Nacken högsta punkt - enbart hög form?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacken högsta punkt - enbart hög form?

Den undandrar sig din inverkan öht, vilket du märkte på hästen med bringan i nosen, du försöker väl inte stanna en häst enbart med tygeln:cool:
Ja, alla hjälper då. Självklart provade jag inte bara med tygeln, även om jag inte var en duktig ryttare då heller.

Nej det stämmer inte. Läs tidigare inlägg, du har inte gjort det ser jag. Hästen kan gå med nosen bakom lodplanet men fortfarande arbeta hela vägen från bakhoven och fram. Säger du emot så har du inte upplevt det, det handlar inte om åsikter här.
Den kan inte det, den får spänningar och arbetar inte korrekt. Den lär sig bara att knäcka av. Du har rätt, det handlar inte om åsikter, det handlar om anatomi. Det är väldigt lätt för dig att bara påstå att de som inte håller med dig inte har upplevt det.

Överstrykning. Sa nån att det inte gick är det för att den hästen ännu inte är självbärig Jag har inte sagt det i alla fall , tvärtom, du har inte läst, som sagt :confused:
Läs mitt svar efter det förra inlägget. Jag läste tillbaka och såg att jag blandat ihop en del inlägg och namn. Blir lätt så när man diskuterar med för många samtidigt.
Självklart var den inte självbärig.

Nej du har helt fel, det är inte lättare utan svårare att ha nosen fram när hästen inte är stark nog, det har flera försökt förklara för dej. OM hästen arbetar genom sin överlinje och är självbärig. Att hästen kan föredra att gå så är en annan sak, men då går den med spänning i halsen, dvs underhalsen, om den inte är stark nog.
Tvärtom. Den spänner underhalsen för att tra in nosen. Det är inte överhalsen som puttar in nosen. Samtidigt ska den hålla upp hela huvudet och halsen, så den spänner både under och över hals, och knäpper av.

Att den har nosen bakom lod är inte samma som att den har undandragit sig bettets inverkan, dvs bakom lod och bakom hand är inte samma sak och´det handlar inte heller om åsikter.
Den är inte samma sak, men går hand i hand.

Målet är att den inte ska gå bakom lod men det var inte det vi diskuterade nu utan att du bla blandar ihop bakom lod och bakom hand. Jag tror du ska fråga någon duktig omkring dej i lugn och ro.
Hästen kan vara avknäppt både bakom lod, i lod och framför lod för den delen, det beror på vad som händer baktill och i resten av kroppen.
Avknäppt i nacken är när den istället för att slappna av och bli eftergiven mellat atlas och nacke(skalle) knäpper av längre bak i halsen, oftast mellan axis och tredje halskotan. Det gör den inte framför lod. Avknäppt längre bak har inte med tråden att göra.

Med det har du förklarat att du INTE vet skillnaden. Men det är positivit att du har fått hästen att vilja arbeta på ridbanan alls så jag tror att du kommer att uppptäcka en hel del med tiden:idea:

*suck* Jag vet skillnaden. Du vägrar bara se det. Bakom hand=lyssnar inte på hjälperna. Bakom lod= en huvudställning. Men när hästen går bakom lod lär den sig även att till viss del gå bakom hand, och det är där du inte håller med mig.
Framför allt har min tränare fått MIG att tycka om arbetet. Jag har inte ridit samma hästar för samma tränare. Vid ridskolor har det varit skolans hästar, vid privatlektioner tränarens. Nu har jag egen häst som rids in, men den hästen jag lär mig på är min tränares.

Jag vet inte till hundra procent om jag kommer gilla den här ridstilen och ridsättet längre fram, eller om det är helt rätt, för jag har inte kommit så långt inom det än. Men, jag har provat ''ditt'' ridsätt i nära 12 år, och jag vet att jag inte gillar det. Jag vet också hur hästens muskler funkerar och teoretiskt kan jag en hel del om bärighet och samling. Teorin och praktiken går inte ihop i den mesta dressyren, och det har alltid varit väldgt svårt för mig att förstå. Varför säga en sak och göra en annan? Nu har jag hittat en tränare som får det att gå ihop, och plötsligt fungerar det.
Det är synd att inte fler ryttare har kunskap om anatomin (annat än i paradoxerna deras ridtränare tror på för att kunna rättfärdiga sin ridning) och själva vågar jämföra det deras lärare påstår med det de lärt sig tidigare.
Naturligtvis krävs mycket mer än teori för att kunna rida, men utan teorin kan man inte avgöra vad som är rätt eller vad som bara är konstigt.

Angående detta med bakom lod - att det skulle vara skadligt i sig.

Jag har bara "läst det" på Susainable Dressage.

Jag hittar ingen annan källa.

Så jag blir nyfiken.

Däremot nämns vikten av en medgående hand som tillåter halsens rörelser, och det är man ju enig om idag. ( veterinär) att en låst hand leder till spänning i halsen som blir spänning i ryggen.

Jag undrar över källan till detta med att bakom lod per se - är till men för hästen

Det verkar väl stämma där, om man har i åtanke hur muskler fungerar? Såg en länk tidigare i tråden som verkar prata om det också, men har inte läst den. Har för mig att dr Gerd Heuschmann nämner det i sin bok också, men jag har bara skummat igenom den hittils.
Har även hört det från en del muntliga källor.
Och framför allt låter det mycket mer logiskt i mina öron är ryttares bortförklaringar till att dra in nosen.

Jo tack.. jag har alltid vetat att jag var galen, men att lägga in en sådan tråd här var nog bara bevis på det.

Det (diskussionen med en del här) känns som att kasta en boll mot en vägg; den kommer tillbaka hela tiden men det händer inget nytt.

Det enda jag härt heuschman säga är att om man drar in nosen för hårt (använder 3.e leden som brytpunkt istället för nackleden) att det blir för kraftig anspänning i nackbandet.

Skillnaden ser man bara om man använder skelett teckningar.

man kan ju rida bakom lod, med en väldigt rak hals.

och halsen skall ju tänka framåt - men en välvning behövs för annars kan inte hästen arbeta rätt.

Den välvning som behövs är mycket mindre än folk allmänhet vill tro :angel:

Men som fio skrev - ju längre hals ju svårare
för ju längre hals desto friare blir ryggen - och då börjar det röra sig om man får tag i bakdelen.

Det ställer stora krav på ryttaren att rida med näsan där framme.

Sedan är det ju så att samling korrekt - kommer inte naturligt för hästen. Det är JOBBIGT.
Under utbidlningens gång så kommer hästen att försöka "försvara" sig på olika sätt för att slippa det jobbiga.

Det gäller ju för ryttaren att hantera.
hanteras det inom ramen för det naturliga - så kommer alla checkpunkter fungera.

Är man på fel väg - så slutar de fungera.

Det är det checkpunkterna är till för.

Vandrar vi på den rätta vägen eller.

När checkpunkterna inte fungerar - så funderar en del hm - vad gör jag för fel...

Andra - äh de där punkterna behöver man ju inte bry sig om

Senast ändrad av en moderator:

Jo tack.. jag har alltid vetat att jag var galen, men att lägga in en sådan tråd här var nog bara bevis på det.

Det (diskussionen med en del här) känns som att kasta en boll mot en vägg; den kommer tillbaka hela tiden men det händer inget nytt.

Dom lägger man under ignorerarknappen:p och koncentrerar sig på dem där diskussionen ger ett annat utbyte;)

Hurra för resten

Gladgubben är ändrad :):):)
NU måste jag gå

Jo, du har säkert rätt.
Fast jag tror faktiskt inte att man får tag i ryggen genom att korta halsen och böja in den mer, jag tror snarare att hästen lär sig att undangå arbetet ''längre bak'' trots att halsen kortas.

Även om det är ansträngande för hästen är jag rätt säker på att de uppskattar det om man tar det lugnt och låter den hinna bli stark..ett steg i samling är ju inte jättejobbigt, speciellt inte om man får beröm för det.. två steg är ju egentligen inte fruktansvärt jobbigt heller.. :angel:

Det känns taskigt och fegt att bara ignorera folk som skriver till en. :crazy:
yay, ny smiley!

Bara ett till sånt "fakta" - halsen spänns fel även när hästen är innanför lod, mer eller mindre då såklart beroende på hur mycket/lite innanför lod.
Ur den aspekten (spänningar) blir det alltså precis samma fenomen som när hästen håller upp huvudet med underhalsen i fri form.
Däremot är det underförstått att det är skitsvårt att rida hästen i perfekt form hela tiden utan att krypa bakom lod när det blir lite jobbigt, när bakbenen inte är riktigt rätt placerade osv, och att om man åtminstone stundvis kan rida hästen bra igenom kroppen och framför lod så är den varianten mycket bättre än konstant fri form framför lod!

Om man däremot konstant rider med nosen bakom lod så kommer man konstant ha en "inte så bra" form som inte ger den icke-slitande effekt man är ute efter pga spänningarna. Bara man inser att hästen faktiskt inte jobbar rätt i det läget och strävar efter att förbättra det.
Tonen kan låta lite väl "lite innanför lod gör inget, hästen jobbar bra!" det håller jag inte med om, även om det som sagt är underförstått att man förmodligen kommer hamna innanför lod då och då eller periodvis i strävan på det bra. :idea:

Fast jag tror faktiskt inte att man får tag i ryggen genom att korta halsen och böja in den mer, jag tror snarare att hästen lär sig att undangå arbetet ''längre bak'' trots att halsen kortas.

Det är där du inte förstår, bland annat. Ingen har sagt att halsen ska kortas:idea: Att den rundas betyder inte att den kortas. Tvärtom! Den välvs i en båge.

Käbbel är det väl knappast, men det finns vissa skillnader i tänkandet. Vad är det som säger att den ene eller andre har självklart rätt?
Genom att lyssna på båda sidor och skaffa egna erfarenheter kanske man kan bilda sig en uppfattning. Men vad är de som säger att den är rätt?

Immer

Det funkar väl åt båda håll att citera det där :smirk:
Ja självklart, det var det som var tanken. Så den smirken kan du behålla för dig själv.

Tycker det är lite tråkigt att denna diskussionen börjar utmynna med att "vi har rätt och ni har fel".

Senast ändrad:

Tycker det är lite tråkigt att denna diskussionen börjar utmynna med att "var har rätt och ni har fel".

Det tycker jag också.

Till alla:
Håll diskussionen på en sansad nivå, annars är det risk för att tråden ryker.

Immer

Däremot är det underförstått att det är skitsvårt att rida hästen i perfekt form hela tiden utan att krypa bakom lod när det blir lite jobbigt, när bakbenen inte är riktigt rätt placerade osv, och att om man åtminstone stundvis kan rida hästen bra igenom kroppen och framför lod så är den varianten mycket bättre än konstant fri form framför lod!
Det var lite det jag försökte få fram i mina frågaställningar, det verkade inte alls som om man eftsersträvade att rida i lod alls. O det var ju det den ursprungliga frågan handlade om

Om man däremot konstant rider med nosen bakom lod så kommer man konstant ha en "inte så bra" form som inte ger den icke-slitande effekt man är ute efter pga spänningarna. Bara man inser att hästen faktiskt inte jobbar rätt i det läget och strävar efter att förbättra det.
Bra sagt.

tiotiotio

Senast ändrad:

Jag är fullt medveten om att ag inte kan allt.
Men det du tror dig veta och ha rätt i, det har jag provat. Och jag VET att du inte har rätt. :idea:

Jag kommer inte svara på fler inlägg av dig i den här tråden, för du kommer inte ändra din tro och jag kommer inte ändra min, hur säker du än är på att jag har fel och att du ''vet''.

Jag delar flashlights uppfattning helt och hållet och jag VET också med säkerhet att du också en vacker dag, kommer, förutsatt att du kommer upp till en viss nivå, ändra uppfattning och inse när du har större erfarenhet, att de ståndpunkter du har idag, som gör att du inte håller med i det resonemang som övriga för, är byggda på att du saknar tillräcklig praktisk erfarenhet och kunskap.

Och det är helt naturligt att man ändrar uppfattning i takt med erfarenhet. Det man var "svinsäker" på för ett par år sedan ändrar sig allteftersom man får mer kunskap och praktisk erfarenhet. Så är det för alla. Därför är det viktigt att aldrig låsa sig fast vid ett visst resonemang utan var öppen och lyhörd.

Jag kan räkna upp en handfull ryttare här på buke som jag med säkerhet vet delar Flashlights och Fios m.fl åsikter som framförts här i tråden. Det är bara det att vi inte orkar blanda oss i :D

Lika stensäker som du är på att du har rätt, lika stensäker är jag på att du kommer ha ändrat uppfattning om ett par år, OM du har tillgång till en tränare som kan föra dig framåt. :)

***Knapplån***

Då ett antal inlägg trianglats så sätter jag på hänglåset.

Immer

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 415
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 169
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 352
Senast: Fiador
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka