Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_1635.webp

Har lekt avancerat dressyrekipage idag, gud vad jag ser ut att ha roligt… 😆

Här var det dottern som fick årets sista ridtur. Jag skulle ha ridit efteråt men hon var så kall efter att först ha väntat på hovslagaren så vi åkte hem istället. Mamman får släpa sig ut och rida imorgon istället. :D

Bifogade filer

• 20231231_114826.webp
    20231231_114826.webp
    279,6 KB · Visningar: 63
November och december har bara försvunnit och jag har knappt ridit känns det som. Men nu är vi på G igen och jag ser fram mot en rolig vår

Jag är till skillnad från många SUPERTAGGAD. Men har varit sjuk i flera veckor nu och inte ens pallat mocka etc själv. Hoppas, hoppas bli frisk snart. Är så sugen på att träna!
Firar nyår hostande ikapp med sambon mkt stillsamt.
Gott nytt till er alla! 🥳

Jag har gjort nåt liknande... hästen skulle få 3v på halvfart pga jobbigt med jobbet och privatlivet (och det faktum att han bara är sex). Vi är nu uppe i 6v pga sjukdom och jag har ridit 2 ggr under de 6 veckorna...

Bjuder på denhär. Årets sista ridtur. 🕊️ skulle ridit dressyr men jag är inne extra på jobbet i helgen och energin var så i botten när jag kom till stallet. Bestämde att det fick bli longering i grimma så hon iallafall rört sig lite.

Fick feeling och blev ridsugen 😍 det är tur hon är världens snällaste häst❤️

IMG_7900.webp

Har också ridit årets sista pass. Otroligt omotiverat. Tycker vi bara bråkar om samma saker, ut med nosen, lägg sig inte i handen och snälla staaaaaanna. Hjälper inte att jag haft migrän I två dagar och kroppen samarbetar inte alls. Och så hade Dio bitit Zacke i näsan så han var svullen i ena näsborren. Så kände igenom honom ordentligt och då även läpparna och kan konstatera att hans melanom i munnen har vuxit. Det har har ploppat upp flera små melanom i läpparna. Ska boka tid för att kolla tänderna och få en ordentlig genomgång i munnen för att se om det finns ännu fler melanom.
20231231_184549.webp

Jag red ett superpass som sista ritt i år. Hon var Sååå fin. Synd bara att piloten har så svårt att hålla i tyglarna.
Sen kämpar vi Alltid med hennes låååånga kropp och även om jag får ihop henne bättre så ser man ju att hon ff är som en plandsbåt. 😆

God fortsättning på er alla!!

Bifogade filer

• _20240101_010659.webp
    _20240101_010659.webp
    25,6 KB · Visningar: 95
Jag red ett superpass som sista ritt i år. Hon var Sååå fin. Synd bara att piloten har så svårt att hålla i tyglarna.
Sen kämpar vi Alltid med hennes låååånga kropp och även om jag får ihop henne bättre så ser man ju att hon ff är som en plandsbåt. 😆

God fortsättning på er alla!!
Den där 'plandsbåten' ska för övrigt vara en Ålandsbåt. Vet inte riktigt hur min telefon tänkte där. 😂

Jag har ägnat hösten åt att stärka upp hästen.
Ridit ut och galopperat längre sträckor varannan dag och låtit henne vila varannan dag.
Hon känns faktiskt helt annorlunda i galoppen nu. Mycket starkare och fräschare.
Hon är ju en typisk modern sporthäst. Väldigt rörlig och med en massa nerv. Egentligen för svår för mig men nu råkar hon ju vara min och Hedwig är dräktig pensionär så Platina är den enda ridhäst jag har.
Även om hon aldrig kommer bli någon tävlingshäst eftersom hon är livrädd för det mesta och mår väldigt dåligt när hon kommer till tävlingsplatser så tänker jag att jag kan ändå kan ha som mål att se hur långt jag kan utbilda henne.
Se om det går att få henne såpass avspänd att hon blir mottaglig för inlärning.

Vi hade en ljuvlig dag igår (nyårsafton) med pigga och väldigt samarbetsvilliga hästar OCH fantastiskt vinterväder :o
-13, lätt snöfall OCH jag såg solen! Helt underbart! 😍

Nu är det -20 och ska vara kallt hela veckan… så jag förbereder mig på en vecka med mycket jobb (hemma alltså, alltid trassligt med lösdrift och vatten osv när det är kallt) och lite ridning. Men det brukar ju ofta vara så här i januari, och det känns fortfarande som om det är utförsbacke mot våren nu så jag ska nog överleva.
5B9694EC-EDD6-4EF6-9A9F-9974A8C973A8.webp

Vi har ju turen att ha uppvärmt ridhus på gården så rida går alltid 😊
Jag ”har” ju uppvärmt ridhus med men en halvtimme med transport bort… och även om det är ljuvligt rida där när det är kallt är att transportera och köra bil i ordentlig kyla så himla besvärligt så jag brukar skippa det med /både lat och bekväm norrlänning 😎

Ridit ut och galopperat längre sträckor varannan dag och låtit henne vila varannan dag.
Hon känns faktiskt helt annorlunda i galoppen nu. Mycket starkare och fräschare.
Hon är ju en typisk modern sporthäst. Väldigt rörlig och med en massa nerv. Egentligen för svår för mig men nu råkar hon ju vara min och Hedwig är dräktig pensionär så Platina är den enda ridhäst jag har.
Även om hon aldrig kommer bli någon tävlingshäst eftersom hon är livrädd för det mesta och mår väldigt dåligt när hon kommer till tävlingsplatser så tänker jag att jag kan ändå kan ha som mål att se hur långt jag kan utbilda henne.
Skönt att hon svarat bra på träningen!
Du gör ett bra jobb. Att ha en sån häst kan ju tyvärr vara rätt frustrerande mellan varven (kanske ännu mer efter en häst som Hedwig)och då pratar jag av egen erfarenhet. Men det är bara att kämpa på!
Tömkör du henne något?

Jag ”har” ju uppvärmt ridhus med men en halvtimme med transport bort… och även om det är ljuvligt rida där när det är kallt är att transportera och köra bil i ordentlig kyla så himla besvärligt så jag brukar skippa det med /både lat och bekväm norrlänning 😎
Körde inte heller när jag stod i stall utan ridhus. Då var det bara att klä på sig och rida. :p

Jag gjorde ett liknande jobb när jag körde fast med min häst i våras. Först bara avsutten träning i en månad, sen bara galoppjobb under en period. Hjälpte oss mycket med!

Idag vaknade vi till en massa slask och kramsnö 😩 Rätt glad att jag red ut igår när det var barmark…
Inledde nya året med ett dressyrpass på en pigg häst som var superfin och på hugger, Riktigt roligt. Tänk, i år är han 7 år. SJU!? Hur gick det till? Var tog min lilla treåring vägen :eek:
Usch, nämn inte ålder! Har extrem åldersnoja när det kommer till min häst som blir 16 i år! 😩 Jag visste ju att jag köpte en 12-åring men jag tänkte inte att åren skulle gå så fort!! 😅
Måtte 2024 bli ett år utan cancer och skador!!

Har inte hängt med i tråden på tag då jag bara känner mej deppig över Hontasdjuret :(. Vi har haft oflyt hela 23. Så fort hon har känts fin och på topp så har det visat motsatsen när vi kom till tävling. Vi avslutade ju tidigt i höst och det har bara krånglat sen dess. Hon har varit och är fortfarande öm. Jag har haft diverse krångel med allt och nu det sista var jag sjuk veckan innan jul och åkte dessutom på matförgiftning för några dagar sen. Så det har varit mycket ofrivillig vila och när jag börjat komma igång så blir det inte tillräckligt.
Känns som att jag kan ge upp tävling nästa år :( Hon behandlades förra året men det verkar inte som att räckte. Veterinären ville inte behandla mer för hon behandlades 2 gånger året innan. Jag funderar på om jag ska behandla igen men jag vill ju inte sönderbehandla henne. Hon kommer ju inte bli bättre utan jag får underhålla så det inte blir värre. Men det känns som att allt jag gör blir fel. Hon är öm men det märks inte när vi rider. Nu har vi inte ridit ordentligt på ridbana på riktigt länge heller så det är möjligt att det skulle märkas mer där. Har kommit fram till i alla fall att det är dags att börja skrapa ihop till en ny häst och börja om från början igen. Skulle tagit föl på henne men det känns inte som nån bra idé. Väldigt tråkigt :(

Usch blev ett riktigt kräkinlägg😅

Har inte hängt med i tråden på tag då jag bara känner mej deppig över Hontasdjuret :(. Vi har haft oflyt hela 23. Så fort hon har känts fin och på topp så har det visat motsatsen när vi kom till tävling. Vi avslutade ju tidigt i höst och det har bara krånglat sen dess. Hon har varit och är fortfarande öm. Jag har haft diverse krångel med allt och nu det sista var jag sjuk veckan innan jul och åkte dessutom på matförgiftning för några dagar sen. Så det har varit mycket ofrivillig vila och när jag börjat komma igång så blir det inte tillräckligt.
Känns som att jag kan ge upp tävling nästa år :( Hon behandlades förra året men det verkar inte som att räckte. Veterinären ville inte behandla mer för hon behandlades 2 gånger året innan. Jag funderar på om jag ska behandla igen men jag vill ju inte sönderbehandla henne. Hon kommer ju inte bli bättre utan jag får underhålla så det inte blir värre. Men det känns som att allt jag gör blir fel. Hon är öm men det märks inte när vi rider. Nu har vi inte ridit ordentligt på ridbana på riktigt länge heller så det är möjligt att det skulle märkas mer där. Har kommit fram till i alla fall att det är dags att börja skrapa ihop till en ny häst och börja om från början igen. Skulle tagit föl på henne men det känns inte som nån bra idé. Väldigt tråkigt :(

Usch blev ett riktigt kräkinlägg😅
Vad är det som är fel och var blir hon öm? Med Zacke har vi en bra dialog med veterinären och han får lite underhållsbehandling i bakknäna. Senast var i somras men tror det är dags igen. Han är pigg och fräsch men den finns en liten liten motighet. Vi har diskuterat irap och så nåt nytt en gör med blodet, minns inte vad det heter..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
10 11 12
Svar
235
· Visningar
17 413
Svar
2 032
· Visningar
182 216
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
794
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 847
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobbet startar i morgon
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Pusseltråden