Ännu en kvinna

Då så.
Be honom köpa ut dig från gården. Flytta till eget boende och betala vanlig stallhyra

Du behöver prata med bank, skatteverket och en jurist

Jag håller helt med!

Knapplån
@MariaO
Om du överhuvudtaget vill stanna i relationen (vilket jag inte tycker att du ska) föreslår jag följande:

- Föreslå att han köper ut dig från gården. Arrendeavtal rekommenderar jag dock inte om han föreslår det eftersom du då kan få ännu svårare att ”bli av” med din del. Ett alternativ är att skriva ett avtal om kostnadsfördelning och användning av fastigheten.

- Du slutar att jobba gratis i hans företag och betalar istället stallhyra/lösdrift. Detta är nog det allra märkligaste i denna historia och det måste upphöra nu. Direkt.

Som minoritetsägare i en fastighet som används av enskild firma så får du bara ta del av det sämsta och du behöver ta dig ur den situationen:

- Du är inte berättigad till intäkterna av den enskilda näringsverksamheten som bedrivs

- Du kan inte kräva att han köper ut dig (men du kan för dyra pengar initiera en tvångsförsäljning).

- Du är skyldig att bidra till underhåll av gården motsvarande din andel utan att du får något ekonomiskt igen för det du lägger ner (mer än möjligtvis vid en försäljning).

- Näringsidkaren (din sambo) har rätt att ta ut hyra från dig när du använder gården.

Jag är verkligen inte avundsjuk på dig. Ta kontakt med jurist och bena ut vad du behöver göra.

Hur har det gått för dig?

Det har inte hänt så värst mkt än. Det tar tid och jag känner att jag måste planera för hästar, hunden och mig innan jag säger att jag lämnar.
Men det är ju strid på kniven och det är inte mkt som krävs för att det ska bli bråk. Jag känner mest att detta är inte normalt och att det är inte jag som är onormal iallafall.

Jag håller helt med!

Knapplån
@MariaO
Om du överhuvudtaget vill stanna i relationen (vilket jag inte tycker att du ska) föreslår jag följande:

- Föreslå att han köper ut dig från gården. Arrendeavtal rekommenderar jag dock inte om han föreslår det eftersom du då kan få ännu svårare att ”bli av” med din del. Ett alternativ är att skriva ett avtal om kostnadsfördelning och användning av fastigheten.

- Du slutar att jobba gratis i hans företag och betalar istället stallhyra/lösdrift. Detta är nog det allra märkligaste i denna historia och det måste upphöra nu. Direkt.

Som minoritetsägare i en fastighet som används av enskild firma så får du bara ta del av det sämsta och du behöver ta dig ur den situationen:

- Du är inte berättigad till intäkterna av den enskilda näringsverksamheten som bedrivs

- Du kan inte kräva att han köper ut dig (men du kan för dyra pengar initiera en tvångsförsäljning).

- Du är skyldig att bidra till underhåll av gården motsvarande din andel utan att du får något ekonomiskt igen för det du lägger ner (mer än möjligtvis vid en försäljning).

- Näringsidkaren (din sambo) har rätt att ta ut hyra från dig när du använder gården.

Jag är verkligen inte avundsjuk på dig. Ta kontakt med jurist och bena ut vad du behöver göra.

Det är verkligen en dum situation. Men jag har sagt till honom tidigare att köpa ut mig men det vägrar han för han vill att jag ska slava runt här och rusta upp gården först så den blir mer värd.
Jag förstår att det är svårt att tro på men det är faktiskt sant.

Jag har redan rustat upp gården avsevärt. Men det är ju också för min skull för att jag vill ha det ordentligt.

Det är verkligen en dum situation. Men jag har sagt till honom tidigare att köpa ut mig men det vägrar han för han vill att jag ska slava runt här och rusta upp gården först så den blir mer värd.
Jag förstår att det är svårt att tro på men det är faktiskt sant.

Jag har redan rustat upp gården avsevärt. Men det är ju också för min skull för att jag vill ha det ordentligt.

Är gården taxerad som jordbruksfastighet?

Det har inte hänt så värst mkt än. Det tar tid och jag känner att jag måste planera för hästar, hunden och mig innan jag säger att jag lämnar.
Men det är ju strid på kniven och det är inte mkt som krävs för att det ska bli bråk. Jag känner mest att detta är inte normalt och att det är inte jag som är onormal iallafall.

Nej, ditt läge är inte normalt och det är inte du som är onormal.

Planera i det tysta för att inte trigga igång något. Även om du skulle ha rätten på din sida, så är det inte värt konflikten. Om du förstår vad jag menar.

När du har allt klart så ställ honom inför kalla fakta. Att du lämnar. Se också till att du har hjälp och kan få iväg dina djur och dig själv på en gång när du lämnar beskedet för det finns ju en risk att han inte tar det så bra. Skaffa dig en advokat som kan ta kommunikationen med din sambo och hålla koll på dina rättigheter gällande del i fastigheten.

Nu har jag inte varit i din situation, men för många år sedan var jag inackorderad med min första häst. Stod i uppfödarens stall och var fast hos personen i flera år. Till sist blev situationen totalt ohållbar och min häst blev illa behandlad. Att säga till personen att jag skulle flytta hästen - det fanns inte på kartan för jag var rädd vad personen skulle göra med min häst. Så jag planerade flytten noga. Bokade stallplats, ordnade flytthjälp och så vid en dag när personen var iväg på tävling flyttade vi min häst, min utrustning, städade rent box etc. Lämnade en lapp (stallhyran var betald) och så drog vi. Självklart tog det hus i helvete och personen sprider fortfarande dynga om mig så här drygt 23 år senare. Men jag och min häst kom undan med hälsan i behåll.

Det jag vill få fram är att ibland är det ingen idé att konfrontera personen, utan det är bättre att bara dra!

/Lizzie

Jag hade definitivt flyttat mina hästar. Vet inte om det framgår i tråden vilken ände av Sverige du är i, men oavsett är det ju "oftast" inte jättedyrt med lösdriftsplatser. Så jag betalar hellre för att ha dem på ett ställe där det sköts ordentligt. Sen hade jag iom det också sagt att "vill du jag ska sköta inackorderingarna behöver vi diskutera min lön annars kan du göra jobbet där själv !" På riktigt tror jag 1 han skulle inte tro dej, 2 han skulle göra stallet kollektivt. ALLT för att du inte ska få några pengar från honom... Men hans påtryckningsmedel (dina hästar) försvinner ju om du flyttar dem...

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 859
Senast: Palermo
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 185
Senast: Ponsa
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 699
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Katt som inte tål att äta möss??
  • Valp 2025

Hästrelaterat