Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att linda den hårt är bra om det är en blödning. Spelar man bollsport får man lära sig att linda tills foten blir blå, sen kan man släppa lite på det ;) Men det funkar. Fast linda ska ju egentligen göras direkt efter skadan, har den redan svullnat upp är det frågan om det fortfarnade hjälper.

Jag tänker att jag ska linda den imorgon innan jobbet -för att minska risken för snedtramp. Givetvis var det foten jag har uttänjda ledband på -och därför lätt trampar snett med.

Sen, kan jag inte gå ordentligt imorgon får jag väl ta mig ner till vårdcentralen..

Hur lyckades hästen sprattla på din hälsena @mooi :confused:

När hon blir rädd så hoppar hon till ganska ordentligt, och när ett rådjur for upp framför oss så hoppade hon till -och smällde på nåt jäkla vänster till mig rakt på hälsenan.
Vet faktiskt inte hur det kunde gå till -jag upplevde att hon hoppade ifrån mig, inte mot mig.

*mutter mutter* :mad:

Tog en promenad ute på galoppbanan med min lilla häst idag och var så nöjd över hur avspänd hon var. Sedan hoppade ett rådjur upp framför oss, och eftersom rådjur tillhör kategorin "Idas stora skräck" så sprattlade hon till ordentligt -och sprattlade rakt på min hälsena :meh:

Krampade i hela vaden en stund, men jag kunde halta tillbaka till stallet. känns ok när jag har foten jämn/står jämnt på den. Gör ont i "sen-området" och spänner högt upp i vaden om jag riktar tårna uppåt eller nedåt. Gjorde missen att ta av mig skon på den foten först när jag kom hem = höjdskillnad och skillnad i belastning/vinkel på fötterna = oskönt.
Svullet är det med :(

:turd::turd::turd:

Satt med foten i kallvatten en halvtimme innan jag körde från stallet och nu ligger den på kuddar i högläge. Nån med mer tips och trix?

Uch jag är alltid livrädd om hälsenorna när Malte fladdrar med sina ben. Sicken skit!

Men du vet skador i ligament och senor vet ju alla hästtjejer att de är kontrollerad skrittmotion på hårt underlag och vila som gäller ;) Men i akuta skedet kyla såklart! ;)

Uch jag är alltid livrädd om hälsenorna när Malte fladdrar med sina ben. Sicken skit!

Men du vet skador i ligament och senor vet ju alla hästtjejer att de är kontrollerad skrittmotion på hårt underlag och vila som gäller ;) Men i akuta skedet kyla såklart! ;)

Det har du rätt i -min syster, som är sjuksköterska, trodde att jag nog hade bättre koll på detta än hon :p
Tur att jag har ett rätt stillasittande jobb, blir bara att halta ut till kaffemaskinen imorgon ;)

Det har du rätt i -min syster, som är sjuksköterska, trodde att jag nog hade bättre koll på detta än hon :p
Tur att jag har ett rätt stillasittande jobb, blir bara att halta ut till kaffemaskinen imorgon ;)

Ha ha de är lite illa ;)

Bra med korta promenader till kaffemaskinen för jag antar att du har hårt och plant underlag på jobbet :D

Kul att du anmält till 4 års! Är de i Alingsås?

Ha ha de är lite illa ;)

Bra med korta promenader till kaffemaskinen för jag antar att du har hårt och plant underlag på jobbet :D

Kul att du anmält till 4 års! Är de i Alingsås?

Japp, bara att hålla sig på nedre plan. Plana korridorer :up:

Ja precis! Anmälde tidigare idag :) det blir ett bra tillfälle att träna på tävlingsmomentet.
Fick bara syn på att hästen jag bestämde mig för innan vi hittade Ida såklart ska gå i Alingsås med, lovar -vi kommer bli ihopparade så vi ska rida samtidigt...

Japp, bara att hålla sig på nedre plan. Plana korridorer :up:

Ja precis! Anmälde tidigare idag :) det blir ett bra tillfälle att träna på tävlingsmomentet.
Fick bara syn på att hästen jag bestämde mig för innan vi hittade Ida såklart ska gå i Alingsås med, lovar -vi kommer bli ihopparade så vi ska rida samtidigt...

Kul! Tänkte nog åka och titta, jag bor ju så nära :)

Ah men såklart, hoppas ni slipper rida samtidigt iaf!

När hon blir rädd så hoppar hon till ganska ordentligt, och när ett rådjur for upp framför oss så hoppade hon till -och smällde på nåt jäkla vänster till mig rakt på hälsenan.
Vet faktiskt inte hur det kunde gå till -jag upplevde att hon hoppade ifrån mig, inte mot mig.

De kan råka toucha en med benen om de hoppar bort från en. Det fram som är mot oss kan ganska ofta göra en liten cirkelrörelse mot oss när de skjuter bort.
Jag klantade mig och hade min ponny för nära för en massa år sen. Han kastade sig bortåt men gjorde just en sån rörelse med frambenet och jag hade gympadojor.. Jag fick en touch på hälsenan. Det var ju inte alls med full kraft och riktat mot mig. Men med ståldoja och rätt liten träffpunkt räcker ganska liten touch för att man ska få ont..
Det är lite just för att de kan råka toucha en med hoven även om de är tränade att inte kasta sig mot folk som de flesta som jobbar med hantering/problemlösning/etc vill ha hästarna lite snett bakom sig. Då får man sällan en smäll, eller mer. Och hinner samla upp innan de drar etc..
Sen kan man ju råka missa saker oavsett.. Men det är därför man inte rekommenderar den sortens ledning svenskar ofta får lära sig med att gå bredvid huvudet ungefär..

För att göra en lång historia kort så har den nya hästen sparkat sig i hagen och har fått mindre reaktion i kanterna av förstärkningsbandet och djupa böjsenan på ena fram. Var på återbesök igår och jag får nu skritta uppsuttet om jag vill och om 2 veckor får han börja joggas försiktigt.

Men han är ju inte riden mycket alls, jag ska såklart testa skritta ut i skogen och vi promenerar för hand ute också. Men vågar man rida en så pass lite riden häst i paddocken i bara skritt? Tanken var att då träna halt-skritt, svänga runt och följa ledande tygeltag ja man kan ju leka en del även i skritt. MEN vågar man de? Finns de en risk att jag förstör hans idag fina skritt?

Kommer rådfråga min tränare också men hör gärna även era åsikter :) Han är inriden sommar 2014, vilat och sedan riden lite i alla gångarter under vår 2015 då jag köpte honom. Vi var på nivån fatta galopp i hörnet för rösten innan skadan om ni förstår nivån då :)

Jag tänker att jag ska linda den imorgon innan jobbet -för att minska risken för snedtramp. Givetvis var det foten jag har uttänjda ledband på -och därför lätt trampar snett med.

Sen, kan jag inte gå ordentligt imorgon får jag väl ta mig ner till vårdcentralen..

Om du är instabil i vristen och det nu förvärrats.. Vet inte om du trampade snett nu med?
Iaf kan du linda nu medan det är svullet och bör stabiliseras något. Men sen kan du en period innan du tränat till vrist och fot tejpa. Antingen med vanlig idrottstejp eller med sån kinesio-tejp. Det tar ju ingen plats i skor/stövlar heller. Så man blir inte lika hindrad som med linda.

För att minska risken att igen trampa snett går det att träna upp både muskulatur runt och igen få tillbaks djupsensibiltet och reflexer i foten. Har man dragit till den så illa att ledbanden tänjts ut finns risk att man sabbat nervbanor och fått nedsatt djupsensibiltet i foten. Man har sämre balans på den etc..
Så det finns övningar för att både stärka vristen och framför allt öva upp feelingen och balansen igen så man inte lika lätt strupplar.
Tex kan man göra tåhävningar i trappa, hälrullningar och sen använda balansplatta. Gärna göra balansövningar med stängda ögon på ett ben.

Jag vet inte om du redan gjort allt detta eller inte är intresserad.
Men jag slet sönder ledbanden i vristen och hade jättetur som redan gick hos sjukgymnast/kiro som jobbar åt basketlandslaget och forskat om just såna skador. Det hjälpte mig att bli bättre. Nu har jag inte dragit till det benet på flera år. Det skedde annars hyfsat regelbundet.
Just balansträningen var super!
Det är bara att hoppa över inlägget om det är old news eller ointressant. :P

För att göra en lång historia kort så har den nya hästen sparkat sig i hagen och har fått mindre reaktion i kanterna av förstärkningsbandet och djupa böjsenan på ena fram. Var på återbesök igår och jag får nu skritta uppsuttet om jag vill och om 2 veckor får han börja joggas försiktigt.

Men han är ju inte riden mycket alls, jag ska såklart testa skritta ut i skogen och vi promenerar för hand ute också. Men vågar man rida en så pass lite riden häst i paddocken i bara skritt? Tanken var att då träna halt-skritt, svänga runt och följa ledande tygeltag ja man kan ju leka en del även i skritt. MEN vågar man de? Finns de en risk att jag förstör hans idag fina skritt?

Kommer rådfråga min tränare också men hör gärna även era åsikter :) Han är inriden sommar 2014, vilat och sedan riden lite i alla gångarter under vår 2015 då jag köpte honom. Vi var på nivån fatta galopp i hörnet för rösten innan skadan om ni förstår nivån då :)

Jag vet ju inte hur gammal hästen är och hur pass riden eller vad det är för häst..

För mig är det viktigt att hästen svarar fram och bjuder. Gör den det i skritt kan man absolut rida den i skritt. Sen hur långt passet blir beror för mig på hur mycket hästen är riden och utbildningsgrad och ålder.
Gör den inte det, bjuder ärligt, hade jag sett det som ett lysande tillfälle att träna på det avsuttet på banan.
Jag brukar alltid starta upp hästar avsuttet efter skada, för hand. Jag tycker man kan påverka dem som mest så. Så det är mitt rehab-val i första hand på alla.
Jag ser ju gärna att underlaget är fast och plant också i uppstart av senor.

Jag vet ju inte hur gammal hästen är och hur pass riden eller vad det är för häst..

För mig är det viktigt att hästen svarar fram och bjuder. Gör den det i skritt kan man absolut rida den i skritt. Sen hur långt passet blir beror för mig på hur mycket hästen är riden och utbildningsgrad och ålder.
Gör den inte det, bjuder ärligt, hade jag sett det som ett lysande tillfälle att träna på det avsuttet på banan.
Jag brukar alltid starta upp hästar avsuttet efter skada, för hand. Jag tycker man kan påverka dem som mest så. Så det är mitt rehab-val i första hand på alla.
Jag ser ju gärna att underlaget är fast och plant också i uppstart av senor.

Han har och promeneras fortfarande för hand på asfalt/hård plan grus väg till en början gick jag med honom 3 ggr om dagen 10 min åt gången och nu går jag 30 minuter per dag en gång om dagen på samma underlag.

Det är en väldigt liten skada men behandlas ändock med störta försiktighet. Haft senskada häst innan så känner mig säker i min rehab plan :)

Jag hade velat komma upp på ryggen och styra runt lite bara men har sedan länge fått inpräntat att inte rida för mycket i skritt på unghästen för att man kan förstöra skritten och de vill jag ju såklart inte göra!

Han är 5 år nybliven valack, PRE. La till lite info om ridningen ovan tror de kom med efter du svarar men iaf endast riden i alla gångarter lite smått. Inriden sensommaren 2014 då han växt mycket sedan vilat och åter riden lite vår/ sommar 2015.

Han har och promeneras fortfarande för hand på asfalt/hård plan grus väg till en början gick jag med honom 3 ggr om dagen 10 min åt gången och nu går jag 30 minuter per dag en gång om dagen på samma underlag.

Det är en väldigt liten skada men behandlas ändock med störta försiktighet. Haft senskada häst innan så känner mig säker i min rehab plan :)

Jag hade velat komma upp på ryggen och styra runt lite bara men har sedan länge fått inpräntat att inte rida för mycket i skritt på unghästen för att man kan förstöra skritten och de vill jag ju såklart inte göra!

Han är 5 år nybliven valack, PRE. La till lite info om ridningen ovan tror de kom med efter du svarar men iaf endast riden i alla gångarter lite smått. Inriden sensommaren 2014 då han växt mycket sedan vilat och åter riden lite vår/ sommar 2015.

För mig beror det som sagt på om de förmår bjuda korrekt eller ej.
PRE kan ju tendera att mer än vissa andra raser vara sladdriga i kroppen och som outbildade behöva mer fart för att klara av att sitta ihop nog att bjuda och verkligen genom kroppen komma fram till handen i korrekt bjudning. Det är ju dock individuellt det med.
Men generellt så är det en ras jag hade funderat mer kring avsuttet jobb, och då menar jag arbete i form och inte prommisar, än vissa andra.

Men å andra sidan så om hästen bara har arbetsvilja så rör den sig ju inte sämre eller bättre bara för att det är på en ridbana och inte en skogsväg. Vissa tycker ju det är fantastiskt kul även på ridbanan. Då sabbar man inte skritten mer där än i skogen sas.
Att man "inte ska rida i skritten" är ju just för att unga hästar kan ha problem med att orka och förstå hur man bjuder ärligt genom kroppen. Det kan man behöva galopp och trav till. Det är ju svårt att sas rida ut skritten. Och på en ung häst är det svårt nog utan att man ska sitta och försöka rida ut skrittstegen på dem.
Men man förstör inget permanent så att de aldrig mer kan lära sig skritta bättre. Men det är ju enklare att slippa göra om jobbet sas och reparera fel istället för att bara när hästen är redo göra rätt..

PRE kan ju tendera att mer än vissa andra raser vara sladdriga i kroppen och som outbildade behöva mer fart för att klara av att sitta ihop nog att bjuda och verkligen genom kroppen komma fram till handen i korrekt bjudning. Det är ju dock individuellt det med.
Men generellt så är det en ras jag hade funderat mer kring avsuttet jobb, och då menar jag arbete i form och inte prommisar, än vissa andra.

Men å andra sidan så om hästen bara har arbetsvilja så rör den sig ju inte sämre eller bättre bara för att det är på en ridbana och inte en skogsväg. Vissa tycker ju det är fantastiskt kul även på ridbanan. Då sabbar man inte skritten mer där än i skogen sas.
Att man "inte ska rida i skritten" är ju just för att unga hästar kan ha problem med att orka och förstå hur man bjuder ärligt genom kroppen. Det kan man behöva galopp och trav till. Det är ju svårt att sas rida ut skritten. Och på en ung häst är det svårt nog utan att man ska sitta och försöka rida ut skrittstegen på dem.
Men man förstör inget permanent så att de aldrig mer kan lära sig skritta bättre. Men det är ju enklare att slippa göra om jobbet sas och reparera fel istället för att bara när hästen är redo göra rätt..

Det är precis så att han inte bjuder korrekt till bettet ännu och jag har inte ridit i så mycket skritt eftersom jag precis som du påpekar har använt mig av speciellt traven för att få honom att förstå korrekt bjudning genom kroppen till min hand. Det är inte jag som ridit in honom så vi har börjat om lite där.

Men nä jag har nog eg svaret själv att det inte är någon bra idé, de va väl därför jag frågade för de kändes inte rätt när veterinären tyckte jag skulle rida.

Fast att åka häst i skritt i skogen tycker jag känns mindre risky gällande att "förstöra" skritten eller inte jämfört med att rida på banan i bara skritt.

Om du är instabil i vristen och det nu förvärrats.. Vet inte om du trampade snett nu med?
Iaf kan du linda nu medan det är svullet och bör stabiliseras något. Men sen kan du en period innan du tränat till vrist och fot tejpa. Antingen med vanlig idrottstejp eller med sån kinesio-tejp. Det tar ju ingen plats i skor/stövlar heller. Så man blir inte lika hindrad som med linda.

För att minska risken att igen trampa snett går det att träna upp både muskulatur runt och igen få tillbaks djupsensibiltet och reflexer i foten. Har man dragit till den så illa att ledbanden tänjts ut finns risk att man sabbat nervbanor och fått nedsatt djupsensibiltet i foten. Man har sämre balans på den etc..
Så det finns övningar för att både stärka vristen och framför allt öva upp feelingen och balansen igen så man inte lika lätt strupplar.
Tex kan man göra tåhävningar i trappa, hälrullningar och sen använda balansplatta. Gärna göra balansövningar med stängda ögon på ett ben.

Jag vet inte om du redan gjort allt detta eller inte är intresserad.
Men jag slet sönder ledbanden i vristen och hade jättetur som redan gick hos sjukgymnast/kiro som jobbar åt basketlandslaget och forskat om just såna skador. Det hjälpte mig att bli bättre. Nu har jag inte dragit till det benet på flera år. Det skedde annars hyfsat regelbundet.
Just balansträningen var super!
Det är bara att hoppa över inlägget om det är old news eller ointressant. :P

Svarar på båda inläggen :)
Ja, benet som var närmast for väl ut, hon gör alltid "lite mycket" när hon hoppar till -hon vänder inte/kastar om, men rycker till så hela hästen studsar (som när hon hoppade till i en nedförsbacke och la krokben för sig själv :meh:) och då var inte kollen på benen fantastisk.

Jag är instabil i framförallt höger vrist, den är inte att lita på utan kan vika sig lite närsom (troligtvis om jag inte satt ner foten riktigt jämnt), tom när jag rider -vid lättridning kan foten vika sig plötsligt. Har hänt att den vikt sig precis ovanför en trappa, och jag på ren tur hunnit hugga tag i räcket. Dessutom är den så "lös" att ligger jag ner på rygg med avslappnade ben/vrister så "hänger" foten inåt och när jag står kan jag lägga den nästintill helt på sidan:yuck:
Brukar faktiskt träna lite balansövningar på framförallt den foten för att komma åt stabiliteten. Och när jag tänker på det, träna tåhävningar och så. Sedan tänker jag inte alltid på det för det är ingenting som gör ont när det händer, eller händer varje dag -så man glömmer bort det tills det händer nästa gång. Jag vrickade ofta foten när jag var liten och sen slutade det göra ont liksom...

Jag tror inte jag trampade snett idag utan det är bara smällen. Men får nog stödja foten lite så att jag inte av misstag vrider till något.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
32 33 34
Svar
678
· Visningar
45 620
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
38 39 40
Svar
785
· Visningar
44 402
Senast: Kilauea
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 203
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 596
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar