Nacken högsta punkt - enbart hög form?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacken högsta punkt - enbart hög form?

Om en häst går korrekt på tygeln blir halsen vackert välvd för att den även lyfter manken/främre delen av bröstryggen. Det fanns bilder i en tråd för lääänge sedan som visade skillnaden i när hästen går korrekt och när den inte gjorde det. Hästen hade ungefär samma längd på halsen och huvudet och halsen i ungefär samma position på båda bilderna. Skillnaden var som sagt att på ena bilden, där den gick rätt, hade hästen välvd hals. På bilden där den inte gick rätt var halsen rak som ett spett.

Jag får det till att du håller med mig eller missuppfattar jag dig?

Om en häst går korrekt på tygeln blir halsen vackert välvd för att den även lyfter manken/främre delen av bröstryggen. Det fanns bilder i en tråd för lääänge sedan som visade skillnaden i när hästen går korrekt och när den inte gjorde det. Hästen hade ungefär samma längd på halsen och huvudet och halsen i ungefär samma position på båda bilderna. Skillnaden var som sagt att på ena bilden, där den gick rätt, hade hästen välvd hals. På bilden där den inte gick rätt var halsen rak som ett spett.
Hade du inte kunnat se om du hade kunnat snoka upp den här på buke? söka efter den? Hade ju vart skitkul att se!

Eh...jag skrev bara ner min första reaktion till det jag citerat. Haha. :p Om det jag skrivit sen stämmer in på hur du tycker så ja, då håller jag med dig. :D

Jag tror tyvärr att den inte är kvar längre (trådarna "slängs" ju efter en viss ålder) och jag har ingen aning om vad den heter men jag kan försöka leta upp den.

man behöver inte hålla in nosen för att rida låg och rund. verkligen inte. man visar hästen vart man vill ha den, rider så den blir mjuk och avslappnad, sen går den med halsen lågt även om tygeln hänger.

Kanske, men trådar där alla råd utgår ifrån att nacken ska vara högst gör ju knappast att människor lär sig känna.

Det instämmer jag i. Å andra sidan så blir ju alla trådar som fokuserar på EN del av träningen, EN del av hästen, EN del av ryttarens sits osv ungefär motsvarande. Eftersom det aldrig kan bli bra utan helhet - det är upp till var och en att hitta den helheten själv i praktiken oavsett vad man läser. Och att hitta sina "egna" sanningar som modifieras allteftersom. Det betyder att alla trådar här är överflödiga? :devil:

Hittar tyvärr inte tråden, jag vet inte riktigt vad jag ska söka på... :( Någon annan som kommer ihåg den? Det kan ha varit Anna_ (eller vad hon nu heter) som la in bilderna.

Jag tror inte att en känsla kan luras.
Däremot så kan ryttaren ha brist på känsla.

Då har vi ett annat problem - om ryttaren inte har ngn känsla så hjälper det knappast att påpeka att nacken ska vara högst. Det kommer bli samma dåliga resultat iallafall, om inte sämre.

Känsla är något abstrakt, mao är det vi själva som hittar på defenitionen av just den känslan. Om jag aldrig upplevt känslan av snö - hur vet jag hur just snö ska kännas? Och hur vet jag skillnaden i känsla mellan "bra" snö och "dålig" snö om jag knappt vet exakt vad skillnaden är rent tekniskt/teoretiskt eller inte ens tittar på hur det ser ut och kan koppla känslan till det vi ser?

Eftersom känsla är något abstrakt så spelar det egentligen ingen roll hur MYCKET eller hur BRA vi känner om man inte kopplar det till det tekniska och erfarenheter av olika variationer. Om det är första gången man rider hästen "på tygeln" kommer det troligen kännas toppenbra oavsett om så hästen bara kröker lite på nacken just för att det känns annorlunda och kanske snäppet bättre än det man är van vid sen tidigare. Även så kan känsla vara lite av en färskvara - upplever man sällan känslan av något ridtekniskt riktigt bra kan det vara lätt att "glömma bort" vad det var man strävade efter.

Lite förkortat så anser jag att först måste man lära sig det tekniska - för att sen befästa känslan av det som är ärligt = bra. För att öht ha en chans att känna om det faktiskt ÄR bra eller bara bättre än det man är van vid eller inte ens det utan helt enkelt annorlunda mot det man är van vid.

Visst, om man testar alla möjliga olika metoder och alla möjliga olika lägen/former att rida hästen i, då kan man ha ett hum om hur det känns - om man har tillräckligt bra teoretiska grunder och "speglar" (t ex i form av tränare eller att man blir filmad då och då och får se hur det ser ut) för att kunna avgöra att det även tekniskt sett är bra så inte känslan luras. Hästar som går innanför lod i synnerhet kan kännas betydligt mer balanserade så länge de går där, och kännas som att de jobbar riktigt bra och *poff* faller allt isär när man försöker länga ut nosen. För att hästen inte längre hade sitt fusk - svårare att rida "ärligt".

Känsla är något abstrakt, mao är det vi själva som hittar på defenitionen av just den känslan. Om jag aldrig upplevt känslan av snö - hur vet jag hur just snö ska kännas? Och hur vet jag skillnaden i känsla mellan "bra" snö och "dålig" snö om jag knappt vet exakt vad skillnaden är rent tekniskt/teoretiskt eller inte ens tittar på hur det ser ut och kan koppla känslan till det vi ser?

Eftersom känsla är något abstrakt så spelar det egentligen ingen roll hur MYCKET eller hur BRA vi känner om man inte kopplar det till det tekniska och erfarenheter av olika variationer. Om det är första gången man rider hästen "på tygeln" kommer det troligen kännas toppenbra oavsett om så hästen bara kröker lite på nacken just för att det känns annorlunda och kanske snäppet bättre än det man är van vid sen tidigare. Även så kan känsla vara lite av en färskvara - upplever man sällan känslan av något ridtekniskt riktigt bra kan det vara lätt att "glömma bort" vad det var man strävade efter.

Lite förkortat så anser jag att först måste man lära sig det tekniska - för att sen befästa känslan av det som är ärligt = bra. För att öht ha en chans att känna om det faktiskt ÄR bra eller bara bättre än det man är van vid eller inte ens det utan helt enkelt annorlunda mot det man är van vid.

Visst, om man testar alla möjliga olika metoder och alla möjliga olika lägen/former att rida hästen i, då kan man ha ett hum om hur det känns - om man har tillräckligt bra teoretiska grunder och "speglar" (t ex i form av tränare eller att man blir filmad då och då och får se hur det ser ut) för att kunna avgöra att det även tekniskt sett är bra så inte känslan luras. Hästar som går innanför lod i synnerhet kan kännas betydligt mer balanserade så länge de går där, och kännas som att de jobbar riktigt bra och *poff* faller allt isär när man försöker länga ut nosen. För att hästen inte längre hade sitt fusk - svårare att rida "ärligt".

Hmm.. det vet jag inte riktigt vad jag ska svara på, blev lite virrigt.. :p

jag håller med dig om att man måste veta hur det ska kännas för att veta om ens känsla är korrekt eller inte.
Den upplysningen får man ju förhoppningsvis av sin tränare som kan säga när det är bra och när man måste jobba mer..
(eller, jobba mer måste man ju alltid men du förstår?)
Sen är det inte alla som lyckas få den där känslan, någonsin.. Det verkar vara väldigt olika från person till person.

Jag håller dock inte riktigt med dig ang att hästar som går bakom lod inger en falsk känsla av balans.
Det har iallafall inte jag upplevt.
Så länge hästen är framme för hjälperna så ser jag inte problemet?

Håller inte med. Du lär dig inte rida bättre för att du kan saker tekniskt om du aldrig har känslan i vilket fall. Vem sitter och rider utan att ha känslan med och bara refererar till vart hästens huvud är eller vart den sätter ner sin fot rent tekniskt?
Teori och praktik måste samverka för att det skall bli bra. Och ibland måste det abstrakta få utrymme utan att för mycket analyserande och teori blockerar tankeprocessen. ser en hel del ryttare som är så blockade i sitt analyserande att det inte för allt smör i småland finns en CHANS att de skulle tillåta den abstrakta känslan att få utrymme i ridningen ö.h.t - med resultat att de inte utvecklas över huvud taget.

Håller inte med. Du lär dig inte rida bättre för att du kan saker tekniskt om du aldrig har känslan i vilket fall. Vem sitter och rider utan att ha känslan med och bara refererar till vart hästens huvud är eller vart den sätter ner sin fot rent tekniskt?
Teori och praktik måste samverka för att det skall bli bra. Och ibland måste det abstrakta få utrymme utan att för mycket analyserande och teori blockerar tankeprocessen. ser en hel del ryttare som är så blockade i sitt analyserande att det inte för allt smör i småland finns en CHANS att de skulle tillåta den abstrakta känslan att få utrymme i ridningen ö.h.t - med resultat att de inte utvecklas över huvud taget.

:bow::bow::bow:

Jag håller med dig. Det gäller att koppla på den högra hjärnhalvan ibland och bara känna. Nu har jag aldrig lyckats med det men de som jag anser tänker vettigt och bra säger att man ska göra så då och då. :p (Sally Swift t.ex.)

Totola:
Jag håller med om det du skrev om att man måste veta vad som är rätt känsla, och till det kan behövas speglar, tränare, att man blir filmad o.s.v. Ibland kan de ju kännas bra och behagligt men så är både man själv och hästen lata egentligen och går och fuskar. Allt som känns bra är inte bra. Därför är det viktigt att ha någon som hjälper en att säga till när det är bra. Sen tänker jag att man får tänka lite; hur vill jag ha min häst? Och så får man rida så gott man kan så att hästen blir sådan. De flesta vill ha lydiga hästar som är lätta och angenäma att rida. En ridbar häst som bär sig så att risken för skador minimeras. Nu blev jag nogl ite off topic men jag hoppas att du förstår vart jag vill komma. Jag håller med dig till viss del. Samtidigt som jag håller med mackan om att det inte bara hjälper att kunna teori, vilket du förvisso inte sagt (eller så skrev du det?) men ändå. Viktigt att påpeka.

Hur håller du inte med menar du?

Lite förvirrat, för jag håller såklart också med om att det måste finnas känsla för att kunna bli bra! :p
Huruvida man utgår från mest känsla för att renodla tekniskt eller börjar med det tekniska kan såklart också variera en del beroende på hur man är som person, men att de måste samverka under inlärning är jag helt med på!

delvis KL

Nu kanske jag missförstår allt, men jag tolkar det som att jag måste ju veta rent "tekniskt" hur jag utför vissa saker för att ge rätt signaler, sen får jag också se till att jag med träning och upprepning får en känsla och tajming för hur mycket, när osv... Där är foton, speglar och filmkamera ypperligt hjälpmedel på vägen.

Men det kanske inte var så Totola menade

Så fungerar det för mig iaf..

Tack för förtydligandet!
Min poäng är att för att kunna rida med känsla och få bra resultat så måste man först lära sig koppla ihop "bra" med rätt känsla. För att komma dit måste man någon gång ha gjort "rätt" och speglarna har talat om att det är rätt - annars kan man inte veta om känslan stämmer med vad som faktiskt är bra.
Sen måste man ju lära sig hur man ska komma dit rent tekniskt för att kunna få till den där bra känslan som förmodligen inte infinner sig så snart man sitter upp på en hästrygg! :p (det kan man såklart också få till med hjälp av känsla, men mycket svårt utan en teknisk/teoretisk grund vid inlärningen).

det var ett bättre förtydligande, det var alls inte så jag läste ditt första förkunnande, då är jag med lite bättre!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 611
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 232
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 416
Senast: Fiador
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka