Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är inte "bådeoch"-hundar - det är "varkeneller"-hundar :banghead:
Får dom köpare öht :confused:
Exakt.
Uppfödaren är alltid den som gapar högst och har mest åsikter i alla diskussioner. Bortförklaringarna är många och inovativa :meh:

Jag blir faktiskt mer beklämd över att se SKK uppfödare som producerar den ena tvivelaktiga kullen efter den andra än vad jag blir av hemmapularen som gör idiotiska blandningar.

Är man ny som hundägare och försöker göra allt rätt så tror man ju att det är någon form av kvalitetsstämpel att köpa från en "riktig uppfödare".

Alltså, hur tänker folk?
Kollade upp en valp som hyllas i min schäferhatgrupp på fb. Tiken har haft en kull tidigare, fem avkommor - fyra röntgade
1 förröntgad med C därefter B vid ordinarie rtg
1 med C
1 med D
1 med E (!!)
Tiken själv är fri men endast ett par av kullsyskonen är röntgade och en av dem har C.
Varför i hela helvete tar men en kull till på en sån tik?
Blir så jäkla förbannad och ledsen när jag ser den typen av "avel" :banghead:

Den med E är väl tom avlivad pga höfterna om jag inte minns fel..

Hade lust att öppna käften om denna nya kullen men tänkte att då får jag väl på käften eftersom att uppfödaren verkar så poppis av någon lustig anledning :cautious: förmodligen för att denna lyckas prata bra och folk litar på det utan att kolla upp själva..

Hade lust att öppna käften om denna nya kullen men tänkte att då får jag väl på käften eftersom att uppfödaren verkar så poppis av någon lustig anledning :cautious: förmodligen för att denna lyckas prata bra och folk litar på det utan att kolla upp själva..
Stämmer att E-höften togs bort efter ettårsröntgen. Den hade redan då ont av sin HD.
Finns flera förröntgade hundar i kullarna som sedan inte röntgats om vid 12 mån och fått känd HD-status. Lika dant ser det ut i föräldrarnas linjer. Avel i blindo....

Det blir du säkert men du börjar väl bli van? Jag såg dig för nån vecka sen angående de färgade hundarna :D

Fråga gärna efter lite arbetande meriter....

Hahahah jaa jag kunde inte riktigt låta bli :angel:

Ärligt talat förstår jag inte riktigt varför folk skriker djurplågeri.. Som att hundarna bryr sig om lite färg :p
Sen kan man ju tycka att det är löjligt om man vill, men att hundarna lider pga färgen, njaaaeee.

Kull A: 8 individer. 2 röntgade, en förröntgad. Ingen har MH.
Kull B: 3 individer. 1 röntgad med E. Ingen har MH.
Kull C: 5 individer 1 röntgad. Den har gått i avel. Också enda hunden med MH i kullen
Kull D: 7 individer. 3 röntgade ( B, C, E), en förröntgad. Två avlivade. En har MH.

OSV

Det här skulle jag verkligen vilja höra ursäkten på från någon som ständigt påpekar i trådar att röntgen och MH ingår.

Kull A: 8 individer. 2 röntgade, en förröntgad. Ingen har MH.
Kull B: 3 individer. 1 röntgad med E. Ingen har MH.
Kull C: 5 individer 1 röntgad. Den har gått i avel. Också enda hunden med MH i kullen
Kull D: 7 individer. 3 röntgade ( B, C, E), en förröntgad. Två avlivade. En har MH.

OSV

Det här skulle jag verkligen vilja höra ursäkten på från någon som ständigt påpekar i trådar att röntgen och MH ingår.

Fattar inte heller hur uppfödaren INTE får folk att röntga och göra MH när denna betalar för det :confused:

Kanske ska fråga det också :angel:

Hanen som får skulden för den risiga HD-statistiken i D-kullen har i princip inget röntgat efter sig. Varför använda en sån hane?
Hanen till A-kullen: 46 reggade avkommor, 15 röntgade och av dem är 4 fria. 9 har MH.
Jag är mållös:eek:

Såg att hens förklaring till att tiken till D-kullen parades igen var pga kullen blev jättelyckad, bortsett från HD. Mentaliteten var fantastisk i hundarna. Hummm...en har gjort MH.
Dessutom var en hund under utbildning till räddningshund.

Jag tror att detta nyligen togs upp i en (ö)känd fb-grupp som är inriktad på veterinärvård. Jag svarade nämligen i en tråd som antingen handlade om just den här tiken eller på något annat fall där man valt att ta valpar på en schäfertik som lämnat massa HD i en tidigare kull.
Jag skrev något i stil med att det faktum att samma sak förekommer i flera andra raser inte är någon ursäkt. Inget otrevligt alls och knappast ens provokativt men jag kan inte kolla exakt formulering - för jag blev utslängd ur gruppen. (Och jadå, jag fick pm av moderator, dock inte med någon förklaring till varför jag blivit kickad.)

Såg att hens förklaring till att tiken till D-kullen parades igen var pga kullen blev jättelyckad, bortsett från HD. Mentaliteten var fantastisk i hundarna. Hummm...en har gjort MH.
Dessutom var en hund under utbildning till räddningshund.

Tur du hann se något :angel:

Jag tror att detta nyligen togs upp i en (ö)känd fb-grupp som är inriktad på veterinärvård. Jag svarade nämligen i en tråd som antingen handlade om just den här tiken eller på något annat fall där man valt att ta valpar på en schäfertik som lämnat massa HD i en tidigare kull.
Jag skrev något i stil med att det faktum att samma sak förekommer i flera andra raser inte är någon ursäkt. Inget otrevligt alls och knappast ens provokativt men jag kan inte kolla exakt formulering - för jag blev utslängd ur gruppen. (Och jadå, jag fick pm av moderator, dock inte med någon förklaring till varför jag blivit kickad.)

Jag blev kickad ur denna gruppen nu precis efter min fråga. Det var tyvärr samma person som var moderator.. :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar