Nacken högsta punkt - enbart hög form?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nacken högsta punkt - enbart hög form?

Tackar! Samling blir svårt att kolla på med tanke på att det inte finns nån och inte ska göra heller :p Håller med om att han ibland blir lite öppen men då är det bjudningen som brister. Eller min sits. :angel:
Vi jobbar på det. :D

På de bilderna tycker jag att hästen knäcker av i nacken. (dvs 3 halskotan) väkdigt tydligt.Bakbenen går inte särskilt långt in under hästen och ryttaren verkar ta spjarn med säte och stigbyglar för att kunna hållamot i tyglarna. (första bilden)
På andra bilden trambar hästen mer under sig trots lägre form? Men även här knäcker den av i nacken snarare än slappnar av och blir eftergiven.
Men just för att det finns muskler och så så blir det väldigt svårt att se vad som är högsta punkt av skelettet. och det är ju skelettdelarna man räknar med (mankammen kan ju inte räknas, eller manen).
Jag förstår inte varför det är ett mål (som i 'kan inte uppnås förräns efter lång utbildning') för när hästen är välutbildad? Det är väldigt lätt att ha nacken som högsta punkt om man inte drar in nosen på hästen bakom lod.

Knäcker av i nacken? Det tycker inte jag.
Att bakbenen inte är längre in under hästen beror på att den inte rids i samling, den har på de två bilderna som ligger öppna inte kommit så långt i utbildningen.
Att ryttaren tar spjärn för att hålla emot kan jag avfärda direkt. Du ser ngt som inte finns.
Ang bild två så tycker jag att du har fel även här, knäcker av i nacken? Skulle han inte vara avspänd?
Jag förstår inte vad det är du tittar på när du anser dig se dessa saker.?

Jag anser att det bara ska ses som ett mål för att jag tycker inte att det är så lätt som du påstår.
Alla hästar ser inte likadana ut i kroppen och därför måste utbildningen anpassas.
Hästen på bilderna som jag lade in är tex högställd, strävar uppåt. Om han fick gå som han ville så skulle nog nacken vara högsta punkt, men vart är resten av kroppen då?
Det är högre prio på att hästen ska vara avspänd och eftergiven än att nacken ska vara högst.
Nacken som högsta punkt hänger ju ihop med lodplanet. (som diskuteras flitigt i en annan tråd) En häst som ännu inte är så stark orkar kanske inte bära sig med nosen i/framför lodplan och nacken högst. Då tycker jag att det är bättre att man jobbar på att stärka hästen så att den så småningom kommer kunna bära sig med nacken högst.
Och vad menar du med att det bara är att sluta dra in nosen?
Vi vill ju att hästen ska gå fram till ett stöd i handen, Ska jag släppa det stödet och låta hästen springa utan kontakt bara för att nosen kommer ngt bakom?

Det här är bilder på samma häst men ett år senare:
vlcsnap-136323.png

vlcsnap-135919.png

vlcsnap-138491.png

Jag tycker att det syns tydligt att hästen arbetar bra genom kroppen och att den inte knäpper av i nacken, även om nacken inte är högsta punkt.

Men med tanke på din bedömning av de tidigare bilderna så gissar jag att du kommer tycka att hästen är avknäppt på även dessa bilder?

carmencita
Det intrycket kan inte bero på vilken fas i steget hästen är? :3

Hur menar du? Att det inte är energi bakifrån?
Det är/var energi bakifrån oavsett i galoppen, dock reds hästen i lite väl låg form för ändamålet, styrkesak dock vid tillfället.
Hästen är för övrigt en unghäst, därav formen.

Man kan ju hitta både perfektion och brister i olika bildsekvenser beroende på när fotot tas under galopp-sekvensen.

Det bästa tycker jag är när man kan se filmsnuttar :)

KL
tycker att ni som lagt in bilder har gjort goda självanalyser:bow:

raderat*****

(ångrade mig :D)

Senast ändrad av en moderator:

vet du?
Jag tycker att nackens position allena är högst ointressant.

Man kan lika bra titta på hästar som står stilla i hagen.:banana:

eller att en häst som inte går på tygeln alls- går rätt:smirk:

Mitt sto har en knöl i nacken o knoppas därför inte i luggen:cool:
Skulle jag se mig blind på den så...

Ja jag är skittråkig.
ska inte svara alls:angel:

Jag vill se hur hästen använder hela sin kropp.
om den orkar gå med nacken högst så rider jag där endast korta stunder- varierar formen.

Bild 1 tycker jag ser ut som en bra form, men nacken är väl faktiskt högsta punkt med några mm där:P De andra bilderna är väldigt svåra att se något på.
men formen på första bilden är cäl ungefär så här:
vector_onthebit.gif
Jag sitter på jobb, så jag vågar inte riktigt öppna upp paint nu :angel:
Okey, men som jag ser det, att när man talar om nacken som högsta punkt så snackar man om det som man ser på utsiden, med muskler och hela det kittet (japp jag förvillar mig själv ibland). När man pratar om att hästen "knäpper av" så gör den ju det mellan 3- 4 halskotan, så när man snackar om vilken kota som ska vara högst så är det den första. På bilden som man ser så tycker jag att nacken samt kotan är i princip lika höga. Så det var nog jag som inte riktigt förstod.
Till både Lyrazel och Zab, jag syftade på Lyrazels första bild. Jag tror nog att hästen kan gå lägre, men, nu tittade vi enbart på halsposition. Med dömma av alla som inte tycker det är viktigast, utan bara bakbenen är med, så verkar det ändå inte som om alla har koll på att bakbenen faktiskt kanske inte jobbar. Halsen är ju eftergiften. Ville bara hitta en bild på en häst som jobbar i rätt form även lågt. (jag ska se om jag hittar en bild där man ser bättre)
Vissa som har skrivit här i tråden, verkar fortfarande inte ha koll på att vi snackar om lägre form, inte högsta som kommer när hästen är samlad osv.
Tittade på filmen, men jag måste säga att den är nog ännu sämre. Men det är bra att ni påpekar, så jag får en chans att rätta mig och förklara så att ni förstår vad jag menar. Jag skrev lösgjord för att men att detta är INTE en samlad häst. Sedan kan inte jag utgöra med bilderna eller filmen, hurvida den är spänd eller inte, då jag i princip inte kan urskilja muskler. Dessutom är det svårt att avgör på bilder, om det är en ögonblicksbild, en följd till att ryttaren tappar balansen osv.

Senast ändrad:

Måste säga att den första bilden verkligen visar en låg och rund form. MEN jag tror att hästar som inte har den naturliga uppförsbacken hade inte kunnat gå så utan att gå på bogarna osv. Men samtidigt så måsta jag nog säga att det är ju mer en streching, eller lägga ner form, än en form om man jobbar i. Nog för att det är viktigt att variera osv.

Knäcker av i nacken? Det tycker inte jag.
Att bakbenen inte är längre in under hästen beror på att den inte rids i samling, den har på de två bilderna som ligger öppna inte kommit så långt i utbildningen.
Att ryttaren tar spjärn för att hålla emot kan jag avfärda direkt. Du ser ngt som inte finns.
Ang bild två så tycker jag att du har fel även här, knäcker av i nacken? Skulle han inte vara avspänd?
Jag förstår inte vad det är du tittar på när du anser dig se dessa saker.?
En häst som drar in nosen är inte avspänd eftersom den måste använda muskler som går under halsen-mot frambenen för att kunna dra in nosen. (eller så lägger den sig i handen, men det är ju knappast stöd?) En avslappnad häst ''låter huvudet hänga''.
Nu ska vi inte jämföra äpplen och päron, men dra in hakan på dig själv så känner du skillnaden på att hänga med huvudet och att dra in hakan. I det här fallet fungerar det ungefär likadant för hästen.

Jag anser att det bara ska ses som ett mål för att jag tycker inte att det är så lätt som du påstår.
Alla hästar ser inte likadana ut i kroppen och därför måste utbildningen anpassas.
Hästen på bilderna som jag lade in är tex högställd, strävar uppåt. Om han fick gå som han ville så skulle nog nacken vara högsta punkt, men vart är resten av kroppen då?
Det är högre prio på att hästen ska vara avspänd och eftergiven än att nacken ska vara högst.
Nacken som högsta punkt hänger ju ihop med lodplanet. (som diskuteras flitigt i en annan tråd) En häst som ännu inte är så stark orkar kanske inte bära sig med nosen i/framför lodplan och nacken högst. Då tycker jag att det är bättre att man jobbar på att stärka hästen så att den så småningom kommer kunna bära sig med nacken högst.
Och vad menar du med att det bara är att sluta dra in nosen?
Vi vill ju att hästen ska gå fram till ett stöd i handen, Ska jag släppa det stödet och låta hästen springa utan kontakt bara för att nosen kommer ngt bakom?

Stödet man ska känna är att hästen finns i andra änden av tygeln, inte att den hänger ner med hela huvudet i dina händer. Om hästen håller kvar nosen bakom lod så är den felriden. Annars kan man ju släppa efter så pass mycket att nosen inte hamnar bakom lod. Hellre att den ligger något framför om hästen inte är stark nog. Med tanke på att min travare som bara blivit riden 6-7 gånger lyckas hålla nosen i lod och slappna av (iaf någon minut åt gången) när man sitter rätt, utan att man drar i honom, och med nacken som högsta punkt i en låg, mer eller mindre ''sträcka ut halsen'' form, så köper jag inte att det skulle vara så svårt att få en häst att ha nosen någorlunda i lod, med nacken som högsta punkt, utan att det ska vara en hög form.
(jag påstår inte att min häst är samlad, men han höjer upp ryggen och bär rätt med den även om han inte musklat sig nog att lägga extra vikt på bakbenen än.)
Hästen stärks inte av att gå bakom lod, den blir bara överstretchad i överlinjen om den väl lyckas lära sig att få in bakbenen.

Inte tydligt avknäppt iaf (första och sista bilden) och fotfallet är iaf inte stört (som man ser på vissa GP hästar; bakbenen hänger inte med frambenen) så den är väl hyfsat avslappnad. Men efter vad jag ser på bilderna tycker jag inte att den verkar bära mycket bak. Vilket iofs är svårt att se på stillbilder sådär.

Att det är svårt att se på bilden :P

Jag sitter på jobb, så jag vågar inte riktigt öppna upp paint nu :angel:
Okey, men som jag ser det, att när man talar om nacken som högsta punkt så snackar man om det som man ser på utsiden, med muskler och hela det kittet (japp jag förvillar mig själv ibland). När man pratar om att hästen "knäpper av" så gör den ju det mellan 3- 4 halskotan, så när man snackar om vilken kota som ska vara högst så är det den första. På bilden som man ser så tycker jag att nacken samt kotan är i princip lika höga. Så det var nog jag som inte riktigt förstod.
Till både Lyrazel och Zab, jag syftade på Lyrazels första bild. Jag tror nog att hästen kan gå lägre, men, nu tittade vi enbart på halsposition. Med dömma av alla som inte tycker det är viktigast, utan bara bakbenen är med, så verkar det ändå inte som om alla har koll på att bakbenen faktiskt kanske inte jobbar. Halsen är ju eftergiften. Ville bara hitta en bild på en häst som jobbar i rätt form även lågt. (jag ska se om jag hittar en bild där man ser bättre)
Vissa som har skrivit här i tråden, verkar fortfarande inte ha koll på att vi snackar om lägre form, inte högsta som kommer när hästen är samlad osv.
Tittade på filmen, men jag måste säga att den är nog ännu sämre. Men det är bra att ni påpekar, så jag får en chans att rätta mig och förklara så att ni förstår vad jag menar. Jag skrev lösgjord för att men att detta är INTE en samlad häst. Sedan kan inte jag utgöra med bilderna eller filmen, hurvida den är spänd eller inte, då jag i princip inte kan urskilja muskler. Dessutom är det svårt att avgör på bilder, om det är en ögonblicksbild, en följd till att ryttaren tappar balansen osv.

Så har jag aldrig sett det, på utbildningen (hästgymnasie) var det skelettet/halskotpelaren i sig som menades. =)

Yah, enbart halsposition i denna tråden! Tack! Huruvida nacken ska vara högsta punkt i både låg och hög form eller bara i hög, inte huruvida exempelbilderna är samlade eller inte. =)

Det kallas bortförklaring :angel:

Misstänkta anses oskyldiga tills motsatsen har bevisats :angel:
Btw saknar jag fortfarande en tydlig beskrivning på varför det är så omöjligt att ha nacken högst i låg form. :P

Jag tycker att din häst ser jättetrevlig ut! Ser avspänt och mjukt ut. Trevlig i formen, om du frågar mig!

Misstänkta anses oskyldiga tills motsatsen har bevisats :angel:
Btw saknar jag fortfarande en tydlig beskrivning på varför det är så omöjligt att ha nacken högst i låg form. :P

säger inte det sig själv rent fysiologiskt? rita gärna en linje hur du har tänkt dig att hästen går då, isåfall, dvs i lång och låg form men med nacken högst. jag får nämligen inte riktigt ihop ekvationen, utifrån det jag vet om hästens utformning och fysiologi.

Finns en bild tidigare i tråden. Tecknad, men fysiologisk. Nacken är högsta punkt av halskotpelaren+skalle i låg form.

Rita på en bild hur det ser ut när nacken inte är i högsta punkt i låg, lång form? (med nosen i eller framför lod som sig bör i dressyr) :P

En häst som drar in nosen är inte avspänd eftersom den måste använda muskler som går under halsen-mot frambenen för att kunna dra in nosen. (eller så lägger den sig i handen, men det är ju knappast stöd?) En avslappnad häst ''låter huvudet hänga''.
Nu ska vi inte jämföra äpplen och päron, men dra in hakan på dig själv så känner du skillnaden på att hänga med huvudet och att dra in hakan. I det här fallet fungerar det ungefär likadant för hästen.

Det tycker jag var en väldigt konstig jämförelse.
Jag förstår inte vad du menar med att det inte är stöd om hästen lägger sig i handen?
Jag anser iallafall att det är samma sak, stöd och att hästen lägger sig i handen. Inte tungt men att den lägger sig är för mig samma sak som att den går fram till handen. Hur mycket stöd man får beror ju sedan på ridningen.

Stödet man ska känna är att hästen finns i andra änden av tygeln, inte att den hänger ner med hela huvudet i dina händer. Om hästen håller kvar nosen bakom lod så är den felriden. Annars kan man ju släppa efter så pass mycket att nosen inte hamnar bakom lod. Hellre att den ligger något framför om hästen inte är stark nog. Med tanke på att min travare som bara blivit riden 6-7 gånger lyckas hålla nosen i lod och slappna av (iaf någon minut åt gången) när man sitter rätt, utan att man drar i honom, och med nacken som högsta punkt i en låg, mer eller mindre ''sträcka ut halsen'' form, så köper jag inte att det skulle vara så svårt att få en häst att ha nosen någorlunda i lod, med nacken som högsta punkt, utan att det ska vara en hög form.
(jag påstår inte att min häst är samlad, men han höjer upp ryggen och bär rätt med den även om han inte musklat sig nog att lägga extra vikt på bakbenen än.)
Hästen stärks inte av att gå bakom lod, den blir bara överstretchad i överlinjen om den väl lyckas lära sig att få in bakbenen.

Vem har sagt att hästen hänger i handen?
När jag pratar om stöd är det att hästen lugnt och stilla går fram till handen, ingen tyngd att tala om.
Och vadå släppa efter? Det är ju inte så att man sitter och håller in nosen på hästen, jag bekymrar mig inte över nacke eller nos alls när jag rider.
Jag rider hästen i den form där jag anser att han jobbar bra och där jag får ett lagom stöd i handen. Eftersom att han inte är tillräckligt stark eller går i någon speciell samling så orkar han inte bära upp sig så att nos kommer fram och nacken upp. Men jag är inte orolig, det kommer komma med tid och arbete.

Jag får känslan av att du tycker att man ska rida hästen med halsen rakt ut. Utan välvning. För om man ska ha nacken högst på en häst utan samling så blir det ingen välvning.
Om en häst går med halsen rakt ut, utan välvning så kallar jag den LÅNG. Och det är inte något som jag eftersträvar iallafall..

Hur kommer det sig att du anser att hästen inte kan stärkas när den går bakom lod?
För min häst går ngt bakom lod och har gjort det under flera år. Här händer det saker iallafall! :idea:

Senast ändrad:

Ja nu har jag inget ritprogram så jag kan inte rita ngt sofistikerat, men klart är att i en låg form så inte är det nacken som är högsta punkt utan snarare 3:e nackkotan isåfall. vilket inte är det korrekta.
Å andra sidan ser jag inte varför besattheten existerar runt detta. var sak har sitt ändamål, en låg form sitt och en högre samlande sin, varje insatt ryttare har förmåga att se till ändamålet och anpassa formen efter detta.

vilket nr på inlägg hänvisar du till, så slipper jag sålla igenom alla bilder som diskuterats.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 416
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 169
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 352
Senast: Fiador
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat