Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
och jag har varit på dressyrkurs med min Gabrielle.
Hon är ju 19 år gammal och har inte gått en ridlektion i hela sitt liv då hon varit upptagen med att jobba som avelssto.
Men hon gick rakt in och uppträdde som detta var det vanligaste i hela världen.
Det var jättekul, hon orkade inte mkt men ända..:love:

Här står hon och väntar inför passet dag 1
11698978_10207025665781818_2110700327125710997_o.jpg

Vad roligt! :D Aldrig för sent för ett karriärsbyte ^^

Vad roligt! :D Aldrig för sent för ett karriärsbyte ^^
Ja det är jättekul! Hon var så otroligt duktig gamla tanten. Sen blev hon trött bara av uppvärmningen typ men det kan hon ju inte hjälpa. Målet är att kunna rida LC bästa år om man vill, hoppas hon håller för "inridning" såhär på gamla dar. Testade min nya wintec isabell sadel. Tyvärr placerade den mig lite så jag fick mer svank och putröv, satt liksom fast där... Ska testa med oskadda brallor nästa gång.

Ja det är jättekul! Hon var så otroligt duktig gamla tanten. Sen blev hon trött bara av uppvärmningen typ men det kan hon ju inte hjälpa. Målet är att kunna rida LC bästa år om man vill, hoppas hon håller för "inridning" såhär på gamla dar. Testade min nya wintec isabell sadel. Tyvärr placerade den mig lite så jag fick mer svank och putröv, satt liksom fast där... Ska testa med oskadda brallor nästa gång.

Är det en helt ny IW? Jag kunde inte rida rida med helskodda i min när den var ny, nu när "mockan" slitits ner något går det bra.

Missade visst texten...
Överst syns mina Königs som använts mindre än ett halvår. Nederst mina gamla som ridits i dagligen i över 10år, det finns inte ett märke på skaften. Har skötts på exakt samma sätt, möjligen att dom gamla inte fick så mkt kärlek mot slutet;)
Bonusbild på stövlarna i ett lite mmer avslöjande ljus...
IMG_0999.jpg

Missade visst texten...
Överst syns mina Königs som använts mindre än ett halvår. Nederst mina gamla som ridits i dagligen i över 10år, det finns inte ett märke på skaften. Har skötts på exakt samma sätt, möjligen att dom gamla inte fick så mkt kärlek mot slutet;)
IMG_0999.jpg

Fasen så kasst!

Missade visst texten...
IMG_0999.jpg

Men shit har kvalitén blivit så mycket sämre?
Har du provat att reklamer? Kan inte va möjligt de ska va då dåligt material?

Missade visst texten...
IMG_0999.jpg
Men oj! Skicka bilderna till Königs! Förhoppningsvis har de fortfarande liiite yrkesstolthet kvar. Är de fortfarande seriösa ska de reagera på det där! Tyska företag är mycket bättre på engelska numera, det går säkert bra att skriva på engelska om du inte vill använda tyska. Klart du inte bara kan acceptera det där. Även om Königs kvalitet generellt sänkts ser det där ut som ett måndagsex.

Sådär blev en (sprillans ny) sadel jag köpte för flera år sedan på bara några månader, vi reklamerade den och fick en ny, visade sig att de fått en leverans med läder som var felaktigt infärgat. Så jag hade också hört av mig till Königs och visat bilder.

Missade visst texten...
IMG_0999.jpg

Med tanke på vad stövlarna kostar så hade jag ALDRIG accepterat det där. Hade blivit skogstokig och reklamerat direkt!

Kl.
Igår red jag för första gången på några månader utan Graman. den har mest varit oväsen på sistone så jag tog bort den helt och provade. Och det gick faktiskt bra! Inte jätte bra men jag fick hästen till att slappna av i en fin form.

Dock så har jag ett problem som är helt nytt för oss och det är att hon blir för låg i formen. Att hon inte orkar hålla uppe huvudet så istället tar hon ner det och hamnar på frambenen. Så jag måste hela tiden hålla uppe hennes huvud. Vilket är JÄTTE svårt...

Men jag kämpar på! Så kul att gå igenom ett pass utan hjälptyglar och ändå klara det bra och få ut det jag vill :D:D

Missade visst texten...
IMG_0999.jpg
Jag har haft mina cavallo stövlar i två år och dom ser inte i närheten ut sådär. Man tycker ju att königs borde ha bättre kvalité med tanke på prisskillnaden..

Idag har fröken Ida blivit masserad. Jag har upplevt henne som spänd och låst i framförallt bogarna + att hon sett sned ut i bak. Kiropraktor är bokad till 16/8 men vi förjobbade lite med massage idag. Till att börja med var Ida lite skeptisk då jag kom och hämtade henne mitt i morgonluren -men efter lite övertalning klev hon upp.
2015-07-30-1417_55ba15c0ddf2b34469037182.jpg

Massören tog verkligen god tid på sig och jobbade igenom från öron till hov. Ida var mycket riktigt hård och spänd på flera ställen, bogarna var värst och då framförallt vänster. Dock svarade hon bra på behandlingen och släppte fint. Ida slog över vid lastningen när vi hämtade henne, och då satte hon sig på rumpan och jag har misstänkt att snedheten i bak kom från det, bäckenet var idag lite ojämnt men det lämnar vi åt kiropraktorn att kika på.
Massören som var ute är en som stallägarna har ute regelbundet till sina hästar. Stallägaren brukar skämtsamt säga att hon är lite av en häxa -att hon är duktig och har "bra ögon" när det gäller hästarna. Nu får man tro och tycka vad man vill kring "alternativare" (denna massören pratar mycket om "punkter", medianlinjer osv...) och jag är själv skeptisk när det flummar iväg, men hon sa en del saker idag som träffade väldigt rätt kring Ida. Nästan lite obehagligt rätt.
Hursomhelst, tror det gjorde gott att massera upp fröken och hon gäspade nästan käken ur led i slutet ;) Jag har fått lite stretchövningar och så att jobba med fram till kiropraktorn kommer (och såklart senare med).

Annars har vi bokat på första träningen för tränare -5 september är det dags! :banana: och jag kommer få skämmas ihjäl -jag har inte ridit för tränare sedan juli -14 så misstänker att jag lagt mig till med lite ovanor :rofl::grin:

Idag har fröken Ida blivit masserad. Jag har upplevt henne som spänd och låst i framförallt bogarna + att hon sett sned ut i bak. Kiropraktor är bokad till 16/8 men vi förjobbade lite med massage idag. Till att börja med var Ida lite skeptisk då jag kom och hämtade henne mitt i morgonluren -men efter lite övertalning klev hon upp.
2015-07-30-1417_55ba15c0ddf2b34469037182.jpg

Massören tog verkligen god tid på sig och jobbade igenom från öron till hov. Ida var mycket riktigt hård och spänd på flera ställen, bogarna var värst och då framförallt vänster. Dock svarade hon bra på behandlingen och släppte fint. Ida slog över vid lastningen när vi hämtade henne, och då satte hon sig på rumpan och jag har misstänkt att snedheten i bak kom från det, bäckenet var idag lite ojämnt men det lämnar vi åt kiropraktorn att kika på.
Massören som var ute är en som stallägarna har ute regelbundet till sina hästar. Stallägaren brukar skämtsamt säga att hon är lite av en häxa -att hon är duktig och har "bra ögon" när det gäller hästarna. Nu får man tro och tycka vad man vill kring "alternativare" (denna massören pratar mycket om "punkter", medianlinjer osv...) och jag är själv skeptisk när det flummar iväg, men hon sa en del saker idag som träffade väldigt rätt kring Ida. Nästan lite obehagligt rätt.
Hursomhelst, tror det gjorde gott att massera upp fröken och hon gäspade nästan käken ur led i slutet ;) Jag har fått lite stretchövningar och så att jobba med fram till kiropraktorn kommer (och såklart senare med).

Annars har vi bokat på första träningen för tränare -5 september är det dags! :banana: och jag kommer få skämmas ihjäl -jag har inte ridit för tränare sedan juli -14 så misstänker att jag lagt mig till med lite ovanor :rofl::grin:

Jag är också väldigt skeptisk till alternativ medicin, men jag har faktiskt blivit överbevisad de (få) gånger jag testat! Har provat IR-behandling på ponnyn och det var en makalös förändring i ridningen, bara av att hålla den där "lampan" på vissa punkter på kroppen :confused:
Testade även ortobionomi (?) där man typ klämmer löst/petar längs med ryggraden från nacke till svans (äh jag vet inte, nåt gör hon iallafall) och han började gäspa som en tok och fara runt när spänningar släppte. För mig såg det ut som att hon bara lade fingrarna längs ryggraden men reaktionen på hästen sa nåt helt annat...

Hoppas på bra resultat med din kuse :up:

Någon respons än? (nyfiken...)
Ja, nu har jag fått följande svar:

"Det som händer med dina stövlar är dessvärre helt normalt för kalvskinn. Dina tidigare stövlar är inte gjorda av samma typ av skinn, utan av ett som går att genomfärga.
Skälet till att använd kalvskinnet är att det är mjukare och tunnare samt att det har en så slät fin yta till skillnad från rindbox som inte heller går att få samma glans på.
Det här är lika för alla leverantörer, när man använder kalvskinnet i stövlarna. "

:crazy: M.a.o, man väljer alltså ett skinn som inte tål att ridas i (stövlarna blev ju som sagt rejält slitna efter bara ca 10 ggr....)
I min värld låter det helt sjukt, ungefär som att man skulle köpa träningskläder som inte går att tvätta eller badkläder som inte går att bada i :meh: Dessutom till det facila priset av närmare 9000kr
Och den där fina glansen, blir ju rätt meningslös när ytskiktet slits bort efter en vecka......:turd:

Nej det kan inte vara riktigt sant @NilaD för då skulle dressyrforumet vara översvämmat med vansinniga människor som visade upp såna här stövlar! Det är ju oerhört mycket pengar för stövlar som inte håller för det de är menade till. Gå vidare, sök på internet o se om du kan hitta fler som ha samma stövlar som du som både är slitna och som INTE har slitits på det viset. Sen får du gå till ARN. Och läs även villkor för affären där du köpte dom om det står nånstans att stövlarna enbart ska stå som bokhylleprydnad och inte ridas i....:mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
32 33 34
Svar
678
· Visningar
45 627
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
38 39 40
Svar
787
· Visningar
44 501
Senast: Fille
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 203
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 596
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar