Spännande. Varför skaffar man barn om man tvivlar på sin förmåga? Du vet inte om du slutar upp ensam. Förhoppningsvis inte! Om det är partnern du förlitar dig på känns det lite tokigt? Man vet aldrig hur man känner o blir men man kan väl vara relativt inställd på att falla för det lilla knytet men vara medveten om depression tex. Gör nästan ont i mig att läsa om hur du tvivlar inför dina känslor för det oskyldiga liv ni snart satt till världen.
Jag är som sagt ingen barnmänniska men det är väl självklart att jag antar att jag kommer älska mina barn förr eller senare?! Det sa pang när första kom. Föll som en fura. Jag vet att det kan dröja men jag tvivlade aldrig på att nån gång ta till mig honom. Då hade jag aldrig funderat på att ens sätta honom till världen.
Det är fruktansvärt svårt att förstå sig på kärlek mellan förälder o barn innan man har egna. Åk med på färden och var inte negativt inställd!
Jag sitter just nu och velar mellan att be dig dra någonstans där starka grönsaker växer och att försöka ge dig ett konkret svar. Kan börja med att säga att ditt inlägg verkligen dryper av högfärdighet och överlägsenhet och det gjorde mig riktigt ledsen. Råkade se inlägget när jag klev upp för det nattliga toabesöket och nu kan jag inte somna om.
Jag tar väldigt få saker i livet för givet, snudd på inga skulle jag säga. Det gör mig inte negativ och det gör inte att jag avstår från att göra saker som jag vill göra. Jag tvivlade på min förmåga att klara ett jobb - jag började jobba ändå. Jag tvivlade på min förmåga att tappa 35 kg i vikt - jag gjorde det ändå. Jag tvivlade på min förmåga att klara högskolestudier - det går svinbra. Jag var helt säker på att jag aldrig skulle kunna lära mig att köra bil - tog körkort för några veckor sedan. Jag tvivlade på om jag skulle kunna ha en bra, sund relation - jag är tydligen det bästa som hänt min partner. Jag ger mig in i det jag vill göra för att jag har en historik av att jag oftast klarar av det jag tar mig för och att det oftast reder ut sig rätt bra, men det innebär inte att jag inte har tvivel och att jag fan vägrar ta saker för givna. Din fråga om hur man kan skaffa barn om man tvivlar på sin förmåga kan jag lika gärna vända till "Hur kan man vara så säker på sin förmåga innan man ens upplevt situationen i fråga?".
Jag vet mycket väl om att jag kan bli ensam, jag har haft tillräckligt med dödsfall i min närhet senaste 10-15 åren för att vara extremt smärtsamt medveten om att inget varar för evigt. Precis vad som helst kan hända i livet, men det innebär inte att jag går in i situationer under vilka förutsättningar som helst. Skulle jag bli ensam förälder skulle jag inte ha något annat val än att lösa situationen, det säger ju sig självt, men att få barn är för mig inte ett så stort livsmål att jag frivilligt skulle ge mig in i det ensam (jag skulle alltså, högst troligt, inte ha behållit ett barn som blivit till i en icke-stabil relation, hade inte åkt till Danmark för att inseminera mig, eller liknande).
Jag och maken har pratat väldigt mycket om det här med barn, han fick tidigt veta att jag var tveksam till att överhuvudtaget skaffa barn. Under de tre år vi hann vara tillsammans innan jag blev gravid så har vi stött och blött frågan regelbundet och jag kom fram till att jag ville ha barn med honom eftersom jag tycker att han är en så fin människa och jag tror att det kommer bli fantastiskt kul att dela upplevelsen med just honom. Jag vet inte vad du menar med att "förlita sig på sin partner", jag inbillar mig inte att han ska "täcka upp" eventuella moderliga brister hos mig om det är det du tror. Vi kommer förstås ha våra egna styrkor och svagheter i föräldrarollen precis som alla andra och han är en stor faktor i att jag vill ha barn, men det är en helt annan sak.
Jag har som sagt varit väldigt rädd för att inte kunna leva upp till allt som krävs av en förälder. Vissa rädslor har klingat av något ju längre graviditeten gått, vissa av de där omtalade känslorna börjar ge sig tillkänna vilket gör att oron för den känslomässiga aspekten börjar lägga sig något. Stödet vi har fått för vårt något annorlunda upplägg under barnets första år har gjort att jag inte längre känner lika mycket dåligt samvete över att inte följa mallen, så jag börjar så smått förstå att det finns många sätt att vara en bra förälder på och jag kan hitta mitt sätt.
Kanske är alla de där rädslorna jag har helt obefogade när allt kommer kring, vad vet jag? Kanske är de där tvivlen och rädslorna jag känner mer ett tecken på att jag känner en respekt och ödmjukhet inför uppgiften än ett tecken på att jag - vilket du implicit påstår - inte borde ha blivit gravid till att börja med...