Då så.
Be honom köpa ut dig från gården. Flytta till eget boende och betala vanlig stallhyra
Du behöver prata med bank, skatteverket och en jurist
Jag håller helt med!
Knapplån
@MariaO
Om du överhuvudtaget vill stanna i relationen (vilket jag inte tycker att du ska) föreslår jag följande:
- Föreslå att han köper ut dig från gården. Arrendeavtal rekommenderar jag dock inte om han föreslår det eftersom du då kan få ännu svårare att ”bli av” med din del. Ett alternativ är att skriva ett avtal om kostnadsfördelning och användning av fastigheten.
- Du slutar att jobba gratis i hans företag och betalar istället stallhyra/lösdrift. Detta är nog det allra märkligaste i denna historia och det måste upphöra nu. Direkt.
Som minoritetsägare i en fastighet som används av enskild firma så får du bara ta del av det sämsta och du behöver ta dig ur den situationen:
- Du är inte berättigad till intäkterna av den enskilda näringsverksamheten som bedrivs
- Du kan inte kräva att han köper ut dig (men du kan för dyra pengar initiera en tvångsförsäljning).
- Du är skyldig att bidra till underhåll av gården motsvarande din andel utan att du får något ekonomiskt igen för det du lägger ner (mer än möjligtvis vid en försäljning).
- Näringsidkaren (din sambo) har rätt att ta ut hyra från dig när du använder gården.
Jag är verkligen inte avundsjuk på dig. Ta kontakt med jurist och bena ut vad du behöver göra.