Nacken högsta punkt - enbart hög form?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacken högsta punkt - enbart hög form?

Det är klart att det går , men frågan är väl mer om man vill rida på det viset eller om man vill ha hästen mer rund. Jag vill nog ha hästen mer rund först och sedan när den är mer gymnastiserad ta ut nosen annars tror jag hästen blir för ogymnastiserad.

Jag har faktiskt reviderat min syn lite här nu när jag tränar mitt sto bara för dressyren, å andra sidan har inte hon en gynnsam exteriör men jag skulle passa mig för att börja där. JAG är inte bra nog att kunna få hästen mjuk och genomarbetad med nosen placerad lite framför med nacken högst och lägre hals och välvning. DET är assvårt och jag har inte sett många som fixar det. Inte på det viset jag vill ha en häst gymnastiserad iallafall.
För mig kommer det när det andra är klart liksom, men som sagt det beror ju på hur skicklig man är.

Förtjänar en repris

Om hästen har en låg hals av naturen så kan det vara så att om du skall få en välvning och inte en helt rak hals - så kan 3:e komam högst. Men då har du fortfarande en jämn välvning och inte en knyck.

De flesta Klassiska mästare tycker att det är okey att nacken iten är högsta punkt och tom att den är bakom - lod - för det kommer se korrekt ut när den kommer upp och börjar avlasta framdelen :)

Sedan igen mankan rida rundare en stund - skillnaden är väl om man inte kan rida den med jämn välvning och nacken som högsta punkt alls :crazy:

Kan man det inte i Lätt klass - så tar man sig nog inte till svår

Haha, vad liberal du blivit helt plötsligt :D

Ditt svar

Jag har väldigt svårt att köpa det resonemanget då jag är övertygad om att det skapar spänningar i halsen när hästen måste ''hålla in'' nosen, och spänningar är ju inte bra.

Men tack, du har iaf skrivit en vettig förklaring. :bow:

Här känner jag till din källas, källa :angel:

och jag skulle vilja revidera den källan :angel:

Det måste finnas (an)spänning i all muskulatur - men den får inte vara dubbelsidig.

Jag har inte tragglat mig igenom hela boken ännu, så jag nöjjer mig med den kommentaren, att det står mycket begåvat, men den är utgiven på 30 - talet - en del saker i den har reviderats.
Så jag skulle inte köpa allt som står i den med hull och hår - utan vill hellre se en samsämmighet med flera källor

Du har INTE ridit en häst som svarar för skänkeln och tar en halvhalt, svårare än så är det inte

Det har jag väl visst det. O_o Inte den hästen, men andra. Och de gick inte bakom lod.

Jag har sett filmsnuttar från OS- 52 eller 56.

Det var inte kul.:eek:
hästarna var inte alls samlade o piskade med svansarna o backade i piafferna:mad:- varav man har infört tillåten liten rörelse framåt:bow:

Såg ut som idag då..
(kunde inte låta bli)

Jo, första kotan ska vara högsta punkten har jag också hört.
Däremot är det väldigt svårt, och själv har jag nog inte sett en enda som rider hästen så.
Vad är som är så skadligt med att tredje är högst?

Läs i tråden så ser du svaret.
Det har med onödiga spänningar i halsen att göra. Som väldigt lätt fortplantas till resten av hästen.

Min tränare håller med mig. ^__^
Och är inte tävlingsryttare.
Dessutom har jag studerat hästanatomi och hur ridning påverkar hästen i gymnasiet.

Vänd dej till nån annan då:cool:

Du kan ha studerat mycket du vill, men du har ändå inte förstått skillnaden (som jag skrev innan i inlägget du svarade på) och då blir det väldigt svårt att diskutera.:crazy:

Varför skulle jag det? Jag trivs med henne och hon ger mig en glädje att arbeta som ingen annan tränare lyckats ge mig på de dryga 13 åren jag ridit. Hon får min häst att gå avslappnat, förklarar saker på ett logiskt sätt och kan rida sin häst utan särskilt synliga hjälper, och hon visar mig hur jag kan få hästen att lyssna och slappna av i olika gångarter och tempon, utan att behöva stora, grova hjälper. Ingen annan tränare (utbildad eller ej) har lyckats ge mig arbetsglädje eller förklarat hur jag ska göra något på ett så bra sätt att det lyckats. Utom hon. Trots att jag ridit för en massa olika.
Nu ser jag fram emot att få rida på banan och känna hästen jobba med mig, förut har jag bara velat flängrida i skogen. Det har nämligen varit de enda gångerna hästarna har verkat ha kul.

Du har aldrig kommit på tanken att det kanske är du som har fel?
Eller att jag en gång har trott som du men ändrat uppfattning när jag insett att jag hade fel?

Senast ändrad av en moderator:

Nu ser jag fram emot att få rida på banan och känna hästen jobba med mig, förut har jag bara velat flängrida i skogen. Det har nämligen varit de enda gångerna hästarna har verkat ha kul.

Du har aldrig kommit på tanken att det kanske är du som har fel?
Eller att jag en gång har trott som du men ändrat uppfattning när jag insett att jag hade fel?

Om du har trott att hästen tycker om att flängridas i skogen så ja, vad säger man:confused::crazy:

Jag säger det igen. Det handlar inte om åsikter, vilket du kanske förstår en dag.

I skogen var den ju pigg, lyssnade och verkade glad. (flängrida och flängrida, galopp över några flt iaf, bland annat)
På banan gick alt segt och den bara drog i tygeln och visade tydligt missnöje. Inget gick som det skulle.

Nej, det handlar om hur du tror att anatomin fungerar och om hur jag tror att anaomin fungerar. Vi kan tydligen inte båda ha rätt och vi tror båda att vi ''vet'', så därför skriver jag ''tror''.
Jag tror att du har fel, rent ut sagt.

Skriv gärna som om jag vore en dum liten unge. Jag kan ta sån't, vettu.
Men, vilket jag sagt nu hur många gånger som helst, tack för dina svar, jag har fått reda på det jag vill, men jag tror inte på ditt resonemang. Låt det vara så, det är inte ditt jobb att frälsa mig.

I skogen var den ju pigg, lyssnade och verkade glad. (flängrida och flängrida, galopp över några flt iaf, bland annat)
På banan gick alt segt och den bara drog i tygeln och visade tydligt missnöje. Inget gick som det skulle.

Nej, det handlar om hur du tror att anatomin fungerar och om hur jag tror att anaomin fungerar. Vi kan tydligen inte båda ha rätt och vi tror båda att vi ''vet'', så därför skriver jag ''tror''.
Jag tror att du har fel, rent ut sagt.

Jag VET att jag inte har fel:idea:

Det är bra att du har hittat ett sätt där du och hästen trivs.
Men precis som alla andra kommer du att märka att det är massor du inte vet och fattar ännu, det gäller inte bara dej utan mej och alla andra också, ingen är nånsin fullärd. Inte ens för att man hittat något man blir frälst på, det finns mycket mer att lära inom ridningen ändå. Glöm inte det.

Uppfattningen har nog ändrats en del, inte kan väl tre helt oberoende plötsligt få en annan läsförståelse?

Nej läsförståelsen är nog densamma:rofl:

Ja så ser de flesta dressyrhästar ut idag och tränas lång och lågt mer. Som jag själv tycker skulle belasta frambenen (ligament, senor)mer än vad de gjorde förr, då jag personligen tycker att de hade ett mer disiplinerat bättre ridsätt och inlärningsätt där hästarna fick lära sig från början att bära sig och gå rätt. Idag får vi lära oss att rida på ett mer diffust sätt som ger oss otrygga hästar. Och jag vet många som fråga varför gör man si eller så. Ja då kan många av dessa instruktörer inte svara på elevens fråga. Hur ska vi då kunna förstå vad det är vi gör och vad det har för inverkan på hästen? Men detta är bara vad jag tycker så hoppas ingen tar illa upp.

http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=409&infogrp_id=54

Jag är fullt medveten om att ag inte kan allt.
Men det du tror dig veta och ha rätt i, det har jag provat. Och jag VET att du inte har rätt. :idea:

Jag kommer inte svara på fler inlägg av dig i den här tråden, för du kommer inte ändra din tro och jag kommer inte ändra min, hur säker du än är på att jag har fel och att du ''vet''.

Jag är fullt medveten om att ag inte kan allt.
Men det du tror dig veta och ha rätt i, det har jag provat. Och jag VET att du inte har rätt. :idea:

.

Nej det har du inte gjort, för då skulle du inte jämföra med en häst som springer ifrån dej och dina hjälper med nosen i bringan:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 415
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 169
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 352
Senast: Fiador
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka