Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
...apropå nordisar. Jag KAN ha traumatiserat @KrullTroll s stackars häst idag. Skulle rida honom och allt var frid och fröjd tills jag var halvvägs uppe i sadeln, då insåg han att matte stod på backen och att det var den här superläskiga människan besläktad med sabeltandade tigrar som var på väg upp och han blev ungefär såhär :eek::nailbiting::nailbiting: Han blev riktigt skitskraj helt enkelt.
Sen tänkte han inte släppa upp mig men efter lite lirkande och försiktigheter så släppte han upp mig och tappade mig inte heller ;) dock såg han ut såhär :cautious: hela tiden förutom de bitar han glömde av sig. När jag var på marken igen så var det lugnt igen. Stackars liten, han var inte alls med på planen... Men han försökte iallafall, trots att han tyckte det var läskigt, en annan häst hade kanske skickat en åt helsike när man väl är uppe i sadeln... En känslig liten individ helt enkelt.

Jäkla häst att skämma ut matte sådär :o:p
Betedde som om han inte haft en ryttare på ryggen...eller värre, för när han inte hade haft en så vart han bra mycke coolare..haha....:rofl: Min känslige kille :love:

Och ang traumatiseringen så var det nog inte så illa, han terrade spanjoren som vanligt i stallet sen och stod sen och halvsov medan jag borsta och fejade. :p

Inte snällt att traumatisera andras hästar @mooi! Det gör man bara mot onda människor...:devil:

Väldigt tråkigt med Calle, men skönt ändå att kunna ställa in sig mentalt på beskedet? Du har ju verkligen gett honom alla chanser en häst kan få så OM det inte går vägen får du ändå tänka på att du gjort allt du kunnat.
Hotties lilla avkomma är ljuvlig! Pappa till den?

Nä jag vet, men jag är ganska respektingivande ibland...not... ;) Inte för inte som killarna på jobbet (fängelsejobbet) säger "du är så STRÄNG! :arghh:"

Jo, jag är beredd på beskedet men att genomföra är en annan sak.

Florencio är pappa till denna :)

Ingen film tyvärr :meh:
Om @mooi skulle våga sig tillbaka så får vi tänka på det då :D

Men film finns från när han beter sig nästan som vanligt fast utan ryttare från fredagens lilla pass

Det kan helt klart övervägas ;) då får @KrullTroll stå redo i det kritiska ögoblicket :p

Nä, då är jag beredd på räserryck och kan gå in med en bättre strategi från början och förhoppningsvis inte överrumpla stackarn.

Älskar nordisar! Var ju en fantastisk nordis som tog sig an mitt halvblodsföl 2013, snällare mams kunde ingen fölis nånsin haft!:love::love: Men även hon hade ju nerv o den morron när snön hade kommit för första gången på hösten så klippte hon 3 staket o stod inne i stallet igen innan någon hann blinka...!:D Alla vet ju hur läskig snö är för en Nordis...:angel:

Älskar nordisar! Var ju en fantastisk nordis som tog sig an mitt halvblodsföl 2013, snällare mams kunde ingen fölis nånsin haft!:love::love: Men även hon hade ju nerv o den morron när snön hade kommit för första gången på hösten så klippte hon 3 staket o stod inne i stallet igen innan någon hann blinka...!:D Alla vet ju hur läskig snö är för en Nordis...:angel:
Snö och @mooi verkar ligga lika på "läskighetsskalan" :p

Det kan helt klart övervägas ;) då får @KrullTroll stå redo i det kritiska ögoblicket :p

Nä, då är jag beredd på räserryck och kan gå in med en bättre strategi från början och förhoppningsvis inte överrumpla stackarn.

Kallblod och vissa ponnyraser är för jäkla roliga! Jag tycker deras sinnelag är fantastiskt skoj!
Den där skeptiska integriteten och beräknande intelligensen som jag tycker få halvblod har..

Mitt gamle Islands-ludd var också väldigt känslig mentalt. Om än inte så påverkbar utifrån sas om man inte gjorde exakt rätt och då också hade förekommit honom rejält.
Så vid ryttarbyte blev han visserligen inte rädd för människorna(han kunde gärna försöka döda en del av dem..). Men däremot blev han plötsligt ett nervöst, darrande asplöv som kastade sig än hit och än dit med ögon som tefat och näsborrar så stora att man kunde ha dem som garage.
Han tyckte nog han frågat dem lite fint om han borde bli skraj. Men de svarade inte på hans minisignaler som han lite också dolde för att inte visa sig svag. Då blev det full cirkus om de inte märkte hans dolda små frågor.
Man lärde sig mkt av den ponnyn. Framför allt läsa signaler som ingen annan ens märkte.. :P

Rätt klockren beskrivning av min herre :p

Haha.. Då har du tur, min vän! ;)
Nej, men allvarligt tycker jag eg att såna raser är så himla mycket roligare än halvblod.

Min ponny skannade av folk skrämmande fort och kunde direkt se vad folk gick för. Han hade också alltid en agenda. Och var inte så himla lättköpt.
Nuvarande halvblodskille är fantastisk på så många sätt. Men han kommer aldrig bli lika slipad som en ponny eller ett kallblod a la nordis etc.

En riktigt gammal, luttrad ponny eller nordis eller liknande som kikar skeptiskt på en under lugg: :love:

Kallblod och vissa ponnyraser är för jäkla roliga! Jag tycker deras sinnelag är fantastiskt skoj!
Den där skeptiska integriteten och beräknande intelligensen som jag tycker få halvblod har..

Du har nog inte träffat min nordis :D Han är hemskt vänlig och arbetsvillig, men han är inte den skarpaste kniven i lådan direkt :p "Står det får där i hagen. Får man hälsa?" Att det står ett elstaket i vägen tänker han inte på, eller att fåren inte vill hälsa på honom. Han tänker en tanke och sedan är han på väg dit, inget filter eller någon beräkning där inte. Han är rätt impulsiv kan man väl säga :grin:

Var på träning igår och fick beröm för jobbet jag lagt på att få upp nacken :up: Vi provade att spänna bågen lite genom att vända upp på en diagonal från medellinjen (kvartslinjen?) och vända ifrån väggen och lägga en volt precis i början (så att volten blir ca 10 m i diameter) och sedan fortsätta på diagonalen. Det gjorde vi för att få lite bromsande och uppresande effekt av väggen. Jag tyckte att det fick rätt bra effekt. Vi testade även att fatta galopp när vi vände från diagonalen och in på volten, vilket var svårt och tungt, men jag upplever att det nog kan bli bra och få god effekt med träning.

Tränaren uttryckte också att hon tyckte att vi borde tävla LA i vår och nämnde även de lättare MSV programmen :nailbiting::eek: Jag som hoppades på att styra runt LC på godkända procent :o:D Nu tror jag inte att det blir LA för oss ändå, men vi kanske satsar på LB framåt sommaren. Känns i alla fall kul med en tränare som tror på oss :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 944
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 264
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 646
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar