Sv: Nacken högsta punkt - enbart hög form?
Att när hästen går bakom hand lyssnar den inte på hjälperna och undandrar sig handens verkan.
Den undandrar sig din inverkan öht, vilket du märkte på hästen med bringan i nosen, du försöker väl inte stanna en häst enbart med tygeln
När hästen går bakom lod arbetar den inte korrekt genom ryggen eftersom den spänner sig i halsen. Eller dubbelspänner eller hur man nu var tvungen att uttrycka det. Men den kan fortfarande lyssna på vissa tygelhjälper. Typ sväng och halt. Bara det att halsen har en lite lösare förbindelse med kroppen och rör sig lättare utan att resten av kroppen påverkas.
Nej det stämmer inte. Läs tidigare inlägg, du har inte gjort det ser jag. Hästen kan gå med nosen bakom lodplanet men fortfarande arbeta hela vägen från bakhoven och fram. Säger du emot så har du inte upplevt det, det handlar inte om åsikter här.
När man gör en överläggning (har jag för mig det kallas?) släpper man på tygeln men ber hästen behålla huvudpositionen (eller egentligen samling och tempo) med de andra hjälperna.
Eftersom du sa att det inte bara var att släppa på tygeln för att få fram nosen låter det ju som om hästen är bakom hand om den inte följer med bettet ut.
Överstrykning. Sa nån att det inte gick är det för att den hästen ännu inte är självbärig Jag har inte sagt det i alla fall , tvärtom, du har inte läst, som sagt
Förövrigt måste det vara lättare för hästen att öppna upp och gå något framför lod om den inte är stark nog, än att överböja och knäcka av i nacken(3e kotan). Men om ryttare inte tillåter den lätta vägen knäcker hästen av istället eftersom den inte är stark nog, och jag ser ingen fördel öht med det. Egentligen lär den sig att undandra sig bettets verkan med att dra in nosen, istället för att aktivera bakbenen och bära upp sig.
Nej du har helt fel, det är inte lättare utan svårare att ha nosen fram när hästen inte är stark nog, det har flera försökt förklara för dej. OM hästen arbetar genom sin överlinje och är självbärig. Att hästen kan föredra att gå så är en annan sak, men då går den med spänning i halsen, dvs underhalsen, om den inte är stark nog.
Att den har nosen bakom lod är inte samma som att den har undandragit sig bettets inverkan, dvs bakom lod och bakom hand är inte samma sak och´det handlar inte heller om åsikter.
Målet är att den inte ska gå bakom lod men det var inte det vi diskuterade nu utan att du bla blandar ihop bakom lod och bakom hand. Jag tror du ska fråga någon duktig omkring dej i lugn och ro.
Hästen kan vara avknäppt både bakom lod, i lod och framför lod för den delen, det beror på vad som händer baktill och i resten av kroppen.
Med det har du förklarat att du INTE vet skillnaden. Men det är positivit att du har fått hästen att vilja arbeta på ridbanan alls så jag tror att du kommer att uppptäcka en hel del med tiden