Nacken högsta punkt - enbart hög form?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacken högsta punkt - enbart hög form?

Inte tydligt avknäppt iaf (första och sista bilden) och fotfallet är iaf inte stört (som man ser på vissa GP hästar; bakbenen hänger inte med frambenen) så den är väl hyfsat avslappnad. Men efter vad jag ser på bilderna tycker jag inte att den verkar bära mycket bak. Vilket iofs är svårt att se på stillbilder sådär.

Nej men att bära mkt bak = samling.
Har ju redan skrivit att den inte rids i ngn speciell samling.

Inte tydligt avknäppt iaf (första och sista bilden) och fotfallet är iaf inte stört (som man ser på vissa GP hästar; bakbenen hänger inte med frambenen) så den är väl hyfsat avslappnad. Men efter vad jag ser på bilderna tycker jag inte att den verkar bära mycket bak. Vilket iofs är svårt att se på stillbilder sådär.
en gång till...
Vad tror du händer när bakbenen verkligen bär mer vikt o framdelen kommer upp o blir lättare?

Har du frågat mig det innan?
Huvudet lär komma upp en aning, men bakbenen hänger ändå med i gångarten. Dvs, ska inte bakbenet vara nästan i marken när frambenet är högt i luften.

vet du?
Jag tycker att nackens position allena är högst ointressant.

Man kan lika bra titta på hästar som står stilla i hagen.:banana:

eller att en häst som inte går på tygeln alls- går rätt:smirk:

Mitt sto har en knöl i nacken o knoppas därför inte i luggen:cool:
Skulle jag se mig blind på den så...

Ja jag är skittråkig.
ska inte svara alls:angel:

Jag vill se hur hästen använder hela sin kropp.
om den orkar gå med nacken högst så rider jag där endast korta stunder- varierar formen.

Ja, nackens position är egentligen oviktig.
Men jag förstår inte när folk säger att nacken bara är högsta punkt i höga former. Och det är det jag vill diskutera i tråden, inte huruvida folks hästar går samlat eller inte.

Nej men att bära mkt bak = samling.
Har ju redan skrivit att den inte rids i ngn speciell samling.

Hade för mig att det var de första bilderna, inte de som var ett år senare?

Men om hästen inte ska vara lång som ett godståg, bör man utgå fråna en form lägre för att lättare få den till arbete o inte bara kubba iväg eller bromsa den- så att den INTE jobbar.

Hur är den konstig? Tror du inte hästen använder musklerna i halsen för att ändra huvud(nos)positionen? Men strunta i den jämförelsen då, man ska ju som sagt inte jämföra äpplen och päron,å blir det krångligt tillslut.

Lägger sig i handen betyder för mig att den lägger hela huvudets vikt där. Stödet jag söker är att man ska känna att något finns i andra änden på tygeln, inte mer.
Angående att släppa efter, så är det förhoppningsvis du/ryttaren som bestämmer tygellängden? Om hästen har stöd och söker sig till bettet följer den ju med bettet ut om du länger/släpper efter på tygeln.

Jag vill ha en lätt välvning, men inte en halvcirkel. Och ja, i lägre form vill jag ha halsen relativt lång. Om halsen är kort betyder ju det att den är spänd (spända muskler=korta, avslappnade muskler=långa) och jag vill inte at några onödiga muskler är spända och riskerar att föra spänningen vidare till ryggen. Men jag vill ha en lätt välvning av halsen.

Svårt att förklara hur jag menar med stärkningen..visst stärker de sig, men mest lär de sig att sköta kroppen oavsett hur huvudet sitter.

Men lägre former är ju längre per automatik, eftersom de innebär mindre samling än högre former. Och enligt mig är nacken högsta punkt även i mellanhöga former, med välvd hals.

Delvis KL
Förstår fortfarande inte hur nacken kan vara högsta punkt i hög form, men omöjligt vara högsta punkt i lägre former med nosen i lod?

Kan någon rita en schematisk bild och förklara för mig hur det hänger ihop?

Meh, jag ger snart upp och väntar tills insikten kommer av sig själv.

Börjar känna att den här diskussionen börjar gå mig ur händerna.
Jag var egentligen inte beredd på att behöva förklara/försvara varför jag anser att nacken kan vara högsta punkt i lägre former.
Eller bedömma ridbilder.

Ville ju bara ha svar på hur de menar som anser att nacken är högsta punkt bara i riktigt hög samling/form. Vilket jag fortfarande inte fått en förklaring på som jag kan hålla med om, eller som faktiskt förklarar något. :crazy:

kl
Jag är lite kluven till hurvida man alltid ska rida hästen med högsta punkt i nacken, för även o låg form, oavsett hur hästen ser ut exteriört, så bör man kunna rida den med nacken högst i alla olika "former". Dvs, även när den är svag, så bör man hitta den formen som gör att hästen klarar av att gå med nacken högst.

Det jag tycker att man ser på line_l:s bilder är, först, orkar inte hästen orkar gå i låg form med nacken högst, men samtidigt, ett år senare går den fortfarande lika mycket bakom lod, med tredje halskotan högst. Även om halsen har kommit upp ett snäpp.
Detta är ju ett ganska vanligt fenomen.
Jag undrar mest hur det kommer sig.

Hur är du kluven?
Jag missförstod nog ditt inlägg..

Börjar känna att den här diskussionen börjar gå mig ur händerna.
Jag var egentligen inte beredd på att behöva förklara/försvara varför jag anser att nacken kan vara högsta punkt i lägre former.
Eller bedömma ridbilder.

Ville ju bara ha svar på hur de menar som anser att nacken är högsta punkt bara i riktigt hög samling/form. Vilket jag fortfarande inte fått en förklaring på som jag kan hålla med om, eller som faktiskt förklarar något. :crazy:

Jag tror att det helt enkelt är så att alla vet hur man bör rida, sedan är det svårt att efterleva det. Man kommer hellre med ursäkter. För det verkar som om de flesta håller med (oss). De som inte gör det verkar inte ha ett bra svar på varför de rider som de gör. Mer än att det funkar för dem.

Det eller att det är självklart att det inte går..:S

Jag tror jag för många diskussioner i mitt huvud samtidigt helt enkelt :p
Jag tror att alla hästar klarar av att gå med nacken som högsta punkt, oavsett utbildningsnivå, sedan så kommer kanske inte alla upp till GP.
Det jag blir förvirrad av är att inte många verkar rida efter det, utan låter sina hästar knäppa av, i tron att det kommer senare i utbildningen.
Har man väl lärt hästen at knäppa av, så får man ju börja helt om, även om jag vet att många inte får den insikten.

Presic vad jag anser. :)

Det var därför jag skapade tråden.. för att få svar på varför folk tror att det är rätt att förböja nacken.. (knäppa av)

Snälla förklara då varför det inte går att ha nacken som högsta punkt även i lägre former?

Jag har överhuvudtaget svårt att se hur nacken kan vara högst i en låg form.
tycker att det är högst närmare manken-sjuttielfte kotan;)
Jag rider fram min häst på nästan lång tygel- går lågt, men trampar på o klarar av att jobba o bära sig själv.

risken med att den då inte får vika in nosen lite är att den måste "jaga ikapp" sin nos- framvikt- fast den bär sig.

Jag ska kolla i spegeln nästa gång.

Jag har själv alltid lärt mig att nosen ska vara framför, men fått bassning av mina senaste tränare- Den ska vara rundare o komma upp med början från manken.
ska fråga den senare om anledningen.
Tycker NOG att den har lättare att jobba med magen där.

Om en häst har felaktig muskulatur- underhalsen- bör den jobbas bort där eller hästar som gärna tittar o höjer nacken mer än vad som är läge. hästen kommer oxå till ro där- endorfiner- o blir mer lyhörd för sin ryttare- avslappnad.

Fast då är det ju vääääldigt låg form om 7 kotan är högst.. en bra bit lägre än ''rakt ut''.. x) I mellanhög form då?

Hur menar du med muskulaturen? vilken form menar du att hästen ska gå i?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 416
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 169
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 352
Senast: Fiador
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka