Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Intressant är att för en 5-10 år sedan hade alla i stallet både hopp och dressyrsadel förutom en som var orotroligt hopprädd och bara hade dressyrsadel. Nu är det antingen en hopp eller en dressyrsadel beroende på vad man tävlar i. Dressyr nissarna som vill ha sina hästar hoppade lånar en hoppsadel och om hoppryttare får härdsmälta och vill träna program lånar de en dressyrsadel. Eller kör på det man har.
Prisnivån på sadlar har svängt från Kieffer till Childeric och Amerigo. Typ ingen köper begagnat- förutom från sadelutprovare. En i stallet har både och - till två hästar som inte tävlar alls.

@Ray när jag var liten hade vi till och med båda på ridskolan där jag red, det var ganska speciellt antar jag. Men å andra sidan red jag på en ridskola som tillät oss elever att tävla i hoppning så högt som vi och hästarna/ponnyerna klarade.

Jag hade både hopp- och dressyrsadel till min ponny. Nu har jag dressyrsadel men äger inte ens en häst. :)

• Gilla
Reactions: Ray
@Ray när jag var liten hade vi till och med båda på ridskolan där jag red, det var ganska speciellt antar jag. Men å andra sidan red jag på en ridskola som tillät oss elever att tävla i hoppning så högt som vi och hästarna/ponnyerna klarade.

Jag hade både hopp- och dressyrsadel till min ponny. Nu har jag dressyrsadel men äger inte ens en häst. :)
Oxå en vanlig företeelse....

Varför jag funderar på det här med variation av sadel är för att jag ridit i dressyrsadel i tio år och kan inte rida i hoppsadel :o Jag sitter bra i dressyrsadel men i hoppsadel tappar jag helt balansen och blir för tung i lättridningen osv. Det känns inte okej. Måste jag skaffa en hoppsadel och börja träna upp min sits?

När jag red ponny (dressyr på den tiden också) så hade jag bara en hoppsadel, Stubben av flatbackmodell. Skaffade en dressyrsadel mot slutet av ponnytiden men den hängde mest i skåpet då jag trivdes bättre i hoppsadeln.

Jag har både dressyr och hoppsadel och hästarna kan tack och lov samsas om dom. Trivs faktiskt lika bra i båda men dressyrar förstås i dressyrsadeln och hoppar/rider ut i hoppsadel.

Jag har bara en dressyrsadel atm. Min unghäst skiftar rygg hela tiden så bytt 4 ggr på 1 år.
Så tänker inte köpa hoppsadel än men tanken är skaffa det med tiden för han gillar hoppa ;)

Jag skriver väldigt sällan här inne numera, men behöver verkligen skriva av mig.... är så besviken på 'proffsen'...

Jag gick in i ridhuset, enda hästen som är där inne, är på långsidan och har rumpan mot dörren (dvs ryttaren ser inte att han inte längre är ensam) hästen är APstressad och börjar studsa (typ terre a terre) ryttaren är uppenbarligen arg och sågar genast ner hästen... plus ett pisk på rumpan så att den säkert "rundar" sig i galoppen... fortsätter sedan mot kortsidan, inser att han inte är ensam och taggar genast ner ett snäpp.. sedan skrittar han i 10-15 minuter, ökad skritt, men mycket återhållsamt. Sedan galopperar han lite till och skrittar hem igen. Dagen efter berättar en av tjejerna i stallet att det var en räddning att jag dök upp när jag gjorde (hon såg allt från inglasade läktaren), hästen höll på att få sig en rejäl omgång av pisken.. hon hade t.o.m. sett ränder på den. Såg sedan hästen själv på väg till ridhuset, den hade ett tunt täcke på sig (alldeles säkert för att täcka ränderna) men täcket låg snett och jag såg ränderna..... på ca 20 m avstånd så stack dom ändå ut, långa svarta ränder på den fina vita hästen... :(
Jag förstår din frustration.
Det borde gå att polisanmäla som djurmisshandel eftersom det blev ränder av piskan. Det behövs bevis men en film borde räcka och uppgift naturligtvis om namn på häst och ryttare och var man kan hitta hästen. Polisanmälan kan göras på Polisens hemsida och jag tror det går att vara anonym.

Intressant är att för en 5-10 år sedan hade alla i stallet både hopp och dressyrsadel förutom en som var orotroligt hopprädd och bara hade dressyrsadel. Nu är det antingen en hopp eller en dressyrsadel beroende på vad man tävlar i. Dressyr nissarna som vill ha sina hästar hoppade lånar en hoppsadel och om hoppryttare får härdsmälta och vill träna program lånar de en dressyrsadel. Eller kör på det man har.
Prisnivån på sadlar har svängt från Kieffer till Childeric och Amerigo. Typ ingen köper begagnat- förutom från sadelutprovare. En i stallet har både och - till två hästar som inte tävlar alls.

I vårt stall har alla hopp + dressyr och alla utom en har köpt begagnat. Bara en som har 2 helt nya dyra utprovade :p

Varför jag funderar på det här med variation av sadel är för att jag ridit i dressyrsadel i tio år och kan inte rida i hoppsadel :o Jag sitter bra i dressyrsadel men i hoppsadel tappar jag helt balansen och blir för tung i lättridningen osv. Det känns inte okej. Måste jag skaffa en hoppsadel och börja träna upp min sits?

När jag red ponny (dressyr på den tiden också) så hade jag bara en hoppsadel, Stubben av flatbackmodell. Skaffade en dressyrsadel mot slutet av ponnytiden men den hängde mest i skåpet då jag trivdes bättre i hoppsadeln.

Haha, så kände jag oxå! Ångrade mig typ när jag köpte min första hoppsadel. Så vingligt! Men man vande sig ändå ganska fort! Och ännu bättre när jag bytte ut den mot min nuvarande hoppsadel :love:. Det är faktiskt inte så tokigt! Men skulle så klart inte byta bort en dressyrsadel för en hoppsadel!
Tidigare har jag alltid hoppat i dressyrsadel, inget konstigt med det (jag hoppar bara låga hinder). Men det är verkligen skillnad, man kan rida an på ett hinder på ett helt annat sätt med hoppsadel har jag märkt :D.

Jag har både hopp o dressyrsadel till mina, tyvärr är de väldigt olika i ryggen o har olika sorter :(
Däremot så rider jag dressyr i hoppsadeln o rider ut i dressyrsadeln utan problem, tänker att det är bra att lätta av ryggen genom att stå upp oavsett, bra benträning med. Varierar för hästarnas skull och rider jag lektion eller tävlar har jag givetvis "rätt" sadel för ändamålet :)

mutter mutter....

Har idag för andra gången rört Calle på lina (förra gången i tisdags). Och han såg sämre ut än han gjort någon gång under hela tiden, på lina då, han har ju sett rätt fräsch ut där annars under den här tiden...
Började i höger varv (som är det varv där jag länge tyckt är skumt -men alltid blivit avfärdad för). Han såg ut som skit, travade spänt och kickade, alltså inte bockade utan kosparkade så som han gjort under hösten när jag suttit på -han har inte visat det på lina innan utan enbart uppsuttet. Bytte varv till vänster och där travar han mycket mer avspänt/normalt och han bus-bockar av överskottsenergi. Bytte tillbaka till höger varv och då blir han spänd igen + kickar.
Filmade lite med mobilen. Nu lägger jag in filmer här trots att detta inte är en filmtråd, men för att visa min poäng..

vänster varv - avspänd (så avspänd man kan bli när man har överskottsenergi) och han bus-bockar.

höger varv - dåligt. kolla hur han drar in bakdelen och hela hästen blir spänd. Fick med en spark på filmen, och det är INTE en "tjohej vad jag är taggad"-spark, utan det är rent obehag.

Fan också :banghead:

mutter mutter....

Har idag för andra gången rört Calle på lina (förra gången i tisdags). Och han såg sämre ut än han gjort någon gång under hela tiden, på lina då, han har ju sett rätt fräsch ut där annars under den här tiden...
Började i höger varv (som är det varv där jag länge tyckt är skumt -men alltid blivit avfärdad för). Han såg ut som skit, travade spänt och kickade, alltså inte bockade utan kosparkade så som han gjort under hösten när jag suttit på -han har inte visat det på lina innan utan enbart uppsuttet. Bytte varv till vänster och där travar han mycket mer avspänt/normalt och han bus-bockar av överskottsenergi. Bytte tillbaka till höger varv och då blir han spänd igen + kickar.
Filmade lite med mobilen. Nu lägger jag in filmer här trots att detta inte är en filmtråd, men för att visa min poäng..

vänster varv - avspänd (så avspänd man kan bli när man har överskottsenergi) och han bus-bockar.

höger varv - dåligt. kolla hur han drar in bakdelen och hela hästen blir spänd. Fick med en spark på filmen, och det är INTE en "tjohej vad jag är taggad"-spark, utan det är rent obehag.

Håller med, de första stegen i höger varv ser han halt ut.... ser inte ut som han tycker det är behagligt att trava runt i alla fall :(

Har ni gjort gastroskopi på honom? Vet att han har en annan diagnos också, men ändå.

mutter mutter....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 949
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 299
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 646
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25