Storlek på träns, islandshäst?

VincentM

Trådstartare
Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha.
Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på honom nu.
Jag har tankar på att köpa en islandshäst inom de närmaste två åren. Skulle ett cob träns kunna passa en islandshäst?
Det är ju individuellt men vad är snitt-storleken? 😅

Cob kan absolut funka, men som redan sagts kan vissa delar ibland vara för korta. Enklast brukar vara att köpa ett islandsträns, de är mer anpassade efter islandshästens mått (även om det såklart kan variera även det). Personligen tycker jag det är smidigare utan både pannband och käkrem, men det är ju en smaksak. Käkrem finns dock sällan på islandshästträns.

Cob kan absolut funka, men som redan sagts kan vissa delar ibland vara för korta. Enklast brukar vara att köpa ett islandsträns, de är mer anpassade efter islandshästens mått (även om det såklart kan variera även det). Personligen tycker jag det är smidigare utan både pannband och käkrem, men det är ju en smaksak. Käkrem finns dock sällan på islandshästträns.
Ja, just det! Tack. Islanstränsträns finns också. Jag får väl se vad det blir bara. Men då gör jag mig inte av med cob tränset så länge i alla fall.

Köpte just en islänning. Han har cob i grimma. Köpte ett islandshästträns ( billig modell) utan käkrem men med pannband och remontgrimma. Tyvärr en modell som nog blir svår att byta pannbandet på (rundsytt och pannbandet har två separata kanaler för nosgrimnan och nackstycket). Upplever att sidorna på nosgrimman hamnar lite för långt fram, annars passar det bra.

Liknande trådar

Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
567
Senast: Oknytt
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
963
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 105
Utrustning Hej!😊 Jag hade viljat köpa en sådan här gjord som finns på bilden jag har lagt till. Men jag undrar vilken storlek som jag borde välja…...
Svar
14
· Visningar
1 169
Senast: VincentM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Dressyrsnack nummer 18