Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mooi Det är stallägaren som äger Ninya, jag vet inte vad som är nästa steg. Hon meddelar mig bara när det är något som rör mina hyr-dagar, i övrigt har jag inget inflytande liksom (även om jag helst hade velat få veta allt om Ninyas dagar varje dag egentligen :angel: ). Men jag funderar på att åka till stallet imorgon för att kolla till och pyssla med Ninya, och då kanske hinna prata med stallägaren också.

@mooi Jag har ju också en SI-leds häst. Som jag nämt tidigare så påminde ju hans problem om dina. Han har dock mindre pålagringar, men har å andra sidan fått sekundära problem med hovlederna fram. Efter att han behandlats och vilat, såg han till en början, betydligt sämre ut än han gjort från början! Efter tredje återbesöket, såg han fortfarande så knackig ut att det skar i hjärtat när jag såg mina fina flotta häst stappla fram, högst ovilligt! Vet tyckte jag skulle sätta igång honom..:crazy:
Jag ska erkänna att jag tänkte att, hen kan inte vara klok! Vet hävdade att han behövde tränas igång. Nu har han varit igång i ett halvår och har sakta men säkert, börjat se allt bättre ut.

Jag kastar ut en fråga här. Jag har en 6-åring (nordsvensk bruks) som gärna blir låg i nacken och dippar bakom lod. Jag är medveten om att det i mångt och mycket är en fråga om styrka i bakdelen som inte finns. Jag behöver nu tips på hur jag kan träna upp styrkan i bakdelen å att han orkar vinkla in bak och komma upp i fronten. Har någon några andra tips på hur jag kan tänka och rida tas de tacksamt emot.

Tränaren och jag jobbar just nu med att flytta lite sidvärts för inner skänkel för att få in det inre bakbenet och därmed få upp nacken. Är det någon som har några tankar kring det?

För att illustrera så ser vi nog ofta ut såhär:
1094090_854303207927658_7125831214132708527_o.jpg

Jag skulle gärna vilja att han vinklade om mer bak och kom upp mer fram. (Och att jag tittade upp från mankammen :angel:) Målbilden är väl närmare det här:
10521193_840453649312614_7469786865668032344_n.jpg

Mina egna tankar går just nu kring att börja hoppa lite, framförallt studs och låga gymnastikhoppnings hinder, för att bygga styrka baktill. Fler tankar och idéer?

Värt att säga är kanske att han också går lite som körhäst och där är van att paddla på och skjuta med bak, men kanske inte bära så mycket.

Så kära dressyrmänniskor ge mig tips och idéer på hur jag kan arbeta min häst på ett bättre sätt :)

Ingen som har några bra tips och trix?

Jag kan berätta att det går framåt i alla fall. Idag när jag red ett dressyrpass så dippade han inte ner så mycket alls och jag hittade ett bra "dragläge". Med tanke på hur bra det känns just nu fortsätter vi på den inslagna vägen och hoppas på fortsatta framsteg.

Hur "fjompiga" är ni med era hästar?

Jag har precis kommit hem från fjällen, och i tisdags fick jag veta av min kompis som har tagit hand om hästen att hon var varm i en framkota när hon kom in från hagen (där hon hade brallat ganska bra dagen innan). Kompisen har promenerat henne tisdag-onsdag och vad de i stallet kunde se var hon inte halt. Idag kom jag hem och klämde på henne. Hon är fortfarande liiiite varmare i ena kotan och kanske något svullen nära kronranden. När jag promenerade med henne gick svullnaden ner och och även värmen. Hon är helt ohalt och tydligen mycket mindre varm än i tisdags.

Vi pratade om det här på jobbet och jag slås av hur olika alla ser på saken. En tjej sa att hon skulle rida som vanligt, så länge som hästen känns fräsch. En annan skulle åkt in till klinik och ställa på box eftersom min häst är så vild i hagen. En tredje sa att hon inte ens hade märkt det eftersom hennes häst ständigt slår på sig.

Själv är jag i valet och kvalet. Min tränare ska rida henne i morgon är det tänkt, och jag börjar tänka att är det nån som kan känna om hon känns fräsch så är det ju hon. Svårt är det iaf. Jag får avvakta till i morgon. Det jag iaf tycker är intressant är att folk ser så väldigt olika på samma "skada". Hur tänker ni?

Ingen som har några bra tips och trix?

Jag kan berätta att det går framåt i alla fall. Idag när jag red ett dressyrpass så dippade han inte ner så mycket alls och jag hittade ett bra "dragläge". Med tanke på hur bra det känns just nu fortsätter vi på den inslagna vägen och hoppas på fortsatta framsteg.

Jag håller med om att det är jätteroligt att se er! Fint och kul med annan ras än halvblod etc.

Vad händer om du höjer handen och ber hästen följa med upp?
Följer den med upp sänker man handen igen och upprepar om hästen dippar ner.
Dock kan man inte höja mer fram än vad bak tål sas, dvs bakdelen orkar bära och bålen orkar hålla ihop. Så man får vara noga med att den rundar sig korrekt och inte tappar buk och blir tom i ryggen. Då har du höjt för mycket.

Lycka till och hoppas vi får se mer av er!

@mooi Det är stallägaren som äger Ninya, jag vet inte vad som är nästa steg. Hon meddelar mig bara när det är något som rör mina hyr-dagar, i övrigt har jag inget inflytande liksom (även om jag helst hade velat få veta allt om Ninyas dagar varje dag egentligen :angel: ). Men jag funderar på att åka till stallet imorgon för att kolla till och pyssla med Ninya, och då kanske hinna prata med stallägaren också.
Fast oavsett det så måste du ju självklart kunna få info om tänket runt hästen och vad ägaren tänker osv om du själv frågar ? Det är väl så att du själv behöver ta initiativet att fråga tänker jag . Ägaren av en ridskola kommer självklart inte informera x antal personer spontant även om de rider/hyr hästen ett par dagar i veckan osv utifrån allmänt tänk/status men däremot så frågar du själv lär du ju få information jämförelsevis

Jag har precis kommit hem från fjällen, och i tisdags fick jag veta av min kompis som har tagit hand om hästen att hon var varm i en framkota när hon kom in från hagen (där hon hade brallat ganska bra dagen innan). Kompisen har promenerat henne tisdag-onsdag och vad de i stallet kunde se var hon inte halt. Idag kom jag hem och klämde på henne. Hon är fortfarande liiiite varmare i ena kotan och kanske något svullen nära kronranden. När jag promenerade med henne gick svullnaden ner och och även värmen. Hon är helt ohalt och tydligen mycket mindre varm än i tisdags.

Vi pratade om det här på jobbet och jag slås av hur olika alla ser på saken. En tjej sa att hon skulle rida som vanligt, så länge som hästen känns fräsch. En annan skulle åkt in till klinik och ställa på box eftersom min häst är så vild i hagen. En tredje sa att hon inte ens hade märkt det eftersom hennes häst ständigt slår på sig.

Själv är jag i valet och kvalet. Min tränare ska rida henne i morgon är det tänkt, och jag börjar tänka att är det nån som kan känna om hon känns fräsch så är det ju hon. Svårt är det iaf. Jag får avvakta till i morgon. Det jag iaf tycker är intressant är att folk ser så väldigt olika på samma "skada". Hur tänker ni?

Hade min häst varit ohalt och svullnaden gick ner under rörelse så hade jag absolut inte ställt honom på box.
Hade väl inte ridit värsta passet direkt utan kännt mig för och ökat intensiteten allt eftersom han inte reagerar.

Går till mig själv, hade jag smällt i eller stukat mig lätt hade jag fortsatt vara i rörelse utefter vad jag klarar.

Jag är rätt hysterisk med mina egna djur. Jag ser avlivning framför mig lite för lätt kan man säga. ;)

Däremot har jag fullt förtroende för att min tränare kan råda mig bra i den frågan.
Så skulle jag vara osäker hade jag hellre betalt för lektion och släpa fram hästen och inte "få" rida för att få råd.

Jag är inte så brydd gällande sår. Men skulle jag misstänka ledproblem eller muskulära/sen-skador ringer jag vet och rådgör(som tur är inget som jag behöver oroa mig för ofta.. typ 4 ggr på 20 års hästägande). Detsamma gällande typ hög feber etc.
Tyvärr då gråtande och hysterisk. Men hon är van. :P

Jag tänker att hästpassaren gjorde rätt eftersom det inte är dens häst och du var borta att vara försiktig .
Utöver det tycker jag inte ngt av scenariona du anger är glasklara att svara på eftersom så mycket mer utifrån hur man känner hästen/vet hur den brukar kännas osv , spelar så stor roll att nog ingen på sociala media kan svara . Det enda scenariot jag kan glasklart svara på är att hästen inte skulle stå på Box eller åka till klinik ;)

Jag hade själv velat lina hästen och sett den med egna ögon i kombo med hur jag själv bedömt svullnad/värme osv . Jag hade nog dessutöver om ngt känns osäkert själv velat rida och känna på hästen lite lugnt utifrån hur jag vet den brukar kännas osv , hellre än utifrån situation att ngn tränare körde ridpass när detta nu hänt, du är själv osäker , och varit borta och inte kännt på hästen utifrån det . Är hästen inte halt i sak är det nog inget ngn tränare som bara rider ibland kan känna ngn avvikelse utöver däremot kanske du själv möjligen skulle känna ngt utifrån att du är van vid hästen men svårt läge som sagt när du varit borta och detta läge infunnit sig . Jag hade velat se den själv på lina och uppsuttet som sagt i det läget först :)

Så tänker och fungerar jag ;)

Senast ändrad:
Jag håller med om att det är jätteroligt att se er! Fint och kul med annan ras än halvblod etc.

Vad händer om du höjer handen och ber hästen följa med upp?
Följer den med upp sänker man handen igen och upprepar om hästen dippar ner.
Dock kan man inte höja mer fram än vad bak tål sas, dvs bakdelen orkar bära och bålen orkar hålla ihop. Så man får vara noga med att den rundar sig korrekt och inte tappar buk och blir tom i ryggen. Då har du höjt för mycket.

Lycka till och hoppas vi får se mer av er!

Tack så mycket :) Jag tycker inte riktigt att han följer med upp i alla lägen, med rätt timeing gör han det, men ibland tycker jag bara att han klämmer in näsan mer. Mycket hänger det nog på att han inte riktigt är lydig för och bekväm med handen. Precis som du säger vill jag ju inte att han ska gå för högt, för det är han inte färdig för, men jag vill inte att han blir riktigt så låg som på den övre bilden.

Idag när jag red tyckte jag att jag hittade "dragläget" där jag kunde ge impuls till bak (ihop med att föra fram och upp handen något) när han dippade och näsan kom fram och nacken upp :up: Så utvecklingen verkar gå framåt.

Tack så mycket :) Jag tycker inte riktigt att han följer med upp i alla lägen, med rätt timeing gör han det, men ibland tycker jag bara att han klämmer in näsan mer. Mycket hänger det nog på att han inte riktigt är lydig för och bekväm med handen. Precis som du säger vill jag ju inte att han ska gå för högt, för det är han inte färdig för, men jag vill inte att han blir riktigt så låg som på den övre bilden.

Idag när jag red tyckte jag att jag hittade "dragläget" där jag kunde ge impuls till bak (ihop med att föra fram och upp handen något) när han dippade och näsan kom fram och nacken upp :up: Så utvecklingen verkar gå framåt.

Han är ju ung och har ju som den rasen ofta har mkt massa fram sas.
Det blir lättare då han blir mer utbildad, starkare bak etc..
Så det kommer nog! :)

Nej du har en massa att jobba på liksom övriga som rider dressyr :) jättefin häst och andra bilden är precis som enligt dig själv värd att sträva efter men första är samma som de som har "lättare" raser man ofta ser så inget konstigt med det . Roligt som sagt att se en bruksnordis så fin i grund dressyr och aspiration att komma vidare

Tror inte på att hoppa den kommer ge ngt utifrån hur rasen är byggd faktiskt . Den kommer inte bli lättare fram/starkare bak pga det utifrån hur de är byggda och hur de har en del emot sig dressyrmässigt i fråga om det . Tror mer du kan tjäna på att få den kvick i hjälperna och många många växlingar med tex galopp direkt ur halt/skritt eller direkt galopp ur en skrittvändning och sen övergång igen till skritt för att få den att bygga på sig mer bärighetsmässigt bak .

Jag tänker att hästpassaren gjorde rätt eftersom det inte är dens häst och du var borta att vara försiktig .
Utöver det tycker jag inte ngt av scenariona du anger är glasklara att svara på eftersom så mycket mer utifrån hur man känner hästen/vet hur den brukar kännas osv , spelar så stor roll att nog ingen på sociala media kan svara . Det enda scenariot jag kan glasklart svara på är att hästen inte skulle stå på Box eller åka till klinik ;)

Jag hade själv velat lina hästen och sett den med egna ögon i kombo med hur jag själv bedömt svullnad/värme osv . Jag hade nog dessutöver om ngt känns osäkert själv velat rida och känna på hästen lite lugnt utifrån hur jag vet den brukar kännas osv , hellre än utifrån situation att ngn tränare körde ridpass när detta nu hänt, du är själv osäker , och varit borta och inte kännt på hästen utifrån det . Är hästen inte halt i sak är det nog inget ngn tränare som bara rider ibland kan känna ngn avvikelse utöver däremot kanske du själv möjligen skulle känna ngt utifrån att du är van vid hästen men svårt läge som sagt när du varit borta och detta läge infunnit sig . Jag hade velat se den själv på lina och uppsuttet som sagt i det läget först :)

Så tänker och fungerar jag ;)

Bra råd :) Och ja, jag har världens bästa hästpassare. De hade varit ute på långpromenader och tränat lite lydnad så att hon skulle få använda skallen lite och inte bli alldeles för stallmodig. Hagen är lerig och inget vidare att röra sig i, så hon kokar över av energi om hon inte får nån stimulans. Inte lätt att vara unghäst och arbetsnarkoman.

Jag kör nog en kombo av ditt och tuahas råd - tar med hästen till tränaren, linar först lite i ridhuset så jag ser hur hon rör sig (antagligen 2 meter över mark innan hon lugnat sig...:eek:) och sen ber jag tränaren rida och känna. Jag har stort förtroende för tränaren kunnande, så vet hon att nåt varit vajsing så kan hon säkert känna skillnad från när hon red hästen förra veckan.

Jag hade nog tagit ut hästen på lina i första läget och kollat hu hästen rör sig. Sedan beroende på om hästen verkar ok eller inte så hade jag suttit upp och joggat lite lättare för att känna efter och varit uppmärksam inte bara på rörelsestörningar utan även på ovanliga beteenden. Jag är inte så pjoskig, för jag upplever att om man letar tillräckligt noga på hästen kan man alltid hitta något. Därmed inte sagt att man ska ignorera allt, men jag tycker inte att man alltid måste leta hur noga som helst efter ett fel.

Bra råd :) Och ja, jag har världens bästa hästpassare. De hade varit ute på långpromenader och tränat lite lydnad så att hon skulle få använda skallen lite och inte bli alldeles för stallmodig. Hagen är lerig och inget vidare att röra sig i, så hon kokar över av energi om hon inte får nån stimulans. Inte lätt att vara unghäst och arbetsnarkoman.

Jag kör nog en kombo av ditt och tuahas råd - tar med hästen till tränaren, linar först lite i ridhuset så jag ser hur hon rör sig (antagligen 2 meter över mark innan hon lugnat sig...:eek:) och sen ber jag tränaren rida och känna. Jag har stort förtroende för tränaren kunnande, så vet hon att nåt varit vajsing så kan hon säkert känna skillnad från när hon red hästen förra veckan.

Jag kollar själv först. Och jag är rätt säker på att jag kan agera rätt själv.

Men iom att jag är lite hysteriskt lagd och kanske kommer älta saker för mig själv även om jag följer skolboken och egentligen rent logiskt vet att jag gör rätt vill jag ibland slippa ha ansvaret själv sas.
Så iom att min tränare av min vet anses kunnig och ha bra öga och rutin så kan jag be henne kolla också. För att både få ventilera och för att någon annan ska ok:a att jag tänker rätt.
Dessutom är hon än värre hysterisk med sina egna djur. Så hon förstår hur hon ska agera för att få mig lugn. ;)
Då kan jag släppa det sen iom att jag gjort allt.

Kul att du dykt upp i den här tråden oxå :)
Jag ska försöka få en villig fotograf snart så vi är två "heffaklumpar" bland de långbenta ;)

Jag kastar ut en fråga här. Jag har en 6-åring (nordsvensk bruks) som gärna blir låg i nacken och dippar bakom lod. Jag är medveten om att det i mångt och mycket är en fråga om styrka i bakdelen som inte finns. Jag behöver nu tips på hur jag kan träna upp styrkan i bakdelen å att han orkar vinkla in bak och komma upp i fronten. Har någon några andra tips på hur jag kan tänka och rida tas de tacksamt emot.

Tränaren och jag jobbar just nu med att flytta lite sidvärts för inner skänkel för att få in det inre bakbenet och därmed få upp nacken. Är det någon som har några tankar kring det?

För att illustrera så ser vi nog ofta ut såhär:
1094090_854303207927658_7125831214132708527_o.jpg

Jag skulle gärna vilja att han vinklade om mer bak och kom upp mer fram. (Och att jag tittade upp från mankammen :angel:) Målbilden är väl närmare det här:
10521193_840453649312614_7469786865668032344_n.jpg

Mina egna tankar går just nu kring att börja hoppa lite, framförallt studs och låga gymnastikhoppnings hinder, för att bygga styrka baktill. Fler tankar och idéer?

Värt att säga är kanske att han också går lite som körhäst och där är van att paddla på och skjuta med bak, men kanske inte bära så mycket.

Så kära dressyrmänniskor ge mig tips och idéer på hur jag kan arbeta min häst på ett bättre sätt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 949
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 306
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 646
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse