Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det började jag ju med att skriva? behöver skriva av mig, dela med mig på något sätt...

det här är alltså inte vilken svensson som helst, han rider på internationell nivå... (med bra resultat).... är det såhär det går till så blir man ju inte så sugen på att tävla :/
Fast ränder från en vanlig pisk? Är det ena möjligt?

@Ponnyryttaren_ knackar ni inte innan ni går in i ridhuset ? ;)
Man brukar ju märka när ngn kommer in oavsett var man är .

Utöver det så förstår att du uppenbarligen är upprörd men faktiskt så uppförde sig ju ryttaren utifrån när du var där och skrittade 10-15 min rentav ? Och gick sen ut ? Det är väl inga konkreta fel att skritta den om än kort om passet inte funkade utan man lade ner utan att för den skull inte gå därifrån ?

Tycker det blir fel oavsett att spekulera om piskrapp osv och täcken osv när inget sånt bevittnats ? Du får rätta mig om jag missförstått såklart ! .

@Ponnyryttaren_ knackar ni inte innan ni går in i ridhuset ? ;)
Man brukar ju märka när ngn kommer in oavsett var man är .

Utöver det så förstår att du uppenbarligen är upprörd men faktiskt så uppförde sig ju ryttaren utifrån när du var där och skrittade 10-15 min rentav ? Och gick sen ut ? Det är väl inga konkreta fel att skritta den om än kort om passet inte funkade utan man lade ner utan att för den skull inte gå därifrån ?

Tycker det blir fel oavsett att spekulera om piskrapp osv och täcken osv när inget sånt bevittnats ? Du får rätta mig om jag missförstått såklart ! .

det är öppen ingång (så man har även en viss insyn innan man är inne i manegen). Det första jag ser är att han sliter i tyglarna och sågar ner den till mulen i bringan (bokstavligen) och ger den en smäll med spöet... Det som hände före det (innan jag gick in) var bevittnat av min stallkamrat så det är inte spekulationer huruvida han gav den rejält med spö...

Men ett vanligt spö ger inte sånna skador, eller ja, jag kan inte föreställa mig hur det skulle gå till.

• Gilla
Reactions: fio
Det började jag ju med att skriva? behöver skriva av mig, dela med mig på något sätt...

det här är alltså inte vilken svensson som helst, han rider på internationell nivå... (med bra resultat).... är det såhär det går till så blir man ju inte så sugen på att tävla :/

Men skriva av sig? Antingen gör man något eller så håller man käft. Du väljer att hålla käft uppenbarligen och sen skriva av sig på ett offentligt forum vilket enbart skapar spekulationer. Jag har aldrig fattat detta.. Dela med sig kan man göra med sina vänner off the record isåfall.

Men ett vanligt spö ger inte sånna skador, eller ja, jag kan inte föreställa mig hur det skulle gå till.

Slår du rundslag med ett vanligt spö kan det absolut ge ränder.

Det pågår tyvärr mycket brysk hantering av hästar på hög nivå, det är ingen hemlighet. Jag vet ett stornamn som ridsportförbundet velat komma åt i många år, men de lyckas inte pga. teknikaliteter. Finns det något att anmäla så försök dokumentera det på film eller med bilder, men kan man inte få till något sådant är det tyvärr väldigt svårt att göra något åt det.

det är öppen ingång (så man har även en viss insyn innan man är inne i manegen). Det första jag ser är att han sliter i tyglarna och sågar ner den till mulen i bringan (bokstavligen) och ger den en smäll med spöet... Det som hände före det (innan jag gick in) var bevittnat av min stallkamrat så det är inte spekulationer huruvida han gav den rejält med spö...

Ja oavsett så sjukt tråkigt men oavsett så är det ju den ryttaren som lär lida mest och få ta konsekvenser om det är så illa att den suttit inför publik och rappat sin häst .

Det viktigaste är nog IRL rent konkret att man rapporterar det till lämplig , sociala media tycker jag är otroligt oproduktivt om man inte agerar annat än att skriva på just nämnda . Blir bara irriterad då det känns som många aldrig rapporterar ett skit ens anonymt men sociala media blir det enda utloppet .... Hoppas du förstår vad jag menar !

Bara här i fråga om svar ser du ju liksom resultatet : jag själv reagerar med skepsis utifrån att jag tycker sociala media inte är mediet, ngn annan reagerar med att ifrågasätta hur många spår ev spörapp ger egentligen osv ... Det blir fel ! Rapportera det ni sett till ansvarig på anläggningen åtminstone ? Även om det inte skulle ge respons/åtgärd så bättre än oproduktivt rapport på Sociala media liksom ?

Och i de fall som man ofta ser (inte ang just er) att folk inte vågar rapportera ett skit men å andra sidan skriver på sociala media : Låt Bli ....

Senast ändrad:
han har rykte om sig att vara 'brysk' så folk vet nog redan om...

Buke brukar vara okej med ventilation och gnäll av alla dess slag och hoppades att det skulle kunna vara okej även för mig.... och vad jag gjort IRL är ju faktiskt ännu osagt.

Tycker du ska ta detta vidare till lämplig instans, för så gör man inte :rage:

Jag blir bara lite fundersam över din sista mening "är det såhär det går till så blir man ju inte så sugen på att tävla :/".

Hur menar du? Hur en idiot beter sig har väl inget som helst med tävlandet att göra? och i allra högsta grad inte ditt eget tävlande? Är det inte ett ypperligt "mission" att då själv tävla utan att piska upp sin häst? Det finns ju inget samband med att när man når internationell nivå så börjar man piska upp sina hästar -och därför är tävlandet på hög nivå inget att eftersträva.
Idioter är idioter, oavsett om de är världsmästare eller om de skogsmullar...

Jag skriver väldigt sällan här inne numera, men behöver verkligen skriva av mig.... är så besviken på 'proffsen'...

Jag gick in i ridhuset, enda hästen som är där inne, är på långsidan och har rumpan mot dörren (dvs ryttaren ser inte att han inte längre är ensam) hästen är APstressad och börjar studsa (typ terre a terre) ryttaren är uppenbarligen arg och sågar genast ner hästen... plus ett pisk på rumpan så att den säkert "rundar" sig i galoppen... fortsätter sedan mot kortsidan, inser att han inte är ensam och taggar genast ner ett snäpp.. sedan skrittar han i 10-15 minuter, ökad skritt, men mycket återhållsamt. Sedan galopperar han lite till och skrittar hem igen. Dagen efter berättar en av tjejerna i stallet att det var en räddning att jag dök upp när jag gjorde (hon såg allt från inglasade läktaren), hästen höll på att få sig en rejäl omgång av pisken.. hon hade t.o.m. sett ränder på den. Såg sedan hästen själv på väg till ridhuset, den hade ett tunt täcke på sig (alldeles säkert för att täcka ränderna) men täcket låg snett och jag såg ränderna..... på ca 20 m avstånd så stack dom ändå ut, långa svarta ränder på den fina vita hästen... :(

Klart man får skriva av sig, men om det nu var så illa och din vän faktiskt bevittnade en typ av misshandel så tycker jag, precis som andra påpekat att man även måste ta det vidare till annan instans också, för hästens/hästarnas skull. Men de kanske du redan tänkt eller tom redan gjort :)

Tycker du ska ta detta vidare till lämplig instans, för så gör man inte :rage:

Jag blir bara lite fundersam över din sista mening "är det såhär det går till så blir man ju inte så sugen på att tävla :/".

Hur menar du? Hur en idiot beter sig har väl inget som helst med tävlandet att göra? och i allra högsta grad inte ditt eget tävlande? Är det inte ett ypperligt "mission" att då själv tävla utan att piska upp sin häst? Det finns ju inget samband med att när man når internationell nivå så börjar man piska upp sina hästar -och därför är tävlandet på hög nivå inget att eftersträva.
Idioter är idioter, oavsett om de är världsmästare eller om de skogsmullar...
... nattsvammel... tanken var nog att , är det här vad som belönas på tävling (inte piskandet i sig såklart, men rollandet och brysk ridning) så vill jag inte vara delaktig.

Iaf. Det går trögt här.. Ägaren av anläggningen är den typ som inte bryr sig ett smack sålänge det kommer pengar, så har inte mycket att hämta där.. har pratat med folk runtikring och tyvärr är den generella attityden att 'ja det är dåligt, men vad ska man göra, ingen bryr sig'.. tyvärr gäller det här ganska mycket tycker jag. Nu är iaf 'debatten' startad och man får nog lov att ruska liv i folk! Kontakterna här börjar knytas och förhoppningsvis hela vägen till förbundet- där man kan göra lite mer skillnad...(inte bara en enskild ryttare, utan synen på hästar överlag). Det är mycket man vill ändra på, men det går inte över natt.

... nattsvammel... tanken var nog att , är det här vad som belönas på tävling (inte piskandet i sig såklart, men rollandet och brysk ridning) så vill jag inte vara delaktig.

Fast domarna dömer det som sker inne på banan just där och då. Hur ska de kunna veta hur hästarna rids på träning? De ska vara så opartiska som möjligt. Jag förstår inte hur du kan tro att brysk ridning lovprisas inne på tävlingsbanan? En dressyrdomare ska inte döma något som inte sker framför dennes ögon inne på banan.

Sedan kan jag undra hur man kan sitta och bevittna ridning av den typ du beskriver utan att göra ett dugg. Varför protesterade ingen när det pågick? Jag tycker att den stumma åskådaren är lika delaktig i misshandeln som ryttaren ifråga. Civilkurage måste man ha.

Det pågår tyvärr mycket brysk hantering av hästar på hög nivå, det är ingen hemlighet. Jag vet ett stornamn som ridsportförbundet velat komma åt i många år, men de lyckas inte pga. teknikaliteter.

Vilken eller vilka menar du då?-att skriva "ridsportförbudet" vill ha bort någon tror jag inte på, alldeles för flata.

[QUOTE="Ponnyryttaren_, post: 16840956, member: 106219 Nu är iaf 'debatten' startad och man får nog lov att ruska liv i folk! Kontakterna här börjar knytas och förhoppningsvis hela vägen till förbundet- där man kan göra lite mer skillnad...(inte bara en enskild ryttare, utan synen på hästar överlag). Det är mycket man vill ändra på, men det går inte över natt.[/QUOTE]

Och du tror att om du skriver här att debatten är startad? och att ridsportförbundet bryr sig om dina ord här? Anmäl själv, ni var ju 2 som såg ,dessutom kunde ju din kompis filmat.

Iaf. Det går trögt här.. Ägaren av anläggningen är den typ som inte bryr sig ett smack sålänge det kommer pengar, så har inte mycket att hämta där.. har pratat med folk runtikring och tyvärr är den generella attityden att 'ja det är dåligt, men vad ska man göra, ingen bryr sig'.. tyvärr gäller det här ganska mycket tycker jag. Nu är iaf 'debatten' startad och man får nog lov att ruska liv i folk! Kontakterna här börjar knytas och förhoppningsvis hela vägen till förbundet- där man kan göra lite mer skillnad...(inte bara en enskild ryttare, utan synen på hästar överlag). Det är mycket man vill ändra på, men det går inte över natt.
Jag kan förstå don känsla! Allt är inte guld som glimmar och gränsen för hur man får behandla en häst är lika luddig som när det gäller andra djur. Det är inte så säkert att bara för att man filmar och anmäler grov ridning så blir ryttaren straffad av förbundet.
Varför får man inte diskutera sånt här på forum?
Tycker man något är jobbigt kan det ju vara skönt att kanske få höra om någon annan varit med om samma sak ? Bara man är hyfsat anonym och inte diskuterar var och vem utan håller det mer allmänt?

Vilken eller vilka menar du då?-att skriva "ridsportförbudet" vill ha bort någon tror jag inte på, alldeles för flata.

SvRF har fått in ett antal anmälningar mot denna person, men eftersom anmälningarna rör en aktivitet denne inte är licenserad för så kan man inte varna eller stänga av denna person från att fortsätta sin aktivitet officiellt. Du kan liksom inte ta ifrån dem en titel de inte har, så istället låter de det fortsätta med minst sagt bryska metoder.

Och du tror att om du skriver här att debatten är startad? och att ridsportförbundet bryr sig om dina ord här? Anmäl själv, ni var ju 2 som såg ,dessutom kunde ju din kompis filmat.

Hur får du ''Kontakterna här börjar knytas och förhoppningsvis hela vägen till förbundet- där man kan göra lite mer skillnad'' till att jag tror att förbundet ska läsa mitt inlägg här och agera efter det? Som djävulen läser bibeln eller hur var det...

SvRF har fått in ett antal anmälningar mot denna person, men eftersom anmälningarna rör en aktivitet denne inte är licenserad för så kan man inte varna eller stänga av denna person från att fortsätta sin aktivitet officiellt. Du kan liksom inte ta ifrån dem en titel de inte har, så istället låter de det fortsätta med minst sagt bryska metoder.

Ett antal, hur många är det?
Och anmälningar som kommer in ska gälla den sport som ligger under ridsportförbundet och det ska anmälas på gula kort om då det är under tävling.

Ingen ide att anmäla annat till ridsportförbundet, det får man ta med länsstyrelsen, och då träning- hur många anmälningar har kommit in dit??- lätt att kolla.

Hur får du ''Kontakterna här börjar knytas och förhoppningsvis hela vägen till förbundet- där man kan göra lite mer skillnad'' till att jag tror att förbundet ska läsa mitt inlägg här och agera efter det? Som djävulen läser bibeln eller hur var det...

Vilka kontakter här är det då som börjar knytas och hur leder det till ridsportförbundet?

Varför anmälde NI (alltså ni var 2 st och varandras vittnen) inte detta till Länsstyrelsen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 944
Senast: Human
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
820
· Visningar
46 235
Senast: Mirre
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 646
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna