Jultråden 2021

Jag genomgår min årliga ångest över, ska en ateist/agnostiker fira jul?

Jag säger som de andra. Klart man ska göra det om man vill. Man får ju inte glömma att kristendomen faktiskt "stal" julfirandet från hedningarna, så den är inte såååå gammal, firandet med kristendomen menar jag.

Man får fira att ljuset återvänder och att det är midvintertid. Göra det med familjen.
Att det sedan används stjärnor (som ju också är stulet för att passa kristendomen), tomtar, änglar och vad skit som helst får liksom vara en del av den tradition man föddes in i och som får en att förknippa tiden med värme och glädje. Det är ju ändå bara symboler som tappat sin makt.

Jag säger som de andra. Klart man ska göra det om man vill. Man får ju inte glömma att kristendomen faktiskt "stal" julfirandet från hedningarna, så den är inte såååå gammal, firandet med kristendomen menar jag.

Man får fira att ljuset återvänder och att det är midvintertid. Göra det med familjen.
Att det sedan används stjärnor (som ju också är stulet för att passa kristendomen), tomtar, änglar och vad skit som helst får liksom vara en del av den tradition man föddes in i och som får en att förknippa tiden med värme och glädje. Det är ju ändå bara symboler som tappat sin makt.
Vi har vänner som är muslimer och jag frågade dem hur de gör med jul iom att de har barn. De kör hela klabbet. Pynt, adventskalender, Lucia, julklappar och tomte men drar gränsen vid maten för det tycker de är det kristna 🤷‍♀️

Vi har vänner som är muslimer och jag frågade dem hur de gör med jul iom att de har barn. De kör hela klabbet. Pynt, adventskalender, Lucia, julklappar och tomte men drar gränsen vid maten för det tycker de är det kristna 🤷‍♀️

Den välsignade sillen, den helige andens köttbullar och julskinkan som representerar det nyfödda jesubarnet? :laugh:

Nej men väldigt lite av vår moderna jul känns ju speciellt kristen, jag tycker också mer att det känns som en allmänn anledning att dra in lite ljus, mys och ha en anledning att fira lite under vad som nog annars varit årets tråkigaste månad!

Jag är SÅ pepp på jul i år! Förra året bodde jag dels i exets lägenhet och dels i ett lånat hus, men i år har jag mitt alldeles egna hus att pynta med barnen :love: dessutom har jag ju bara hälften så mycket julpynt eftersom vi delade upp det vid skilsmässan, så nu jäklar ska det shoppas julpynt :D

Julmust har jag redan druckit, och tänkte kanske tjuvstarta lussekattsbaket nästa helg... Jag och en kompis startade julbakstradition förra året, men då siktar vi på godis i mängder!

Yes, är ateist och firar jul, kommersiella varianten mao ingen kyrka eller jesus. Tycker julen fin tradition firar med familj och släkt helt enkelt.

Har julpyntat!
Aldrig någonsin så tidigt som nu :eek:

Bara ett bord än så länge. I sovrummet för vill ha den känslan :love:
Skulle sätta upp en glittergirlang ovanför sängen och oj vad den glittrade av sig massa glitter, tappade glitter alltså så nu är hela sängen glittrig 🙄
Men ja en början ändå :D

Julpynt innan första advent?!

NÅN MÅTTA FÅR DET VÄL VARA

:arghh:

Jag har börjat julpyssla lite :o Jag hade grejer ute för att göra något annat och bara råkade göra en liten girlang som ska hänga på (utsidan av) mina gerbiler bur. Buren tar ju faktiskt upp en ganska stor del av mitt sovrum och då måste den ju också ha julpynt, eller hur? :idea: Den kommer inte hängas upp förrän 23dje december dock, någon måtta får se vara :p

Sen har jag blivit jättesugen på att fixa en liten julgran att lägga deras julklappar under i deras lekhörna. Om gran är ofarligt så tänker jag en liten granplanta att plantera i jord och ställa där som sen kan få flytta ut. Om gran inte är bra för dem tänker jag att jag kan bygga ihop något 😅 Sen känns det ju som det måste vara lite mer julpynt där för att få rätt feeling.. Funderar på att virka en liten matta till granen? :laugh:

Yay, boken kom idag! Idag blir slå in julklapparna :D

Bifogade filer

• 20211111_154631.webp
    20211111_154631.webp
    244,4 KB · Visningar: 30

Liknande trådar

Hemmet Har vi ingen jultråd för i år eller har jag missat den? Idag är det dags att börja julpynta hos mig! Har flyttat så det blir kul med...
19 20 21
Svar
418
· Visningar
14 369
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 026
Senast: Milosari
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 364
Senast: monster1
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 547
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar