Nacken högsta punkt - enbart hög form?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacken högsta punkt - enbart hög form?

Visa en bild på vad du tycker är låg och rund? :)

den bilden är i galopp.
känner man till hur hästen är så vet man att det nästan är en bragd att komma dit.

Ha nacken högst klara de flesta, men HUR det bärs upp är en annan sak.

Fast den hästen går ju väldigt mycket bakom lod med nosen, då knäcker de av i 3halskotan automatiskt.
Men om huvudet varit i lod, hade bågen på halsen varit något mindre och nacken hade inte varit högsta punkt ändå, så där har du ju en poäng.
Men är det en form man rider i ens på lätta tävlingar? Det är snarare en huvudställniung jag skulle använt för att låta hästen sträcka ut halsmusklerna emellanåt under arbetet, och för att checka av att den följer bettet neråt..

nej det gör man ju inte. men det är en låg och rund form där hästen jobbar med rygg och bakben.

även om den är bakom lod och inte har nacken högst.

Vilket de ska göra även när de sträcker ut halsmusklerna. Som sagt, inte vad jag kallar form direkt eftersom det inte är något jag skulle rida under mer än några minuter med jämna mellanrum för att sträcka ut musklerna så de inte blir stela, och låta hästen slappna av lite grann. Men visst vi kallar det en form. Då har du rätt på den punkten. :P

För att ta tillbaka det här till trådens huvudsakliga fråga :P
De jag sett skriva att nacken som högsta punkt bara går i hög dressyr, har menat det i riktigt hög form. Dvs att det inte kan ske på lätta tävlingar ens. Eller i mellanhög form. De personerna vill jag gärna har svar från så att jag förstår hur de menar.

Ska man vara petig är ''nacken'' en liten benbit (gul) på själva skallen:P
Men då förstår jag hur du menar.
poll.gif

Ja fast när hästen arbetar korrekt, med såväl som muskelatur som skelett, så kommer nackbenet "åka ner", så att första kotan blir högst.
Vilket kräver att i lägre form, att halsen är mer utsträckt för att det ska lyckas. Annars så kommer det bli motsatt effekt, att nackbenet åker upp, och kommer få en massa andra problem..
Attans att jag inte kan rita en bild och visa vad jag menar, men jag googlar lite o ser vad jag hittar.
Men denna form syftar jag på innan hästen har blivit så pass stark att man kan samla den. Detta är inte heller när man lägger ner den, alltså inte så låg och rund.
Men detta är idealet, enligt mig, sedan finns det såklart olika förutsättningar för detta.

Senast ändrad:

Hittade denna länken http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=822631&page=3

Om man tittar på Lyrazel, inlägg nummer 46. Kass bild fö men så hade jag eftersträvat att ha halsen. Men nu tittar vi ju enbart på halsen, och inte de andra faktorerna som spelar in för att få en häst att arbeta korrekt.
Denna formen hade jag kallat den lösgörande, alla bitar är på plats innan man arbetar vidare.

Bild 1 tycker jag ser ut som en bra form, men nacken är väl faktiskt högsta punkt med några mm där:P De andra bilderna är väldigt svåra att se något på.
men formen på första bilden är cäl ungefär så här:
vector_onthebit.gif

Drar man in nosen bakom lod är nacken ganska snabbt inte högsta punkt, men nosen ska ju inte vara bakom lod.

Även om du lägger ner formen rejält hamnar nacken högst, trots att nosen är precis i lod:
vector_forward.gif

När man arbetar hästen i form vill man ju inte korta några halsmuskler..vet inte riktigt hur du menar där? Blir väldigts svårt att ha 1a halskotan överst.. andra ligger kanske på samma höjd här, men går du lägre blir manken högsta punkt och inte någon del av halsen:P Lägre en så kallar inte jag det för en form, utan snarare en stretch (som är nog så viktig).
Försök rita en bild iaf, en streck-häst brukar funka (med halslinjen som halskotpelaren och nacken/utskottet markerat på huvud ringen). :P

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att det skulle underlätta att diskutera enbart kring bilder, inte teckningar eller skelett. För det ligger ju en hel del muskler och fett ovanför skelettet så det går aldrig att dra paralleller direkt där.

Jag tycker att det är urbota dumt att låsa sig vid att nacken MÅSTE vara högsta punkt genom hela hästens utbildning.
Nacken som högsta punkt är för mig ett MÅL. Hur snabbt man kan uppnå det målet beror på hur hästen är skapt och hur skicklig ryttaren är.
Det finns många många andra saker som är hundra gånger viktigare än vilken halskota som är högsta punkten.
Om man bara fokuserar på att nacken ska vara högst så tror jag att det är lätt att förlora det korrekta arbetet - lätt att det bara blir en avknäppt rygg.

Det här tycker ja är en bra arbetsform för denna häst, men ska man vara petig så kanske inte nacken är högst punkt:

Det här är en låg form, utan nacken som högsta punkt:

I denna tråd finns det flera bilder på bra arbetsform för lätt klass, dock inte med nacken högst:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=875506

Hugger en knapp!

Detta anser jag vara en låg och rund form men inte med nacken som högsta punkt! Här tycker jag att man ser energin komma bakifrån.

5.jpg

Vill gärna se flera bilder på en samlad häst med nacken som högsta punkt där man ser energin komma bakifrån :)

Kl

Bara ett önskemål:o

Om ni ska lägga in bilder i såna här trådar så LÄNKA, tack!

(Så jobbigt att bläddra förbi en massa bilder för att läsa i diskussiontrådar. )

Kl

Bara ett önskemål:o

Om ni ska lägga in bilder i såna här trådar så LÄNKA, tack!

(Så jobbigt att bläddra förbi en massa bilder för att läsa i diskussiontrådar. )

Jag tycker lite tvärt om faktiskt! Tycker det är jättebra att man lägger in bilderna direkt... Men det är mest för jag är lite lat och inte orkar klicka på länkarna...

Det är i alla fall superbra! Att ni lägger in bilder, för då förstår man mera vad ni vill förklara, och man kan enkelt se vad ni menar på ett annat sätt!! Flera bilder! :banana:

"Nacken som högsta punkt" är lite missvisande, därför att det leder en att tro att det bara är när hästen går i hög samling som nacken kan vara högsta punkten.

Uttrycket avser inte nacken som högsta punkten på hästen, utan som högsta punkten på hästens hals. Då kanske det klarnar lite. Även om hästen går i en lägre form så ska halsen vara sträckt och välvd i en jämn båge så att nacken blir den (relativt) högsta punkten, inte tredje halskotan.

På de bilderna tycker jag att hästen knäcker av i nacken. (dvs 3 halskotan) väkdigt tydligt.Bakbenen går inte särskilt långt in under hästen och ryttaren verkar ta spjarn med säte och stigbyglar för att kunna hållamot i tyglarna. (första bilden)
På andra bilden trambar hästen mer under sig trots lägre form? Men även här knäcker den av i nacken snarare än slappnar av och blir eftergiven.
Men just för att det finns muskler och så så blir det väldigt svårt att se vad som är högsta punkt av skelettet. och det är ju skelettdelarna man räknar med (mankammen kan ju inte räknas, eller manen).
Jag förstår inte varför det är ett mål (som i 'kan inte uppnås förräns efter lång utbildning') för när hästen är välutbildad? Det är väldigt lätt att ha nacken som högsta punkt om man inte drar in nosen på hästen bakom lod.

carmencita
Det intrycket kan inte bero på vilken fas i steget hästen är? :3

Flashligt
Jag föredrar bilder direkt i tåden, men vi kan kanske undvika stora bilder?

bobo

Det är precis det jag ifrågasätter; att nacken bara ska vara högst i hög samling.

Jo, det har du förståss rätt i.

Senast ändrad av en moderator:

Vill även tillägga att när man rider vill man ju ha en avslappnad häst. En häst som slappnar av i nacken och är eftergiven, låter huvudet ''hänga löst'' från atlaskotan, och det är då nosen hamnar i eller något lite framför lod.
Drar man in nosen spänner man musklerna på underhalsen och även överdelen av halsen och mer eller mindre kortar hela halsen. Ingen avslappning. Bristen på avslappning speglas även i resten av hästen, och spänningen i halsen sprids till ryggen, så kortas även den. När ryggmusklerna kortas sjukner ryggen och bakbenen kommer inte heller in under hästen.

Man känner ju (och kan se på nakna hästar i hagen) att när hästen bara sträcker ut halsen neråt/utåt (beta eller vid ridning slappnar av och sträcker den) höjs ryggen en hel del. Bakbenen blir inte mkt mer bärande, det är ju anledningen till att man vill öka samlingen senare, men ryggen höjs och det är trots allt det viktigaste i ridning; att höja ryggen så att den inte blir en hängmatta om tar skada av ryttarens vikt.
När man kan höja halsen och huvudet och ändå behålla avslappningen kommer bakbenen följa med in under hästen. Eller snarare andra hållet; när bakbenen kan gå in under hästen utan att man tappar avslappningen i överlinjen, kommer huvudet följa med upp. Och då kommer man även spara på frambenen.

Hittade denna länken http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=822631&page=3

Om man tittar på Lyrazel, inlägg nummer 46. Kass bild fö men så hade jag eftersträvat att ha halsen. Men nu tittar vi ju enbart på halsen, och inte de andra faktorerna som spelar in för att få en häst att arbeta korrekt.
Denna formen hade jag kallat den lösgörande, alla bitar är på plats innan man arbetar vidare.

Nu blir det väl knasigt av mig att kommentera min egen bild eftersom jag var den som red men ändå...

Jag skulle inte kalla den halspositionen hästen har där för lösgörande. På den här bilden går han precis likadant som den snett framifrån och jag tycker han är lite för hög. Det syns kanske inte så bra på den kassa bilden men på filmen från då tycker i alla fall jag det syns jättetydligt, han ser spänd ut i halsen. Här var han mycket bättre.

Vid 05:15 (snett igenom) i andra filmen tycker jag han är precis lagom om man bara ser till halsen. Jag är inte helt hundra på om nacken är högsta punkt i andra filmen men jag tycker inte han är avknäppt i nacken åtminstone. Eller?

Förlåt alla som ville ha bilder, men det blir riktigt kassa bilder om jag ska plocka screenshots.

I övrigt håller jag med Bobo:D

Jag tycker att det ser bra ut (av det jag hann se på filmerna) om man bara kollar på nacken; som definitivt är högsta punkt trots lägre form. Kollade inte så mycket på samling eller så, men intrycket av en avslappnad häst. I vissa fall kanske nosen kunde ''plockas in'' en aning, men hellre lite för öppen än bakom lod i min bok.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 611
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 236
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 416
Senast: Fiador
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka