Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På de bilderna tycker jag att hästen knäcker av i nacken. (dvs 3 halskotan) väkdigt tydligt.Bakbenen går inte särskilt långt in under hästen och ryttaren verkar ta spjarn med säte och stigbyglar för att kunna hållamot i tyglarna. (första bilden)
På andra bilden trambar hästen mer under sig trots lägre form? Men även här knäcker den av i nacken snarare än slappnar av och blir eftergiven.
Men just för att det finns muskler och så så blir det väldigt svårt att se vad som är högsta punkt av skelettet. och det är ju skelettdelarna man räknar med (mankammen kan ju inte räknas, eller manen).
Jag förstår inte varför det är ett mål (som i 'kan inte uppnås förräns efter lång utbildning') för när hästen är välutbildad? Det är väldigt lätt att ha nacken som högsta punkt om man inte drar in nosen på hästen bakom lod.
carmencita
Det intrycket kan inte bero på vilken fas i steget hästen är? :3
Jag sitter på jobb, så jag vågar inte riktigt öppna upp paint nuBild 1 tycker jag ser ut som en bra form, men nacken är väl faktiskt högsta punkt med några mm där:P De andra bilderna är väldigt svåra att se något på.
men formen på första bilden är cäl ungefär så här:
Jag håller med, jag blir också förbryllad av att alla säger att hästen inte kan gå med nacken som högsta punkt förutom i riktigt hög form.
En häst som drar in nosen är inte avspänd eftersom den måste använda muskler som går under halsen-mot frambenen för att kunna dra in nosen. (eller så lägger den sig i handen, men det är ju knappast stöd?) En avslappnad häst ''låter huvudet hänga''.Knäcker av i nacken? Det tycker inte jag.
Att bakbenen inte är längre in under hästen beror på att den inte rids i samling, den har på de två bilderna som ligger öppna inte kommit så långt i utbildningen.
Att ryttaren tar spjärn för att hålla emot kan jag avfärda direkt. Du ser ngt som inte finns.
Ang bild två så tycker jag att du har fel även här, knäcker av i nacken? Skulle han inte vara avspänd?
Jag förstår inte vad det är du tittar på när du anser dig se dessa saker.?
Jag anser att det bara ska ses som ett mål för att jag tycker inte att det är så lätt som du påstår.
Alla hästar ser inte likadana ut i kroppen och därför måste utbildningen anpassas.
Hästen på bilderna som jag lade in är tex högställd, strävar uppåt. Om han fick gå som han ville så skulle nog nacken vara högsta punkt, men vart är resten av kroppen då?
Det är högre prio på att hästen ska vara avspänd och eftergiven än att nacken ska vara högst.
Nacken som högsta punkt hänger ju ihop med lodplanet. (som diskuteras flitigt i en annan tråd) En häst som ännu inte är så stark orkar kanske inte bära sig med nosen i/framför lodplan och nacken högst. Då tycker jag att det är bättre att man jobbar på att stärka hästen så att den så småningom kommer kunna bära sig med nacken högst.
Och vad menar du med att det bara är att sluta dra in nosen?
Vi vill ju att hästen ska gå fram till ett stöd i handen, Ska jag släppa det stödet och låta hästen springa utan kontakt bara för att nosen kommer ngt bakom?
Jag sitter på jobb, så jag vågar inte riktigt öppna upp paint nu
Okey, men som jag ser det, att när man talar om nacken som högsta punkt så snackar man om det som man ser på utsiden, med muskler och hela det kittet (japp jag förvillar mig själv ibland). När man pratar om att hästen "knäpper av" så gör den ju det mellan 3- 4 halskotan, så när man snackar om vilken kota som ska vara högst så är det den första. På bilden som man ser så tycker jag att nacken samt kotan är i princip lika höga. Så det var nog jag som inte riktigt förstod.
Till både Lyrazel och Zab, jag syftade på Lyrazels första bild. Jag tror nog att hästen kan gå lägre, men, nu tittade vi enbart på halsposition. Med dömma av alla som inte tycker det är viktigast, utan bara bakbenen är med, så verkar det ändå inte som om alla har koll på att bakbenen faktiskt kanske inte jobbar. Halsen är ju eftergiften. Ville bara hitta en bild på en häst som jobbar i rätt form även lågt. (jag ska se om jag hittar en bild där man ser bättre)
Vissa som har skrivit här i tråden, verkar fortfarande inte ha koll på att vi snackar om lägre form, inte högsta som kommer när hästen är samlad osv.
Tittade på filmen, men jag måste säga att den är nog ännu sämre. Men det är bra att ni påpekar, så jag får en chans att rätta mig och förklara så att ni förstår vad jag menar. Jag skrev lösgjord för att men att detta är INTE en samlad häst. Sedan kan inte jag utgöra med bilderna eller filmen, hurvida den är spänd eller inte, då jag i princip inte kan urskilja muskler. Dessutom är det svårt att avgör på bilder, om det är en ögonblicksbild, en följd till att ryttaren tappar balansen osv.
Det kallas bortförklaring
Misstänkta anses oskyldiga tills motsatsen har bevisats
Btw saknar jag fortfarande en tydlig beskrivning på varför det är så omöjligt att ha nacken högst i låg form. :P
En häst som drar in nosen är inte avspänd eftersom den måste använda muskler som går under halsen-mot frambenen för att kunna dra in nosen. (eller så lägger den sig i handen, men det är ju knappast stöd?) En avslappnad häst ''låter huvudet hänga''.
Nu ska vi inte jämföra äpplen och päron, men dra in hakan på dig själv så känner du skillnaden på att hänga med huvudet och att dra in hakan. I det här fallet fungerar det ungefär likadant för hästen.
Stödet man ska känna är att hästen finns i andra änden av tygeln, inte att den hänger ner med hela huvudet i dina händer. Om hästen håller kvar nosen bakom lod så är den felriden. Annars kan man ju släppa efter så pass mycket att nosen inte hamnar bakom lod. Hellre att den ligger något framför om hästen inte är stark nog. Med tanke på att min travare som bara blivit riden 6-7 gånger lyckas hålla nosen i lod och slappna av (iaf någon minut åt gången) när man sitter rätt, utan att man drar i honom, och med nacken som högsta punkt i en låg, mer eller mindre ''sträcka ut halsen'' form, så köper jag inte att det skulle vara så svårt att få en häst att ha nosen någorlunda i lod, med nacken som högsta punkt, utan att det ska vara en hög form.
(jag påstår inte att min häst är samlad, men han höjer upp ryggen och bär rätt med den även om han inte musklat sig nog att lägga extra vikt på bakbenen än.)
Hästen stärks inte av att gå bakom lod, den blir bara överstretchad i överlinjen om den väl lyckas lära sig att få in bakbenen.