Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här verkar folk ha koll. Hur går kvaliten till? Visa för hand? Löshoppning alt uppsutten? Sen ridprovet, är det 2 åt gången och de säger vilken gångart osv? Eller fri ritt?

Du börjar med ridprovet, då rider man två åt gången och domarna säger vad ni ska göra. Det finns ett "Visningsprogram för 4-åriga hästar" där momenten är beskrivna. Men du ska inte lära dig det utantill utan domarna talar om vad ni ska göra. Efter ridprovet är det hoppning, uppsuttet eller löshoppning och när man hoppat klart plockar man av sadeln och (om man hoppat uppsuttet då) och visar exteriören.

Du börjar med ridprovet, då rider man två åt gången och domarna säger vad ni ska göra. Det finns ett "Visningsprogram för 4-åriga hästar" där momenten är beskrivna. Men du ska inte lära dig det utantill utan domarna talar om vad ni ska göra. Efter ridprovet är det hoppning, uppsuttet eller löshoppning och när man hoppat klart plockar man av sadeln och (om man hoppat uppsuttet då) och visar exteriören.

Tack för svaret! Frågan är hur snett de bedömer om ryttaren är fet :(

@Ackio

Hos oss gör man exteriören efter gångarterna, alltså innan hoppningen. Vet inte om det är olika men det brukar publiceras tidsschema med var man ska vara vid vilken tid.

@Ackio

Hos oss gör man exteriören efter gångarterna, alltså innan hoppningen. Vet inte om det är olika men det brukar publiceras tidsschema med var man ska vara vid vilken tid.

ah det är klart! den ordningen kan det ju vara med -men de brukar som sagt publicera ett schema.
Jag tog följden som var på den kvalitetsbedömning jag var och tittade på. Sen kan ordningsföljden där i och för sig ha berott på att exteriördomaren var 1,5h(!) sen (och faktiskt inte ens dök upp) så de fick kasta om i schemat.

Okej så man rider fram lite utanför, sen in och värmer upp lite inne och sen startar? Lät inte helt farligt :)

Ja, precis. Dock ska man väl inte tänka att man ska hinna "värma upp" så mycket sedan man blir insläppt till bedömningen, utan det är mest för att hästarna ska hinna titta av sig det värsta om de blir spända för den nya omgivningen, ev publik osv.

Ja, precis. Dock ska man väl inte tänka att man ska hinna "värma upp" så mycket sedan man blir insläppt till bedömningen, utan det är mest för att hästarna ska hinna titta av sig det värsta om de blir spända för den nya omgivningen, ev publik osv.

Räcker för mig :)

"För att kunna kvala till Svenskt Avel och Sportchampionat ska hästen ha ett deltagarbevis före första kvalstart. Deltagarbeviset betalas via Tävlingsdatabasen, för mer info se Deltagarbevis. För kvalregler se respektive åldersgrupp och gren." Okej så detta ska bara vara betalt innan den dagen man rider tar jag det som? Dvs räcker betala mitten nästa vecka och lösa det då om man rider söndagen?

Räcker för mig :)

"För att kunna kvala till Svenskt Avel och Sportchampionat ska hästen ha ett deltagarbevis före första kvalstart. Deltagarbeviset betalas via Tävlingsdatabasen, för mer info se Deltagarbevis. För kvalregler se respektive åldersgrupp och gren." Okej så detta ska bara vara betalt innan den dagen man rider tar jag det som? Dvs räcker betala mitten nästa vecka och lösa det då om man rider söndagen?

Jepp, det räcker. Huvudsaken är att deltagarbeviset är betalt före kval-tillfället.

När min häst visades förra året så var ridprovet först och sedan var det exteriören direkt efteråt i samma ridhus, och sist var det löshoppning. Om du vill se hur det gick till då, så har jag en film på ridprovet + exteriören.

Jepp, det räcker. Huvudsaken är att deltagarbeviset är betalt före kval-tillfället.

När min häst visades förra året så var ridprovet först och sedan var det exteriören direkt efteråt i samma ridhus, och sist var det löshoppning. Om du vill se hur det gick till då, så har jag en film på ridprovet + exteriören.

Du får gärna pma det :) Vore gulligt.

@Ackio, Nu är ju min ponny, så det kanske är lite olika jämfört med de stora, men när jag visade på kvalitén förra hösten var det exteriörbedömning först, följt av löshoppning och därefter ridprovet (i ett annat ridhus). Kunde rida fram utanför i en paddock, och red in. Har för mig att jag fick någon minut på mig där inne innan provet startade (som en vanlig dressyrtävling, typ), sen började vi med att visa traven. Om jag inte minns helt galet (var fruktansvärt nervös innan, så det är mycket möjligt att jag minns fel) så ropade de när de ville att jag skulle byta gångart eller varv.

Jag var ju nyss där! Först kommer man fram, startanmäler som vanligt och frågar var ID-kontrollen är. Sen tränsar man, hästen ska ha nummerlapp på båda sidor om tränset. Gå och anmäl att ni vill göra ID-koll, det tar ca 5 min med mätning, chip etc. Ridprovet är sen först, värm som man känner för! Sen går man in två och två (fast starttid) och så får man oftast gå ett varv och glo lite. Sen säger domarna "Nu börjar bedömningen" och då travar man i lättridning på fyrkanten. Sen säger de vad man ska göra, jätteenkelt, både gångart och linje! När man är klar hoppar man av, tar av sadeln, helst har man då en medhjälpare som tar sadeln och ger en de lämpliga skor man ska ha på sig (inte stövlar). Man ställer upp hästen, sen går och travar man rakt fram och tillbaka, vid hand. Sen väntar man på sidan när nästa gör samma sak, och till slut får man sina poäng. Sen är det 30 min paus innan antingen löshoppning eller uppsutten hoppning. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
32 33 34
Svar
678
· Visningar
45 619
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
38 39 40
Svar
782
· Visningar
44 314
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 203
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 596
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar