Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Si-leden. Så hon ömmar över korset och höften. Vet inte om jag målar fan på väggen men när jag har läst om hur det har sett ut för andra så ser det inte speciellt ljust ut. Men hon är ändå 16 i år och fick diagnosen förr förra året så hon har nog inte värsta graden eftersom hon ändå har fungerat så pass länge
Min stor valack är också ”känslig” i det området, inte ordentligt felsökte så om det finns något fel där eller bara är ett svagt område på en väldigt stor och kort häst vet jag faktiskt inte.
Men honom kör jag mycket pyssel på så håller han sig pigg och glad, det verkar främst vara muskulärt han känner av och vi har aldrig behövt behandla någon av de inblandade lederna eller ryggkotor (också lite tät i sin rygg, ej så nära att det bildats pålagringar eller hopväxt dock).

Jag lyckade till det från i år med att köpa en massagepad, det tar ordentligt på armarna att värma upp med massage innan varje ridpass och att massera djupare vilodagar :p så detta var en stooooor besparing för egen del (efter att jag lyckats skaffa mig en tennis armbåge med, inte bara av massagen utan säkert också pga jobbet).
Denna köpte jag:

https://www.petster.se/hast/hastvar...affiliate&utm_campaign=Velkashopping.com+(SE)

En STOR, och så drar jag den långt bak så den får verka över länden och korsbenet med.
Den får han stå med varje dag, nu vintertid kastar jag ett täcke över. Han funkar att lämna med den (uppbunden) i boxen medan jag rider min andra häst men man får väl ha lite koll från början på hur de reagerar. Min kille ÄLSKAR den.

Det är såklart inte lika bra som riktig massage utan mer allmän uppvärmning och lite ”lossning” så jag brukar köra lite för hand med när jag sedan borstar.
Viktigaste övningen för honom är det där ”psoas släppet” om du sett det eller fått det visat av någon ET?
Finns lite info här (utan vetenskapliga referenser ;) men för lite bakgrund iaf): https://www.theresehastfriskvard.se/tag/iliacus-psoas/

Denna film tycker jag är som jag lärt mig, jag har aldrig använt mycket tryck eller varit två eller något utan min häst har visat mig hur mycket tryck han tycker känns bra och det går numera väldigt lätt att få ett ”släpp” i de muskler han kan vara spänd i med detta:

Till sist kör jag en del (någon gång i veckan) med massagepistol (för människa) på rumpan med… vet att riktiga massörer och ET osv tycker att det är förkastligt (att använda maskiner) men min häst gillar det och mina armar är inte gjorda för att massera så här stora djurs muskler 😅

Och så tänker jag till under träning med. Korta sessioner av övningar där ryggen blir spänd, stretcha mellan övningar (lång och låg) och jag har lagt massor med tid och träning på att verkligen kunna få ryggen lång och avslappnad när jag vill. Sitter heller inte ned om jag inte ”måste”, det spar på både hans och min rygg om jag gör mesta jobbet under lättridning.

Kanske du redan gör sådana gör grejer, eller har fått andra saker rekommenderat, men tänkte att jag iaf kan posta vad jag hittat som funkar för oss. Hoppas det går bra för er!

Jag har haft en häst med inflammation i SI-leden. Nu var det länge sedan (upptäcktes -99) så möjligheterna till behandling var inte lika bra då, men hon behandlades en gång, sen fick hon ordination vila, fanns inget annat att göra då enligt vet. Långt senare så upptäcktes att hon var helt sned i bäckenet, så en kiropraktor rättade till henne och hon fungerade igen.
Min har en pålagring som ställer till det

Min stor valack är också ”känslig” i det området, inte ordentligt felsökte så om det finns något fel där eller bara är ett svagt område på en väldigt stor och kort häst vet jag faktiskt inte.
Men honom kör jag mycket pyssel på så håller han sig pigg och glad, det verkar främst vara muskulärt han känner av och vi har aldrig behövt behandla någon av de inblandade lederna eller ryggkotor (också lite tät i sin rygg, ej så nära att det bildats pålagringar eller hopväxt dock).

Jag lyckade till det från i år med att köpa en massagepad, det tar ordentligt på armarna att värma upp med massage innan varje ridpass och att massera djupare vilodagar :p så detta var en stooooor besparing för egen del (efter att jag lyckats skaffa mig en tennis armbåge med, inte bara av massagen utan säkert också pga jobbet).
Denna köpte jag:

https://www.petster.se/hast/hastvard/equilibrium-massage-therapy-pad-for-hast-ponny?tduid=aaebd5c8727c193b71f358d1462f5194&utm_source=tradedoubler&utm_medium=affiliate&utm_campaign=Velkashopping.com+(SE)

En STOR, och så drar jag den långt bak så den får verka över länden och korsbenet med.
Den får han stå med varje dag, nu vintertid kastar jag ett täcke över. Han funkar att lämna med den (uppbunden) i boxen medan jag rider min andra häst men man får väl ha lite koll från början på hur de reagerar. Min kille ÄLSKAR den.

Det är såklart inte lika bra som riktig massage utan mer allmän uppvärmning och lite ”lossning” så jag brukar köra lite för hand med när jag sedan borstar.
Viktigaste övningen för honom är det där ”psoas släppet” om du sett det eller fått det visat av någon ET?
Finns lite info här (utan vetenskapliga referenser ;) men för lite bakgrund iaf): https://www.theresehastfriskvard.se/tag/iliacus-psoas/

Denna film tycker jag är som jag lärt mig, jag har aldrig använt mycket tryck eller varit två eller något utan min häst har visat mig hur mycket tryck han tycker känns bra och det går numera väldigt lätt att få ett ”släpp” i de muskler han kan vara spänd i med detta:

Till sist kör jag en del (någon gång i veckan) med massagepistol (för människa) på rumpan med… vet att riktiga massörer och ET osv tycker att det är förkastligt (att använda maskiner) men min häst gillar det och mina armar är inte gjorda för att massera så här stora djurs muskler 😅

Och så tänker jag till under träning med. Korta sessioner av övningar där ryggen blir spänd, stretcha mellan övningar (lång och låg) och jag har lagt massor med tid och träning på att verkligen kunna få ryggen lång och avslappnad när jag vill. Sitter heller inte ned om jag inte ”måste”, det spar på både hans och min rygg om jag gör mesta jobbet under lättridning.

Kanske du redan gör sådana gör grejer, eller har fått andra saker rekommenderat, men tänkte att jag iaf kan posta vad jag hittat som funkar för oss. Hoppas det går bra för er!
*viskar* Om du får ont i armarna tar du i för mycket/jobbar fel. 😉 Det är det främsta felet man gör - tar i för hårt.
Och ja, usch för maskiner 😂 men bra mycket bättre än att inte göra något alls.

Denna köpte jag:

https://www.petster.se/hast/hastvard/equilibrium-massage-therapy-pad-for-hast-ponny?tduid=aaebd5c8727c193b71f358d1462f5194&utm_source=tradedoubler&utm_medium=affiliate&utm_campaign=Velkashopping.com+(SE)

Låter som ett bra koncept :) Jag försöker åxå tänka på det här med att stretcha ut. Brukar även köra massage när det känns som värst

Denna köpte jag:

Min ponny har problem med ländryggen, så även om inlägget inte var riktat till mig så tackar jag för tipsen! Ska definitivt prova stretchen men jag misstänker att hon kommer drunkna i massagepadden mtp att hon drar 90 i täcken. ;)

Min har en pålagring som ställer till det

Jag har behandlat min häst i SI-leden vid ett tillfälle. Hon kollades då med röntgen och ultraljud och det fanns en inflammation samt en del pålagringar. Samtidigt hade hon också en inflammation i ligament i ryggen som troligen kom av en kombination av sadelbyte och hönät.

Ryggen har inte krånglat sen dess (även om KS konstaterades på röntgen) och min veterinär har inte velat behandla SI-leden mer eftersom han tycker att det oftast är en slaskdiagnos om inte symptomen i galopp är väldigt tydliga. Det är ju lite riskabelt att spruta där. Pålagringar behöver (enligt honom i alla fall) inte betyda att det ger problem, så det är viktigt att inte stirra sig blind på att SI-leden är roten till problemen.

Jag har behandlat min häst i SI-leden vid ett tillfälle. Hon kollades då med röntgen och ultraljud och det fanns en inflammation samt en del pålagringar. Samtidigt hade hon också en inflammation i ligament i ryggen som troligen kom av en kombination av sadelbyte och hönät.

Ryggen har inte krånglat sen dess (även om KS konstaterades på röntgen) och min veterinär har inte velat behandla SI-leden mer eftersom han tycker att det oftast är en slaskdiagnos om inte symptomen i galopp är väldigt tydliga. Det är ju lite riskabelt att spruta där. Pålagringar behöver (enligt honom i alla fall) inte betyda att det ger problem, så det är viktigt att inte stirra sig blind på att SI-leden är roten till problemen.
Bra inlägg!
Kan ju tillägga att SI-leden är en planled som rör sig vääääldigt lite och dessutom minskar rörligheten ju äldre hästen blir. Däremot är den känslig för andra biomekaniska problem i kroppen. Så hittar man/kommer till rätta med den egentliga orsaken så hänger si-lederna med.

Måste bara tillägga att bara för att hästen har problem i bakre delen av kroppen så får man inte glömma framdelen. Det är ÄNNU viktigare att se till att fronten funkar då! Så glöm inte bort den när ni jobbar med rehab/prehab! 😁

I mitt fall är jag rätt säker på att pålagringen ger problem. Det är den sidan som den sitter på som det alltid har varit lite "krångel". En upphakning när hon står still och väldigt svårt att byta galopp. Vi hittade dessutom inga andra fel när hon röntgades förutom ks och den har hon inte så mycket problem med. Kan bli spänd I ryggen ibland.

I mitt fall är jag rätt säker på att pålagringen ger problem. Det är den sidan som den sitter på som det alltid har varit lite "krångel". En upphakning när hon står still och väldigt svårt att byta galopp. Vi hittade dessutom inga andra fel när hon röntgades förutom ks och den har hon inte så mycket problem med. Kan bli spänd I ryggen ibland.

Hur yttrar sig upphakningen? Och jag antar att bakknäna är kollade när ni röntgade?

Hur yttrar sig upphakningen? Och jag antar att bakknäna är kollade när ni röntgade?
Ja dom är kollade. Det fanns inga andra fel än ks och den här pålagringen. Hon är röntgad och ultraljudad.
Upphakningen dyker upp till exempel när hon står på gången. Hon kan inte backa. Man måste ta ett steg rakt fram. Det blir även jobbigt för henne när man skor och tar den hoven sist.

+@Fiorano
Men då har ni ju hästar som hellre 'vill' gå med kandar och har valt det som ett bättre alternativ? Det de blir mest lösgjorda i kroppen av skulle jag gå på.
Själv har jag väl gett upp om att rida min på kandar.
Det funkar ett tag men hon är alltid bättre med träns så då måste jag lyssna på det.
Och jag tänker väl att det är lite det som är grejen, att Lyssna på sin häst. Inte utsätta den för saker som den inte trivs med och välja saker den blir lösgjorda av och rida sitt allra bästa?
Men jag håller med om att man tänker hundra gånger runt nu för tiden och jag har lite ont i magen över att åka ut och tävla framöver. Jag är bara en medelmåttig ryttare och det finns för mycket saker jag skulle vilja ändra på men återigen, jag är ju åtminstone medveten om att jag har brister.
Men 'räcker det?
Alternativet är ju att sluta rida och det vill jag ju inte heller för det är det roligaste som finns!!
Det håller jag såklart med om och det är så jag resonerat hittills. Hon rids relativt lite på kandar egentligen utan försöker hitta liknande alternativ med tex kedja på baucher, kimblewick (utan hävstång) etc men det hjälper mig tyvärr inte i tävlingssammanhang.
Det är väl mer känslan att kandar nästan börjar bli "skämmigt" och folk man möter vet ju inte varför jag valt kandar på just denna häst etc.

*viskar* Om du får ont i armarna tar du i för mycket/jobbar fel. 😉 Det är det främsta felet man gör - tar i för hårt.
Och ja, usch för maskiner 😂 men bra mycket bättre än att inte göra något alls.
Garanterat gör jag fel :D Kan ganska dåligt ;) men sen har jag en förbaskad tennisarmbåge och en trasig axel som stökar till det med så även om tekniken vore bättre tror jag inte armen vill vara hästmassör 😎

Jag SKA ta tag i den onda axeln…. Tror alltid att den ska gå över om jag bara vilar lite men nu börjar den göra ont även i vila så jag måste nog göra något åt den.

Jag lägger, som jag nämnt, det mesta galopparbetet i skogen.
Hon är ju svår att få att spänna av och när jag lägger galoppjobb på banan är det, det enda hon vill göra.
Så nu lägger jag några sådana här pass i veckan på banan. Gör inget mer än joggar och tränar på övergångar.
Hon börjar faktiskt spänna av mer och mer och fokuserar riktigt bra.
Sen är det inte lätt att få fram nosen så mycket som jag vill.
Men jag känner ingen stress längre över att allt inte är perfekt.
Hon är en helt annan typ än Hedwig och jag får lära mig att rida henne på ett annat sätt.

Det håller jag såklart med om och det är så jag resonerat hittills. Hon rids relativt lite på kandar egentligen utan försöker hitta liknande alternativ med tex kedja på baucher, kimblewick (utan hävstång) etc men det hjälper mig tyvärr inte i tävlingssammanhang.
Det är väl mer känslan att kandar nästan börjar bli "skämmigt" och folk man möter vet ju inte varför jag valt kandar på just denna häst etc.
Just det skämmiga med kandar känner jag också. Zacke rider jag en del på pelham med delta iom att jag får tävla WE på det. Ger inte alls samma fina känsla trots samma mundel som stången. På tränset sitter likadan bridong jag haft på kandaret, inte i närheten av samma häst.

Just det skämmiga med kandar känner jag också. Zacke rider jag en del på pelham med delta iom att jag får tävla WE på det. Ger inte alls samma fina känsla trots samma mundel som stången. På tränset sitter likadan bridong jag haft på kandaret, inte i närheten av samma häst.
Kan det vara att du får en bättre inramning med kandaret?

Jag rider också nästan jämt med sporrar. Tycker också att skänkeln blir lite trubbig eller onyanserad utan.
Men jag vet inte om det bara sitter i min hjärna. Åkte o tränade sist utan och det var inga problem att rida skolor eller skänkelvikning.
Det var ingen större skillnad.
Sen red vi ut någon dag senare och då hade hon bestämt sig för att en skrikande hjort förmodligen var samma sak som en yxmördare och gick emot skänkeln då på ett sätt hon inte gör när jag har sporrar.😂

Fager blir lätt lite om i ländrygg/kors och jag brukar tejpa honom vilket ger fin effekt. Tejpar och låter det sitta någon dag, om han tex ska vila/skritta någon dag

IMG_1836.webp

Kan det vara att du får en bättre inramning med kandaret?

Jag rider också nästan jämt med sporrar. Tycker också att skänkeln blir lite trubbig eller onyanserad utan.
Men jag vet inte om det bara sitter i min hjärna. Åkte o tränade sist utan och det var inga problem att rida skolor eller skänkelvikning.
Det var ingen större skillnad.
Sen red vi ut någon dag senare och då hade hon bestämt sig för att en skrikande hjort förmodligen var samma sak som en yxmördare och gick emot skänkeln då på ett sätt hon inte gör när jag har sporrar.😂
Tänker att inramningen kandaret ger borde vara samma som på pelhamet? Det är ffa kontakten, att han går att bromsa på ett lätt sätt utan hand (just den biten går inte att förklara i ord, för det går att bromsa med sätet och inte handen-helt annan känsla!), han går att få igenom i sidorna och ändra på. Det är som natt och dag.

Vi har haft en härlig ridtur ut i snön idag, Fager tycker det är så kul att springa fort och idag var verkligen bara att hålla i sig och hänga med för särskilt mycket kontroll hade jag inte. Tur jag vet att han är snäll och brukar sällan göra mer än att bara springa fort
IMG_1839.webp

Vi har haft en härlig ridtur ut i snön idag, Fager tycker det är så kul att springa fort och idag var verkligen bara att hålla i sig och hänga med för särskilt mycket kontroll hade jag inte. Tur jag vet att han är snäll och brukar sällan göra mer än att bara springa fort Visa bifogad fil 136035
Jag var ute i snön igår tillsammans med en av ponnytjejerna i stallet, Fumo är normalt sett inte så snäll i galopp utan brukar vilja bocka, och han är vig! igår låg vi dock bakom så han var tvungen att galoppera på för att inte halka efter, jäklar så pigg han var 😆

Jag var ute i snön igår tillsammans med en av ponnytjejerna i stallet, Fumo är normalt sett inte så snäll i galopp utan brukar vilja bocka, och han är vig! igår låg vi dock bakom så han var tvungen att galoppera på för att inte halka efter, jäklar så pigg han var 😆
Haha, med Fager är det precis tvärtom! Han kan inte ligga bakom för då får han inte springa tillräckligt fort och då jäklar vad kan han bocka 🙈 långa ben och smidig häst ger bra skjuts i bocksprången

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
11 12 13
Svar
244
· Visningar
18 085
Senast: MiniLi
·
Svar
2 032
· Visningar
182 223
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
797
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 857
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30