Nya TR för dressyr (utbruten ur Dressyrsnack)

Det står ju som du skriver samma dag. Har fått det bekräftat av AL att detta stämmer. Man får inte arrangera 1* ig och 3*iga klasser under samma dag.
Det här tycker jag också är tråkigt. Tycker det är jättekul när klubbar har haft möjlighet att ha klasser för så gott som alla svårighetsgrader och ibland ponny och häst samma meeting.
Känns som att man tappar lite av "se och lära" konceptet där och kan tänka mig att om man har hästar på olika utbildningsnivåer så kan det bli svårt att ta med dem på samma tävling.

Tänk om förbundet kunde skicka ut såna här förslag till distriktets tävlingssektioner innan de klubbas igenom 🤔

Minns plötsligt att det i första förslaget fanns något om krav på legitimerad personal med akutmedicin utbildning (eller nåt i den stilen), visst försvann det kravet?
Hittar inte igen det vid snabb genomgång iaf?

Men vad härligt att det äntligen åtminstone är valbart att använda nosgrimma! 🥳

Och fram för lättridning! Vore ju toppen om det snarare bedömdes hur följsamt och väl man anpassade sitsen utefter hästens och sitt eget behov genom de lägre programmen! Och sedan kan kraven på mer kontakt, med fortsatt följsamhet, komma vartefter när graden på utbildning och samling stiger.

Härligt att slippa nosgrimma! Nu ska mina hopphästar ut på dressyrbanan 🥳🥳
Och de yngsta under lättridning.

Vet någon om man får starta på träns som ser ut som lingus fairfield? Borde man ju nästan få då? Läderbett?

Det fick hårt motstånd i remissen och togs bort! Även att framridning och tävlingsbanan ska ha samma underlag på 3* togs bort.
Regeln om sjukvårdare med akutkompetens hade blivit förödande för ridsporten! Det fanns så många brister i det förslaget. Förutom det svåra att genomföra med journalföring osv tycker jag att det dessutom hade varit att felutnyttja samhällets resurser.

Regeln om sjukvårdare med akutkompetens hade blivit förödande för ridsporten! Det fanns så många brister i det förslaget. Förutom det svåra att genomföra med journalföring osv tycker jag att det dessutom hade varit att felutnyttja samhällets resurser.
Ja det var inte genomtänkt att det ens gick ut på remiss. Men är också ganska talande för att de som skriver TR kanske inte är helt införstådda med hur vissa regler de facto kommer påverka irl.

https://ridsport.se/download/18.2f3de19d18cb9be7851e0b42/1712061578789/Bild%20exempel%20Svenska%20Ridsportförbundet%202024.pdf

Lingus är inte tillåtet.
Bett ska vara gjorda i metall, hård plast eller hållfast syntetiskt material
Tack.

Suck. Hur kan det vara tillåtet att rida både med och utan nosgrimma men inte lingus? Ja,ja. Det får bli utan, men hon gillar att huvudlaget ligger mer stilla, som jag tycker lingus tillför.
Och läder är väl inte ”hållfast syntetiskt material” så det får bli gummi då.

Tack.

Suck. Hur kan det vara tillåtet att rida både med och utan nosgrimma men inte lingus? Ja,ja. Det får bli utan, men hon gillar att huvudlaget ligger mer stilla, som jag tycker lingus tillför.
Och läder är väl inte ”hållfast syntetiskt material” så det får bli gummi då.
Det är väl just därför det inte är tillåtet? Nosgrimman får inte sitta ihop med sidostyckena förutom som på Micklem, Lingus räknas väl inte som ett micklem eftersom det inte finns nån rem undertill.

Kan inte Micklem vara något för er förresten?

Det är väl just därför det inte är tillåtet? Nosgrimman får inte sitta ihop med sidostyckena förutom som på Micklem, Lingus räknas väl inte som ett micklem eftersom det inte finns nån rem undertill.

Kan inte Micklem vara något för er förresten?
Nej, hon gillar inte att ha remmar under nosen.

Ja det var inte genomtänkt att det ens gick ut på remiss. Men är också ganska talande för att de som skriver TR kanske inte är helt införstådda med hur vissa regler de facto kommer påverka irl.
Det tycker jag är bra i WE - de som arbetar med TR är rutinerade både som arrangörer och som tävlande.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 116
Senast: Lady_S
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 998
Senast: Enya
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 192
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 308
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar