Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
oj oj @mooi det där ser inte så bra ut. Så himla trist.
mutter mutter....
Har idag för andra gången rört Calle på lina (förra gången i tisdags). Och han såg sämre ut än han gjort någon gång under hela tiden, på lina då, han har ju sett rätt fräsch ut där annars under den här tiden...
Började i höger varv (som är det varv där jag länge tyckt är skumt -men alltid blivit avfärdad för). Han såg ut som skit, travade spänt och kickade, alltså inte bockade utan kosparkade så som han gjort under hösten när jag suttit på -han har inte visat det på lina innan utan enbart uppsuttet. Bytte varv till vänster och där travar han mycket mer avspänt/normalt och han bus-bockar av överskottsenergi. Bytte tillbaka till höger varv och då blir han spänd igen + kickar.
Filmade lite med mobilen. Nu lägger jag in filmer här trots att detta inte är en filmtråd, men för att visa min poäng..
vänster varv - avspänd (så avspänd man kan bli när man har överskottsenergi) och han bus-bockar.
höger varv - dåligt. kolla hur han drar in bakdelen och hela hästen blir spänd. Fick med en spark på filmen, och det är INTE en "tjohej vad jag är taggad"-spark, utan det är rent obehag.
Fan också
Nej det har vi inte. Menar du för magsår?
Ja precis!
Min häst har ju lång sjukdomshistoria med förlamningar, hälta i ett bakknä, fel på magen osv. Från typ maj-december har han varit fräsch och fin, men blev plötsligt väldigt motvillig. Han ville inte springa, inte samla sig, han var besvärad vid longering och sparkade. Ville inte galoppera i höger galopp öht. Han såg även rejält ojämn ut i traven, vi trodde på hälta h.b högt. Åkte till kliniken förra veckan och han har fyra "öppna" magsår och flertalet ärr/utläkta och irritation i tarmen. Inte konstigt att han inte ville jobba ordentligt.
Långsökt kanske, men ändå en tanke.
Har två, en hopp o en dressyr. Rider nog lika mycket i båda. Har alltid hoppsadeln när jag rider ut när jag hoppar såklart.Hörni dressyrnördar, rider ni alltid med dressyrsadel eller har ni någon annan sadel att variera med?
Det ser ut som att han springer och kniper även i vänster varv. Syns att det är något obehag över ländryggen/korset typ låsningen från helvetet. Har du haft någon duktig ET på honom? @fio hade ju nån superskicklig till sin när den hade problem.mutter mutter....
Har idag för andra gången rört Calle på lina (förra gången i tisdags). Och han såg sämre ut än han gjort någon gång under hela tiden, på lina då, han har ju sett rätt fräsch ut där annars under den här tiden...
Började i höger varv (som är det varv där jag länge tyckt är skumt -men alltid blivit avfärdad för). Han såg ut som skit, travade spänt och kickade, alltså inte bockade utan kosparkade så som han gjort under hösten när jag suttit på -han har inte visat det på lina innan utan enbart uppsuttet. Bytte varv till vänster och där travar han mycket mer avspänt/normalt och han bus-bockar av överskottsenergi. Bytte tillbaka till höger varv och då blir han spänd igen + kickar.
Filmade lite med mobilen. Nu lägger jag in filmer här trots att detta inte är en filmtråd, men för att visa min poäng..
vänster varv - avspänd (så avspänd man kan bli när man har överskottsenergi) och han bus-bockar.
höger varv - dåligt. kolla hur han drar in bakdelen och hela hästen blir spänd. Fick med en spark på filmen, och det är INTE en "tjohej vad jag är taggad"-spark, utan det är rent obehag.
Fan också
Det ser ut som att han springer och kniper även i vänster varv. Syns att det är något obehag över ländryggen/korset typ låsningen från helvetet. Har du haft någon duktig ET på honom? @fio hade ju nån superskicklig till sin när den hade problem.
Det är verkligen skit. Beklagar..vet ju hur länge du har kämpat med honom.Han har kraftiga pålagringar i SI-leden (så pass att det låter vid provokation. På höger sida är pålagringen 1,2cm..) + en lös benbit - fraktur enligt veterinären. Så ET är inget för oss (tyvärr får man väl säga).
Han har varit, till synes, opåverkad på lina innan och bara visat smärta när man suttit på -men idag såg det alltså ut såhär = han är sämre nu.
Fast han ska ju inte bli sämre av att vila tycker jag?Tycker du ska be att få komma in tidigare o få nåt slags avslut på detta. Antingen att prognosen är god eller inte, är ju värdelöst att bli hängande mellan en massa vila o verkningslösa behandlingar.
Fast han ska ju inte bli sämre av att vila tycker jag?Tycker du ska be att få komma in tidigare o få nåt slags avslut på detta. Antingen att prognosen är god eller inte, är ju värdelöst att bli hängande mellan en massa vila o verkningslösa behandlingar.
Han har kraftiga pålagringar i SI-leden (så pass att det låter vid provokation. På höger sida är pålagringen 1,2cm..) + en lös benbit - fraktur enligt veterinären. Så ET är inget för oss (tyvärr får man väl säga).
Han har varit, till synes, opåverkad på lina innan och bara visat smärta när man suttit på -men idag såg det alltså ut såhär = han är sämre nu.
Det ser ut som att han springer och kniper även i vänster varv. Syns att det är något obehag över ländryggen/korset typ låsningen från helvetet.