Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förut ringde veterinären upp, jag mailade ju filmerna i början av veckan.
Lät inte särskilt positivt, minns faktiskt inte ordagrant (då jag precis hållit i ett utredningssamtal på jobbet), men det gick i stil med att "nej, han har ju en fraktur i korset och ett ganska stort benfragment som ligger där, och han har inte blivit bättre så vi kan nog inte räkna med att få honom ridbar igen". och veterinären noterade särskilt hur han kniper med korset. Sedan sa hon att det är lite svårt att se på film, det kan vara lite svårare att se hältor m.m. Men vi träffas ju på torsdag så då pratar vi vidare.
Men ja, jag är beredd (så beredd man kan bli) på att det tar stopp på torsdag.

Men, något som är lite roligare. Fick förra helgen se klipp på Hotties avkomma -12 som precis ridits in. Alltså, de är så sjukt lika... och jag är, som jag skrivit innan, dökär :love: :love:

trav

galopp

Lät inte särskilt positivt, minns faktiskt inte ordagrant (då jag precis hållit i ett utredningssamtal på jobbet), men det gick i stil med att "nej, han har ju en fraktur i korset och ett ganska stort benfragment som ligger där, och han har inte blivit bättre så vi kan nog inte räkna med att få honom ridbar igen". och veterinären noterade särskilt hur han kniper med korset. Sedan sa hon att det är lite svårt att se på film, det kan vara lite svårare att se hältor m.m. Men vi träffas ju på torsdag så då pratar vi vidare.

Men, något som är lite roligare. Fick förra helgen se klipp på Hotties avkomma -12 som precis ridits in. Alltså, de är så sjukt lika... och jag är, som jag skrivit innan, dökär :love: :love:

trav

galopp
Gillar filmerna. Inte det andra:( Men superfin unghäst! Den borde vara din.

trav

galopp
Åhhhh va tråkigt med din fina. Håller tummen. Bebis hästen ser kalas ut och väldigt lik sin mamma.

trav

galopp

Hon är ljuuuuuvlig!! :love:

trav

galopp

Som många andra, älskar Hottieavkomman :love: men sjukt tråkigt med Calle :(

Åh men åh den såg jag ju på insta och tyckte den var så fin!! Vad kul att det är "din" avkomma @mooi ! Köp köp köp... För övrigt så himla tråkigt med din fina Calle, det är hemskt!

Åh men åh den såg jag ju på insta och tyckte den var så fin!! Vad kul att det är "din" avkomma @mooi ! Köp köp köp... För övrigt så himla tråkigt med din fina Calle, det är hemskt!

Eller hur! Känns helt ok att låta Hottie få fler föl ;) och årets avkomma har spännande stam e: BH First Choice e: Jazz~Negro :D

Ja skitjobbigt är det :(

Jag har missat varför hon gick till avel förresten? Om det inte är för påstridigt att fråga förstås.

Mjukdelsskador i ryggen, lite oklart vad egentligen, veterinärerna hittade inget superklart utan pratade om övertänjning av ligament och muskelskador. Ren på röntgen.
Då hon blir helt symptomfri (= inte öm) av vila så bestämde vi oss för inte behandla igen (provat förut och det funkade ett tag) utan sluta rida henne.

Jag förstår, synd med ridningen för hon är ju så vacker, men såklart kul att hon kan bidra till aveln istället, hon verkar ju göra ett superjobb där!

Ninya har det jobbigt - det kliar på hennes rumpa och hon är uttråkad. Visade sig att hennes reaktion över bakdelen rentav är för att det kliar och hon spänner ihop alla muskler och spänner upp sig som en giraff när man kliar henne (eller när hon hoppas att man ska klia..). Hon har små krustor/skorpor, stövar som sjutton och fäller. Så jag borstar, pillar bort krustor och kliar grundligt varje gång jag är i stallet just nu.

Det är en frambenet (höger tror jag det var) som hon visat hälta på tydligen. Hon har nu vilat två veckor, denna vecka har hon varit ren utan ryttare, men markerade lite grann när stallägaren böjde henne i början av veckan. Hon får metacam för närvarande, och jag har fått skritta henne uppsuttet igår och idag. Ser och känns ren ut både med och utan ryttare, blir fortsatt vila/skritt iaf en vecka till. Om hon fortsätter vara ren och det fortsätter åt rätt håll så blir det nog försiktig igångsättning sedan.

Hoppas hon blir bra snart @Miedo

Vad kull att få så mycket positiv respons :) I alla fall verkar vi ha gjort genombrott den sista veckan. Han kommer upp bättre och kommer bättre fram till handen. Som ett brev på posten så börjar galoppfattningarna fungera riktigt bra nu (de har inte varit vår starka sida tidigare) och han fattar rätt i princip varje gång nu :up: Ute har han inte varit lika tittig/ljudkänslig sista veckan heller, men om det har med dressyrarbetet att göra eller inte låter jag vara osagt.

...apropå nordisar. Jag KAN ha traumatiserat @KrullTroll s stackars häst idag. Skulle rida honom och allt var frid och fröjd tills jag var halvvägs uppe i sadeln, då insåg han att matte stod på backen och att det var den här superläskiga människan besläktad med sabeltandade tigrar som var på väg upp och han blev ungefär såhär :eek::nailbiting::nailbiting: Han blev riktigt skitskraj helt enkelt.
Sen tänkte han inte släppa upp mig men efter lite lirkande och försiktigheter så släppte han upp mig och tappade mig inte heller ;) dock såg han ut såhär :cautious: hela tiden förutom de bitar han glömde av sig. När jag var på marken igen så var det lugnt igen. Stackars liten, han var inte alls med på planen... Men han försökte iallafall, trots att han tyckte det var läskigt, en annan häst hade kanske skickat en åt helsike när man väl är uppe i sadeln... En känslig liten individ helt enkelt.

Inte snällt att traumatisera andras hästar @mooi! Det gör man bara mot onda människor...:devil:

Väldigt tråkigt med Calle, men skönt ändå att kunna ställa in sig mentalt på beskedet? Du har ju verkligen gett honom alla chanser en häst kan få så OM det inte går vägen får du ändå tänka på att du gjort allt du kunnat.
Hotties lilla avkomma är ljuvlig! Pappa till den?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 944
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 280
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 646
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar