Min stor valack är också ”känslig” i det området, inte ordentligt felsökte så om det finns något fel där eller bara är ett svagt område på en väldigt stor och kort häst vet jag faktiskt inte.Si-leden. Så hon ömmar över korset och höften. Vet inte om jag målar fan på väggen men när jag har läst om hur det har sett ut för andra så ser det inte speciellt ljust ut. Men hon är ändå 16 i år och fick diagnosen förr förra året så hon har nog inte värsta graden eftersom hon ändå har fungerat så pass länge
Men honom kör jag mycket pyssel på så håller han sig pigg och glad, det verkar främst vara muskulärt han känner av och vi har aldrig behövt behandla någon av de inblandade lederna eller ryggkotor (också lite tät i sin rygg, ej så nära att det bildats pålagringar eller hopväxt dock).
Jag lyckade till det från i år med att köpa en massagepad, det tar ordentligt på armarna att värma upp med massage innan varje ridpass och att massera djupare vilodagar så detta var en stooooor besparing för egen del (efter att jag lyckats skaffa mig en tennis armbåge med, inte bara av massagen utan säkert också pga jobbet).
Denna köpte jag:
https://www.petster.se/hast/hastvar...affiliate&utm_campaign=Velkashopping.com+(SE)
En STOR, och så drar jag den långt bak så den får verka över länden och korsbenet med.
Den får han stå med varje dag, nu vintertid kastar jag ett täcke över. Han funkar att lämna med den (uppbunden) i boxen medan jag rider min andra häst men man får väl ha lite koll från början på hur de reagerar. Min kille ÄLSKAR den.
Det är såklart inte lika bra som riktig massage utan mer allmän uppvärmning och lite ”lossning” så jag brukar köra lite för hand med när jag sedan borstar.
Viktigaste övningen för honom är det där ”psoas släppet” om du sett det eller fått det visat av någon ET?
Finns lite info här (utan vetenskapliga referenser men för lite bakgrund iaf): https://www.theresehastfriskvard.se/tag/iliacus-psoas/
Denna film tycker jag är som jag lärt mig, jag har aldrig använt mycket tryck eller varit två eller något utan min häst har visat mig hur mycket tryck han tycker känns bra och det går numera väldigt lätt att få ett ”släpp” i de muskler han kan vara spänd i med detta:
Till sist kör jag en del (någon gång i veckan) med massagepistol (för människa) på rumpan med… vet att riktiga massörer och ET osv tycker att det är förkastligt (att använda maskiner) men min häst gillar det och mina armar är inte gjorda för att massera så här stora djurs muskler
Och så tänker jag till under träning med. Korta sessioner av övningar där ryggen blir spänd, stretcha mellan övningar (lång och låg) och jag har lagt massor med tid och träning på att verkligen kunna få ryggen lång och avslappnad när jag vill. Sitter heller inte ned om jag inte ”måste”, det spar på både hans och min rygg om jag gör mesta jobbet under lättridning.
Kanske du redan gör sådana gör grejer, eller har fått andra saker rekommenderat, men tänkte att jag iaf kan posta vad jag hittat som funkar för oss. Hoppas det går bra för er!