt.
Fast all demodex beror på ett fel i immunförsvar - ett ärftligt fel. Sen om det är lindrig eller gravt spelar ingen roll för mig, dom har inget i avel att göra. Hudproblem är bland det värsta som kan hända en hund. Även om det är lindrig på en valp och läker ut av sig självt, så kan det slå hårt när den är äldre och immunförsvaret blir nedsatt av någon annan anledning.

Läste om en härlig uppfödare av Bullys. Han annonserar om avel på sin 10 månaders hane, som han tidigare försökt sälja för 50 000. Någon ifrågasatte varför inte hanen hälsotestats och fick följande intelligenta svar:

"Du lystrar nog lite mycket på en stor samling idioter i Sverige. Mestadels inavlade bönder som håller på med (bully uppfödning) om man nu ens ska kalla de hundarna bullyz. Dom har iallafall köpt in skräp hundar som tillochmed har nedärvda sjukdomar. De riktiga American bully är en annars en ras som så gott som är befriade från sjukdomar.. Jag köper in mina hundar från de absolut bästa uppfödarna i världen. Dessa hundar är helt befriade från sjukdomar. Mina hundar behöver inte testas. Finns inga sjuka individer i deras släktträd. Har däremot röntgat hanen till kullen för han haltade. Helt felfria plåtar, var bara ett sträckt ledband.

Den hane du pratar om är den absolut bästa och största uppfödaren i Europa. Och har aldrig sålt en sjuk hund hitils. Men jag förstår att de bönder till uppfödare som blir lurade o köper billiga sjuka hundar måste göra alla tester som finns. Medans jag som lägger tio gånger så mycket cash för mina hundar behöver inte göra några tester eftersom jag bara köper in hundar av absoluta toppklassen. Sen är det otrolig avundsjuka o massa skitsnack, men det står för de fattiga misslyckade idioter som inte har råd o köpa kvalitet. O är gröna av avundsjuka på mina hundar.

Finns ingen uppfödare i Sverige förutom jag som har riktiga, topp klass hundar. O om du skaffar en grym bully kommer dessa idioter hata dig o snacka skit om dig för att de är så jävla avundsjuka... Tråkigt men så funkar det i Sverige med den svenska avundsjukan o jantelagen. Man får inte sticka ut o verkligen inte brilliera. Men jag ser bara ner på sådana töntar..."

"Min Exotic bully är från ********* *****. Och han är son och nästan exakt kopia av Hazard, Europas I särklass bästa Exotic bully. Sen är hans mamma Outbreak B2. Hon såldes nyligen till Kina för 600 000. Men en bra valp från från ********* ***** går på mellan 50-80 000:- Om man som jag vill ha first pic. Ska man alltid ta. För lägger man ändå såna summor ska man ha absolut bästa. Brukar vara väldigt stor skillnad på first o last pic. I alla kullar..."

Joråsåatte....
Man (jag) bara...:banghead::banghead::banghead:

Men jaaaaaaa:bump::banana:

Vi har tre unghundar, en okastrerad hane, en seniortik och en tik med kull hemma så en odånga till ettåring ska bli jättekul. Tack så hemskt mycket för att vi fick en gratis hane till vår avel. Det känns underbart att hjälpa er och rädda hans liv:up:

Noooot

Jamen, att ni fixar sådant betyder ju att ni är hundkunniga och har en bra lösning för hur ni ska få ihop vardagen osv, dessutom vana av rasen = ett så perfekt hem för en stökig omplacering att ni knappt kommer märka av den :angel:

Jamen, att ni fixar sådant betyder ju att ni är hundkunniga och har en bra lösning för hur ni ska få ihop vardagen osv, dessutom vana av rasen = ett så perfekt hem för en stökig omplacering att ni knappt kommer märka av den :angel:
Jo det vet ju alla att "kennel" betyder att vi har en perfekt anläggning för allahanda hundhållning och träning och att vi jobbar med detta på heltid. En vecka hos oss oss så har vi fixat en lycklig lyding vovve med köttbullar och kärlek.

Joråsåatte....

Jag ska också börja ta 50 000:- för våra valpar för då blir de friska när de har kostat så mycket pengar. Det är bara bönderna som föder upp 13000-kronorsschäfrar som behöver röntga :up:

INTE värt att testa en kull till. Demodex kan orsaka stort lidande och vissa hundar blir avlivade på grund av att man inte får ordning på det. Kan även bli väldigt dyrt att behandla.

Att välja en hane/tik som lämnat demodex eller avla vidare på djur som har släktingar med demodex är galenskap. Jag har själv en hund med demodex och det är fan inte roligt någonstans. Vår hade lindriga anfall men vi och hunden led en hel del med bad 4-6 gånger i veckan, medicinering, tillskott, salvor osv. För att göra det drägligt för hunden. Han såg ut som rå köttfärs på kinderna innan medicineringen tog som den skulle. (Huden var intakt men röd, inflammerad och med variga finnar.)

Det är ett jävla otyg när folk avlar på hundar som kan lämna demodex. Fy vad arg jag blir.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII