Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att detta nyligen togs upp i en (ö)känd fb-grupp som är inriktad på veterinärvård. Jag svarade nämligen i en tråd som antingen handlade om just den här tiken eller på något annat fall där man valt att ta valpar på en schäfertik som lämnat massa HD i en tidigare kull.
Jag skrev något i stil med att det faktum att samma sak förekommer i flera andra raser inte är någon ursäkt. Inget otrevligt alls och knappast ens provokativt men jag kan inte kolla exakt formulering - för jag blev utslängd ur gruppen. (Och jadå, jag fick pm av moderator, dock inte med någon förklaring till varför jag blivit kickad.)
Är jag den enda som har farit fram i den gruppen o tom satt moderatorn på plats utan att bli kickad eller få PM :p

Vet inte om man får nämna grupper härinne?

Det började iaf i en salu-grupp, där jag blev utslängd. Är tråden eller kommentarer kvar? Hann ju inte direkt bli någon diskussion då personen tog bort mig efter typ första svaret..

Men nu skrev jag i en diskussionsgrupp ist :devil:
Jag har bara sett en tråd i samma diskussionsgrupp, trodde det var den som menades här.. Men då ska jag kika runt lite :D

Vet inte om man får nämna grupper härinne?

Det började iaf i en salu-grupp, där jag blev utslängd. Är tråden eller kommentarer kvar? Hann ju inte direkt bli någon diskussion då personen tog bort mig efter typ första svaret..

Men nu skrev jag i en diskussionsgrupp ist :devil:

Jag trodde jag var med i de flesta diskussionsgrupperna på fb, men hittar inte. Är det en rasgrupp eller har det någon annan inriktning?

SCHÄFER - Info - och diskussionsforum, är det den ni snackar om?
Jag råkade visst dras in i det hela :rofl:

Men nu tycker de att jag borde gå ut och jobba med mina icke-Schäfrar istället för att sitta där och ifrågasätta. Lite ironiskt, för de jobbar ju inte med sina Schäfer-schäfrar :angel:

Men nu tycker de att jag borde gå ut och jobba med mina icke-Schäfrar istället för att sitta där och ifrågasätta. Lite ironiskt, för de jobbar ju inte med sina Schäfer-schäfrar :angel:

Ja det är den :D

Tycker det är intressant med alla som tycker att man lägger ut dålig information och bedriver häxjakt när man lägger ut ren och skär fakta om ledstatistik och bild på MH-profilen :angel: Liksom, fundera på varför ni tycker det är dålig fakta ist för att bli arga för att det läggs ut? Det borde ju vara BRA reklam eller?

Och jag tycker att ni är helt fantastiska som orkar ta debatten :love:

Själv nöjer jag mig med att läsa och njuta (och gilla ett och annat inlägg) och sedan kräka ur mig här istället

Senast ändrad:

Är du i tråden?
Vem är du?
Pma :p

Ja det är den :D

Tycker det är intressant med alla som tycker att man lägger ut dålig information och bedriver häxjakt när man lägger ut ren och skär fakta om ledstatistik och bild på MH-profilen :angel: Liksom, fundera på varför ni tycker det är dålig fakta ist för att bli arga för att det läggs ut? Det borde ju vara BRA reklam eller?
För oss blev det iaf bra reklam för transkullen :p
Jag håller mig dock helt utanför alla diskussioner (alltid) på fb för jag tycker det ser så illa ut med uppfödare som gaddar ihop sig eller ifrågasätter andra. Hade jag varit helt privat hade det varit annorlunda :sneaky:

För oss blev det iaf bra reklam för transkullen :p
Jag håller mig dock helt utanför alla diskussioner (alltid) på fb för jag tycker det ser så illa ut med uppfödare som gaddar ihop sig eller ifrågasätter andra. Hade jag varit helt privat hade det varit annorlunda :sneaky:

Jag försöker dock hålla en bra nivå så hoppas inte jag är direkt otrevlig mot någon? :p

Liiiite intressant är det dock att det anses vara en häxjakt för att man lägger ut lite kort info om tidigare valpkull + mamman? Jag menar, de flesta brukskennlar jag vet lägger ju ut den infon i annonsen direkt. De tycker iaf inte att det är negativt och blir ledsna i ögat av att man skriver ut det :cautious:

Ser de inte själva hur det ser ut när de tycker infon är att prata illa om någon? :confused: :banghead:

Jag försöker dock hålla en bra nivå så hoppas inte jag är direkt otrevlig mot någon? :p

Liiiite intressant är det dock att det anses vara en häxjakt för att man lägger ut lite kort info om tidigare valpkull + mamman? Jag menar, de flesta brukskennlar jag vet lägger ju ut den infon i annonsen direkt. De tycker iaf inte att det är negativt och blir ledsna i ögat av att man skriver ut det :cautious:

Ser de inte själva hur det ser ut när de tycker infon är att prata illa om någon? :confused: :banghead:
Ja normalt sett så länkar man ju till MH osv i sin annons.
Sen vist att hanen i den där andra kullen har lämnat mycket ledfel, men tiken kommer ju ifrån en ganske klent utvärderad kull hon med så även hon kan bidra med lika mycket skit.
Hade man varit lite seriös här så hade uppfödaren utvärderat resten av kullen innan hen parade igen.
Sen det här ständiga argumentet "jag tror på kombon annars hade jag inte gjort den"
Det räcker inte att man själv gillar en kombo eller tror på den. Vi frågar alltid uppfödarkollegor och lite andra kunniga vad de tycker. Man måste vara ödmjuk för man själv är ingen total expert dessutom blir man lätt partisk och tänker med hjärtat.

Ja normalt sett så länkar man ju till MH osv i sin annons.
Sen vist att hanen i den där andra kullen har lämnat mycket ledfel, men tiken kommer ju ifrån en ganske klent utvärderad kull hon med så även hon kan bidra med lika mycket skit.
Hade man varit lite seriös här så hade uppfödaren utvärderat resten av kullen innan hen parade igen.
Sen det här ständiga argumentet "jag tror på kombon annars hade jag inte gjort den"
Det räcker inte att man själv gillar en kombo eller tror på den. Vi frågar alltid uppfödarkollegor och lite andra kunniga vad de tycker. Man måste vara ödmjuk för man själv är ingen total expert dessutom blir man lätt partisk och tänker med hjärtat.

Precis. Sen verkar hen ju tro att bara bra egenskaper kommer nedärvas :confused: Dvs hanen är (enligt hen) bättre och därför kommer valparna bli som honom..
Någon mer än jag som tycker att det låter liite likt blandisavel :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar