Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
oj oj @mooi det där ser inte så bra ut. Så himla trist. :cry:

Nä det gör ju inte det. Har mailat kliniken för att se om "vår" veterinär har en direktmail, så ska jag skicka över filmerna till henne. Återbesöket är ju om 2v men tycker att hon ska se det nu ändå.

mutter mutter....

Har idag för andra gången rört Calle på lina (förra gången i tisdags). Och han såg sämre ut än han gjort någon gång under hela tiden, på lina då, han har ju sett rätt fräsch ut där annars under den här tiden...
Började i höger varv (som är det varv där jag länge tyckt är skumt -men alltid blivit avfärdad för). Han såg ut som skit, travade spänt och kickade, alltså inte bockade utan kosparkade så som han gjort under hösten när jag suttit på -han har inte visat det på lina innan utan enbart uppsuttet. Bytte varv till vänster och där travar han mycket mer avspänt/normalt och han bus-bockar av överskottsenergi. Bytte tillbaka till höger varv och då blir han spänd igen + kickar.
Filmade lite med mobilen. Nu lägger jag in filmer här trots att detta inte är en filmtråd, men för att visa min poäng..

vänster varv - avspänd (så avspänd man kan bli när man har överskottsenergi) och han bus-bockar.

höger varv - dåligt. kolla hur han drar in bakdelen och hela hästen blir spänd. Fick med en spark på filmen, och det är INTE en "tjohej vad jag är taggad"-spark, utan det är rent obehag.

Fan också :banghead:

:cry: Stackare, både du och Calle. Det där ser inte bra ut alls med tanke på hur fin han sett ut. Förstår att du inte vill att han ska behöva ha det så här. :crazy:

Ja precis!

Min häst har ju lång sjukdomshistoria med förlamningar, hälta i ett bakknä, fel på magen osv. Från typ maj-december har han varit fräsch och fin, men blev plötsligt väldigt motvillig. Han ville inte springa, inte samla sig, han var besvärad vid longering och sparkade. Ville inte galoppera i höger galopp öht. Han såg även rejält ojämn ut i traven, vi trodde på hälta h.b högt. Åkte till kliniken förra veckan och han har fyra "öppna" magsår och flertalet ärr/utläkta och irritation i tarmen. Inte konstigt att han inte ville jobba ordentligt.

Långsökt kanske, men ändå en tanke.

Nej det har vi inte. Menar du för magsår?

Ja precis!

Min häst har ju lång sjukdomshistoria med förlamningar, hälta i ett bakknä, fel på magen osv. Från typ maj-december har han varit fräsch och fin, men blev plötsligt väldigt motvillig. Han ville inte springa, inte samla sig, han var besvärad vid longering och sparkade. Ville inte galoppera i höger galopp öht. Han såg även rejält ojämn ut i traven, vi trodde på hälta h.b högt. Åkte till kliniken förra veckan och han har fyra "öppna" magsår och flertalet ärr/utläkta och irritation i tarmen. Inte konstigt att han inte ville jobba ordentligt.

Långsökt kanske, men ändå en tanke.

Ja, omöjligt är det nog inte. Men i vårt fall så tror jag att det beror på skadorna vi hittade i julas, de var så pass kraftiga att de ligger närmast till hands. Han ömmar fortfarande vid palpering av korset tex.

mutter mutter....

Har idag för andra gången rört Calle på lina (förra gången i tisdags). Och han såg sämre ut än han gjort någon gång under hela tiden, på lina då, han har ju sett rätt fräsch ut där annars under den här tiden...
Började i höger varv (som är det varv där jag länge tyckt är skumt -men alltid blivit avfärdad för). Han såg ut som skit, travade spänt och kickade, alltså inte bockade utan kosparkade så som han gjort under hösten när jag suttit på -han har inte visat det på lina innan utan enbart uppsuttet. Bytte varv till vänster och där travar han mycket mer avspänt/normalt och han bus-bockar av överskottsenergi. Bytte tillbaka till höger varv och då blir han spänd igen + kickar.
Filmade lite med mobilen. Nu lägger jag in filmer här trots att detta inte är en filmtråd, men för att visa min poäng..

vänster varv - avspänd (så avspänd man kan bli när man har överskottsenergi) och han bus-bockar.

höger varv - dåligt. kolla hur han drar in bakdelen och hela hästen blir spänd. Fick med en spark på filmen, och det är INTE en "tjohej vad jag är taggad"-spark, utan det är rent obehag.

Fan också :banghead:
Det ser ut som att han springer och kniper även i vänster varv. Syns att det är något obehag över ländryggen/korset typ låsningen från helvetet. Har du haft någon duktig ET på honom? @fio hade ju nån superskicklig till sin när den hade problem.

Det ser ut som att han springer och kniper även i vänster varv. Syns att det är något obehag över ländryggen/korset typ låsningen från helvetet. Har du haft någon duktig ET på honom? @fio hade ju nån superskicklig till sin när den hade problem.

Han har kraftiga pålagringar i SI-leden (så pass att det låter vid provokation. På höger sida är pålagringen 1,2cm..) + en lös benbit - fraktur enligt veterinären. Så ET är inget för oss (tyvärr får man väl säga).
Han har varit, till synes, opåverkad på lina innan och bara visat smärta när man suttit på -men idag såg det alltså ut såhär = han är sämre nu.

Han har kraftiga pålagringar i SI-leden (så pass att det låter vid provokation. På höger sida är pålagringen 1,2cm..) + en lös benbit - fraktur enligt veterinären. Så ET är inget för oss (tyvärr får man väl säga).
Han har varit, till synes, opåverkad på lina innan och bara visat smärta när man suttit på -men idag såg det alltså ut såhär = han är sämre nu.
Det är verkligen skit. Beklagar..vet ju hur länge du har kämpat med honom.:(

@mooi jag förstår att det är segt att komma till diagnos osv för veterinärerna utifrån all problematik du redogjort för och filmerna du visar nu så är ju hästen inte halt i sak :( hoppas det löser sig för er det är en jättefin häst som jag sagt tidigare !

Fast han ska ju inte bli sämre av att vila tycker jag?Tycker du ska be att få komma in tidigare o få nåt slags avslut på detta. Antingen att prognosen är god eller inte, är ju värdelöst att bli hängande mellan en massa vila o verkningslösa behandlingar.

Fast han ska ju inte bli sämre av att vila tycker jag?Tycker du ska be att få komma in tidigare o få nåt slags avslut på detta. Antingen att prognosen är god eller inte, är ju värdelöst att bli hängande mellan en massa vila o verkningslösa behandlingar.

Nej det är ju konstigt.. Vi har ju tid 26e så det är inte långt kvar, men ska ringa kliniken på måndag och försöka få tag på vår veterinär..

Vila är inte alls bra för en SI-ledshäst så kan mkt väl tänka mig att dom blir sämre. Nu fattar jag oxå att mooi´s häst inte kan ridas men generellt så ska dom inte vila pga SI-leden är väldigt beroende av uppstöttande muskler runtom leden/erna. Märker ju det på min vita, helst bör han ridas varje dag för att må bäst. När jag bröt revbenet så var det ett helvete att sätta igång honom efter 5 veckors vila, men allt blev ju bättre ju fler dagar det gick i ridningen sas.

:( lillkillen.

I brist på häst att rida och abstinens så ska jag sitta i sekretariatet på klubben idag. Pay&Ride. Hoppas de kommer rida i stora ridhuset med för då kan man kika lite.
Första gången jag sitter i sekretariatet och ska göra det ensam. Tack för den :rofl:

Det ser ut som att han springer och kniper även i vänster varv. Syns att det är något obehag över ländryggen/korset typ låsningen från helvetet.

Det var det första jag tänkte oxå, skillnaden är väl att i höger varv så är han påverkad genom hela kroppen. I vilket fall ser det inge bra ut :(

Jag kastar ut en fråga här. Jag har en 6-åring (nordsvensk bruks) som gärna blir låg i nacken och dippar bakom lod. Jag är medveten om att det i mångt och mycket är en fråga om styrka i bakdelen som inte finns. Jag behöver nu tips på hur jag kan träna upp styrkan i bakdelen å att han orkar vinkla in bak och komma upp i fronten. Har någon några andra tips på hur jag kan tänka och rida tas de tacksamt emot.

Tränaren och jag jobbar just nu med att flytta lite sidvärts för inner skänkel för att få in det inre bakbenet och därmed få upp nacken. Är det någon som har några tankar kring det?

För att illustrera så ser vi nog ofta ut såhär:
1094090_854303207927658_7125831214132708527_o.jpg

Jag skulle gärna vilja att han vinklade om mer bak och kom upp mer fram. (Och att jag tittade upp från mankammen :angel:) Målbilden är väl närmare det här:
10521193_840453649312614_7469786865668032344_n.jpg

Mina egna tankar går just nu kring att börja hoppa lite, framförallt studs och låga gymnastikhoppnings hinder, för att bygga styrka baktill. Fler tankar och idéer?

Värt att säga är kanske att han också går lite som körhäst och där är van att paddla på och skjuta med bak, men kanske inte bära så mycket.

Så kära dressyrmänniskor ge mig tips och idéer på hur jag kan arbeta min häst på ett bättre sätt :)

Ninya skulle skrittas och travas lite igår, hon har skrittats en vecka och och gått i mindre sjukhage sedan förra helgen. Från början visade hon svag hälta måndag två veckor sedan. Var ren och reds under den veckan fram till lördag då hon först gick en lugn lektion, sedan när hon kom ut till nästa lektion så var hon oren igen. Något diffust ena bak. ( detta är vad jag fått förklarat för mig, jag har inte sett hur det sett ut personligen).

När jag skulle göra iordning henne igår så drog hon ihop hela bakdelen när jag kände igenom henne över rygg-bakdel, absolut mest på höger sida men även en del på vänster. Ledde henne i ridhuset och rörde hon sig "stolpigt" med båda bak.

Stallägaren kom dit senare så hann prata lite och det var inte alls såhär hon varit tidigare. Vet inte om det är den första hältan/problemet som blivit rejält sämre av att ha vilat eller om hon kanske halkat och lyckats skada sig ytterligare de senaste dagarna. Eller om hon blivit för kall över ryggen, men å andra sidan är hon oklippt och gått med dubbla täcken och det har varit kring nollgradigt, borde inte vara problem...

Vet inte riktigt hur det ska gås vidare just nu. Men det är iaf inte dags att börja rida henne igen som det var tänkt före helgen... :(

Nej vd tråkigt @Miedo . Men hon kanske skulle behöva en genomgång på klinik så man kan hitta vad som felas, vad säger ägarna om det?

--------
Och jag blev lite kär idag. Fick se ett par miiiinikorta filmklipp (instagram, så max 15 sek) på Hotties avkomma f-12. Så himla fin! Rörde sig som en liten gummiboll! Och jag blev lite smått dökär :love::love::love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 949
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 303
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 646
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar