Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår släpptes Ida och hennes kompis ihop med två ponnyston. De har gått i hagarna bredvid varandra ett tag men igår var det dags att släppa ihop. Gick fint! ...trots att ponnyernas ägare kläcker ur sig kommentaren; "jaaa, vi har ju inte vågat släppa dem med några andra eftersom X är så väldigt sparkbenägen" -och det säger hon när de redan är ihopsläppta :banghead: varken jag eller stallägarna (som äger stoet Ida gått med innan) var särskilt nöjda över detta kan jag säga. Sånt säger man FÖRE!

Nu gick det bra ändå, och imorse när jag kom ut till stallet såg det ut såhär: (Ida längst till höger, och de två nya till vänster).
11879208_10154109877910400_6783009574856428054_o.jpg

Jag ska på kvalitén nästa helg och dör typ av nervositet för jag har aldrig visat på kvalitén förr. Kan man visa gången själv, sitta av, byta skor och sen springa själv också, eller behöver jag en till person som får springa?

Jag ska på kvalitén nästa helg och dör typ av nervositet för jag har aldrig visat på kvalitén förr. Kan man visa gången själv, sitta av, byta skor och sen springa själv också, eller behöver jag en till person som får springa?

Du kan göra allt själv, det är helt okej att byta skor.

@Wine-tee Vet inte om jag tycker det är så synd om ägare och ryttare. Åtminstone inte ägaren-han skulle inte köpt hästen från början. För ryttarens del är det förstås hemskt tråkigt att han ständigt hamnat i kläm i den här affären, men jag kan tycka att det är hemst märkligt med alla de skadeproblem Toto haft att han inte kunde känna den ofräschhet som så många såg nu i Aachen. Det blir ett smolk i bägaren för ryttarens horsemanship för mig.

Då har vi varit iväg och övat på att tävla ;) Red fyraårskvalet i Alingsås. Åkte helt förutsättningslöst utan krav och bara för att göra en kul aktivitet.
Hon skötte sig otroligt bra och var helt lugn i situationen på tävlingsplatsen med allt runtomkring. Gick fint att lasta hemma, stod som ett ljus i transporten och sen fick hon vänta en stund i transporten medan jag letade efter sekretariatet (de var luriga nog att ha flyttat sekretariatet men inte skyltarna :p). Sprang på mamman till tjejen som jag skulle rida i par med och hon berättade att hennes häst var hemskt mötesskygg, och Ida är inte så van vid att ridas med sällskap så vi kom överens om att inte rida för nära varandra. När vi lastade av så gick hon bara ut, spanade lite och tog det hela med ro. Även framridningen gick utan bekymmer.
Inne på banan var domarbordet och dressyrstaketen rätt farliga och hon såg ut såhär :eek: de första varven och resten av hela ritten såg hon ut såhär :cautious:
förutom på långsidorna bort från domarna, då blev det mer :banana: (framförallt efter galopperna, då snurrade hon igång ordentligt).
Då hon blev såpass spänd så blev det svårt att visa något större register och lydnaden blev lite sisådär, så inga fantastiska poäng att skryta med, men jag är långt ifrån missnöjd.

Trav: Taktmässig. Aktiva bakben men kan vara mer elastisk. 7
Skritt:
Ren. Taktmässigt. Kan bjuda jämnare framåt. 7
Galopp:
Rytmisk. Aktiva bakben. Skulle kunna komma upp lite fram. 7,2
Lösgjordhet:
Brister något i lydnad för dagen (:angel:). 6,5
Allmänt intryck: Positiv häst som kommer utvecklas med arbete. 7

69,4%

Som sagt, inga fantastiska poäng men samtidigt -helt rättvisa. Jag hade blivit grinig över procenten om det hade varit så att det kändes som att hon gick superduper-fantastiskt, men nu var hon riktigt spänd och man kände att hon verkligen inte gick på sin fulla kapacitet.
Spänningen på banan kommer ju ge med sig med rutin. Är jättenöjd med hur hon tog allt runtomkring.
Sedan var det jättekul för förutom att mina föräldrar var med så åkte min stallägare med fru, dotter och dotters sambo 1h för att titta på oss -och de är inte ens "dressyrfolk" utan rider western och islandshäst. Sedan kom en kompis, och även Hotties fodervärd för att titta.
Härlig dag!

11899809_10204883564424709_2719265703322061756_n.jpg

Då har vi varit iväg och övat på att tävla ;) Red fyraårskvalet i Alingsås. Åkte helt förutsättningslöst utan krav och bara för att göra en kul aktivitet.
Hon skötte sig otroligt bra och var helt lugn i situationen på tävlingsplatsen med allt runtomkring. Gick fint att lasta hemma, stod som ett ljus i transporten och sen fick hon vänta en stund i transporten medan jag letade efter sekretariatet (de var luriga nog att ha flyttat sekretariatet men inte skyltarna :p). Sprang på mamman till tjejen som jag skulle rida i par med och hon berättade att hennes häst var hemskt mötesskygg, och Ida är inte så van vid att ridas med sällskap så vi kom överens om att inte rida för nära varandra. När vi lastade av så gick hon bara ut, spanade lite och tog det hela med ro. Även framridningen gick utan bekymmer.
Inne på banan var domarbordet och dressyrstaketen rätt farliga och hon såg ut såhär :eek: de första varven och resten av hela ritten såg hon ut såhär :cautious:
förutom på långsidorna bort från domarna, då blev det mer :banana: (framförallt efter galopperna, då snurrade hon igång ordentligt).
Då hon blev såpass spänd så blev det svårt att visa något större register och lydnaden blev lite sisådär, så inga fantastiska poäng att skryta med, men jag är långt ifrån missnöjd.

Skritt:
Galopp:
Lösgjordhet:
Allmänt intryck:
Positiv häst som kommer utvecklas med arbete. 7

69,4%

Som sagt, inga fantastiska poäng men samtidigt -helt rättvisa. Jag hade blivit grinig över procenten om det hade varit så att det kändes som att hon gick superduper-fantastiskt, men nu var hon riktigt spänd och man kände att hon verkligen inte gick på sin fulla kapacitet.
Spänningen på banan kommer ju ge med sig med rutin. Är jättenöjd med hur hon tog allt runtomkring.
Sedan var det jättekul för förutom att mina föräldrar var med så åkte min stallägare med fru, dotter och dotters sambo 1h för att titta på oss -och de är inte ens "dressyrfolk" utan rider western och islandshäst. Sedan kom en kompis, och även Hotties fodervärd för att titta.
Härlig dag!

Hur gick det för den andra hästen då som du skulle köpt ?

Hur gick det för den andra hästen då som du skulle köpt ?

Jag såg den aldrig gå då den startade senare, men den fick 74,8%.
En kompis som var kvar och tittade tyckte att det var mycket sprattel och att den inte såg ut att "hålla ihop" (och det var fler på läktaren som reagerade).
Jag har sett lite träningsfilmer på den under våren/sommaren och min åsikt är att den rids på ett sätt där det sätts krav på en styrka som den inte har (= inte KAN ha som 4-åring) och att det skiner igenom då den stundtals "tappar" kroppsdelar (som faller ur ramen den är satt i).
Sedan är det en otroligt spänstig och snärtig häst, men jag är nog ändå glad att jag valde Ida som jag tror kommer bli en väldigt bra tävlingshäst med tiden och med långsamt arbete kommer ha nog så mycket kvalitéer att ratta runt :)

Skritt:
Galopp:
Lösgjordhet:
Allmänt intryck:
Positiv häst som kommer utvecklas med arbete. 7

69,4%

Härlig dag!

Jag missade er :( Ni red för tidigt ;)

Kul att ni åkte i väg och att allt gick så bra :)

Jag har också sett den och den är ju otroligt rörlig, men man märker att den inte orkar hålla all den traven i en jämn takt hela tiden. Sen är det väl lite personlig preferens men jag tycker den har lite tanig hals. Men jag gillar rätt myyycket nacke, haha. Grattis till fina poäng förresten! @mooi

Kan nån hjälpa mig att få lite klarhet med kval till Flyinge via kvalitetsbedömning? Det står att man har kvalat om den har fått gångartspoäng 8,0, inga betyg under 7. Ska man alltså INTE räkna med exteriörpoängen där, som man gör när man räknar ut om de fått diplom eller klass 1? Så förvirrad. Nu kvalade vi inte oavsett men det var så nära! 7,5, 7,5, 8 och 7,5 i gång och temperamentsbetyg, suck. :(

Kan nån hjälpa mig att få lite klarhet med kval till Flyinge via kvalitetsbedömning? Det står att man har kvalat om den har fått gångartspoäng 8,0, inga betyg under 7. Ska man alltså INTE räkna med exteriörpoängen där, som man gör när man räknar ut om de fått diplom eller klass 1? Så förvirrad. Nu kvalade vi inte oavsett men det var så nära! 7,5, 7,5, 8 och 7,5 i gång och temperamentsbetyg, suck. :(

Du räknar bara med de punkterna som Mooi har skrivit i sitt inlägg (skritt trav galopp lösgjordehet allmänt intryck) blir totalen av dessa 8,0 (80%) eller mer är hästen kvalad till Flyinge. Undantaget är om du får ett betyg under 7 då kvalar du inte även om du fått över 8.0..
Klass 1 m.m. vet jag inte om det delas ut? Första gången för mig att visa iår men såhär har jag förstått det iallafall :)

Du har ju fler försök på dig på championaten, nästa gång kanske det går! Där behöver man ju ha 78% för kval dessutom :)

Här verkar folk ha koll. Hur går kvaliten till? Visa för hand? Löshoppning alt uppsutten? Sen ridprovet, är det 2 åt gången och de säger vilken gångart osv? Eller fri ritt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
32 33 34
Svar
678
· Visningar
45 620
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
38 39 40
Svar
785
· Visningar
44 362
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 203
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 596
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar