Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sen är ju vi människor individer med och vad vi tycker är en lugn tanthäst varierar från person till person.Instämmer med de som skrivit att det är viktigare med individer än att stirra sig blind på ras.
Den senaste tanthästen jag köpte var irländare med 50% fullblod + 50% fransk hoppstam. Det är den lugnaste häst jag haft!
Tanthästen före det var en D-Day-dotter och hästen dessförinnan var valack e. Asterix. Sett till härstamningar kan jag garantera att ingen av de tre hade blivit rekommenderad som tanthäst enbart sett till härstamingen. Men alla funkade utmärkt till det.
Dotterns läromästare var rent fullblod, dock född med snigelväxel.
Jag ser ibland att det söks snälla hästar bland kallbloden. Och där behöver nog fler tänka på att det finns alla varianter även där. De är inte nödvändigtvis lugna bara för att de är kallblod, utan det är ofta mycket energi i dem - vilket de behöver som arbetshästar. Ännu svårare att förstå är de som söker lugna hästar bland kallblodstravare, som är uppfödda till att vara kapplöpningshästar.
Men det går, som sagt, att hitta passande individer bland alla hästraser.
Och kan variera beroende på dagsform inom en person med. Plötsligt kan en lugn och trevlig tanthäst kännas som en trög tråkmåns, eller så kan den vakna reaktiva hästen plötsligt en dag kännas som en lugn tanthäst (utan att hästarna har ändrats, bara ryttarens mod och preferenser).Sen är ju vi människor individer med och vad vi tycker är en lugn tanthäst varierar från person till person.