Nacken högsta punkt - enbart hög form?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacken högsta punkt - enbart hög form?

man behöver inte hålla in nosen för att rida låg och rund. verkligen inte. man visar hästen vart man vill ha den, rider så den blir mjuk och avslappnad, sen går den med halsen lågt även om tygeln hänger.

Det har jag aldrig sagt. Men att man måste hålla in nosen för att ha den bakom lod. De hästar jag sett som behåller nosen bakom lod med lösa tyglar har varit rädda för bettet och inte sökt minsta kontakt.
Som hästen jag berättade om som galopperade trots att jag bara bett om skritt. Han höll in nosen bakom lod en bra bit.

Nu lämnar jag tråden åt er, välkomna att diskutera vad ni vill. Jag har fått svar på det jag frågade om. ^^

De hästar jag sett som behåller nosen bakom lod med lösa tyglar har varit rädda för bettet och inte sökt minsta kontakt.
Som hästen jag berättade om som galopperade trots att jag bara bett om skritt. Han höll in nosen bakom lod en bra bit.

Men har du inte läst svaren ang detta:confused: Det du pratar om är inte samma sak som andra pratar om:cool: Det är en stor skillnad om hästen släpper och ignorerar hjälperna (som i ditt fall) mot om hästen går med aktivitet bakifrån genom överlinjen, och bär sig själv, men har nosen bakom pga rundad i nacken, för att det är där den orkar hålla den arbetsformen just då eller för att gymnastisera och stretcha hästen.

Och det är det resonemanget jag inte går med på. Så enkelt är det, vi har olika åsikter.

Det handlar inte om åsikter utan fakta. Om du inte går med på det beror det på att du ännu inte förstått hur det fungerar. Prata med din tränare:idea:

Min tränare håller med mig. ^__^
Och är inte tävlingsryttare.
Dessutom har jag studerat hästanatomi och hur ridning påverkar hästen i gymnasiet.

Yapp. ^__^ Eller håller på att lära mig.
Konstigt nog var formen på dressyren för 30-50 år sedan väldigt lik formen på dagens akademiska hästar. (minus överböjningen åt sidorna som vissa ''akademiker'' verkar tycka om).

jo jag vet det. har studerat en del bilder från den tiden. dock var hästarna sällan särskilt samlade, även i höga klassar. var en ganska fri och öppen form.

så det är väl lite båda och kan jag tycka. vissa saker kanske var bättre förr, andra inte.:)

Tycker nog att de var välsamlade. Men de hade inte lika flashiga, spända rörelser. I vilket fall är det ju svårt att sätta som fakta.

inte dom tävlingsdressyrhästar jag sett bilder på från 60-70-talet iaf.

Jag har sett filmsnuttar från OS- 52 eller 56.

Det var inte kul.:eek:
hästarna var inte alls samlade o piskade med svansarna o backade i piafferna:mad:- varav man har infört tillåten liten rörelse framåt:bow:

jag kommer inte att hinna ifatt tråden:angel:
Men det handlar om flera saker.

precis som du säger så skall nacken vara jämnt välvd.

Dety kan på en häst med låg hals innebära att 3:e bli högst i en lång och låg - men så fort du kommer förbi - vidare lång och låg - nacken högsta punkt - om vi utgår från den korrekt arbetande hsäten.

Sedan så kan man vilja ta igenom saker och tillfälligt rida hästen i andra former, och där finns det hundra varianter och hundra åsikter om vad som är rätt.

Sedan så handlar det om "på tygeln begreppet"
En häst som går korrekt på tygeln har gett efter melllan nacken och 1:a halskotpelaren. Då blir resten av halsen jämnt välvd.

Får man den inte att ge efter där - så kommer den istället ge efter runt 3:e och halsen komemr få en knyck = fulkrok.
Den är inte längre jämnt välvd - och följaktligen inte ens på tygeln :o om man skall tro ridhanboken.

Du har precis rätt i det du säger - något måste hålla hästens panna bakom lod - tygel eleelr muskler.

Om dessa muskler jobbar för mycket så kommer hästens näsa inte att söka sig framåt i framåt nedåt. utan vika in sig

Man ser det hos vissa "tävlingsekipage" i den fria skrittten bla, och när hästar läggs ned - så söker den sig inte framåt med näsan

Så du är inte helt fel ute.

Skall se om jag kan läsa ikapp

Jo, första kotan ska vara högsta punkten har jag också hört.
Däremot är det väldigt svårt, och själv har jag nog inte sett en enda som rider hästen så.
Vad är som är så skadligt med att tredje är högst?

precis, sådär ser inte min hästs hals ut ens när ha skrittar på lång tygel. den är ju välvd som i en båge. den sticker inte rakt fram sådär som zab har ritat.

I själva verket skall den nedre delen av halsen inte böjas utan sträckas. Precis som teckningarna från sustainable Dressage visar på den första sidan

Böjs den nedre delen av kruvaturen så har "allt gått förlorat"

Jag håller på att traggla mig genom Bürger.. Nyfiken pga av den andra tråden.

Han skriver

The position of tje neck isn't a "positon" in a true meaning of the word, but rather a movement - an activity...

Hästen måste kunna sträcka halsen framåt för att framdelen skall kunaan arbeta - för att häseetn skall få bogfrihet ( eg. överarmsfrihet)

Hästar arbetas ofta med alldeles för korta halsar ( säger inte att det är så med någons här - kollar inte bilderna)

Bara en passus

Och det är det resonemanget jag inte går med på. Så enkelt är det, vi har olika åsikter.

Fast det där är det ju väldigt svårt att ha olika åsikter om, du har ridit en häst helt bakom hjälperna som inte svarar framåt för skänkeln eller tar en halvhalt.

Du har INTE ridit en häst som svarar för skänkeln och tar en halvhalt, svårare än så är det inte

Jo, första kotan ska vara högsta punkten har jag också hört.
Däremot är det väldigt svårt, och själv har jag nog inte sett en enda som rider hästen så.
Vad är som är så skadligt med att tredje är högst?

det beror på varför den är högst.

om den är högst för att hästen inte ens går i en grundform (på tygeln) så är det skadligt för frambenen.

annars behöver det inte vara skadligt

Senast ändrad av en moderator:

inte dom tävlingsdressyrhästar jag sett bilder på från 60-70-talet iaf.

Jag håller med har inte heller blivit vidare imponerad av många bilder från den tiden. nacken som högsta punkt förvisso, men inte ngn vidare ryggverksamhet att tala om. Annat ridmode - intressant att se hur det ändras :D

Misstänkta anses oskyldiga tills motsatsen har bevisats :angel:
Btw saknar jag fortfarande en tydlig beskrivning på varför det är så omöjligt att ha nacken högst i låg form. :P

Om hästen har en låg hals av naturen så kan det vara så att om du skall få en välvning och inte en helt rak hals - så kan 3:e komam högst. Men då har du fortfarande en jämn välvning och inte en knyck.

De flesta Klassiska mästare tycker att det är okey att nacken iten är högsta punkt och tom att den är bakom - lod - för det kommer se korrekt ut när den kommer upp och börjar avlasta framdelen :)

Sedan igen mankan rida rundare en stund - skillnaden är väl om man inte kan rida den med jämn välvning och nacken som högsta punkt alls :crazy:

Kan man det inte i Lätt klass - så tar man sig nog inte till svår

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 416
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 169
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 352
Senast: Fiador
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat