Värma spenat?

Enya

Trådstartare
Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan varit tillagat, som tex gårdagens middag till dagens lunch.

I går gjorde jag spenatstuvning, ägg och bacon (och SVAMP <3 ) och det blev förstås över så jag satte in i kylskåpet. Slogs senare i natt när jag inte kunde sova av att man inte kan värma det. När jag googlar får jag upp båda, att man kan och att man inte kan. Min fundering är varför det har ändrats? Kan man värma spenatstuvning i dag? Och varför går det plötsligt utan att vara giftigt när det för 20 år sedan ansågs giftigt att göra så?

Jag äter gärna spenat i dag igen, det var ju hur orimligt gott som helst och något jag inte ätit på länge ens!

Aldrig hört att det skulle vara giftigt. Har ätit återupphettad spenat säkert en gång i veckan i 10-15 år och mår utmärkt.

Der är ingen som helst fara att återuppvärma spenat.

Omvandlingen från nitrat till nitrit är mycket låg och kommer inte påverka dig.
Trodde man det var värre än det är så att säga, förr alltså?

Jag vet att jag ibland värmer persiljesås igen för jag tycker att det är så lite persilja i så visst borde det gå, dör jag så dör jag och gott är det ju, men jag vet att jag inte borde där heller... Men jag gissar att det är även samma sak där i dag, att det går? så anledningen till att jag inte är död numera beror på att det inte anses giftigt. :D Det är för övrigt också helt himla sjukt orimligt gott! Persiljesås!

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 039
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 436
Senast: Wonna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka