Nacken högsta punkt - enbart hög form?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacken högsta punkt - enbart hög form?

Och skillnaden är ?

Att när hästen går bakom hand lyssnar den inte på hjälperna och undandrar sig handens verkan.

När hästen går bakom lod arbetar den inte korrekt genom ryggen eftersom den spänner sig i halsen. Eller dubbelspänner eller hur man nu var tvungen att uttrycka det. Men den kan fortfarande lyssna på vissa tygelhjälper. Typ sväng och halt. Bara det att halsen har en lite lösare förbindelse med kroppen och rör sig lättare utan att resten av kroppen påverkas.

När man gör en överläggning (har jag för mig det kallas?) släpper man på tygeln men ber hästen behålla huvudpositionen (eller egentligen samling och tempo) med de andra hjälperna.

Eftersom du sa att det inte bara var att släppa på tygeln för att få fram nosen låter det ju som om hästen är bakom hand om den inte följer med bettet ut.

Förövrigt måste det vara lättare för hästen att öppna upp och gå något framför lod om den inte är stark nog, än att överböja och knäcka av i nacken(3e kotan). Men om ryttare inte tillåter den lätta vägen knäcker hästen av istället eftersom den inte är stark nog, och jag ser ingen fördel öht med det. Egentligen lär den sig att undandra sig bettets verkan med att dra in nosen, istället för att aktivera bakbenen och bära upp sig.

Senast ändrad av en moderator:

höll in nosen bakom lod en bra bit.

Hästen gör så när den vill knäppa av ,lura ryttaren, komma undan eller vad nu man kan kalla det. Det är där rätt hjälper och rätt ridning kommer in ;) |

Hästen gör så när den vill knäppa av ,lura ryttaren, komma undan eller vad nu man kan kalla det. Det är där rätt hjälper och rätt ridning kommer in ;) |

Precis vad jag försökte komma fram till. ;)

Ja, det är inte alltid i så lätt att förklara. Nu era nattsuddare ska jag krypa ner i sköna sängen.I morgon väntar en ny dag med nya utmaningar och träningspass. Ha det bra;)

Eftersom du sa att det inte bara var att släppa på tygeln för att få fram nosen låter det ju som om hästen är bakom hand om den inte följer med bettet ut.

Kom på att det kanske inte var du som sa det, det har blivit en väldig masa olika personer som hållt ungefär samma diskussion samtidigt med mig nu så jag kan ha blandat ihop inläggen med varandra lite. Ber om ursäkt i så fall.

Att när hästen går bakom hand lyssnar den inte på hjälperna och undandrar sig handens verkan.

Den undandrar sig din inverkan öht, vilket du märkte på hästen med bringan i nosen, du försöker väl inte stanna en häst enbart med tygeln:cool:

När hästen går bakom lod arbetar den inte korrekt genom ryggen eftersom den spänner sig i halsen. Eller dubbelspänner eller hur man nu var tvungen att uttrycka det. Men den kan fortfarande lyssna på vissa tygelhjälper. Typ sväng och halt. Bara det att halsen har en lite lösare förbindelse med kroppen och rör sig lättare utan att resten av kroppen påverkas.

Nej det stämmer inte. Läs tidigare inlägg, du har inte gjort det ser jag. Hästen kan gå med nosen bakom lodplanet men fortfarande arbeta hela vägen från bakhoven och fram. Säger du emot så har du inte upplevt det, det handlar inte om åsikter här.

När man gör en överläggning (har jag för mig det kallas?) släpper man på tygeln men ber hästen behålla huvudpositionen (eller egentligen samling och tempo) med de andra hjälperna.

Överstrykning. Sa nån att det inte gick är det för att den hästen ännu inte är självbärig Jag har inte sagt det i alla fall , tvärtom, du har inte läst, som sagt :confused:

Förövrigt måste det vara lättare för hästen att öppna upp och gå något framför lod om den inte är stark nog, än att överböja och knäcka av i nacken(3e kotan). Men om ryttare inte tillåter den lätta vägen knäcker hästen av istället eftersom den inte är stark nog, och jag ser ingen fördel öht med det. Egentligen lär den sig att undandra sig bettets verkan med att dra in nosen, istället för att aktivera bakbenen och bära upp sig.

Nej du har helt fel, det är inte lättare utan svårare att ha nosen fram när hästen inte är stark nog, det har flera försökt förklara för dej. OM hästen arbetar genom sin överlinje och är självbärig. Att hästen kan föredra att gå så är en annan sak, men då går den med spänning i halsen, dvs underhalsen, om den inte är stark nog.

Att den har nosen bakom lod är inte samma som att den har undandragit sig bettets inverkan, dvs bakom lod och bakom hand är inte samma sak och´det handlar inte heller om åsikter.

Målet är att den inte ska gå bakom lod men det var inte det vi diskuterade nu utan att du bla blandar ihop bakom lod och bakom hand. Jag tror du ska fråga någon duktig omkring dej i lugn och ro.
Hästen kan vara avknäppt både bakom lod, i lod och framför lod för den delen, det beror på vad som händer baktill och i resten av kroppen.

Med det har du förklarat att du INTE vet skillnaden. Men det är positivit att du har fått hästen att vilja arbeta på ridbanan alls så jag tror att du kommer att uppptäcka en hel del med tiden:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Att den har nosen bakom lod är inte samma som att den har undandragit sig bettets inverkan, dvs bakom lod och bakom hand är inte samma sak och´det handlar inte heller om åsikter.

Målet är att den inte ska gå bakom lod men det var inte det vi diskuterade nu utan att du bla blandar ihop bakom lod och bakom hand. Jag tror du ska fråga någon duktig omkring dej i lugn och ro.
Hästen kan vara avknäppt både bakom lod, i lod och framför lod för den delen, det beror på vad som händer baktill och i resten av kroppen.

Så bra förklarat.

Du har aldrig kommit på tanken att det kanske är du som har fel?
Eller att jag en gång har trott som du men ändrat uppfattning när jag insett att jag hade fel?

Varför startar du en tråd med en frågeställning om du redan är hundra på att du vet svaret och alla andra har fel?

Ja så ser de flesta dressyrhästar ut idag och tränas lång och lågt mer. Som jag själv tycker skulle belasta frambenen (ligament, senor)mer än vad de gjorde förr, då jag personligen tycker att de hade ett mer disiplinerat bättre ridsätt och inlärningsätt där hästarna fick lära sig från början att bära sig och gå rätt. Idag får vi lära oss att rida på ett mer diffust sätt som ger oss otrygga hästar. Och jag vet många som fråga varför gör man si eller så. Ja då kan många av dessa instruktörer inte svara på elevens fråga. Hur ska vi då kunna förstå vad det är vi gör och vad det har för inverkan på hästen? Men detta är bara vad jag tycker så hoppas ingen tar illa upp.

http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=409&infogrp_id=54

Vill bara påpeka att detta är nog det jag och Zab har pratat om! (om vi inte missförstått varandra helt :p)

Bra artikel som tåls att läsas!!

Och framför allt – ta hjälp av en kunnig tränare, lär dig så mycket du kan om hästens biomekanik och våga ifrågasätta varför du gör som du gör.
Ur artikeln, det är iaf därför jag har lagt mig i denna diskussionen.

Senast ändrad:

Nej du har helt fel, det är inte lättare utan svårare att ha nosen fram när hästen inte är stark nog, det har flera försökt förklara för dej. OM hästen arbetar genom sin överlinje och är självbärig. Att hästen kan föredra att gå så är en annan sak, men då går den med spänning i halsen, dvs underhalsen, om den inte är stark nog.

Detta kan jag verkligen skriva under på!
Väldigt tydligt på min häst som tränades mycket förr men bara lite nu. Han är fortfarande väldigt lydig och fin på hjälperna men kommer ofta lite bakom lod. För att han inte orkar.

Vill bara påpeka att detta är nog det jag och Zab har pratat om! (om vi inte missförstått varandra helt :p)

Citat:
Och framför allt – ta hjälp av en kunnig tränare, lär dig så mycket du kan om hästens biomekanik och våga ifrågasätta varför du gör som du gör.

Ur artikeln, det är iaf därför jag har lagt mig i denna diskussionen.

Det funkar väl åt båda håll att citera det där :smirk:

Varför startar du en tråd med en frågeställning om du redan är hundra på att du vet svaret och alla andra har fel?

För att det är intressant att läsa svaren. Som sagt hade jag inte tänkt att det skulle bli en diskussion, eller att jag skulle behöva säga att jag inte tror ett skit på det, utan hade hoppats på att få lite insikt i hur folk tänker och sen släppa ämnet utan att komma in på huruvida folk har rätt eller fel.

Angående detta med bakom lod - att det skulle vara skadligt i sig.

Jag har bara "läst det" på Susainable Dressage.

Jag hittar ingen annan källa.

Så jag blir nyfiken.

Däremot nämns vikten av en medgående hand som tillåter halsens rörelser, och det är man ju enig om idag. ( veterinär) att en låst hand leder till spänning i halsen som blir spänning i ryggen.

Jag undrar över källan till detta med att bakom lod per se - är till men för hästen

För att det är intressant att läsa svaren. Som sagt hade jag inte tänkt att det skulle bli en diskussion, eller att jag skulle behöva säga att jag inte tror ett skit på det, utan hade hoppats på att få lite insikt i hur folk tänker och sen släppa ämnet utan att komma in på huruvida folk har rätt eller fel.

Ja där hoppas du nog förgäves - här vill folk mest käbbla :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 415
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 169
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 352
Senast: Fiador
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka