Nya TR för dressyr (utbruten ur Dressyrsnack)

Håller med! Kollade idag när min kompis red på sitt lingus och det såg verkligen inte ut att kunna ha den effekten… lite som att baucher skulle ha hävstångseffekt, tycker inte alls jag!

Nä, det är ju formulerat av någon som har noll koll på grundläggande mekanik. :meh:

Sen tycker jag ju att det är väldigt synd att man inte tillåter vissa former av bettavlastare. Jag fattar om man inte vill ha en regelrätt bettlyftare så länge bett är grundutrustning i dressyren, men de varianter som finns som bara stabiliserar bettet lite i munnen känns som att det är rätt bakåtsträvande. Så länge man tillåter aachenrem borde man också tillåta bettclips och "nosgrimma" av lingus-variant.

Detta med att inte få kombinera */**/*** på samma tävling var inte ute på remiss. Så det bara smögs in i TR 2 från kanten helt utan att vi arrangörer hade möjlighet att få tycka till...
Exakt så!

Det drabbar ju enbart dressyren. Varför drabbas inte hoppningen av det? Är ju även problem för småklubbarna att få starter om man inte har en fiberbana.

Tycker det är så dåligt för jag tror att det inte bara bli arrangörerna som blir drabbade utan även vi ryttare som inte har råd att åka på meetings kommer förmodligen tappa tävlingar

Detta med att inte få kombinera */**/*** på samma tävling var inte ute på remiss. Så det bara smögs in i TR 2 från kanten helt utan att vi arrangörer hade möjlighet att få tycka till...
Alltså det måste de ju ta bort det. Man behöver ju kunna ha med unghästarna eller de orutinerade hästarna på lätta klasser ibland. Jag är väldigt nyfiken på hur de kommit fram till att det där var en bra idé. Ska ju träffa lite förbundsfolk under SIHS så jag ska försöka komma ihåg att fråga då.

Jag kan ändå förstå syftet med att inte vilja ha ”alla nivåer” på samma tävlingar, man vill väl slippa att de stora arrangörerna kan ta alla starterna sina tävlingshelger och det är väl rätt bra för de små arrangörerna.
Men jag undrar varför 0* tävlingar i dressyr inte får arrangeras ihop med någon annan tävlingsnivå? Det fattar jag inte ens syftet med?
Är inte 0*/1* rimligt att samarrangera?

Jag kan ändå förstå syftet med att inte vilja ha ”alla nivåer” på samma tävlingar, man vill väl slippa att de stora arrangörerna kan ta alla starterna sina tävlingshelger och det är väl rätt bra för de små arrangörerna.
Men jag undrar varför 0* tävlingar i dressyr inte får arrangeras ihop med någon annan tävlingsnivå? Det fattar jag inte ens syftet med?
Just nu är det lite stökigt med propparna för 3* ska godkännas av centrala förbundet och 1-2* ska godkännas i distrikten, jag vet inte om det har med saken att göra? Men t.ex. Gripens meeting kommer ju inte gå att arrangera som det ser ut om de inte får ha alla nivåer. De har ju haft Paraklasser, cuper i lätta klasser, Unghästar och Int-klasser. Det var ingen som helst problem som ÖD med blandningen. Det ska som sagt vara intressant att lyssna på orsaken...

Fast finns det någon arrangör som kan gå runt med enbart LC-LA på sina tävlingar? I hela landet sjunker antalet starter och att som arrangör då tvingas att genomföra tävlingar med få starter är helt orimligt.

Fast finns det någon arrangör som kan gå runt med enbart LC-LA på sina tävlingar? I hela landet sjunker antalet starter och att som arrangör då tvingas att genomföra tävlingar med få starter är helt orimligt.
Du tänker att 0* med bara en officiell funktionär skulle bli mer ekonomiskt bra för föreningarna?
Så kanske det blir, inte tänkt så.

LA är 2* från nästa år så 0/1* skulle vara samma klasser men med båda sätten att köra tävling. Dvs det skulle sannolikt vara ekonomiskt dumt att arrangera så, och därför kanske logiskt att man kör 0* och har lägre utgifter?

Du tänker att 0* med bara en officiell funktionär skulle bli mer ekonomiskt bra för föreningarna?
Så kanske det blir, inte tänkt så.

LA är 2* från nästa år så 0/1* skulle vara samma klasser men med båda sätten att köra tävling. Dvs det skulle sannolikt vara ekonomiskt dumt att arrangera så, och därför kanske logiskt att man kör 0* och har lägre utgifter?
Ja att 0-stjärnigt inte kräver mer än en officiell funktionär samt är billigare för ryttarna är anledningenatt den skapats. Blir intressant hur arrangörer ställer sig till att arrangera det.

Men ffa tänker jag att det slår väldigt hårt mot oss arrangörer som behöver ha * till *** på samma tävling för att få ihop ordentligt med starter. Med detta regelverket blir det antingen LC-LA eller LA-Int på samma tävlingar. Det blir mao ett väldigt stort spann på ** + *** i jämförelse med * + **. Här uppe blir det också ett märkligt spann eftersom vi har mest starter i LB till MsvA.

Nu i höstas ordnade jag KM för våra lektion och privat ungar och därefter ordnade jag 1*ig tävling, funkade hur bra som helst. På klubbtävlingen hade jag en domare (utbildad som även är öd) och sen när den 1* iga drog igång kom en öd bara. Funkade hur smidigt som helst.

Klubbtävlingen började runt 10 tiden, va klar 11 och den första starten i 1* gick kl 11.30.

Så tycker ju att det borde gå med 0 och 1* på samma dag. Nu körde vi på en bana men även på dubbla banor borde detta kunna samköras. På dubbla banor är ju fördelen att även öd är på plats i så fall

Körde även kompislag under tävlingen där ungarna som red klubbtävling även kunde vara med och rida mot de som red 1*. Domaren var ombedd att döma alla lika och de på klubbtävlingen fick följa tr när det gällde utrustning. Det var väldigt uppskattat

Jag tror att om klubbarna kan samarbeta mer runt klasserna så kommer man gå runt på dessa klasser. Men när närliggande klubbar väljer samma klasser under samma tidsperiod blir det ju inte bra. Hade man där kunnat gemensamt bestämma att klubb x kör lc - la och klubb y tar från msvb- msva tror jag man skulle få fler starter på sina tävlingar. Nu pratar jag om Västergötland, Göteborg, Halland. Man ser allt för många som ligger nära ordna samma klasser.

Ja att 0-stjärnigt inte kräver mer än en officiell funktionär samt är billigare för ryttarna är anledningenatt den skapats. Blir intressant hur arrangörer ställer sig till att arrangera det.

Men ffa tänker jag att det slår väldigt hårt mot oss arrangörer som behöver ha * till *** på samma tävling för att få ihop ordentligt med starter. Med detta regelverket blir det antingen LC-LA eller LA-Int på samma tävlingar. Det blir mao ett väldigt stort spann på ** + *** i jämförelse med * + **. Här uppe blir det också ett märkligt spann eftersom vi har mest starter i LB till MsvA.
Nej det blir:
0* LC-LB
1-2* LC-MsvA
2-3* LA-Grand Prix

Dvs det är LB som försvinner från de stora meetingen, man måste rida minst LA för att vara där.

Eller tänker jag fel?

IMG_1911.webp

Du har helt rätt. Jag som är trött🙈. Är på ponny det gör störst skillnad för oss eftersom vi inte får ha LC och *** FEI samma dag.
Vilket också är så dumt. Dels för att familjer ska kunna åka med hela familjen till samma tävlingsplats och dels för att det blir väldigt få starter på tävlingar i vissa distrikt, beroende på hur underlaget (av ekipage) ser ut.

Undrar om det skulle vara möjligt för två klubbar att arrangera på samma tävlingsplats? 😇

Nu tycker jag att ni är förändringsobenägna, konservativa och rädda för förändring och utveckling :D

Jag antar att det finns en tanke med den nya regeln, och jag hoppas att den testas under kommande säsong. Blir det skit av det, och svårt för Norrlands ekipagen att kvala, tror jag att man kommer skapa möjligheten att få dispens för att komma runt det.

Nu tycker jag att ni är förändringsobenägna, konservativa och rädda för förändring och utveckling :D

Jag antar att det finns en tanke med den nya regeln, och jag hoppas att den testas under kommande säsong. Blir det skit av det, och svårt för Norrlands ekipagen att kvala, tror jag att man kommer skapa möjligheten att få dispens för att komma runt det.
Är redan nu svårt för Norrlandsekipagen att kvala. Ta t.ex. Stora Enso cup som marknadsfördes som den stora chansen för fler att kvala mot mästerskap. Det nordligaste kvalet låg på Grevagården. :banghead:
3* tävlingar med tre domare för att kvala till ex YR-SM är inte många. Tror inte det varit någon norr om Mittsvenska. För oss är det 50 mil till Sundsvall. Och missförstå mig inte, vi har valt att bo här och är vana att åka, men när man gör det ännu besvärligare för arrangörer så gynnar det verkligen inte oss.

Är redan nu svårt för Norrlandsekipagen att kvala. Ta t.ex. Stora Enso cup som marknadsfördes som den stora chansen för fler att kvala mot mästerskap. Det nordligaste kvalet låg på Grevagården. :banghead:
3* tävlingar med tre domare för att kvala till ex YR-SM är inte många. Tror inte det varit någon norr om Mittsvenska. För oss är det 50 mil till Sundsvall. Och missförstå mig inte, vi har valt att bo här och är vana att åka, men när man gör det ännu besvärligare för arrangörer så gynnar det verkligen inte oss.
Där (ridhäst på 3* nivå) blir det ungefär samma nu som tidigare, det är ponny som i åtminstone mitt distrikt haft lättare (räcker med LA domare så man kan trycka in en 3* FEI med tre LA domare om man har bra med starter så möjlighet finns att ha tre domare på plats). Men nu får man inte lägga in den där klassen för att låta barnen få en chans att kvala, om man samtidigt vill ha 1* klasser.

Edit: 3* för häst kräver 3 StG domare (eller högre) och jag tror inte ens vi har tre sådana domare i Norrland från nästa år? Så det är dyrt och svårt att anordna de klasserna även med de gamla reglerna. Men ponny 3* har vanliga arrangörer kunnat lägga till tidigare.

Där (ridhäst på 3* nivå) blir det ungefär samma nu som tidigare, det är ponny som i åtminstone mitt distrikt haft lättare (räcker med LA domare så man kan trycka in en 3* FEI med tre LA domare om man har bra med starter så möjlighet finns att ha tre domare på plats). Men nu får man inte lägga in den där klassen för att låta barnen få en chans att kvala, om man samtidigt vill ha 1* klasser.

Edit: 3* för häst kräver 3 StG domare (eller högre) och jag tror inte ens vi har tre sådana domare i Norrland från nästa år? Så det är dyrt och svårt att anordna de klasserna även med de gamla reglerna. Men ponny 3* har vanliga arrangörer kunnat lägga till tidigare.
Du har helt rätt där.

Är det någon av de befintliga som ska sluta döma?

Är det någon av de befintliga som ska sluta döma?
Finns i år 1 i Norrbotten, 1 i Mittsvenska och 1 i Gävleborg.
Vi hade en Int 1 domare i Norrbotten men hon fick inte dispens för fortbildningen. Hade personliga själv för att inte göra den. Så trist, var fantastiskt att ha möjligheten att rida för en domare med den kompetensen.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 160
Senast: Lady_S
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 558
Senast: Enya
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 223
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar