Z
Zab
Sv: Nacken högsta punkt - enbart hög form?
Självklart var den inte självbärig.
*suck* Jag vet skillnaden. Du vägrar bara se det. Bakom hand=lyssnar inte på hjälperna. Bakom lod= en huvudställning. Men när hästen går bakom lod lär den sig även att till viss del gå bakom hand, och det är där du inte håller med mig.
Framför allt har min tränare fått MIG att tycka om arbetet. Jag har inte ridit samma hästar för samma tränare. Vid ridskolor har det varit skolans hästar, vid privatlektioner tränarens. Nu har jag egen häst som rids in, men den hästen jag lär mig på är min tränares.
Jag vet inte till hundra procent om jag kommer gilla den här ridstilen och ridsättet längre fram, eller om det är helt rätt, för jag har inte kommit så långt inom det än. Men, jag har provat ''ditt'' ridsätt i nära 12 år, och jag vet att jag inte gillar det. Jag vet också hur hästens muskler funkerar och teoretiskt kan jag en hel del om bärighet och samling. Teorin och praktiken går inte ihop i den mesta dressyren, och det har alltid varit väldgt svårt för mig att förstå. Varför säga en sak och göra en annan? Nu har jag hittat en tränare som får det att gå ihop, och plötsligt fungerar det.
Det är synd att inte fler ryttare har kunskap om anatomin (annat än i paradoxerna deras ridtränare tror på för att kunna rättfärdiga sin ridning) och själva vågar jämföra det deras lärare påstår med det de lärt sig tidigare.
Naturligtvis krävs mycket mer än teori för att kunna rida, men utan teorin kan man inte avgöra vad som är rätt eller vad som bara är konstigt.
Ja, alla hjälper då. Självklart provade jag inte bara med tygeln, även om jag inte var en duktig ryttare då heller.Den undandrar sig din inverkan öht, vilket du märkte på hästen med bringan i nosen, du försöker väl inte stanna en häst enbart med tygeln
Den kan inte det, den får spänningar och arbetar inte korrekt. Den lär sig bara att knäcka av. Du har rätt, det handlar inte om åsikter, det handlar om anatomi. Det är väldigt lätt för dig att bara påstå att de som inte håller med dig inte har upplevt det.Nej det stämmer inte. Läs tidigare inlägg, du har inte gjort det ser jag. Hästen kan gå med nosen bakom lodplanet men fortfarande arbeta hela vägen från bakhoven och fram. Säger du emot så har du inte upplevt det, det handlar inte om åsikter här.
Läs mitt svar efter det förra inlägget. Jag läste tillbaka och såg att jag blandat ihop en del inlägg och namn. Blir lätt så när man diskuterar med för många samtidigt.Överstrykning. Sa nån att det inte gick är det för att den hästen ännu inte är självbärig Jag har inte sagt det i alla fall , tvärtom, du har inte läst, som sagt
Självklart var den inte självbärig.
Tvärtom. Den spänner underhalsen för att tra in nosen. Det är inte överhalsen som puttar in nosen. Samtidigt ska den hålla upp hela huvudet och halsen, så den spänner både under och över hals, och knäpper av.Nej du har helt fel, det är inte lättare utan svårare att ha nosen fram när hästen inte är stark nog, det har flera försökt förklara för dej. OM hästen arbetar genom sin överlinje och är självbärig. Att hästen kan föredra att gå så är en annan sak, men då går den med spänning i halsen, dvs underhalsen, om den inte är stark nog.
Den är inte samma sak, men går hand i hand.Att den har nosen bakom lod är inte samma som att den har undandragit sig bettets inverkan, dvs bakom lod och bakom hand är inte samma sak och´det handlar inte heller om åsikter.
Avknäppt i nacken är när den istället för att slappna av och bli eftergiven mellat atlas och nacke(skalle) knäpper av längre bak i halsen, oftast mellan axis och tredje halskotan. Det gör den inte framför lod. Avknäppt längre bak har inte med tråden att göra.Målet är att den inte ska gå bakom lod men det var inte det vi diskuterade nu utan att du bla blandar ihop bakom lod och bakom hand. Jag tror du ska fråga någon duktig omkring dej i lugn och ro.
Hästen kan vara avknäppt både bakom lod, i lod och framför lod för den delen, det beror på vad som händer baktill och i resten av kroppen.
Med det har du förklarat att du INTE vet skillnaden. Men det är positivit att du har fått hästen att vilja arbeta på ridbanan alls så jag tror att du kommer att uppptäcka en hel del med tiden
*suck* Jag vet skillnaden. Du vägrar bara se det. Bakom hand=lyssnar inte på hjälperna. Bakom lod= en huvudställning. Men när hästen går bakom lod lär den sig även att till viss del gå bakom hand, och det är där du inte håller med mig.
Framför allt har min tränare fått MIG att tycka om arbetet. Jag har inte ridit samma hästar för samma tränare. Vid ridskolor har det varit skolans hästar, vid privatlektioner tränarens. Nu har jag egen häst som rids in, men den hästen jag lär mig på är min tränares.
Jag vet inte till hundra procent om jag kommer gilla den här ridstilen och ridsättet längre fram, eller om det är helt rätt, för jag har inte kommit så långt inom det än. Men, jag har provat ''ditt'' ridsätt i nära 12 år, och jag vet att jag inte gillar det. Jag vet också hur hästens muskler funkerar och teoretiskt kan jag en hel del om bärighet och samling. Teorin och praktiken går inte ihop i den mesta dressyren, och det har alltid varit väldgt svårt för mig att förstå. Varför säga en sak och göra en annan? Nu har jag hittat en tränare som får det att gå ihop, och plötsligt fungerar det.
Det är synd att inte fler ryttare har kunskap om anatomin (annat än i paradoxerna deras ridtränare tror på för att kunna rättfärdiga sin ridning) och själva vågar jämföra det deras lärare påstår med det de lärt sig tidigare.
Naturligtvis krävs mycket mer än teori för att kunna rida, men utan teorin kan man inte avgöra vad som är rätt eller vad som bara är konstigt.