Dressyrsnack nummer 18

Är det ett rakt bett? đŸ€”

Jag har provat flera olika raka bett och inget funkar pĂ„ min, hon blir vĂ€ldigt glappig och gĂ„r mkt bakom lod dĂ„. DĂ€r av min förvĂ„ning nĂ€r hon funkar bra pĂ„ kandar 😅
Nej inte helt, typ tredelt med lockup effekt och sĂ„ kan delarna röra sig runt mitt delen med. Ok vĂ€ldigt svĂ„rt att förklara kĂ€nner jag đŸ€Ł
https://www.hestbolaget.se/varumarken/myler-bits/
Finns med olika grad av tungfrihet.

Vet nÄgon varför bett med rulle som tex Fager Julia inte lÀngre Àr tillÄtna.
TÀnkte pÄ att flera av Fagers bett som ser trevliga ut inte Àr tillÄtna att tÀvla pÄ. Fattar inte varför.
Tex har jag ett Alexander som Platina gÄr fint pÄ men det Àr inte heller tillÄtet
Hedwig gick vÀldigt bra pÄ Julia och jag tÀvlade henne Àven pÄ det 2023.

TÀnkte pÄ att flera av Fagers bett som ser trevliga ut inte Àr tillÄtna att tÀvla pÄ. Fattar inte varför.
Tex har jag ett Alexander som Platina gÄr fint pÄ men det Àr inte heller tillÄtet
TĂ€nkte frĂ„ga pĂ„ öd-kursen i början av februari. Även Sprenger WH ultra försvinner pĂ„ den regeln och jag har alltid upplevt det som ett vĂ€ldigt snĂ€llt bett som hĂ€starna gĂ€rna suger tag i.

Undrar ocksÄ över detta med rullarna. Var in och lÀste FEIs TR och dÀr stÄr det att rulle Àr tillÄtet sÄ lÀnge rullen Àr den enda rörliga delen.

Hur lÀnge var rulle tillÄtet? För det var ju inte tillÄtet tidigare?

KÀnns som trenden gÄr mot att alla bett som inte Àr dom gamla vanliga inte lÀngre Àr tillÄtet.

Hur lÀnge var rulle tillÄtet? För det var ju inte tillÄtet tidigare?

KÀnns som trenden gÄr mot att alla bett som inte Àr dom gamla vanliga inte lÀngre Àr tillÄtet.
Jag vet faktiskt inte.

Tycker det Àr mÀrkligt att tex Julia inte skulle vara tillÄtet.
Likadant med neue schule turtle top.

Ok att man inte rider pÄ jaktbett eller gag men vanliga trÀnsbett dÀr man utformat mundelen sÄ att den ska ligga sÄ bra som möjligt i munnen pÄ hÀsten.

Eller varför Àr tvÄdelat baucher godkÀnt men inte tredelat? Finns ingen logik.

Vad Àr det för personer som fattar dessa beslut?

Jag vet faktiskt inte.

Tycker det Àr mÀrkligt att tex Julia inte skulle vara tillÄtet.
Likadant med neue schule turtle top.

Ok att man inte rider pÄ jaktbett eller gag men vanliga trÀnsbett dÀr man utformat mundelen sÄ att den ska ligga sÄ bra som möjligt i munnen pÄ hÀsten.

Eller varför Àr tvÄdelat baucher godkÀnt men inte tredelat? Finns ingen logik.

Vad Àr det för personer som fattar dessa beslut?

Nej det Àr mÀrkligt!

Liknande trÄdar

Körning Jag började lÀsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny Àn :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
571
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun pÄstÄr at 18 tommer er som en 17 tommer pÄ andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
458
Senast: zarmino
·
Övr. Barn SvĂ„raste just nu Ă€r att tillgodose barnens önskemĂ„l efter förskolan samtidigt som jag fĂ„r mat pĂ„ bordet och en hyfsad tid för lĂ€ggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 470
Senast: KrÄlus
·
HÀstmÀnniskan Hej! Jag sÄlde min hÀst 2017 efter nÀstan 4 Är tsm dÄ jag ramla av rejÀlt och tyvÀrr blev vÀldigt rÀdd. FrÄn att ha trÀnat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 615
Senast: Grazing
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka