Jag kastar ut en fråga här. Jag har en 6-åring (nordsvensk bruks) som gärna blir låg i nacken och dippar bakom lod. Jag är medveten om att det i mångt och mycket är en fråga om styrka i bakdelen som inte finns. Jag behöver nu tips på hur jag kan träna upp styrkan i bakdelen å att han orkar vinkla in bak och komma upp i fronten. Har någon några andra tips på hur jag kan tänka och rida tas de tacksamt emot.
Tränaren och jag jobbar just nu med att flytta lite sidvärts för inner skänkel för att få in det inre bakbenet och därmed få upp nacken. Är det någon som har några tankar kring det?
För att illustrera så ser vi nog ofta ut såhär:
Jag skulle gärna vilja att han vinklade om mer bak och kom upp mer fram. (Och att jag tittade upp från mankammen
) Målbilden är väl närmare det här:
Mina egna tankar går just nu kring att börja hoppa lite, framförallt studs och låga gymnastikhoppnings hinder, för att bygga styrka baktill. Fler tankar och idéer?
Värt att säga är kanske att han också går lite som körhäst och där är van att paddla på och skjuta med bak, men kanske inte bära så mycket.
Så kära dressyrmänniskor ge mig tips och idéer på hur jag kan arbeta min häst på ett bättre sätt