Nya TR för dressyr (utbruten ur Dressyrsnack)

Som jag förstått det så är en tävling=en proposition. Finns inga begränsningar mot att lägga två tävlingar samma dag så då kan du fortfarande ha 1*och 3* samma dag.
Edit. Såg sedan att du redan hade koll på det.

Man får inte ha 1* och 3* tävling samma dag även om man har två proppar. Dessa två statusar får inte blandas på en dag hos samma arrangör.

Just det funderar jag på, i TR står det tydligt ”samma dag” men jag minns ju också förr att man hade flera propositioner för att kunna ha olika status samma dag? Men var finns den formuleringen nu?

Det står ju som du skriver samma dag. Har fått det bekräftat av AL att detta stämmer. Man får inte arrangera 1* ig och 3*iga klasser under samma dag.

Såg i gemensamma att de också tydliggjort att man ska kontrollera nosgrimman på nosryggen. Hoppas det kan göra lite skillnad för alla stackars hästar som går med nosgrimman alldeles för hårt..
Detta får mig att tänka på FEIs hänvisning som tydligt anger att nosgrimman ska kontrolleras på sidan av huvudet, inte uppe på nosryggen (om den kollas med fingrar). Känns positivt att TR ändå väljer att gå sin egen väg där istället för att luta sig på storebror.

En bekant var besviken över denna ändring nedan. Tävlar ponny som vuxen och vill fortsätta med det. Men nu kan hon inte göra det längre.

1730377791266.webp

Detta får mig att tänka på FEIs hänvisning som tydligt anger att nosgrimman ska kontrolleras på sidan av huvudet, inte uppe på nosryggen (om den kollas med fingrar). Känns positivt att TR ändå väljer att gå sin egen väg där istället för att luta sig på storebror.
Det har ju sverige gjort länge när det gäller utrustning inom dressyr :)

En bekant var besviken över denna ändring nedan. Tävlar ponny som vuxen och vill fortsätta med det. Men nu kan hon inte göra det längre.

Visa bifogad fil 155960
Jag är ändå för att ponnytävlingar ska vara för yngre ryttare. Full förståelse för att vi i Sverige inte har 16-års gräns (alla har inte möjlighet att byta ponny till häst medan man går på gymnasiet) men det känns rimligt att barn ska tävla mot barn på ponny.
Vet att det blir krångligare för t ex kval till ungponny SM och det fåtal vuxna som utbildar ponny men jag tycker det känns viktigare att 10-åringarna tävlar mot varandra liksom. Men det är en personlig åsikt, där jag också kan tycka att det finns mer att göra för att det ska bli lätt och roligt för barn att tävla dressyr.

Man får inte ha 1* och 3* tävling samma dag även om man har två proppar. Dessa två statusar får inte blandas på en dag hos samma arrangör.
Detta är verkligen idiotiskt. Slår väldigt hårt mot oss arrangörer i norr. I juni hade vi 1*-3* på samma tävling. Det var ca 20 starter i 1* och lika många i 3*/dag. Det blir utmärkt på en heldag men uselt att behöva dela upp dom på varsin dag eftersom som det kommer göra att vi endast kan ha en fjärdedelav antalet starter. Tycker verkligen detta är såååå dumt och ogenomtänkt. Fattar verkligen inte var de vill komma med den här ändringen?

Jo absolut, men hennes ponny har tråkigt steg, något som kommer synas ännu mer bland stora hästar = ännu sämre poäng. Så för henne känns det rätt omotiverande.
Grejen är att RÅÖ med obegränsad ålder bara funnits i fyra år om jag minns rätt. Tycker också det är tråkigt och har inte sett varför detta ändrats.

Fast det är ju inte alls ovanligt med ponny bland stora hästar i dressyr. Fin och noggrann ridning på väl lösgjord och eftergiven ponny ger bra poäng.
Inte om den rör sig som en symaskin. Duktig ryttare som brukar få över 70% med sina tidigare hästar, med bättre steg. Med denna ligger nog rekordet på 63%.
Grejen är att RÅÖ med obegränsad ålder bara funnits i fyra år om jag minns rätt. Tycker också det är tråkigt och har inte sett varför detta ändrats.
Ja om man vill ha fler starter och vara mer inkluderande, vilket jag har tolkat att man vill iaf, så är ju detta ett steg bakåt.

Något jag verkligen hoppas SvRF snart ska se över är dressyrprogrammen, det skulle finnas massor att göra i upplägg och konstruktion av dem för att göra ”insteget” till att tävla dressyr lättare.
Vårt lättaste långbaneprogram LB:2 är inte bra för vare sig orutinerade hästar eller ryttare. Det är både roligt och visar tydligt hur välriden hästen är men på en spänd orutinerad och inte så välriden häst är det tvärtom ganska taskigt.
Nya program brukar dyka upp i december. Inte hört något om vilka som eventuellt är dags att uppdatera. Om ett par veckor ska jag på fortbildning för Bo Jenå och Lars Andersson. Tänkte faktiskt ta upp detta med program då och fråga hur de egentligen tänkt😅.

Inte om den rör sig som en symaskin. Duktig ryttare som brukar få över 70% med sina tidigare hästar, med bättre steg. Med denna ligger nog rekordet på 63%.

Ja om man vill ha fler starter och vara mer inkluderande, vilket jag har tolkat att man vill iaf, så är ju detta ett steg bakåt.
Det går ju att utvecka ponnyns rörelser genom träning. Ffa galoppen. Sen beror det ju såklart på vilka klasser man vill rida.

Detta är verkligen idiotiskt. Slår väldigt hårt mot oss arrangörer i norr. I juni hade vi 1*-3* på samma tävling. Det var ca 20 starter i 1* och lika många i 3*/dag. Det blir utmärkt på en heldag men uselt att behöva dela upp dom på varsin dag eftersom som det kommer göra att vi endast kan ha en fjärdedelav antalet starter. Tycker verkligen detta är såååå dumt och ogenomtänkt. Fattar verkligen inte var de vill komma med den här ändringen?

De vill hjälpa småklubbarna tror jag, men de förstår inte att de fäller krokben för mer småklubbar med denna regel!

Vi har ju några klubbar här nere som ligger lite avsides som försöker köra lite högre klasser, jättekul och toppen för oss ryttare oxå som inte har råd att åka långt på meeting för dessa klasser, de har ju samma att det är typ lika många som rider lc-lb som rider George - Inter. De förlorar ju precis som ni starter på detta.

Tror inte förbundet verkar fatta att många har tagit ner på klasser. Större arrangörer som Borås, nordhalland, Falkenberg, Laholm har ju i år tagit bort klasser från Inter 1 till Gp som de tidigare haft. De lär ju inte hoppa över lb klasserna som är billigare och drar lite mer.

De vill hjälpa småklubbarna tror jag, men de förstår inte att de fäller krokben för mer småklubbar med denna regel!

Vi har ju några klubbar här nere som ligger lite avsides som försöker köra lite högre klasser, jättekul och toppen för oss ryttare oxå som inte har råd att åka långt på meeting för dessa klasser, de har ju samma att det är typ lika många som rider lc-lb som rider George - Inter. De förlorar ju precis som ni starter på detta.

Tror inte förbundet verkar fatta att många har tagit ner på klasser. Större arrangörer som Borås, nordhalland, Falkenberg, Laholm har ju i år tagit bort klasser från Inter 1 till Gp som de tidigare haft. De lär ju inte hoppa över lb klasserna som är billigare och drar lite mer.
Ja de missar onekligen målet. Detta gör att starterna kommer minska ännu mer på våra tävlingar. Och det gynnar inte nån.

Fast jag tycker det är väldigt intressant att de testar och att vi sen kan utvärdera vilka som kommer välja gå från 1* till 0* och om det kommer ”nya ekipage” som inte tävlade alls åren innan med detta koncept.
Som du skriver så kommer vi som gillar att TÄVLA knappast vara med där, vilket kanske gör att det blir lite ”lugnare” tävlingar och lättare konkurrent på 0*? Kanske gör det att de som idag inte har en chans på rosett i LB får en bättre tävlingsmiljö och chans på rosett?
Plus att lägre avgifter och mindre uppmärksamhet kanske gör att ridskoleekipagen på hemmaklubben deltar i större utsträckning?

Eller så visar det sig att det inte alls påverkar tävlandet, men det vet vi först efter att det testats!

Jag är dock väldigt missnöjd med att 0* inte får arrangeras på tävling med andra stjärnor… det kommer göra att det testas för lite. Att ha en LB på 0* och en på 1* nivå samma dag skulle säga mycket mer om vad ryttarna väljer. Nu blir det helt olika tävlingar som ska jämföras mot varandra och då blir statistiken väldigt mycket svårare att följa.

Jag förstår hur du tänker. Men jag tror ändå att de ryttare hellre stannar kvar på programridning alt klubbtävling.

Någon morot måste det väl finnas att lösa licens och ”tävla” tänker ja?

Håller med att man borde få arrangera 0 + 1* samtidigt. Men det är nog inga problem att lösa. Nu i höstas ordna vi klubbtävling och direkt efter en 1* för ponny under samma dag. Funkade fint

Måste bara tillägga att jag blev lite bitter på att min kompis tvinga mig att slänga alla gamla resultat pinnar förra året när vi röjde sekretariatet 🤣 De hade ju varit toppen nu om man får för sig att ordna en 0*ig 😂😂😂. Jag som aldrig vill slänga något fick ge mig men jag har allt påtalat att hon får göra nya 🤣🤣🤣🤣

Jag förstår hur du tänker. Men jag tror ändå att de ryttare hellre stannar kvar på programridning alt klubbtävling.

Någon morot måste det väl finnas att lösa licens och ”tävla” tänker ja?

Men det är just detta jag menar är bra, vi behöver inte tro utan (för en gångs skull) testas något och så kan man utvärdera hur det blir 👍
Kunde SvRF jobba mer så här, testa lättridning valfritt på tävling eller att man får tävla på kandar i LC eller förbud mot sporrar på alla tävlingar och se hur det blir. Sen kan man utvärdera, förändra eller ta bort.
Skämtsamma (och dåliga) förslag men just knuffa ut båten och TESTA.

Lite snabbare förändringar kommer göra att utvecklingen går fortare, så att knuffa ut 0* på marknaden och se hur ryttare och arrangörer reagerar känns oväntat fräscht 👍

Det går ju att utvecka ponnyns rörelser genom träning. Ffa galoppen. Sen beror det ju såklart på vilka klasser man vill rida.
Med tanke på att hon har försökt det i X antal år och ponnyn nu börjar närma sig 20 så tror jag inte att det är realistiskt för just den ponnyn. För många, ja. Men just denna verkar svår.

Med tanke på att hon har försökt det i X antal år och ponnyn nu börjar närma sig 20 så tror jag inte att det är realistiskt för just den ponnyn. För många, ja. Men just denna verkar svår.
Vi har flera små "symaskiner" på ridskolan som tävlat med vinster och placeringar i lätta klasser. I Stockholm, så i konkurrens med väldigt fina ponnyer. Så min erfarenhet är att det absolut går. :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 992
Senast: Enya
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 190
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar