Då har vi varit iväg och övat på att tävla
Red fyraårskvalet i Alingsås. Åkte helt förutsättningslöst utan krav och bara för att göra en kul aktivitet.
Hon skötte sig otroligt bra och var helt lugn i situationen på tävlingsplatsen med allt runtomkring. Gick fint att lasta hemma, stod som ett ljus i transporten och sen fick hon vänta en stund i transporten medan jag letade efter sekretariatet (de var luriga nog att ha flyttat sekretariatet men inte skyltarna
). Sprang på mamman till tjejen som jag skulle rida i par med och hon berättade att hennes häst var hemskt mötesskygg, och Ida är inte så van vid att ridas med sällskap så vi kom överens om att inte rida för nära varandra. När vi lastade av så gick hon bara ut, spanade lite och tog det hela med ro. Även framridningen gick utan bekymmer.
Inne på banan var domarbordet och dressyrstaketen rätt farliga och hon såg ut såhär
de första varven och resten av hela ritten såg hon ut såhär
förutom på långsidorna bort från domarna, då blev det mer
(framförallt efter galopperna, då snurrade hon igång ordentligt).
Då hon blev såpass spänd så blev det svårt att visa något större register och lydnaden blev lite sisådär, så inga fantastiska poäng att skryta med, men jag är långt ifrån missnöjd.
Trav: Taktmässig. Aktiva bakben men kan vara mer elastisk. 7
Skritt: Ren. Taktmässigt. Kan bjuda jämnare framåt. 7
Galopp: Rytmisk. Aktiva bakben. Skulle kunna komma upp lite fram. 7,2
Lösgjordhet: Brister något i lydnad för dagen (). 6,5
Allmänt intryck: Positiv häst som kommer utvecklas med arbete. 7
69,4%
Som sagt, inga fantastiska poäng men samtidigt -helt rättvisa. Jag hade blivit grinig över procenten om det hade varit så att det kändes som att hon gick superduper-fantastiskt, men nu var hon riktigt spänd och man kände att hon verkligen inte gick på sin fulla kapacitet.
Spänningen på banan kommer ju ge med sig med rutin. Är jättenöjd med hur hon tog allt runtomkring.
Sedan var det jättekul för förutom att mina föräldrar var med så åkte min stallägare med fru, dotter och dotters sambo 1h för att titta på oss -och de är inte ens "dressyrfolk" utan rider western och islandshäst. Sedan kom en kompis, och även Hotties fodervärd för att titta.
Härlig dag!