Jultråden 2021

Jag genomgår min årliga ångest över, ska en ateist/agnostiker fira jul? Det brukar sluta med någon slags halvmesyr där jag hänger upp adventsstjärnor och har köpt en adventskalender till katten. Det blir en liten (kattsäker) plastgran.

Sedan blir det alltid strul eftersom jag har diverse syskon och fäder på olika håll och kanter som alltid bjuder in, när jag egentligen vill vara helt ensam med katten, göra mig ett eget litet julbord som passar mig, ge mig själv och Megara presenter som passar oss. När jag var liten var julen en enorm grej, jag bakade pepparkakor (enligt recept som gått i min mammas släkt i generationer med konjak i, mycket gott!) lussebullar, klenäter, knäck, kola osv. Planerat och köpt julklappar hela hösten osv. Jag är även en sann jultaliban (wow ingen autokorrekt på det ordet), inga lussebullar förrän den 13, glögg och pepparkakor med blåost under december. Likaså nötter, äpplen satsumas. Ingen smakar på julmaten innan den 24, inklusive skinkan. Ok, musten har jag backat lite på och den kan förtäras innan den 24. Likaså kan julgodis ätas from den 20 eller så.

De senaste åren har all julglädje dock försvunnit. Jag blir bara deprimerad av all hetsen i affärerna och det eviga julblasket i öronen - om det någonsin är förståeligt att någon skulle löpa amok är det en stackars ptsd drabbad affärspersonal som tvingats lyssna på Mariah Carey och Carola på loop i två månader.

Dessutom funderar grinchen i mig vilka elräkningar det blir i januari efter ljusorgien i december :angel:

Vi har vänner som är muslimer och jag frågade dem hur de gör med jul iom att de har barn. De kör hela klabbet. Pynt, adventskalender, Lucia, julklappar och tomte men drar gränsen vid maten för det tycker de är det kristna 🤷‍♀️

Nar vi forst flyttade till Saudi Arabien fanns inte nagon form av julprydnader att kopa, men da jag packat med loste det sig ... utom julgran. Vi kunde inte for vart liv hitta en julgran nagon stans. Jag berattade min nod for en anstalld pa Maken's job, Abdu ar Muslim fran Eritrea och var allman "fixare" pa firman. No Problem Ma'am, sa han ... jag fixar.

Nasta dag kom han med en hopfalld gran, som ett paraply nastan men grenarna gick uppat vill jag minnas, fullt kladd och med blinkande ljus i alla farger. Han forklarade att han ju inte behovde den for "Christmas", men han tyckte den var sa fin att den var framme vid alla Muslimska hogtider och ihopfalld i garderoben daremellan :D

FB_IMG_1636811880040.webp

Jag har idag insett att det bara är en helg kvar innan julen drar igång ordentligt för mig. Med början nästnästa helg har jag julfester/glöggmys/julluncher inbokade med diverse familj & kompisgäng varje helg fram till julveckan, då jag åker hem till mina föräldrar i tio dagar. Jösses så underbart nära det känns helt plötsligt! :love:

Jag har döpt den här perioden innan advent men där julfeelingen ändå pockar på till no-vent (kort för novembers föradvent). :idea: Firas med julte, pussel, julmusik, levande ljus och tja allt annat en längtar till med julen. Tråkig julparagrafryttare: men det är alldeles för tidigt för att fira jul med julmusik i november”. ”Nejnej, jag firar no-vent bara. Det är nu”.

Jag har idag fått barndomens julpussel nr 1 och 2 levererade av mamma. En Carl Larssonbild av julmåltid och en med kattdjur (för det är så juligt ju :angel: ytterst oklart hur det blev ett julpussel). Kul!

Jag har döpt den här perioden innan advent men där julfeelingen ändå pockar på till no-vent (kort för novembers föradvent). :idea: Firas med julte, pussel, julmusik, levande ljus och tja allt annat en längtar till med julen. Tråkig julparagrafryttare: men det är alldeles för tidigt för att fira jul med julmusik i november”. ”Nejnej, jag firar no-vent bara. Det är nu”.
Det var ett riktigt bra ord, det ska jag anamma direkt! No-vent :heart
Helt klart ett ord till Bukepedias nyords-lista :up: :D

Liknande trådar

Hemmet Har vi ingen jultråd för i år eller har jag missat den? Idag är det dags att börja julpynta hos mig! Har flyttat så det blir kul med...
19 20 21
Svar
418
· Visningar
14 374
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 367
Senast: monster1
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 547
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar