Nacken högsta punkt - enbart hög form?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacken högsta punkt - enbart hög form?

KL

Varför fokuserar ni så mycket på nacken?
Man måste arbeta en häst där den jobbar bäst, oavsett var nacken är.
Man måste se till varje individ - finns ju hästar som inte gör annat än trycka upp nacken - sådana hästar ska ner och gymnastiseras.
Det blir svårt med sådana här trådar, inte en enda häst är den andra lik.
Om folk lär sig titta mer på ridande hästar som vippbrädor där manken och korset är riktlinjerna så lär man sig se att nacken inte har så stor betydelse, annat än vid tävling möjligen.

Och rund + nacken högst är enligt mig en anatomisk omöjlighet..

Mitt mål är att när hästen är tillräckligt rund och genomgymnastiserad och alla halvhalterna gått igenom och hon är helt kvar på sätet DÅ kommer nacken och hela överlinjen vara rund som sjutton fast nacken kommer vara högst (på tävling åtminstonde)

Men vi är inte där än.

Jag fokuserar nnormalt sett inte på nacken. Men i denna tråden handlade min fråga om just nacken, och varför en del anser att nacken enbart kan vara högsta punkt i hög form.

Egentligen hade det ingenting med huruvida hästen är samlad eller hur resten av kroppen är, utan jag sökte bara svar på en fråga.

Mitt mål är att när hästen är tillräckligt rund och genomgymnastiserad och alla halvhalterna gått igenom och hon är helt kvar på sätet DÅ kommer nacken och hela överlinjen vara rund som sjutton fast nacken kommer vara högst (på tävling åtminstonde)

Men vi är inte där än.

Jo självklart!
Jag missade ett ord, jag menade rund och låg.
I en högre form ser jag ingen omöjlighet.

KL

Man måste arbeta en häst där den jobbar bäst, oavsett var nacken är.
Man måste se till varje individ - finns ju hästar som inte gör annat än trycka upp nacken - sådana hästar ska ner och gymnastiseras.
Det blir svårt med sådana här trådar, inte en enda häst är den andra lik.
Om folk lär sig titta mer på ridande hästar som vippbrädor där manken och korset är riktlinjerna så lär man sig se att nacken inte har så stor betydelse, annat än vid tävling möjligen.

Ibland måste man få göra det med. :)
Anledningen till att jag ville ha reda på det var just att, som de flesta vet är halsen att kvitto på hur hästen jobbar i övrigt. Men många verkar tycka att hästen går bra så fort den kröker lite på nacken, och har ingen aning om hur det ska se ut/ kännas när hästen arbetar på ordentligt. Därför undrade jag.
Men samtidigt är det skillnad på att arbeta med underhalsen och trycka upp nacken, istället för överlinjen med nacken högst (oftast så kortar de ju halsen en hel del). Vill eju ha svar på om varför nacken enbart bör vara högst i hög form.

Svar: För att det är TS fråga om du läser överskriften :rofl:

Ha ha, ja i denna tråden skulle man visst bara diskutera nacken - missade det:rofl:

Ja men då tycker jag att man alltid ska se nackstycket på hästen, så att man alltid är säker på att nacken är uppe, med ganaschfrihet. Så rider jag jämt.;)

Ja, det är ju jätte-enkelt:P Ser man nosen också över nacken är det ett plus. :angel:

kl

Men beror det inte på hur hästen är byggd? Det finns ett antal hästar med "feta" halsar (eller musklade för den delen) - på utsidan är inte nacken högsta punkt, men däremot skelettet.

Så vad gäller? Synintrycket eller den faktiska högsta punkten?

kl

Men beror det inte på hur hästen är byggd? Det finns ett antal hästar med "feta" halsar (eller musklade för den delen) - på utsidan är inte nacken högsta punkt, men däremot skelettet.

Så vad gäller? Synintrycket eller den faktiska högsta punkten?

Det undrar jag också..
För det verkar råda lite delade meningar här i tråden..
Jag har aldrig hört att man pratar om ngt annat än det man ser, dvs inklusive muskler och allt. Men det gör sannerligen att det blir svårt att se..

Vilket leder fram till samma sak som jag har sagt hela tiden: Sluta upp med denna fixering av vart nacken är och rid så att det känns bra istället :devil::D

Jag har alltid tagit för givet att det är skelett-nacken som ska vara högst för att undvika att nån av de bakomliggande halskotorna sticker upp för mkt. Så på riktigt biffiga hingstar tex så ser kanske inte nacken högst ut även om den är det men då får man väl helt enkelt titta noggrannare innan man förkunnar domen:p

Det undrar jag också..
För det verkar råda lite delade meningar här i tråden..
Jag har aldrig hört att man pratar om ngt annat än det man ser, dvs inklusive muskler och allt. Men det gör sannerligen att det blir svårt att se..

Vilket leder fram till samma sak som jag har sagt hela tiden: Sluta upp med denna fixering av vart nacken är och rid så att det känns bra istället :devil::D

Men det är ju lite de som är grejen här, vad är det som händer med hästen när nacken inte går högst, vilka muskler används, rätt/ fel. Hur halsen påverkar/ påverkas av resten av kroppen. Jag tycker det är skitspännande :bump::bump:
Hade jag vart kunnigare så hade jag gärna tatt den biten om vad som händer innuti.

Men det är ju lite de som är grejen här, vad är det som händer med hästen när nacken inte går högst, vilka muskler används, rätt/ fel. Hur halsen påverkar/ påverkas av resten av kroppen. Jag tycker det är skitspännande :bump::bump:
Hade jag vart kunnigare så hade jag gärna tatt den biten om vad som händer innuti.

Ja det är ju det vi har diskuterat hela tiden :idea:
Personligen så tror jag inte att det spelar ngn roll var hästen har sin nacke sålänge allt annat är rätt.

Ungefär som det där med nosen innanför lod - visst kan man strunta i det totalt, men det är ju trots allt ett symptom på hur resten av hästen kommer jobba.
Dubbelspänningar i nacken (t ex av att både behöva hålla upp huvudet och föra nosen inåt, eller ännu värre - detta i kombination med att trycka framåt mot bettet) ger spänningar i överlinjen som inte ger en ärlig form. Själv strävar jag alltid efter "ärlig" (även om man såklart inte alltid får det och stundvis måste fokusera på annat i utbildningen av häst/ryttare- MÅLET är alltid ärligt, jämt) just för att det är det enda läget där kuse kommer jobba riktigt konstruktivt uppbyggande och icke-slitande.

Jag skulle aldrig kunna känna mig nöjd med en form där hästen går "samlat" men med dubbelspänningar i nacken eller spänningar i överlinjen öht, även om man såklart "får nöja sig" med det om man inte lyckas få till det där ärliga. Just för att målet med dressyren och formen är att gå på ett icke-slitande sätt med ryttare på ryggen.

Och så kan vi ju slänga in att strunta i varför man BÖR rida hästen i form och rida på sånt sätt så det ser snyggt ut och är lättmönövrerat istället! :devil:

(Vad jag vill ha sagt är att känslan kan luras rejält, och vi har ett mål med formen = hållbarhet och minskat slitage på ryggrad och framdel, jag skulle inte utgå från att ryttare känner hur hästens leder belastas...)

Kanske, men trådar där alla råd utgår ifrån att nacken ska vara högst gör ju knappast att människor lär sig känna.

Kanske, men trådar där alla råd utgår ifrån att nacken ska vara högst gör ju knappast att människor lär sig känna.
Ja, fast, jag tycker denna tråden handlar om att går verkligen hästen "rätt" om hästen har nacken högst/ eller tredje kotan.
Sedan känslan får man på hästryggen med en bra instruktör som kan guida en.

Jag får känslan av att du tycker att man ska rida hästen med halsen rakt ut. Utan välvning. För om man ska ha nacken högst på en häst utan samling så blir det ingen välvning.
Om en häst går med halsen rakt ut, utan välvning så kallar jag den LÅNG. Och det är inte något som jag eftersträvar iallafall..

Om en häst går korrekt på tygeln blir halsen vackert välvd för att den även lyfter manken/främre delen av bröstryggen. Det fanns bilder i en tråd för lääänge sedan som visade skillnaden i när hästen går korrekt och när den inte gjorde det. Hästen hade ungefär samma längd på halsen och huvudet och halsen i ungefär samma position på båda bilderna. Skillnaden var som sagt att på ena bilden, där den gick rätt, hade hästen välvd hals. På bilden där den inte gick rätt var halsen rak som ett spett.

Senast ändrad:

Och så kan vi ju slänga in att strunta i varför man BÖR rida hästen i form och rida på sånt sätt så det ser snyggt ut och är lättmönövrerat istället! :devil:

(Vad jag vill ha sagt är att känslan kan luras rejält, och vi har ett mål med formen = hållbarhet och minskat slitage på ryggrad och framdel, jag skulle inte utgå från att ryttare känner hur hästens leder belastas...)

Jag tror inte att en känsla kan luras.
Däremot så kan ryttaren ha brist på känsla.

Då har vi ett annat problem - om ryttaren inte har ngn känsla så hjälper det knappast att påpeka att nacken ska vara högst. Det kommer bli samma dåliga resultat iallafall, om inte sämre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 416
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 169
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 352
Senast: Fiador
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka