Jag har klickertränat hund mkt tidigare så har egentligen bra koll på den delen, men ingen lust alls att göra detta så "avancerat" utan vill bara enkelt slänga åt henne en godis då och då nu under en begränsad tid. Kommer inte lägga tid på att träna in en belöningssignal för det här syftetNu är jag inte jättebra på mixad träning (alltså när du rider lättnadsbaserat men med matbelöning), men klickern underlättar ifall det tar några sekunder innan belöningen kommer. Man måste inte rida med klicker (även om det underlättar) utan man kan klicka med tungan. Se bara till att ljudet låter lika varje gång och att det inte är ett klick du använder som tex smackning. Sen behöver du lära hästen att just det klick-ljudet betyder ”rätt beteende, belöning är på väg” och där är det bättre att kolla några av grundkurserna för belöningsbaserad träning (ska se om jag hittar den jag gick som var gratis).
Sen VAD man belönar med gör stor skillnad också, om det har högt eller lågt värde (för hästen, min ena tycker tex att morot är knark medan den andra tycker att lusern är mycket godare än morot).
Tänker du då morotsstavar som är så långa att jag kan hålla i ena änden och därmed inte komma för nära hästens dregel?Men om du bara vill belöna som en slags ”cookie on top” just vid skrittarbete skulle jag bara göra morotsstavar så slipper du kladda ner handskar.
Nu ger jag någon slags äppelgodis som jag hade hemma, sådana vanliga pellets. Första gången tänkte jag att det var bra att ha små bitar så delade dem innan, men sist hade jag kvar dem "långa" just för att kunna ge utan att komma för nära med handen. Blev något bättre iaf.