Nacken högsta punkt - enbart hög form?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacken högsta punkt - enbart hög form?

*funderar högt*

Den spänning du ser i lägre form när näsan är bakom lod, behöver inte vara en spänning.. Det KAN vara det, men det behöver inte vara så.
Jag tror att det beror på VAR i halsen som hästen har sin kurvatur.. Om böjningen kommer "tidigt" nära manken kan huvudet hänga avslappnat ned från nacken även bakom lod - med kontakt. Om däremot hästen böjer halsen högt upp nära nacken så kan jag svära på att där finns spänning om näsan är bakom och garanterat mera i tygeln hos ryttaren.

Testa själv - vad händer om du skjuter upp bröstryggen?

Senast ändrad:

Fast då är det ju vääääldigt låg form om 7 kotan är högst.. en bra bit lägre än ''rakt ut''.. x) I mellanhög form då?

Hur menar du med muskulaturen? vilken form menar du att hästen ska gå i?
Ja då är det riktigt lågt- lång/ låg form- för mig.
I mellanhög form är det kota 42:angel:

Alla har inte en perfekt hals med dressyr muskler:smirk:
Man får lägga hästen i en form där den klarar av att jobba bra o sen ändrar man den gradvis.

Det är klart att det går , men frågan är väl mer om man vill rida på det viset eller om man vill ha hästen mer rund. Jag vill nog ha hästen mer rund först och sedan när den är mer gymnastiserad ta ut nosen annars tror jag hästen blir för ogymnastiserad.

Jag har faktiskt reviderat min syn lite här nu när jag tränar mitt sto bara för dressyren, å andra sidan har inte hon en gynnsam exteriör men jag skulle passa mig för att börja där. JAG är inte bra nog att kunna få hästen mjuk och genomarbetad med nosen placerad lite framför med nacken högst och lägre hals och välvning. DET är assvårt och jag har inte sett många som fixar det. Inte på det viset jag vill ha en häst gymnastiserad iallafall.
För mig kommer det när det andra är klart liksom, men som sagt det beror ju på hur skicklig man är.
Bra förklarat.

Jag heter inte heller Rehbein, men frågan är om hon ALLTID rider i slutformen. Har svårt att se det.

Nej då.
det är väl klart att det är skillnad på om en skicklig pilot rider- jag vet om mina brister- skyller ALDRIG på hästen.

Tja. Om man nu ska räkna upp dem:crazy:
Det kan ju skilja på bara om man är medveten eller rider medvetet där svårigheterna sitter.
Sen betyder inte det- att det iallafall är rätt det man gör

Har läst ett par kommentarer nu om att nacken bara ska vara högsta punkt (skelett del, mankammen kan väl knappast räknas) i en väldigt hög samling/form. Men får inte ihop det... nacken är ju för det allra mesta högsta punkt så länge hästen inte går och nosar i marken..
Bifogar en bild för att visa hur jag menar.

Jag måste ha missförstått något.. men hästen på bilden går väl inte i en väldigt hög form?

namnl%C3%B6s.JPG

Hästen på din bild rör sig i fri skritt.

Plockar du upp den från fri skritt samtidigt som du ändå rider lång och låg, kommer snarare 3.e nackkotan tendera att vara högst som jag ser det.

*KL*

Jag vet inte om det här tillför nånting till diskussionen men jag funderade lite över det här med nacken igårkväll...

I TR står det att nacken ska vara högsta punkten på halsen. Jaha, säger en del, hur går det ihop med låg form då? Men grejen är väl den att på det område som TR styr över rids hästarna aldrig låga. Varken lång och låg, låg och rund, djup eller vad man nu föredrar finns i nåt av dressyrprogrammen. En LättCform behöver väl inte vara lägre i halsen än såhär?
Där är det ju ändå en bra bit kvar tills formen kan kallas lång och låg och nacken är knappt högst redan.

Min poäng är väl lite att det aldrig kommer gå att använda TR som referens för hur man ska rida på hemmaplan, eftersom TR bara reglerar formen som den ska vara på tävlingsbanan. Så enligt TR borde väl teoretiskt sett till och med HF vara godkänt på framridningen eftersom det inte står nånting om att det inte är det. Lång och låg har knappast nån protesterat mot och den formen är lika onämnd i TR som HF, eftersom ingen av dem är nån tävlingsform. Allt som inte är förbjudet är godkänt? ;)

Personligen är jag ju en sån som propagerar för att rida alla former med nosen framför lod och nacken "högst" men det är en annan sak ;)

Såg att det missuppfattats som kritik (eller något annat som föranledde en kommentar) - så jag vill bara tillägga att jag skämtade!!!!!

:bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Oroa dig inte, jag förstod iallafall att du menade det som ett ironiskt skämt ;)

Anledningen är kanske att ryttaren och dess tränare inte är särskilt fixerade vid var nacken och nosen befinner sig eftersom att hästen arbetar bra, väl framme i handen.
Det förstår jag, såg att jag hade uttryckt mig klumpigt och inte fått fram det jag ville säga.
Vad är ert mål med formen? Det vi pratar om hästen kan gå i lägsta form, med nosen framför lod, och med nacken högst.
På de första bilderna rider du hästen i rundad form, med tredjekotan högst, för att den inte orkar/ klarar av att gå med nacken högst. Det jag undar är varför den inte gör det ett år senare, har nacken högst?
Även om nu hästan klarar av att gå där, muskla sig och utvecklas med tredjekotan högst, borde den inte ha kommit en bit på vägen så att den klarar av att ha nacken högst?
Äsch, det jag vill ha sagt är, att du strävar inte efter att ha nacken högst i lägre former, eller? Utan bara när den väl har börjat samla sig? Varför?

KL

Ja, nu har jag fått svar på frågan jag ställde. Att jag inte helt köper resonemanget är en annan sak, men alla är saliga på sin tro. :P

(Lite lustigt.. när man bara ställer en fråga blir det diskussion, när man försöker skapa en diskussion brukar det mest bli enstaka svar..)

Fast jag måste säga, att på de bilderna du visar, går ju hästen kanske inte alltid med nacken högst, men samtidigt så har den inte knäppt av, utan överlinjen är fortfarande rak. Det är inte den klassiska böjen vid tredje halskotan.

Sedan så är det fortfarande svårt när man inte riktigt kan analysera musklarna :p

Vill bara lägga till att, även om man vill att hästen ska söka sig framåt- nedåt, så ska den ju jobba uppåt. Så att den lättar i framdelen lite, även om den inte samlar sig, just för att undvika att den går på bogarna.

Senast ändrad:

Det förstår jag, såg att jag hade uttryckt mig klumpigt och inte fått fram det jag ville säga.
Vad är ert mål med formen? Det vi pratar om hästen kan gå i lägsta form, med nosen framför lod, och med nacken högst.
På de första bilderna rider du hästen i rundad form, med tredjekotan högst, för att den inte orkar/ klarar av att gå med nacken högst. Det jag undar är varför den inte gör det ett år senare, har nacken högst?
Även om nu hästan klarar av att gå där, muskla sig och utvecklas med tredjekotan högst, borde den inte ha kommit en bit på vägen så att den klarar av att ha nacken högst?
Äsch, det jag vill ha sagt är, att du strävar inte efter att ha nacken högst i lägre former, eller? Utan bara när den väl har börjat samla sig? Varför?

Jag trodde jag hade svarat på den frågan, Varför jag rider så är helt ur gymnastisk synpunkt, mitt sto har inga problem med att gå med nacken högst , det gör hon på tävling men att rida så alltid fungerar inte på henne då hon har stort behov av den här gymnastiken och det kanske pga jag har ridit henne för mkt med nacken högst då hon inte har släppt ner halsen ordentligt = min oskicklighet som ryttare.

Långt ifrån alla heter Rehbein

Sorry Jacko ;)

Fast jag måste säga, att på de bilderna du visar, går ju hästen kanske inte alltid med nacken högst, men samtidigt så har den inte knäppt av, utan överlinjen är fortfarande rak. Det är inte den klassiska böjen vid tredje halskotan.

Sedan så är det fortfarande svårt när man inte riktigt kan analysera musklarna :p

Vill bara lägga till att, även om man vill att hästen ska söka sig framåt- nedåt, så ska den ju jobba uppåt. Så att den lättar i framdelen lite, även om den inte samlar sig, just för att undvika att den går på bogarna.

Om överlinjen är helt rak kan jag ge mig fan på att hästen är stel i halsen och nacken som 100 svåra år.

För att jag vill ha honom i den runda formen. Och det är i den här formen som han trivs bäst, ser ingen anledning att ändra bara för att nacken "ska" vara högst.
Nej du har helt rätt i att jag inte strävar efter att nacken ska vara högst på den nivån där vi befinner oss.
Jag tycker inte att det spelar någon roll alls ärligt talat.
Om jag skulle börja sträva efter att nacken skulle vara högst så tror jag att det bara skulle tillföra negativa saker till vår träning.
Jag jobbar nämligen fortfarande på att han ska runda sig ännu mer..

Jag tror att nacken kommer upp mer med automatik sen när man rider i hög samling.
Tror inte alls på att man ska "flytta" diverse kroppsdelar upp eller ner utan att man ska rida hästen i den form där hästen trivs och arbetar korrekt.
För min häst är det i en rundare form.
Och rund + nacken högst är enligt mig en anatomisk omöjlighet..

Jag trodde jag hade svarat på den frågan, Varför jag rider så är helt ur gymnastisk synpunkt, mitt sto har inga problem med att gå med nacken högst , det gör hon på tävling men att rida så alltid fungerar inte på henne då hon har stort behov av den här gymnastiken och det kanske pga jag har ridit henne för mkt med nacken högst då hon inte har släppt ner halsen ordentligt = min oskicklighet som ryttare.

Långt ifrån alla heter Rehbein

Sorry Jacko ;)

Fio är mycket bättre på att uttrycka sig än vad jag är.:angel:
Tänkte bara säga att jag är med på din linje :D

Angående din bild (har inte läst igenom hela tråden än men fastnade på den) så den viktigaste pusselbiten jag fått lära ig är att räta ut halskotpelaren. Att höja de bakre halskotorna för att få en rakare linje i halsen (då måste halsen vara "lång") och på så vis lyfta bröstkorg och manke.

Ser man det på så vis - att man vill ha halskotpelaren så rak och lång som möjligt så spelar helt plötsligt inte det där med nacken som högsta punkt någon roll.
När man fått det på plats och bibehåller den längningen av halsen och får hästen vinkla bäckenet så kommer kusen vilja höja huvudet (och halsen) för att höja formen. Egentligen inget man aktivt behöver göra själv mao och därmed hyfsat irrelevant.

Synd att det är svårt att se halskotpelaren. Tur att det är lätt att se om bakre delen av halsen hänger ihop med manken eller ej! :p

delvis kl
Blev lite förvirrad när alla svarade samtidigt :)
Men det är bra, då har jag fått svar på det jag ville.

Till fio, när jag syftade på att den var rak, så menade jag inte att den var "rak" (japp är kass på att uttrycka mig) utan just att den inte linjen var bruten som man ser ibland (utan bara lätt rundad). Som sagt, mitt mål, ett ideal, den optimala formen, det är inte alltid jag hittar den eller klarar av att rida där, men jag strävar efter den. Det var lite det jag undrade, hur gör ni?
Har fått svar på de jag ville, ehm, tänkte fråga min tränare imorgon, får se om hon har något att tillföra. Men annars drar jag mig nöjd ur denna diskussionen iaf. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 416
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 169
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 352
Senast: Fiador
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka