Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hängde inte på Dressyr när Emelie hade Tim, så är nog därför jag missat att hon var här (annars brukar jag vara rätt bra på att ta reda på vem som döljer sig bakom nicken, cause I'm a cyberstalker:D). Däremot minns jag att Viktoria Bergh hängde här en del precis när hon köpt Tim. Kände uppfödaren till Tim och var med och visade honom för fölmönstring, så har försökt följa honom genom hans tid i Sverige:).

Några av er kanske minns mitt ridstövel strul i vintras? Det löste ju sig till sist. Men nu har jag en fundering: Kan kvaliteten på Königs stövlar ha blivit sämre?? Jag köpte ett par Grandgester och väninnan ett par comtesse. Båda började redan efter ett fåtal användningar att tappa färg på insidan. Kan inte minnas att mina gamla gjorde det? Har äldre billigare stövlar typ MH och Cavallo som inte tappat minsta färg trots flitigt användande. Måste säga att det är riktigt dåligt att ett par stövlar för nio papp, ser ut som f-n efter mindre en ett halvår :arghh:.

Några av er kanske minns mitt ridstövel strul i vintras? Det löste ju sig till sist. Men nu har jag en fundering: Kan kvaliteten på Königs stövlar ha blivit sämre?? Jag köpte ett par Grandgester och väninnan ett par comtesse. Båda började redan efter ett fåtal användningar att tappa färg på insidan. Kan inte minnas att mina gamla gjorde det? Har äldre billigare stövlar typ MH och Cavallo som inte tappat minsta färg trots flitigt användande. Måste säga att det är riktigt dåligt att ett par stövlar för nio papp, ser ut som f-n efter mindre en ett halvår :arghh:.

Mina königs har också tappat färg på insidan, nu är de iof 7 år gamla och väl använda... Jag har dock räddat det mesta genom att vara noga med att putsa in ordentligt med skokräm. Slitningarna syns knappt om man är flitig med det.

Har en kompis som köpte nya Königs för ett år sedan, efter att ha haft sitt förra par i 7-8 år. Hennes nya har redan spruckit och tappat färg, trots att hon sköter om dem efter varje ridpass (torkar av svett och stöv) och använder skokräm.
Så du är inte ensam om den reflektionen.

Tim minns jag absolut!

Jag har lite ågren för huruvida jag ska börja åka på ponnytävlingar eller storhästtävlingar i höst.

Min är ju bara fyra och tanken är att rida ett par tre LC innan det blir vinter men det finns inte så mycket LC på hästsidan inom de mil jag kan tänka mig att åka.

Sjukt nervös blir jag oavsett om det är "riktig" tävling eller utom tävlan.

Nu har jag varit med en kompis som medhjälpare på tävling, igår var det tävlingsdebut bland annat :) Eller ja, hon har gjort ett försök en gång förut men då blåste det storm och mitt under hennes ritt blåste det in ett gäng plaststolar på banan och ett partytält intill banan lättade -så den starten blev avbruten och gick sedan inte att reda ut (hästen var lätt upprörd). Men nu har vi varit iväg två dagar i rad och det har varit väldigt trevligt.

Väl värt att nämna är den väldigt positiva och trevliga stämningen på tävlingsplatsen, folk har hälsat på varandra och ryttare har pratat med varandra och sökt upp varandra efter ritterna för att stämma av hur det gick. Och vi har både igår och idag haft folk som klivit in och erbjudit sin hjälp vid lastningen då hästen inte är enkel att lasta. Supersköna människor! Och sol har det varit!! :D

Jag har gett upp. Inser att min häst är begränsad p.g.a munfel när det kommer till att rida med bett.
Även om vi egentligen är ett hoppinriktat ekipage, så hade det varit kul att kunna starta nån lättare dressyrklass.
Förmodar att hoppet är ute när det kommer till att rida med hackamore på dressyrtävlingar. Men hur är det på Pay and ride?

Eller kan man delta utom tävlan på officiella tävlingar?

Hackamore brukar funka fint på PnR:). Vad är det för munfel hästen har?

Ok då får vi hålla oss till det :=)

Hon fick en spark i huvudet som föl. Munnen är sned. Tittar du henne i munnen framifrån så ser hon ut ungefär såhär som denna figuren :/
Vet inte hur jag ska förklara det bättre tyvärr :)
Detta är inget som stör egentligen, hon fungerar klockrent på hacket, men är väldigt svår i munnen med bett tyvärr.
Fungerar bäst på stångbett. Absolut bäst på gummipelham.

Ok då får vi hålla oss till det :=)

Hon fick en spark i huvudet som föl. Munnen är sned. Tittar du henne i munnen framifrån så ser hon ut ungefär såhär som denna figuren :/
Vet inte hur jag ska förklara det bättre tyvärr :)
Detta är inget som stör egentligen, hon fungerar klockrent på hacket, men är väldigt svår i munnen med bett tyvärr.
Fungerar bäst på stångbett. Absolut bäst på gummipelham.

Du kan ju rida dressyr på rakt bett klätt med gummi men de kanske inte hjälper?

Man kan inte få dispens i lägre klasser med veterinär intyg?

Du kan ju rida dressyr på rakt bett klätt med gummi men de kanske inte hjälper?

Man kan inte få dispens i lägre klasser med veterinär intyg?

Nja det blir ändå inte helt bra tyvärr.

Vet ej om det går att få dispens. Har aldrig hört att någon fått det.
Kanske får ställa frågan till ridsportföebundet.

och jag har varit på dressyrkurs med min Gabrielle.
Hon är ju 19 år gammal och har inte gått en ridlektion i hela sitt liv då hon varit upptagen med att jobba som avelssto.
Men hon gick rakt in och uppträdde som detta var det vanligaste i hela världen.
Det var jättekul, hon orkade inte mkt men ända..:love:

Här står hon och väntar inför passet dag 1
11698978_10207025665781818_2110700327125710997_o.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
32 33 34
Svar
678
· Visningar
45 627
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
38 39 40
Svar
787
· Visningar
44 511
Senast: Fille
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 203
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 596
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar