Dressyrsnack nummer 18

Nu är jag inte jättebra på mixad träning (alltså när du rider lättnadsbaserat men med matbelöning), men klickern underlättar ifall det tar några sekunder innan belöningen kommer. Man måste inte rida med klicker (även om det underlättar) utan man kan klicka med tungan. Se bara till att ljudet låter lika varje gång och att det inte är ett klick du använder som tex smackning. Sen behöver du lära hästen att just det klick-ljudet betyder ”rätt beteende, belöning är på väg” och där är det bättre att kolla några av grundkurserna för belöningsbaserad träning (ska se om jag hittar den jag gick som var gratis).

Sen VAD man belönar med gör stor skillnad också, om det har högt eller lågt värde (för hästen, min ena tycker tex att morot är knark medan den andra tycker att lusern är mycket godare än morot).
Jag har klickertränat hund mkt tidigare så har egentligen bra koll på den delen, men ingen lust alls att göra detta så "avancerat" utan vill bara enkelt slänga åt henne en godis då och då nu under en begränsad tid. Kommer inte lägga tid på att träna in en belöningssignal för det här syftet :)
Men om du bara vill belöna som en slags ”cookie on top” just vid skrittarbete skulle jag bara göra morotsstavar så slipper du kladda ner handskar.
Tänker du då morotsstavar som är så långa att jag kan hålla i ena änden och därmed inte komma för nära hästens dregel?
Nu ger jag någon slags äppelgodis som jag hade hemma, sådana vanliga pellets. Första gången tänkte jag att det var bra att ha små bitar så delade dem innan, men sist hade jag kvar dem "långa" just för att kunna ge utan att komma för nära med handen. Blev något bättre iaf.

Jag har klickertränat hund mkt tidigare så har egentligen bra koll på den delen, men ingen lust alls att göra detta så "avancerat" utan vill bara enkelt slänga åt henne en godis då och då nu under en begränsad tid. Kommer inte lägga tid på att träna in en belöningssignal för det här syftet :)

Tänker du då morotsstavar som är så långa att jag kan hålla i ena änden och därmed inte komma för nära hästens dregel?
Nu ger jag någon slags äppelgodis som jag hade hemma, sådana vanliga pellets. Första gången tänkte jag att det var bra att ha små bitar så delade dem innan, men sist hade jag kvar dem "långa" just för att kunna ge utan att komma för nära med handen. Blev något bättre iaf.

Min enda tanke är slibbtåliga handskar 😅. Jag rider med montagehandskar, fodrade sådana på vintern. Dom tål att bli blöta.

Men blir det mycket slibb kan ju tyglarna bli hala... Handduk hängandes från bältet 😂🙈?

Ja precis, tänker typ 4 långa stavar av en morot. Så när hon tar det i munnen så släpper du och behöver inte vara nära skummet. En bra bieffekt av det är att A-vitaminet sjunker i hösilaget efter nyår och bästa sättet att komplettera med A-vitamin är att ge 200-240 g morot för en stor häst. :)

Min enda tanke är slibbtåliga handskar 😅. Jag rider med montagehandskar, fodrade sådana på vintern. Dom tål att bli blöta.

Men blir det mycket slibb kan ju tyglarna bli hala... Handduk hängandes från bältet 😂🙈?
Haha! Handduksförslaget kanske inte är helt fel. Tyglarna blir definitivt hala 😅
Har hittills försökt torka av på hästens hals:rofl:
Ja precis, tänker typ 4 långa stavar av en morot. Så när hon tar det i munnen så släpper du och behöver inte vara nära skummet. En bra bieffekt av det är att A-vitaminet sjunker i hösilaget efter nyår och bästa sättet att komplettera med A-vitamin är att ge 200-240 g morot för en stor häst. :)
Det blir nog svårt för henne att tugga så långa stavar med bett och nosgrimma? Hon kan ju tugga mindre saker utan problem men långa morotsstavar känns lite väl stort..

Haha! Handduksförslaget kanske inte är helt fel. Tyglarna blir definitivt hala 😅
Har hittills försökt torka av på hästens hals:rofl:

Det blir nog svårt för henne att tugga så långa stavar med bett och nosgrimma? Hon kan ju tugga mindre saker utan problem men långa morotsstavar känns lite väl stort..

Då hade jag varit väldigt orolig för hästens välfärd… Eller har du ovanligt grova morötter? Blir hästen hindrad från att tugga normalt är nosgrimman på tok för hårt spänd.

Fast alltså, kom igen. 😆 En morot är ju typ i genomsnitt 15 cm lång. Det mopplar man väl inte gärna in i en hästs mun med bett och nosgrimma??

Hästen väljer ju själv hur den hanterar morotsbiten (som är minst delad på fyra) när den tagit emot den. Hästar äter morötter med kindtänderna innanför bettet.

Men som sagt, jag är ovan vid att ha åtspänd nosgrimma (eller nosgrimma öht), men min ponny kan iaf äta morotsstavar med sin sidepull och hon har 8,5 cm i bettstorlek, jag tror inte en stor häst har mindre mun.

Jag har bestämt mig för att en gång för alla ta tag i vårt stora problem med skritten. Nelly spänner sig och kryper ihop som någon slags slingrig snigel, framförallt en bit in i passet när man börjat galoppera och allra värst när jag övar enkla byten för då går hon och "trycker" i väntan på att få börja galoppera igen. Och så hamnar vi i en dålig cirkel där hon antingen går jättelångsamt, börjar trava/takta när jag ber om mer energi eller blir istadig och reser sig varpå vi blir jätteosams.
Nu har jag ridit två pass där jag nästan bara skrittat. Fick bra tips från min tränare på hur jag kan jobba i skritten, och så har jag börjat godisbelöna när hon skrittar bättre/bra. Gav snabbt effekt, även om vi såklart behöver jobba på för att komma bort från det spända helt.

Men världens mest korkade fråga - någon som har något tips på hur man undviker att få helt blöta och slemmiga handskar när man godisbelönar från hästryggen? Efter x antal godisbitar är mina handskar så sjukt äckliga och jag tänker att det kommer bli svinkallt när det blir kallare igen 😅
Tar ibland av handskarna innan jag ger godis men då blir händerna lika blöta + att det blir extra fördröjning innan belöningen kommer..
Hästen är iaf mycket nöjd och har börjat humma när hon känner sig duktig och vet att godiset är på väg:love:

Kul att du rapporterar! Himla spännande höra hur du tränar och reflekterar 👍

Vad tycker du om att ge godis under träningen?
Känns det som hon reagerar positivt på det? Eller är det mer en bra paus för både dig och henne att pausa och ge godis?

Fumo kom undan med ett sultryck som verkar gått över nu, joggade i ridhuset för att kolla status och förutom att han kändes rätt oriden efter en veckas vila så var han fräsch. Han är ingen sån där som vilar sig i form utan är bäst på träningsdag 2, utmärkt för flerdagarstävlingar!

Fumo kom undan med ett sultryck som verkar gått över nu, joggade i ridhuset för att kolla status och förutom att han kändes rätt oriden efter en veckas vila så var han fräsch. Han är ingen sån där som vilar sig i form utan är bäst på träningsdag 2, utmärkt för flerdagarstävlingar!
Orättvist, min är tvärt om. Tror hon tar ut sig mkt för hon är så het, så har inget kvar dagen efter 😅

Men ska prova lite tvådagars tävlingar i år igen. Så får vi se om jag hittar ngt system som funkar för damen 🙌

Orättvist, min är tvärt om. Tror hon tar ut sig mkt för hon är så het, så har inget kvar dagen efter 😅

Men ska prova lite tvådagars tävlingar i år igen. Så får vi se om jag hittar ngt system som funkar för damen 🙌
Fumo är lite vevmoppe, han tar inte ut sig 😆. Dock blir han alltid taggad inne på banan så det är roligt.

Hon passar inte, hon går bara seeeegt och slingrigt och står emot både hand och skänkel när hon spänner sig.. Det är nog inga fysiska spänningar som stoppar utan är rätt säker på att det är mentala spänningar. Som nästan alltid med min kära häst 😅

Men ja, sidvärts är toppen!
Klättra skulle jag gärna göra mer. Vi har det tyvärr helt platt här. Har länge tänkt att jag behöver lasta och åka iväg för att klättra regelbundet..

Kom och rid på terrängbanan med mig 😁

Då hade jag varit väldigt orolig för hästens välfärd… Eller har du ovanligt grova morötter? Blir hästen hindrad från att tugga normalt är nosgrimman på tok för hårt spänd.
Eh nu får du nog lugna dig med anklagelserna. Nosgrimman är löst spänd och hästen kan tugga, men det där lät bara alldeles för stort för att ge med utrustning på. Jag har dock inte provat. Tänker dessutom att morot tar för lång tid för hästen att tugga jämfört med de godisar jag ger nu.

Kul att du rapporterar! Himla spännande höra hur du tränar och reflekterar 👍

Vad tycker du om att ge godis under träningen?
Känns det som hon reagerar positivt på det? Eller är det mer en bra paus för både dig och henne att pausa och ge godis?
Jag tycker det är kladdigt och bökigt men hon verkar helt klart reagera positivt. Tycker hon ganska snabbt började svara på ett mer önskvärt sätt på mina hjälper, även om hon fortfarande kan spänna sig ibland.
Känns mer positivt inställd och blir inte lika sur om jag behöver ge starkare hjälper.

Idag ville hon dock inte lämna uppsittningspallen för hon tyckte hon skulle få godis direkt😅
Får se om det kommer in fler sådana bieffekter eller inte🤪

@MiniLi Kanske missat nåt med skritten som skrivits, men en sak jag gör är att länga tygeln en dm el två även om det är mellanskritt på tygeln. Ser ofta toppryttare göra så att de har längre tygeln I skritt och kortar så fort de byter gångart. Hästen använder halsen mer i skritten så tänker att det underlättar bjudningen när de får mer utrymme.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
583
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
469
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 505
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 642
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur