Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
SvRF har fått in ett antal anmälningar mot denna person, men eftersom anmälningarna rör en aktivitet denne inte är licenserad för så kan man inte varna eller stänga av denna person från att fortsätta sin aktivitet officiellt. Du kan liksom inte ta ifrån dem en titel de inte har, så istället låter de det fortsätta med minst sagt bryska metoder.

Jag gillar inte heller metoderna .

Men hur kan ridsportförbundet gå ut med information till dig? att de vill stänga av en person för denne håller på med misshandelsaktiviteter?? som inte ligger under tävlingsverksamhet ?, de har ju nada med det att göra så varför ber de inte anmälarna gå till Länsstyrelsen istället? sy gynnar det kanske SvRF och deras ev åsikt på sikt.

Och vilka är de i SvRF?

Hur ska förbundet straffa något som sker på träning?
Nej precis.

Det var en incident för länge sen - närmare 15-20 år säkert där en dressyr ryttare blev avstängd från tävling en kort period efter en anmälan under träning. Men exakt hur det gick till vet jag inte, läste det i tidning bara.

Tror inte länsstyrelsen kan göra något åt att x rappat upp sin häst med spö om inte hästen har märken som syns ordentligt efteråt som tveklöst kommer från en misshandel. Som sagt- folk kan slå sina hundar utan problem bara de inte misshandlar dom till döds. Djurskyddslagarna i Sverige må vara bland de bättre i världen men så bra är de inte.
Man får inte använda elfösare på hästar- det har ju straffats- men spö är inte olagligt vilket innebär att det finns en gräns för hur mycket man får slå en häst men inget absolut lagförbud. Är väl samma med alla djur- det måste klassas som misshandel och stort lidande innan lagen kan göra något.
Attityden bland ryttarna kan man däremot förbättra genom att diskussionen finns- det tror jag i alla fall.

Hur ska förbundet straffa något som sker på träning?
Måste bara fråga- är det så att man får träna hur jävligt man vill bara man uppför sig på tävling? Jag trodde inte det, men har ingen aning och blir lite ledsen om det är så.
Kan man alltså barrera skiten ur hästen på träning - bli filmad som bevisning och fortsätta tävla bara man uppfört sig på tävlingsplatsen?

Måste bara fråga- är det så att man får träna hur jävligt man vill bara man uppför sig på tävling? Jag trodde inte det, men har ingen aning och blir lite ledsen om det är så.
Kan man alltså barrera skiten ur hästen på träning - bli filmad som bevisning och fortsätta tävla bara man uppfört sig på tävlingsplatsen?

Men det måste ju vara svårare att komma åt sådant som sker på träning "i skymundan". I synnerhet om folk som tittar på inte säger flasklock, inte ens just när missförhållandena sker utan bara tittar på. Mycket illa.

Dock finns det väl fall där ryttare har stängts av efter bryska träningsmetoder, t.ex. barrering. Men kanske har jag drömt det. Jag vill också minnas att det var stora skriverier för några år sedan om en dressyrryttare som misshandlade sina hästar, något som fanns med på bild och publicerades i media. Men det kanske inte var i Sverige? Eller var h*n tysk?

Man kan stängas av för det som sker på träning inför tävling och träning inför tävling gäller alla som löst licens.

• Gilla
Reactions: Ray
Men det måste ju vara svårare att komma åt sådant som sker på träning "i skymundan". I synnerhet om folk som tittar på inte säger flasklock, inte ens just när missförhållandena sker utan bara tittar på. Mycket illa.

Dock finns det väl fall där ryttare har stängts av efter bryska träningsmetoder, t.ex. barrering. Men kanske har jag drömt det. Jag vill också minnas att det var stora skriverier för några år sedan om en dressyrryttare som misshandlade sina hästar, något som fanns med på bild och publicerades i media. Men det kanske inte var i Sverige? Eller var h*n tysk?

Precis. Det är ju svårare att komma åt sånt som sker på hemmaplan där ingen ser, eller ser och sedan inte säger något, än på tävling där det är offentligt.

Den ryttaren du tänker på kan ha varit tysk om jag inte minns jättefel. En kvinna som filmades när hon piskade upp en häst vid longering? och hästar med sår lite här och där efter ryck/slit i munnen och hugg i sidorna?

En svensk dressyrryttare blev avstängd efter att ha ridit hemma och rappat och sporrat. Där anmäldes händelsen av de som var där. Det var långt innan mobilernas tid. Den ryttaren flyttade senare till USA

Precis. Det är ju svårare att komma åt sånt som sker på hemmaplan där ingen ser, eller ser och sedan inte säger något, än på tävling där det är offentligt.

Den ryttaren du tänker på kan ha varit tysk om jag inte minns jättefel. En kvinna som filmades när hon piskade upp en häst vid longering? och hästar med sår lite här och där efter ryck/slit i munnen och hugg i sidorna?

Ja, precis, det är den ryttaren jag tänker på. Hade för mig att hon hade någon koppling till Sverige, men kan minnas fel.

Ja, precis, det är den ryttaren jag tänker på. Hade för mig att hon hade någon koppling till Sverige, men kan minnas fel.

Namnet hade kunnat vara svenskt. Men tysk är den jag tänker på. Filmades när en häst fick 450 piskrapp på 30 min (enligt tysk tidning). Hursomhelst -där var det ju någon som såg och agerade i alla fall, och hon blev dömd.

Blir man filmad och det finns bevis på att man utövat djurmisshandel torde man dömas för det och då borde det också kunna komma avstängningar från svrfbåde i form av tränar-licens och tävligs-dito.
Däremot finns det ju problem då man inte har saker på film som det verkar vara här. Om hästen inte har skador efteråt som man kan påvisa genom vet-undersökning tex och garantera att de uppstått pga ryttarinverkan utöver det vanliga så är det nog svårt att få till repressalier eller domar.

Utöver att man inte har bevis så skiftar ju också åsikter om vad som är överbruk av spö tex. För någon kan det absolut ses som hästmisshandel att någon drämmer till en häst en gång. Medan det för någon annan kan handlat om att hingsten i fråga annars hade blivit farlig etc..
Det går en jäkla massa snack om de flesta som jobbar med hästar för att man korrigerat en häst någon gång och någon som är helt strikt emot att man någonsin försvarar sig i ett trängt läge sett och blivit upprörd. Det gäller hovisar, vet, tränare etc..

Så just sånt är väldigt svårt att avgöra om det verkligen var en fråga om misshandel och felbruk av spö eller om den som reagerat bara har annat synsätt.
Har man det däremot på film kan ju folk som är kompetenta att avgöra sånt göra det. Och då kan det dömas etc..
Men att på hörsägen få till sånt vet jag inte riktigt..

Däremot tycker jag det är viktigt att man tar upp sånt här. Enormt viktigt!

Hörni dressyrnördar, rider ni alltid med dressyrsadel eller har ni någon annan sadel att variera med?

Jag har ridit i dressyrsadel till 99% länge (annars barbacka). Dock slog jag till och köpte en hoppsadel i höstas, men har ju inte ridit sen dess -så ligger fortfarande kvar på de där 99% dressyrsadel. Men tanken är att variera.

Hörni dressyrnördar, rider ni alltid med dressyrsadel eller har ni någon annan sadel att variera med?

Vet inte om jag räknas som dresdsyrnörd, men tror de :p
Jag har två sadlar, en hopp och en dressyr som jag varierar mellan. Dressyrträning/rena dressyrpass = dressyrsadel, uteritt/ markarbete/ kondition = hoppsadel :)

Jag har ju lite förutfattade meningar:angel:
Som dressyrryttare har man oftast två sadlar, en dressyr och en hopp. Och skulle man råka ha en häst till, så har även denna hästen en dressyr och en hoppsadel. Helst ska de ha varsin och inte dela sadel:o.
Sen kommer vi till hoppryttare, de köper en hoppsadel de gillar, och den används ALLTID till ALLA hästar oavsett om man rider ut/hoppar/dressyrar :p.

Det kanske inte är riktigt så, men måste ändå säga att det är mer såhär ^^ än tvärt om ;)

Jag har två sadlar till min häst, en dressyr och en hopp. Tidigare när jag bara hade en sadel, var det en självklarhet att det skulle vara en dressyr.

Jag har en dressyrsadel och en allroundsadel. Använder nu enbart dressyrsadeln som jag älskar. Allroundsadeln är så hård och obekväm att sitta i så den används enbart när det är inridning på G. Som nu.

Jag kanske stämmer in på fördomen om dressyrryttare också, för äldre hästen och unghästen kommer inte att dela sadel. Men anledningen är inte att jag inte vill att de ska dela, för det hade jag. Inte minst ekonomiskt hade det varit super. Men de är för olika i ryggen och en annan dressyrsadel kommer så småningom att köpas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 944
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
820
· Visningar
46 235
Senast: Mirre
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 646
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna