Nacken högsta punkt - enbart hög form?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacken högsta punkt - enbart hög form?

Snälla förklara då varför det inte går att ha nacken som högsta punkt även i lägre former?

Det är klart att det går , men frågan är väl mer om man vill rida på det viset eller om man vill ha hästen mer rund. Jag vill nog ha hästen mer rund först och sedan när den är mer gymnastiserad ta ut nosen annars tror jag hästen blir för ogymnastiserad.

Jag har faktiskt reviderat min syn lite här nu när jag tränar mitt sto bara för dressyren, å andra sidan har inte hon en gynnsam exteriör men jag skulle passa mig för att börja där. JAG är inte bra nog att kunna få hästen mjuk och genomarbetad med nosen placerad lite framför med nacken högst och lägre hals och välvning. DET är assvårt och jag har inte sett många som fixar det. Inte på det viset jag vill ha en häst gymnastiserad iallafall.
För mig kommer det när det andra är klart liksom, men som sagt det beror ju på hur skicklig man är.

Om hästen går med nosen lågt, men ändå välvd hals, så kan ju kurvaturen vara riktig om tangens befinner sig vid axis.
Är det så du menar, alltså inte höjd över havet, utan riktig välvning?

Jag har väldigt svårt att köpa det resonemanget då jag är övertygad om att det skapar spänningar i halsen när hästen måste ''hålla in'' nosen, och spänningar är ju inte bra.

Men tack, du har iaf skrivit en vettig förklaring. :bow:

Jag vet inte för jag förstår inte hur du menar :3

Om du tänker att första kotan sitter på ett kugghjul, så kan du ju rotera detta tex ett kvarts varv framåt (nedåt). Den kurvatur som man får då ser ju likadan ut fast hästen har nosen lägre, och kanske också längre in.
Så tolkar jag fio också, att för att få en gynnsam kurva på halsen, så kanske nosen ska in en aning.
Ev är det för sent på dygnet att ägna sig åt fysik...

Men prova att låta ditt huvud hänga från nackkotpelaren då du sitter upprätt. Böj sedan ryggen framåt, så kan du känna att hela systemet hänger med nedåt. Men om någon skulle börja dra dig i munnen, så skulle det nog kännas djävligt i den nedre positionen.

Tror jag fattar..kanske...

men även om halsen sänks/böjs framåt och huvudet hänger på hästen hamnar ju nosen i lod...pga hur tyngden ligger..
Det är väl snarare så att man börjar undra hur nosen kan vara i lod i hög form när man gör ditt ''test''.. x)

Jag har väldigt svårt att köpa det resonemanget då jag är övertygad om att det skapar spänningar i halsen när hästen måste ''hålla in'' nosen, och spänningar är ju inte bra.

Det går att komma dit utan att hålla i hästen och därmed utan att hästen måste "hålla" in nosen. Oerhört svårt att förklara bara man behöver en häst som är riden så att visa på.

Utan att hålla i hästen? Var tog plötsligt stödet vägen?

Har sett hästar som helt själva nästan krullar ihop sig i rollkur, men de hästarna hade aldrig lärt sig vad bettet betydde, utan aktade sig för all kontakt.

Red på en äldre häst en gång. Plötsligt kände jag att jag inte skrittade.. då galopperade han, i skrittfart, med nosen i bringan och det enda jag bett honom om var att sakta ner.. :3 Gick inte att få honom att länga sig eller sakta av.

Senast ändrad av en moderator:

en viss kontakt har man ju alltid men du har 2 underskänklar som håller hästen kvar i formen, eller för den delen så kan jag faktiskt lägga fram båda händerna dvs inget stöd alls och hästen går kvar i formen med hjälp av skänkeln i övergången skritt-trav.
Jag måste bara använda underskänklarna mer i övergången neråt (halvhalterna) för att hästen skall bibehålla den runda formen i överlinjen så hon inte lägger sig överhuvudtaget i handen utan bär sig helt särskilt i övergångarna neråt utan att man håller i. Den runda lätta formen skall jag numera kalla det. Funkar det funkar allt annat sen.

Har sett hästar som helt själva nästan krullar ihop sig i rollkur, men de hästarna hade aldrig lärt sig vad bettet betydde, utan aktade sig för all kontakt.

Red på en äldre häst en gång. Plötsligt kände jag att jag inte skrittade.. då galopperade han, i skrittfart, med nosen i bringan och det enda jag bett honom om var att sakta ner.. :3 Gick inte att få honom att länga sig eller sakta av.

Det där är ju en häst helt bakom hjälperna och inget alls av hur jag menar

Jajja, jag anser ju fortfarande att hästen inte är avslappnad i halsen i den formen. Men är det vad du anser bäst för din häst så ridpå så då.
Du har iaf förklarat hur du menar. :)

Men det är ju också så som nån skrev innan att om halsen inte är rundare utan man envisas med att i alla lägen ha nacken högst så går hästen troligen med "stöd" av underhalsen, det är alltså tvärtom att det är när den rundar nacken lite som den inte går med spänningar, den "tvingas" inte utan det är där den ger efter mer i nacken och får ihop överlinjen och är med ända från bakhovarna och då är den inte spänd .

Det går inte att direkt man börjar rida dra in nosen utan man rider ju fram mot handen och lägger hästen där. Jag rider tex fulllblodshästar som ofta tyvärr har trist underhals så det bli väldigt negativt om hästen får gå på sin starka underhals:crazy:och spänna emot, vilket den lätt gör om den tex är spänd. Oavsett var nosen är:smirk:
(Det finns ju många andra hästar som är byggda så också i o f s)

Senast ändrad av en moderator:

kl
Jag är lite kluven till hurvida man alltid ska rida hästen med högsta punkt i nacken, för även o låg form, oavsett hur hästen ser ut exteriört, så bör man kunna rida den med nacken högst i alla olika "former". Dvs, även när den är svag, så bör man hitta den formen som gör att hästen klarar av att gå med nacken högst.

Se svaret till ZAB. Nej jag tror det är väldigt svårt, och även om jag inte är en skicklig ryttare så tror jag att i alla fall på vissa hästar så har även skickliga svårt att få nacken högst även i lägre form. Det blir för svårt för hästen, tror jag.

Det är en enorm skillnad på en häst som orkar bära upp sej själv utan att hänga eller stödja sej på bettet och en häst som släpper och kryper bakom, pga för skarpa bett eller annat. Den sista har ju sänkt rygg och nacken högt:angel: och skiter i ryttarens hjälper.

"Stödet" är/ska vara ett lätt sug i handen som är kontakten inte att hästen går och hänger på bettet:confused:

Hade för mig att det var de första bilderna, inte de som var ett år senare?

Det gäller samma sak. Bara för att det har gått ett år behöver man väl inte helt plötsligt vara redo för samling?
Vi har haft andra bekymmer att reda ut först..
vad jag ville visa med ett-år-efter-bilderna var att hästen har tagit sig framåt i sitt arbete trots att den inte går med nacken högst.
Jag tycker att det syns tydligt om man jämför bilderna att hästen har musklat upp sig och orkar bära sig MER (men inte för den skull i samling)

Hur är den konstig? Tror du inte hästen använder musklerna i halsen för att ändra huvud(nos)positionen? Men strunta i den jämförelsen då, man ska ju som sagt inte jämföra äpplen och päron,å blir det krångligt tillslut.
Jo visst använder sig hästen sina halsmuskler för att ändra huvudets position, men våra åsikter verkar gå isär gällande vilka muskler som används.
Om hästen sänker nacken till en rund form (kanske ngt bakom lod) så slappnar väl de undre musklerna av och överlinjen längs ut. Lång överlinje = bra.
Och det handlar inte om att dra in nosen, en spänd häst som tvingas till en form bakom lod kanske spänner underhalsen men en avslappnad häst som söker sig ner i en rund form slappnar av i underhalsen.

Lägger sig i handen betyder för mig att den lägger hela huvudets vikt där. Stödet jag söker är att man ska känna att något finns i andra änden på tygeln, inte mer.
Angående att släppa efter, så är det förhoppningsvis du/ryttaren som bestämmer tygellängden? Om hästen har stöd och söker sig till bettet följer den ju med bettet ut om du länger/släpper efter på tygeln.
Då menar vi olika saker när vi säger lägger sig i handen. Jag anser att hästen då kommer fram till ett lätt och lagom stöd. Om hästen lägger hela sin tyngd i handen så är den förmodligen kraftigt i framvikt.
Klart att ryttaren bestämmer tygellängden men när jag släpper efter på tygeln och låter hästen komma ut i formen så söker han sig i första han neråt, och det tycker inte jag är fel.

Jag vill ha en lätt välvning, men inte en halvcirkel. Och ja, i lägre form vill jag ha halsen relativt lång. Om halsen är kort betyder ju det att den är spänd (spända muskler=korta, avslappnade muskler=långa) och jag vill inte at några onödiga muskler är spända och riskerar att föra spänningen vidare till ryggen. Men jag vill ha en lätt välvning av halsen.
När jag sade lång menade jag inte bara halsen, utan främst kroppen. Kropp+hals ska ju hänga ihop i en harmonisk överlinje. Om halsen är lång och rak så bör även kroppen vara formad så.
Och en häst som är lång och rak går i framvikt.
Jag menar inte att hästen ska gå med en kort hals, jag menar att den ska gå med en rund överlinje som hänger ihop. Hela hästen ska vara rundad och vikten ngt förskjuten bakåt.
Du säger lätt välvning av halsen, men resten av kroppen då?

Svårt att förklara hur jag menar med stärkningen..visst stärker de sig, men mest lär de sig att sköta kroppen oavsett hur huvudet sitter.
Du får gärna försöka förklara dig lite mer här, jag förstår inte alls vad du menar..

se svar ovan

Börjar känna att den här diskussionen börjar gå mig ur händerna.
Jag var egentligen inte beredd på att behöva förklara/försvara varför jag anser att nacken kan vara högsta punkt i lägre former.
Eller bedömma ridbilder.

Ville ju bara ha svar på hur de menar som anser att nacken är högsta punkt bara i riktigt hög samling/form. Vilket jag fortfarande inte fått en förklaring på som jag kan hålla med om, eller som faktiskt förklarar något. :crazy:

Att du får förklara dig beror ju på att folk har andra åsikter än vad du har, det måste du ha förstått från början när du skapade den här tråden..
Ridbilderna som lades in var ju exempel.

Jag tycker att du har fått flera svar.
Det går säkert att ha nacken som högsta punkt även innan hög samling men frågan är hur bra det är?
Min åsikt är att om du fokuserar på att nacken ska vara högsta punkt hela tiden så är det nog lätt hänt att förlora arbetet.
Jag värdesätter andra saker än att nacken ska vara högsta punkt, en bra arbetsform som passar den utbildningsnivån hästen befinner sig i kan variera beroende på hur hästen ser ut. Om nu hästen arbetar bättre med nosen ngt bakom lod, SO WHAT?

Att många säger att det inte går beror kanske på att de menar att det inte alltid är den bästa vägen att gå.?

Fixering vid enstaka kroppsdelar är aldrig bra. När du rider så KÄNNER du väl om hästen arbetar korrekt, eller behöver du kolla i spegeln för att se var nacke/nos är för att veta?

Det jag tycker att man ser på line_l:s bilder är, först, orkar inte hästen orkar gå i låg form med nacken högst, men samtidigt, ett år senare går den fortfarande lika mycket bakom lod, med tredje halskotan högst. Även om halsen har kommit upp ett snäpp.
Detta är ju ett ganska vanligt fenomen.
Jag undrar mest hur det kommer sig.

Anledningen är kanske att ryttaren och dess tränare inte är särskilt fixerade vid var nacken och nosen befinner sig eftersom att hästen arbetar bra, väl framme i handen.

Presic vad jag anser. :)

Det var därför jag skapade tråden.. för att få svar på varför folk tror att det är rätt att förböja nacken.. (knäppa av)

Att hästen inte går med nacken högst är INTE samma sak som att den knäpper av!
En häst som knäpper av gör det i ryggen = tappar ryggverksamhet.
En häst som knäpper av går bakom hjälperna.

En häst som går bakom lod kan mycket väl vara mellan hand och skänkel och arbeta korrekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 416
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 169
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 352
Senast: Fiador
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka