Hur träna hästen att stanna?

Feliway

Trådstartare
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk brukshäst, som när han är uppvärmd, är svår att få stopp på. Jag rider på ett tredelat bett och vill inte gärna använda ett vassare bett. Har ni några förslag på hur jag kan träna?

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk brukshäst, som när han är uppvärmd, är svår att få stopp på. Jag rider på ett tredelat bett och vill inte gärna använda ett vassare bett. Har ni några förslag på hur jag kan träna?

Jag tror att du behöver träna från marken, med hjälp av en tränare som kan se och guida er på plats. När det funkar från marken är det lättare att överföra till ridningen.

Att träna, träna, träna. Att sakta av och stanna någorlunda balanserat kräver mycket av hästen så det behöver övas. Styrka, teknik och balans. När jag skall stanna min häst när jag sitter på använder jag sits och ett kommando. Jag rider bettlöst så väldigt lite hand men desto mer positiv förstärkning för det funkar super på min häst.

Träna stopp när han är uppmärksam och avspänd.
Ett tydligt ptro, ett tydligt stop med kroppsspråk och gör en tydlig förhållning.

Alltid tydligt alltid samma kommando som omedelbart följs av samma tydliga stoppsignal.
Konsekvent och upprepa.

Ge det tid. Precis som med all inlärning.
Med tiden kan det räcka med röstkomandot.

Kan det ha att göra med att han blir lite stressad av det ni gör och därmed börjar få svårare att slappna av och stå stilla? Jag tycker det är viktigt att inte be om mer energi än att hästen fortsätter vara avspänd och mentalt lugn och kvar hos mig. Om du tror det kan vara fallet så hade jag varit noga med att bara göra korta och få repetitioner med mer energi och sedan noggrant och övertydligt belönat avspänning och vila tillsammans som steg ett. Sen kanske det räcker med att skritta på långa tyglar lite innan man kan göra fler repetitioner utan att hästen fastnar i ett "uppvarvat" läge. Och såklart behöver man allra först ha hittat viloläget tillsammans i lugna situationer så att man alltid har det att falla tillbaka till :)

Alla hästar kan naturligt gå på, och "springa".

Unghästar, måste man man lära att stanna och att stå stilla. I synnerhet när det gäller mentalt starka raser som Nordsvenskar.

Jag brukar jobba med sådant från marken, via tömkörning för de unga hästarna. Observera att tömkörning "på brukshäsvis" innebär att man stödjer med tömmen, men svänger genom att gå med fötterna åt sidan, och kusken ska vara i rygglinjen på hästen hela tiden.

Vi går lååångsamt ("myrsteg") framåt i serpentiner/V-form, och lägger in halter då och då. När hästen kan stanna, så får den också träna på att stå still.

Tydligt igångsättning, tydliga tömtag/rörelse av kusken åt sidan i samband med svängarna (ju fler desto bättre), i princip rakställd häst hela tiden, tydlig "stopp" kommando när hästen ska stanna, och ett tydligt kommando för att stå stilla. När den kan det, så kan man också lära den att backa.

Man kan också träna sådant här i grimma.

Samma röstkommandon ska användas konsekvent hela tiden, oavsett om man tränar på marken med grimma, tömkör, kör uppsuttet (eller med redskap) eller rider.

Ska hästen kunna bli körhäst, så är de här grunderna oerhört viktiga. En häst som inte stannar, och inte kan stå still kan bli en stor risk om man ska försöka köra in.

Ju tidigare man befäster grunderna, och ju noggrannare, desto bättre.

Ta gärna hjälp av någon med erfarenhet av att jobba med unga brukshästar, ras spelar ingen roll, man gör på samma vis med Ardenner, NSV, Fjord, Russ, eller Shettis (eller vilken ras som helst) som man vill ska kunna fungera som Brukshäst.

Det är också lämpligt att ha en ledare till hästen vid träning, innan hästen lärt sig ordentligt och man tömkör. Ledaren ska inte "dra runt på hästen" utan grimskaftet ska vara "sladdrigt" (hänga ner på mitten).

Ha en (tunn) grimma under huvudlaget, och sätt ett extra långt grimskaft i grimman. Ledaren ska stötta och förstärka kuskens signaler, t.ex. genom att stanna när kusken ger stopp-kommando, att stå still framför hästens huvud när hästen ska lära sig att stå stilla, och hjälpa hästen att starta o.s.v.

När det fungerar skapligt bra, efter ett antal träningstillfällen, så knäpper ledaren loss grimskaftet, men fortsätter att stötta hästen genom att gå framför ytterligare några träningstillfällen. När det också går bra, så kan ledaren stå still bredvid, och vara tillgänglig för att hjälpa till om det behövs.

Man kan successivt lägga till saker under tömkörningen, som att gå över bommar som ligger på marken, styra mellan koner och annat.

Man använder också samma röstkommandon och tömtag oavsett ras (något förenklat):

Smackning samt ett tydligt tömtag åt ena sidan för start och börjar gå själv (om man tömkör eller kör släpande redskap), "ptro" samt en lätt förhållning med eftergift i tömmen för att stanna, "stilla" samt eventuellt påminnelse via tömmen (förhållning) för att stå stilla, samt "back" och ett lätt tag bakåt för att backa.

När man fått ordning på det grundläggande i skritt, så kan man lära hästen att trava också. Kommandot är "Ssss".

Eventuell galopp kommer när man börjar med sportkörning eller rider. Där finns ingen "brukshäst-standard" för kommandon längre.

Unghästar, måste man man lära att stanna och att stå stilla. I synnerhet när det gäller mentalt starka raser som Nordsvenskar.

Jag brukar jobba med sådant från marken, via tömkörning för de unga hästarna. Observera att tömkörning "på brukshäsvis" innebär att man stödjer med tömmen, men svänger genom att gå med fötterna åt sidan, och kusken ska vara i rygglinjen på hästen hela tiden.

Vi går lååångsamt ("myrsteg") framåt i serpentiner/V-form, och lägger in halter då och då. När hästen kan stanna, så får den också träna på att stå still.

Tydligt igångsättning, tydliga tömtag/rörelse av kusken åt sidan i samband med svängarna (ju fler desto bättre), i princip rakställd häst hela tiden, tydlig "stopp" kommando när hästen ska stanna, och ett tydligt kommando för att stå stilla. När den kan det, så kan man också lära den att backa.

Samma röstkommandon ska användas konsekvent hela tiden, oavsett om man tränar på marken med grimma, tömkör, kör uppsuttet (eller med redskap) eller rider.

Ska hästen kunna bli körhäst, så är de här grunderna oerhört viktiga. En häst som inte stannar, och inte kan stå still kan bli en stor risk om man ska försöka köra in.

Ta gärna hjälp av någon med erfarenhet av att jobba med unga brukshästar, ras spelar ingen roll, man gör på samma vis med Ardenner, NSV, Fjord, Russ, eller Shettis (eller vilken ras som helst) som man vill ska kunna fungera som Brukshäst.

Det är också lämpligt att ha en ledare till hästen vid träning, innan hästen lärt sig ordentligt och man tömkör. Ledaren ska inte "dra runt på hästen" utan grimskaftet ska vara "sladdrigt" (hänga ner på mitten).

Ha en (tunn) grimma under huvudlaget, och sätt ett extra långt grimskaft i grimman. Ledaren ska stötta och förstärka kuskens signaler, t.ex. genom att stanna när kusken ger stopp-kommando, att stå still framför hästens huvud när hästen ska lära sig att stå stilla, och hjälpa hästen att starta o.s.v.

När det fungerar skapligt bra, efter ett antal träningstillfällen, så knäpper ledaren loss grimskaftet, men fortsätter att stötta hästen genom att gå framför ytterligare några träningstillfällen. När det också går bra, så kan ledaren stå still bredvid, och vara tillgänglig för att hjälpa till om det behövs.

Man kan successivt lägga till saker under tömkörningen, som att gå över bommar som ligger på marken, styra mellan koner och annat.

Man använder också samma röstkommandon och tömtag oavsett ras (något förenklat):

Smackning samt ett tydligt tömtag åt ena sidan för start och börjar gå själv (om man tömkör eller kör släpande redskap), "ptro" samt en lätt förhållning med eftergift i tömmen för att stanna, "stilla" samt eventuellt påminnelse via tömmen (förhållning) för att stå stilla, samt "back" och ett lätt tag bakåt för att backa.

När man fått ordning på det grundläggande i skritt, så kan man lära hästen att trava också. Kommandot är "Ssss".

Eventuell galopp kommer när man börjar med sportkörning eller rider. Där finns ingen "brukshäst-standard" för kommandon längre.

Tänk om alla hästar fick börja sin "karrirär" såhär 🙏 Körde in min häst som 2.5-åring just hos just en sådan grym hästkarl som främst körde ardenner på den tiden. Verkligen ovärderligt bra grund hästarna fick av den väl upplagda och avvägda träningen och all teori bakom han lyckades förmedla till oss främst ridhästfolk som gick kursen. Min häst älskar att bli körd sedan dess och har hela sitt liv varit en klippa i skarpa situationer just för att stopp och stå still är så himla väl befäst och tryggt för honom.

Tänk om alla hästar fick börja sin "karrirär" såhär 🙏 Körde in min häst som 2.5-åring just hos just en sådan grym hästkarl som främst körde ardenner på den tiden. Verkligen ovärderligt bra grund hästarna fick av den väl upplagda och avvägda träningen och all teori bakom han lyckades förmedla till oss främst ridhästfolk som gick kursen. Min häst älskar att bli körd sedan dess och har hela sitt liv varit en klippa i skarpa situationer just för att stopp och stå still är så himla väl befäst och tryggt för honom.
Tack!

Metoden är väldigt bra, jag brukar börja förberedelse till tömkörning med årets föl nu, alltså när de precis börjar räknas som ettåringar. Först ledda iklädda sele och huvudlag samt tömmar, så småningom tar man och håller tömmarna utan att inverka.

När vi börjar med träningen, har vi hunnit lära dem att sitta fastbundna med halsrem, bra förberedelse för att stå uppbunden ute i skogen, och hunnit leda dem med myrstegstempo på gårdsplan också, samt gett dem förtroende för ledaren genom lugn och konsekvent hantering.

Viktigt med de riktigt unga (föl - ettåringar) är korta pass, fem-tio minuter max, två-tre dagar i följd, helst två ggr/dag de dagarna, och sedan vila minst en vecka, gärna två, för att absorbera träningen i huvud och kropp.
Tvååringar orkar hålla uppmärksamheten något längre.

Målet är att en tvååring till sommaren, ska kunna dra en lagom lastad timmerkälke en kort runda, utan oro och med god kontroll.

Nu är jag ju inte den mest fantastiska hästmänniskan, men jag har fått lära mig mig av en sådan där fantastisk hästkarl, och försöker bli duktig på träningen av den unga hästen.

Så jag använder metoden med mina föl/unghästar, och de som köpt häst av mig brukar vara mycket nöjda med den grund som hästarna har.

Har du kommit på något lämplig ljud för galoppkommando, om du tränar det? Jag tränar mina med samma brukskommandon som du, speciellt ssss för trav är himla käckt tycker jag. Och skönt när "hårt ptroo" sitter i alla situationer.

Jag har börjat experimentera med "pussljud" för galopp men är öppen för förlslag, det måste ju liksom vara något som är lätt att göra även om man fått torr mun under passet 😛.

Har du kommit på något lämplig ljud för galoppkommando, om du tränar det? Jag tränar mina med samma brukskommandon som du, speciellt ssss för trav är himla käckt tycker jag. Och skönt när "hårt ptroo" sitter i alla situationer.

Jag har börjat experimentera med "pussljud" för galopp men är öppen för förlslag, det måste ju liksom vara något som är lätt att göra även om man fått torr mun under passet 😛.

Jag säger alltid ga-lopp till mina, både vid longering och körning. De har lärt sig det så bra att jag numera får passa mig så jag inte säger typ ”glad” när jag kör med passagerare, för då tycker ffa ponnyn att jag minsann sa nåt på G. :rofl:

Jag brukar säga "ja!" med kort A för galopp. Tycker det är tydligt och lite lagom energiskt.
Gillar att det låter högre än pussljud när man sitter bak i vagnen, regnar det eller blåser mycket vill jag att det ska höras bra ändå.

Nej, jag tränar egentligen inte galopp.

Jag kör i skritt och trav.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 630
Senast: yamyam
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 574
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 114
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack nummer 18