Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag köper absolut att en kull kan bli fel och att valet av hane kan bli bajs ibland. Dessutom helt utan anledning. Avel och genetik är oerhört komplext. Vi har ju själva en sådan kull där flera individer fick lindriga anmärkningar. MEN när en uppfödare har "otur" på otur kull efter kull.....näpp. Det köper jag inte. Då får man göra om och göra rätt. Rakt igenom hela den här kennelns historia så är det otroligt lite utvärderat och av det lilla som är röntgat finns en del grava anmärkningar.

Haha ja det kan bli svårt :rofl:

Lite jobbigt för mig dock med facebook, är ju mitt riktiga namn och allt. Jag är den enda i hela världen som heter det jag gör, så jag är ju ganska lätt att kolla upp :eek:
Så länge du inte ska köpa en utsällningsschäfer så behöver du nog inte fundera på efterspel ;)

Så länge du inte ska köpa en utsällningsschäfer så behöver du nog inte fundera på efterspel ;)
Haha! :rofl: Usch nej, ska jag ha en schäfer någon gång i livet så ska det vara en riktig bruksschäfer :love:

Få hundar tycker jag är lika häftiga som en riktigt tuff, arbetande schäfer.

Jag köper absolut att en kull kan bli fel och att valet av hane kan bli bajs ibland. Dessutom helt utan anledning. Avel och genetik är oerhört komplext. Vi har ju själva en sådan kull där flera individer fick lindriga anmärkningar. MEN när en uppfödare har "otur" på otur kull efter kull.....näpp. Det köper jag inte. Då får man göra om och göra rätt. Rakt igenom hela den här kennelns historia så är det otroligt lite utvärderat och av det lilla som är röntgat finns en del grava anmärkningar.

Jag körde lite på detta också. Då hen försöker skylla ledstatistiken på hanen, men det verkar ju blivit fel mer än en gång.. 8 lefel på 28 hundar över 1 år är väl ändå mycket? Alla är väl inte ens röntgade? så kan ju se värre ut..

Jag såg också det här:
Valparna är blandning mellan australian shepherd, border collie, amstaff och pitbull (rednose).

Någon hade skrivit "vilken vansinnig blandning"
Hon fick svaret" Ta bort dig vansinnigt omogna kommentar. Är helt underbar individer."

Kollar man bilderna på föräldrarna ser den ena ut som en shepherd och den andra som amstaff. Hur tänkte dom där?

Men va.. är din tråd borta nu @linnsan? :confused:
Den är kvar.

En ägare till valp i den aktuella kullen tycker det ska bli spännande att se om valpen blir snygg..... HD-statusen känns tydligen inte lika spännande:meh:

Jag undrar alltid om köpare hos sådana här kennlar ens tittar på avelsdata? Är lederna oviktiga för dom och tycker de inte att det är oroväckande med så mycket grava HD-fel hos de få som är röntgade:confused:

Jag fattar inte hur de ens vågar köpa ur sådana kullar :crazy:

Nu vill ju jag också ha lite roligt med finns ju ett gäng schäfergrupper på fb. Ska man ta den med mest folk i eller?
Alla grupper är lika rabiata. Oftast samma folket som stimmar i alla grupperna.
Hoppas verkligen inte att det är såhär schäferägare döms hos gemene hundmänniska :(

Den är kvar.

En ägare till valp i den aktuella kullen tycker det ska bli spännande att se om valpen blir snygg..... HD-statusen känns tydligen inte lika spännande:meh:

Jag undrar alltid om köpare hos sådana här kennlar ens tittar på avelsdata? Är lederna oviktiga för dom och tycker de inte att det är oroväckande med så mycket grava HD-fel hos de få som är röntgade:confused:

Jag fattar inte hur de ens vågar köpa ur sådana kullar :crazy:
Men vad skumt.. Jag hittar inte den längre :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar